lekkende T-of koppelstuk (LHM)
landweer
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 85
Geregistreerd: 12-03-2007

- GS/GSA break
- Evasion 2.0 I 16V
Gepost: 24 juni 2011 12:23 PM

Bij mijn break met een krappe 300.000 km had ik al lang een rijdbaar LHM-lek, een enkel druppeltje op de grond bij parkeren. Tot vorige week, een LHM overstroming. Na wat schoonmaken en goed kijken lijkt het te komen uit die octopus waar leidingen aan gekoppeld zijn, gemonteerd op het motorblok net achter de radiator boven de voorraadbol. Het lijkt alsof het niet een koppeling (van een leiding) maar het ding zelf is, waarvan ik zou denken dat het uit een stuk gemaakt is, wat op zich natuurlijk zo is maar er zitten waarschijnlijk wat proppen in om door en door boringen een een kant af te sluiten of zo. Heeft iemand ervaring met dat lekkende verbindingsgedeelte?

Profiel  
 
landweer
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 85
Geregistreerd: 12-03-2007

- GS/GSA break
- Evasion 2.0 I 16V
Gepost: 24 juni 2011 04:57 PM
  [ # 1 ]

Inmiddels aan nader onderzoek onderworpen, er zijn twee lekkages, een oude: de debietregelaar of opbrengstregelaar. Het ding lekt aan de bestuurderszijde uit een blinde afdichting. Is dat te repareren? Of zal ik het hele ding vervangen? Hoe kom je er aan, ze zitten ook op Xantia of XM, las ik elders op het forum?
Het andere lek (groot) zit in een leiding die onder het mortorblok naar achteren, (één van de twee) en die beide aan de onderzijde beschermd worden door een metalen plaatje, en ergens bij de bevestiging op/aan dat metalen plaatje is de leiding doorgesleten.

Profiel  
 
landweer
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 85
Geregistreerd: 12-03-2007

- GS/GSA break
- Evasion 2.0 I 16V
Gepost: 24 juni 2011 09:07 PM
  [ # 2 ]

Na weer verder onderzoek ben ik gestuit op een engelse site waarop beschreven staat hoe je fiters in de debietregelaar kunt vervangen en bij een van de afdichtingen zit mogelijk mijn lek.

Profiel  
 
pascalvm
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1069
Geregistreerd: 06-11-2008

- ID/DS DSuper
- BX 16 TRS
- ID/DS DSuper
- BX GTI automaat
- BX 19TGD Break
Gepost: 27 juni 2011 11:49 PM
  [ # 3 ]

Het andere lek (groot) zit in een leiding die onder het mortorblok naar achteren, (één van de twee) en die beide aan de onderzijde beschermd worden door een metalen plaatje, en ergens bij de bevestiging op/aan dat metalen plaatje is de leiding doorgesleten.

Volgens mij gaat deze naar de stuurbekrachtiging; leiding er uit na laten maken of bestellen en vervangen…

dagelijkse diesel: BX TGD Break, de GTI, winterklassieker: BX 16 TRS, zomerklassieker: DSuper

Profiel  
 
landweer
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 85
Geregistreerd: 12-03-2007

- GS/GSA break
- Evasion 2.0 I 16V
Gepost: 28 juni 2011 12:24 AM
  [ # 4 ]

Klopt,
Ik heb hem vandaag los gekoppeld, hij zit nog wel onder de auto, want moet hem nog tussen stuurhuis en chassis doorpeuteren. Ben bij de citroengarage hier langs geweest en die hebben koppelstukken en leiding om te repareren. Ik vermoed dat de leiding is gaan lekken omdat hij niet goed vast zat op het beschermplaatje onder het het koppelingshuis, maar dat kan ik pas goed zien als ik hem los heb.

Profiel  
 
pascalvm
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1069
Geregistreerd: 06-11-2008

- ID/DS DSuper
- BX 16 TRS
- ID/DS DSuper
- BX GTI automaat
- BX 19TGD Break
Gepost: 28 juni 2011 01:31 AM
  [ # 5 ]

Die twee leidingen gaan (als ze niet goed vast zitten) door het bewegen van de motor / bak langs elkaar schuren waardoor ze elkaar “doorslijpen”.
Het is even klungelen om de leiding eruit te halen, maar het is goed te doen.
Persoonlijk zou ik de leiding gewoon in zijn geheel vervangen, heb je geen geklooi met lekkende koppelstukken, ieder nieuw koppelstuk is een potentiële plek waar je lekkage kunt krijgen.
De meeste citroën specialisten maken hem zo voor je na.

(en dan kun je de koppelstukjes bewaren voor als je een keer een noodreparatie moet uitvoeren; de ANWB heeft ze niet bij zich!)

dagelijkse diesel: BX TGD Break, de GTI, winterklassieker: BX 16 TRS, zomerklassieker: DSuper

Profiel  
 
landweer
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 85
Geregistreerd: 12-03-2007

- GS/GSA break
- Evasion 2.0 I 16V
Gepost: 28 juni 2011 05:40 PM
  [ # 6 ]

Dat met zo’n koppelstukje meenemen voor een noodreparatie klink wel verstandig, maar moet je niet een borstje op de leiding zetten, met zo’n speciaal stuk gereedschap. Ik bedenk me dat nu dat borstje er is om te voorkomen dat de leiding uit de koppeling springt, maar niet nodig is voor de afdichting. De afdichting gebeurt doordat het rubber hulsje samengedrukt wordt door de wartel en zicht dus tussen koppeling en buisje vastzet en afdicht. Klopt dat wat ik schrijf? Moet je dan op een andere wijze voorkomen dat de leiding uit de koppeling springt?

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25578
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 28 juni 2011 06:00 PM
  [ # 7 ]

Het systeem sluit af door dat de leiding verjongt is en zo in zn voetje afsluit. het beetje zweten dat je dan nog hebt wordt door het rubbertje opgevangen:

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
pascalvm
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1069
Geregistreerd: 06-11-2008

- ID/DS DSuper
- BX 16 TRS
- ID/DS DSuper
- BX GTI automaat
- BX 19TGD Break
Gepost: 28 juni 2011 07:37 PM
  [ # 8 ]

Ik kan het niet mooier laten zien…

Ik weet eigenlijk niet hoe dat zit met die koppelstukjes, ik heb zelf meestal een lange leiding bij me voor nood, behalve dan die ene keer dat ik hem nodig had…

dagelijkse diesel: BX TGD Break, de GTI, winterklassieker: BX 16 TRS, zomerklassieker: DSuper

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook