Mensen, een vraagje over aanhaalmomenten:
er wordt bijvoorbeeld voorgeschreven dat een moer met 45 Nm vastgezet moet worden.
Hoe belangrijk is deze waarde volgens jullie? Is te strak juist beter of slechter? Zijn het misschien minimale waarden?
Ik heb geen momentsleutel, daarom probeer ik elke moer met evenveel kracht vast te zetten als dat ik nodig had om deze los te draaien… En ik denk dat dat meestal vaster is dan de voorgeschreven momenten.
It was the ZL-28-RV…..
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Als je hem strakker zet kan de bout breken…
Vooral bij een kopbout luistert dat nauw. 45Nm is niet zo strak. probeer in te schatten hoe strak je het zet aan de hand van die getallen. Een bout die met 100Nm aangehaald moet worden , moet je dus strakker aan zetten ...
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ja maar pasop. Aanhaalmomenten van een kop liggen zo rond de 200 Nm en hoger. Als je ze door een slechte momentsleutel te strak zet, breekt je bout en ben je de spreekwoordelijke l*l. Bij mij brak ie zo dat ie vervormde in de kop. De kop kon er alleen met geweld af en werd daardoor ook gemold.
Een aardige prijs kwaliteit verhouding -sleutel is van Teng tools. Importeur zit in Delft.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Okee, bedankt voor jullie reacties. k zal de garage er morgen even extra naar laten kijken bij de herkeuring.
Bedankt
Ron
It was the ZL-28-RV…..
Re: Aanhaalmomenten
Syb-Sosef schreef:Mensen, een vraagje over aanhaalmomenten:
er wordt bijvoorbeeld voorgeschreven dat een moer met 45 Nm vastgezet moet worden.
Hoe belangrijk is deze waarde volgens jullie? Is te strak juist beter of slechter? Zijn het misschien minimale waarden?
Ik heb geen momentsleutel, daarom probeer ik elke moer met evenveel kracht vast te zetten als dat ik nodig had om deze los te draaien… En ik denk dat dat meestal vaster is dan de voorgeschreven momenten.
Aanhaalmomenten zijn dermate belangrijk dat het vaak het verschil maakt tussen het slagen van een reparatie of het mislukken van een reparatie.
Bouten dienen echt op voorgeschreven momenten vastgezet te worden omdat anders of de bout kan afbreken, de schroefdraad bijv. in het motorblok kan stuk gaan, er olielekkage kan optreden etc.
Investeren in een goede momentsleutel is voor de sleutelaar geen overbodige luxe.
De Praxis verkoopt goede momentsleutels, ze zien er stevig en robuust uit, dus absoluut geen dinky-toy. Ze zijn van het merk Lux-Tool ofzoiets? kosten iets van 60 euro. Dat lijkt mij niet echt het bedrag om het risico te nemen dat iets afbreekt en een goedkope doe-het-zelf reparatie alsnog heel duur uit gaat vallen.
n heeele mooie optie voor op mn verlanglijstje
It was the ZL-28-RV…..
60Nm aantrekkoppel en toch de bout kappot…
Elke motor heeft een eigen schema voor het aantrekken van de bouten.
Dit varieerd van 20 tot 80Nm.
Rekbouten (85% van de motoren van vandaag) moeten ook nog met een hoekverdraaiing worden gemonteerd.
Bij het aantrekken moet men om denken dat de kracht geleidelijk wordt opgebouwd.
Het plots en snel aantrekken van een momentsleutel met een korte (te korte) stang kan zorgen voor het afbreken van de bout. Het opnieuw gebruiken van oude rekbouten is ook een oorzaak van het afbreken.
De rek is er dan namelijk al uit.
Kijk maar eens voor meer info over koppakking monatge bij Elring:
(pdf bestand)
Re: 60Nm aantrekkoppel en toch de bout kappot…
paromafol schreef:Elke motor heeft een eigen schema voor het aantrekken van de bouten.
Dit varieerd van 20 tot 80Nm.
Dit kan nog veel verder varieren. Van 10 tot 300 Nm en misschien nog verder. Sommige bouten dienen dus echt vast te zitten
Een aardige prijs kwaliteit verhouding -sleutel is van Teng tools. Importeur zit in Delft.
Is dat niet die ijzerhandel Romein (of zoiets?) :
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Het kan zijn dat Romein ze verkoopt maar dat is niet de importeur.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Re: 60Nm aantrekkoppel en toch de bout kappot…
Eric Vertogen schreef:
Dit kan nog veel verder varieren. Van 10 tot 300 Nm en misschien nog verder. Sommige bouten dienen dus echt vast te zitten
Bij welke motor moeten dan de cilinderkoprekbouten worden aangetrokken met 200 of 300Nm?
Dit is nieuw voor mij.
In het Autodataboek heb ik in iedergeval geen enkele citroen gevonden met meer dan 73Nm (1.8 Xsara)
Wel staat er in de boeken getallen vermeld van 300 of 360 maar men bedoeld dan een hoekverdraaing van 300 tot 360 graden.
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
als je die graden verdraaing omrekent in Nm kom je een eind! De renault4 moest geloof ik op 210.
Diesels van vroeger met gietijzeren koppen zoals de opel moeten nog vaster!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Zowel Romein als Zwaard te Delft, verkopen Tengtools. Geen idee of één van de twee ook de importeur is.
Boonacker XM V6
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
de importeur zit ( of zat) in het industrieterrein achter brezan/topak bij de macro.
is volgens mij noch zwaard noch romein.
What ever!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Aha, dat is dan inderdaad geen van beide.
Boonacker XM V6