Totaal aantal Berichten: 85
Geregistreerd: 12-03-2007
- GS/GSA break
- Evasion 2.0 I 16V
Bij mijn break met een krappe 300.000 km had ik al lang een rijdbaar LHM-lek, een enkel druppeltje op de grond bij parkeren. Tot vorige week, een LHM overstroming. Na wat schoonmaken en goed kijken lijkt het te komen uit die octopus waar leidingen aan gekoppeld zijn, gemonteerd op het motorblok net achter de radiator boven de voorraadbol. Het lijkt alsof het niet een koppeling (van een leiding) maar het ding zelf is, waarvan ik zou denken dat het uit een stuk gemaakt is, wat op zich natuurlijk zo is maar er zitten waarschijnlijk wat proppen in om door en door boringen een een kant af te sluiten of zo. Heeft iemand ervaring met dat lekkende verbindingsgedeelte?
Totaal aantal Berichten: 85
Geregistreerd: 12-03-2007
- GS/GSA break
- Evasion 2.0 I 16V
Inmiddels aan nader onderzoek onderworpen, er zijn twee lekkages, een oude: de debietregelaar of opbrengstregelaar. Het ding lekt aan de bestuurderszijde uit een blinde afdichting. Is dat te repareren? Of zal ik het hele ding vervangen? Hoe kom je er aan, ze zitten ook op Xantia of XM, las ik elders op het forum?
Het andere lek (groot) zit in een leiding die onder het mortorblok naar achteren, (één van de twee) en die beide aan de onderzijde beschermd worden door een metalen plaatje, en ergens bij de bevestiging op/aan dat metalen plaatje is de leiding doorgesleten.
Totaal aantal Berichten: 85
Geregistreerd: 12-03-2007
- GS/GSA break
- Evasion 2.0 I 16V
Na weer verder onderzoek ben ik gestuit op een engelse site waarop beschreven staat hoe je fiters in de debietregelaar kunt vervangen en bij een van de afdichtingen zit mogelijk mijn lek.
Totaal aantal Berichten: 1069
Geregistreerd: 06-11-2008
- ID/DS DSuper
- BX 16 TRS
- ID/DS DSuper
- BX GTI automaat
- BX 19TGD Break
Het andere lek (groot) zit in een leiding die onder het mortorblok naar achteren, (één van de twee) en die beide aan de onderzijde beschermd worden door een metalen plaatje, en ergens bij de bevestiging op/aan dat metalen plaatje is de leiding doorgesleten.
Volgens mij gaat deze naar de stuurbekrachtiging; leiding er uit na laten maken of bestellen en vervangen…
Totaal aantal Berichten: 85
Geregistreerd: 12-03-2007
- GS/GSA break
- Evasion 2.0 I 16V
Klopt,
Ik heb hem vandaag los gekoppeld, hij zit nog wel onder de auto, want moet hem nog tussen stuurhuis en chassis doorpeuteren. Ben bij de citroengarage hier langs geweest en die hebben koppelstukken en leiding om te repareren. Ik vermoed dat de leiding is gaan lekken omdat hij niet goed vast zat op het beschermplaatje onder het het koppelingshuis, maar dat kan ik pas goed zien als ik hem los heb.
Totaal aantal Berichten: 1069
Geregistreerd: 06-11-2008
- ID/DS DSuper
- BX 16 TRS
- ID/DS DSuper
- BX GTI automaat
- BX 19TGD Break
Die twee leidingen gaan (als ze niet goed vast zitten) door het bewegen van de motor / bak langs elkaar schuren waardoor ze elkaar “doorslijpen”.
Het is even klungelen om de leiding eruit te halen, maar het is goed te doen.
Persoonlijk zou ik de leiding gewoon in zijn geheel vervangen, heb je geen geklooi met lekkende koppelstukken, ieder nieuw koppelstuk is een potentiële plek waar je lekkage kunt krijgen.
De meeste citroën specialisten maken hem zo voor je na.
(en dan kun je de koppelstukjes bewaren voor als je een keer een noodreparatie moet uitvoeren; de ANWB heeft ze niet bij zich!)
Totaal aantal Berichten: 85
Geregistreerd: 12-03-2007
- GS/GSA break
- Evasion 2.0 I 16V
Dat met zo’n koppelstukje meenemen voor een noodreparatie klink wel verstandig, maar moet je niet een borstje op de leiding zetten, met zo’n speciaal stuk gereedschap. Ik bedenk me dat nu dat borstje er is om te voorkomen dat de leiding uit de koppeling springt, maar niet nodig is voor de afdichting. De afdichting gebeurt doordat het rubber hulsje samengedrukt wordt door de wartel en zicht dus tussen koppeling en buisje vastzet en afdicht. Klopt dat wat ik schrijf? Moet je dan op een andere wijze voorkomen dat de leiding uit de koppeling springt?
Totaal aantal Berichten: 25586
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Het systeem sluit af door dat de leiding verjongt is en zo in zn voetje afsluit. het beetje zweten dat je dan nog hebt wordt door het rubbertje opgevangen:
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 1069
Geregistreerd: 06-11-2008
- ID/DS DSuper
- BX 16 TRS
- ID/DS DSuper
- BX GTI automaat
- BX 19TGD Break