citroen xsara break 1.6 i benzine afgekeurd op co waarde
leobak
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 7
Geregistreerd: 28-06-2011

Gepost: 28 juni 2011 06:30 PM

Beste allemaal,

Ik ben nieuw hier en zit vorige week de bezitter van een xsara break 1.6 uit ‘98.

Vandaag is hij voor de apk geweest en afgekeurd op de co waarde. Hij rookt als een ketter en lijkt ook olie te verbruiken. Wat te doen? Kan de lamda sonde hier toch verantwoordelijk voor zijn. Bij het uitlezen zijn geen bijzonderheden geconstateed. Wel dat de temperatuursensor zo’n 60 graden aangaf, het was wel warm vandaag, maar ook weer niet zoveel. De spanning van de lambdasonde fluctueerde, maar dat is normaal zei men. Je ruikt de olie. Vooral bij optrekken uit stilstand gooit hij er nog wel eens een pluimpje uit.
Iemand tips, ideeen.
Toevoeging aan brandstof, olie helpen niet!
Alvast bedankt voor de reactie(s)

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 28 juni 2011 07:26 PM
  [ # 1 ]

Welkom hier op het forum Smile

Wat heb je zelf al gedaan om de CO omlaag te krijgen?

Als je nog niets gedaan heb, begin dan bij de basis van het onderhoud, nieuwe bougies, filters, olie en klepspeling controleren/afstellen.

Profiel  
 
beremans
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011

- Xsara Picasso 16-16v
Gepost: 29 juni 2011 10:33 PM
  [ # 2 ]

leo, heb je ook de juiste reinigings middelen gebruikt, je hebt toevoegingen die je aan je olie toevoegt, en dan de moter een halfuur stationair laat draaien, beslist niet mee gaan rijden, dan aftappen en olie vervangen incl olie filter, deze middelen lossen de vuiligheid op, en maakt de rubbers weer soepeler. check ook het carter ventelatie systeem, op zijn werking, want waneer dit niet werkt krijg je teveel carter druk, en word de olie overal naar toe gedrukt, wat niet de bedoeling is.

Profiel  
 
leobak
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 7
Geregistreerd: 28-06-2011

Gepost: 05 augustus 2011 09:19 PM
  [ # 3 ]

Bedankt voor de reacties allemaal.
Hij is inmdiddels door de keuring.
Hij moest even worden “schoongebrand”.
Sorry voor de late reactie….
Groeten,
Leon

Profiel  
 
Vert
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 232
Geregistreerd: 04-07-2006

Gepost: 06 augustus 2011 07:41 PM
  [ # 4 ]

@ leon wat heb je er aan gedaan ??

Profiel  
 
leobak
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 7
Geregistreerd: 28-06-2011

Gepost: 06 augustus 2011 08:39 PM
  [ # 5 ]

Ik heb er zo’n flesje ingegooid (bij de brandstof) en ben een flink stuk gaan kachelen. Hoog in de toeren rijden en flink doortrekken.
Olie verversen, bougies, lucht en interieur filter ga ik op korte termijn verversen/vervangen.
Ik denk echter wel dat hij ergens valse lucht aanzuigt. Er lijkt nl. een klein scheurtje in de voorpijp te zitten in de buurt vd lambdasonde. Kan dit voor een hoge co waarde zorgen?
Groet,
Leon

Profiel  
 
beremans
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011

- Xsara Picasso 16-16v
Gepost: 07 augustus 2011 12:43 PM
  [ # 6 ]

een scheurtje of lek in het voorste gedeelte van de uitlaat is nooit goed, A = het al een afkeur punt, de gehele uitlaat moet lek vrij zijn, en door die scheur trekt ie zuurstof aan, wat niet de bedoeling is, want hete verbranding’s gassen en zuurstof dat ontsteekt, dus boem, vuur etc, hier door verbrand je katelysator, of in het ergste geval verbranden je kleppen, dus even een garage zoeken die het weer dichtlast, dit bij een garage laten doen die ook katelysatoren op nieuw erop lassen, is een speciaale techniek vooral als de scheur in het gietijzer zit.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook