2 van de 2
 < Vorige 1 2
   
Weer een XM
Matthijs309
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2028
Geregistreerd: 26-06-2006

Gepost: 14 juni 2011 10:59 AM
  [ # 16 ]

Iig de olie 1 of 2 keer laten vervangen geeft al een goed resultaat Smile

Ouwe mopperkont

Profiel  
 
Snoet
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 118
Geregistreerd: 22-05-2011

Gepost: 15 juni 2011 11:45 PM
  [ # 17 ]

Over de automaat:
Ik heb eerst de bovenstaande aanbeveling van ouwe mopperkont doorgenomen.
Daarna heb ik enkele uren besteed aan het doorspitten van het forum over de 4HP20 bak.
Vervolgens heb ik even gebeld met de specialist: Autrans in Lunteren.
De resultaten van dit kleine onderzoekje laten zich als volgt samenvatten:

4HP20 is goede betrouwbare automaat, relatief weinig storingen.
Volgens fabrikant is de bak voor het leven gesmeerd.
Om dat leven te verlengen adviseert Autrans elke 80.000 km olie automaat te verversen.
Kan gewoon bij de lokale garage. Bij problemen en vragen even bellen met Helpdesk van Autrans.
Voor de ZF 4HP20 is een PR 9736.22 (ESSO/MOBIL LT 71141) automaatolie voorgeschreven, kan niet met standaard ATF.
Komt niet meer dan paar liter uit. Laat motor even lopen, dan komt er nog een paar liter uit.
Belangijk: in elk geval nooit over maximum vullen, dan gaat de bak kapot.
Olie peilen (indien peilstok aanwezig - niet alle uitvoeringen) bij olietemperatuur van 60 graden, anders net zoveel erin als eruit is gegaan.

De auto moet volgende week voor een beurt en APK naar de garage, dus ik ga ze deze informatie maar even meegeven.

Profiel  
 
Snoet
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 118
Geregistreerd: 22-05-2011

Gepost: 23 juni 2011 12:25 AM
  [ # 18 ]

De auto lijkt wel nieuw. Dat is natuurlijk schijn, want ik heb toch wel wat mankementjes aangetroffen:

1 - stationair onregelmatig en soms afslaan
2 - schuifdak mist de ‘gesloten-stand’
3 - enge geluiden vanuit de deur bij openen raam
4 - af en toe beetje koelwater bijvullen
5 - zoemend interieurtemperatuur-ventilatortje in dakconsole

Nou dat garagebezoek viel mee. In één keer door de APK: ‘Mooie auto meneer, prima staat’. Eén probleem gevonden, namelijk de radiateur is lek. Kost 150 euro en wat sleutelwerk. Ik ben tevreden, want dat hebben we bij eerdere XM’men wel eens anders meegemaakt. Met de nieuwe radiateur is probleem 4 ook weer verholpen. Blijft alleen probleem 1 nog over, maar daarvoor ga ik binnenkort Brian even raadplegen.

Ik heb eens gebladerd in de onderhoudsgeschiedenis die ik bij de auto kreeg. Toen zag ik dat het 160.000 km beurtje maar liefst 3850 euro had gekost (nieuwe HD pomp, nieuwe katalysator, riemwissel enz). Dat zal de vorige eigenaar niet meegevallen zijn ...

Profiel  
 
verkuilm
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2063
Geregistreerd: 05-12-2004

Gepost: 28 juni 2011 11:23 PM
  [ # 19 ]

Die bak is wel een kwetsbaar ding idd, gaan nog wel eens. Volgens citroen zit er longlife olie in.
Maar ik zou het gewoon lekker vervangen! En dan de olie bij de dealer halen. Tja wel duur en is het nou anders?
Ik weet het niet, het minste wat je kan doen denk ik dan.
Je kunt niet alles vervangen als je hem gewoon leeg laat lopen, of je moet de motor heel even laten draaien.
En dan zeer nauwkeurig bijvullen. Niet teveel of te weinig.

Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980

Profiel  
 
 
2 van de 2
 < Vorige 1 2
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook