Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Misschien omdat ze me doen denken aan een CX?
Zoals ik al schreef: Ieder mag zelf de onderdelen kiezen voor zijn auto. Objectief kan een CX-pomp best beter zijn, maar objectief is voor mij niet het enige dat telt.
Citroen!
Wat mij betreft gaat het ook om het beleven van je klassieke auto, met zijn voor- en nadelen, dat accepteer je als liefhebber.
Voor wat betreft Citrotech: in mijn beleving zijn deze mensen constant bezig met de verbetering van hun producten, en dat is een lange weg. Ze staan open voor kritiek en doen hun best om problemen op te lossen. Hun stuurhuisrevisies zijn al stukken beter dan 10 jaar geleden, en nog steeds brengen ze verbeteringen aan. Een gereviseerde HD-pomp van enkele jaren geleden was minder dan de huidige gereviseerde. Die revisies zijn echt niet eenvoudig, en dan nog moet het wel eens overnieuw…
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik snap als geen ander dat revisie vreselijk lastig kan zijn en dat daar ook wel dingen misgaan. Dat is gewoon niet anders. Maar, als je 2x een HD-pomp van een halfautomaat met airco, 2 kachels en LPG hebt mogen vervangen in 2 jaar tijd ben je er wel klaar mee. Ik ben niet te beroerd om te experimenteren, maar garantie kost mij ook geld. Immers, de uren voor het vervangen van het wederom lekke onderdeel kan ik bij mijn klant ook niet berekenen. Dan kies ik liever voor niet origineel en goed. Het zelfde geldt voor de hogedrukleiding van de pomp naar de hd-regelaar. Nieuw te koop. En die breken… dus, gebruikt origineel, of een HD-slang van van der laan. Dan weet ik wel.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Bij de totale opbouw en restauratie van mijn break had ik ook gedacht er voor lange tijd vanaf te zijn. Niets is minder waar (!). Rijden en genieten is het streven.
Zoals je zelf al eens schreef, Waterman, “the torture never stops”, klassieker rijden is ook klassieker onderhouden, en die auto’s waar wij een haat-liefde verhouding mee hebben blijken gewoon een eeuwig-durende hobby te zijn. Maar het is voor ieder persoonlijk welke prijs hij daarvoor moet (wil)/(kan) betalen… het zijn net vrouwen (sorry, misschien moet dit in het cafe)...
DriverD schreef:maar objectief is voor mij niet het enige dat telt.
Welke “subjectieve” reden is voor jouw dan bepalend, want dat laat je een beetje in het midden.
Lucas, ben benieuwd wat je bevindingen zijn indien je kiest voor een CX pomp. Ik heb die ook op de ID gehad maar kreeg het geheel niet goed passend en heb weer een DS pomp gemonteerd met een stalen leiding. De CX pomp staat veel te dicht op het stuurhuis en de koppeling van de flexibele slang raakt het stuurhuisrubber.
Er is een dikke ring geplaatst om de pomp uit te lijnen met de voorste groef van de dubbele poelie, als je de ring weglaat lukt het niet om de pomp uit te lijnen met de achterste groef. Wellicht lukt het als je wat materiaal weg (laat) frezen van de achterkant van de pomp.
Ik denk dat de oude motoren iets dichter bij het stuurhuis staat dan de latere types… Of niet?????
Totaal aantal Berichten: 6313
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
alexander, zoals het bij jou op de foto zit, zo komt het bij mij ook uit en dat is dus niet goed.
Totaal aantal Berichten: 4870
Geregistreerd: 13-08-2006
- Xsara Scootertje.
Is er een kortere bocht mogelijk!? Of een wartel die meteen rechtsom gaat!?
” Citroën amateur monteur in ruste!? Mijn scootertje Kymco PeopleS 4T 50 “
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik heb nog wel een korte nippel liggen geloof ik. Daarmee kunnen we wel even een testje doen.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 6313
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Die mogelijkheid heb ik ook al bestudeerd, maar ik heb nog niets geschikts kunnen vinden.
Mijn voorkeur gaat overigens uit naar een CX pomp met dubbele poelie. Als dat echt niet goed wil passen ga ik denk ik maar een pomp bij Citrotech scoren. Chyparse is wel behoorlijk goedkoper, maar ik vraag me af hoe die kwalitatief zijn. Zouden die ook met een stalen pomphuis worden gereviseerd?
Ik wil in de kofferbak trouwens een soort dubbele bodem maken door een plank te zagen die op de langsliggers in de kofferbak rust. Daar onder kan ik dan wat rommel als startkabels en wat gereedschap kwijt. Ik was vanavond even bij de DS om op te meten hoe groot die plank moet zijn, maar ik kon geen meetlint vinden en zonder meetlint is het nogal lastig meten.
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Lucas Unger schreef:Die mogelijkheid heb ik ook al bestudeerd, maar ik heb nog niets geschikts kunnen vinden.
Dat klopt. Die dingen zijn ook niet te koop. We hebben ze laten draaien.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Ik heb nog een andere nippel laten monteren door een hydrauliekspecialist maar de v/d laan nippel steekt nog te ver uit. Heb hier helaas geen foto van…..
Volgens een kenner heeft mijn DSuper met DY3 motor een CX pomp met 3 poelies. Zou uit een CX met airco komen.
Uiteraard is het een LHM pomp. Maar zo op de foto lijkt het pomphuis gelijk. De aansluitnippel is compleet anders. De leiding gaat een andere kant op. Dat zal wel het verschil tussen LHS en LHM systeem zijn.
De derde poelie is niet in gebruik.
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Die pomp die jij hebt is een originele vervangingspomp, zoals citroen die in de jaren 80 leverde als je een pomp voor een DS bestelde. Het is inderdaad een pomp van een cx welke van een ds pouly en een extra steun is voorzien voor gebruik in een halfautomaat. Dat is het steuntje wat in jouw auto ongebruikt is omdat je een handbak hebt.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
waterman schreef:Die pomp die jij hebt is een originele vervangingspomp, zoals citroen die in de jaren 80 leverde als je een pomp voor een DS bestelde. Het is inderdaad een pomp van een cx welke van een ds pouly en een extra steun is voorzien voor gebruik in een halfautomaat. Dat is het steuntje wat in jouw auto ongebruikt is omdat je een handbak hebt.
Uit bovenstaande begrijp ik dat veel DS-en met zo’n CX pomp rijden. Een partnergarage deed 2 jaar geleden voorkomen alsof het opmerkelijk was dat mijn auto een CX pomp heeft met 3 poulys.
De aansluiting van de leiding is bij mij toch heel anders dan op de foto van Luca Unger. Is dat een verschil tussen LHS en LHM nippels?
Groet Frank