De kosten van het transport moeten opwegen tegen de waarde van de auto met schade. In mijn tijd was dat ongeveer een euro per gereden km, dus reken maar uit hoe ver je kan rijden Voor de rest denk ik niet dat een mooie youngtimer (of is ‘t al een oldtimer?) zomaar in ‘t buitenland verschrot wordt, zeker niet als de schade mechanisch is.
AYA-2 ‘69 | AYA-3 ‘68 | AY-CB ‘83 | MANB ‘85 | BX 15 TGE ‘91 | BX 19 TZI ‘93
waterman schreef:duh… wat EW zegt: de ANWB zal dus eerder besluiten dat NIET te doen. Bij de KNAC is dat weer minder lastig. Knac classic breakdown is wel weer iets duurder.
Valt wel mee toch. KNAC kost E. 109,- + E 20,- voor eigen woonplaats. ANWB kost E 126,-.
Mondial Assistance is dan weer wat goedkoper met E 96,- per jaar. En Mondial is volgens mij de alarmcentrale in het buitenland.
Ik verwacht natuurlijk geen complete breakdown van de auto. Maar als er weer zoiets sufs zou gebeuren als de dynamo vorig jaar dan wil ik deze keer wel vervangend vervoer (de rest (alleen in het buitenland) wordt namelijk ook gedekt door mijn autoverzekering).














































Totaal aantal Berichten: 43337
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Franq schreef:Voor de rest denk ik niet dat een mooie youngtimer (of is ‘t al een oldtimer?) zomaar in ‘t buitenland verschrot wordt, zeker niet als de schade mechanisch is.
Dat hangt nog steeds af van de vastgestelde waarde. Daarom is ook hier dat taxatierapport zo belangrijk!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
waterman schreef:Franq schreef:Voor de rest denk ik niet dat een mooie youngtimer (of is ‘t al een oldtimer?) zomaar in ‘t buitenland verschrot wordt, zeker niet als de schade mechanisch is.
Dat hangt nog steeds af van de vastgestelde waarde. Daarom is ook hier dat taxatierapport zo belangrijk!
Taxatie zit wel goed, volgens Frabq’s rekenvoorbeeld kom ik dan 5.500 km ver. En dat zie ik mezelf niet zo snel doen.
Het gaat er nu dus om degene te vinden die de beste service verleent.














































Totaal aantal Berichten: 43337
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
ANWB/KNAC dus.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Ik ben voor de Classic Car van de KNAC gegaan.
Over twee weken naar de Viroinval (bij Givet) en in een lang weekend een km-ter of 750 rijden met de CX. Het is daar heerlijk rijden en ik ben dus ook heel benieuwd hoe de CX zich houdt. Ik neem wel een mooie steen mee, zoveel vertrouwen in de handrem heb ik namelijk niet, ondanks dat hij net helemaal onder handen is genomen.
Voelt toch een beetje als de test voor de vakantie naar de Pyreneeën later deze zomer. De auto-trein naar Avignon is niet meer dus dat wordt heen en terug karren + flink wat colletjes in de bergen(mogelijk incl de Tourmalet en Pont d’Espagne).
Gisteren teruggekomen uit Givet, een trip die een soort van test was. Over de CX heb ik gemengde gevoelens. Het reed heerlijk op de snelweg en door de heuvels maar het moest ook niet al te steil worden.
Een lange helling van 13% was behoorlijk veel gevraagd voor de CX, met terugschakelen naar z’n drie en later naar z’n 2 kwam ik uiteindelijk boven maar niet van harte. Dat voorspelt niet veel goeds voor de grote hellingen in de Pyreneeën.
Dan had ik nog een paar ‘euvels’ welke ik in NL al wel had gemerkt maar bij het klimmen in Ardennen veel duidelijker werd.
- Vooral in z’n twee, onder de 3000 toeren, schud de versnellingspook tijdens het accelereren heel erg. De uitslag is een paar centimeter naar alle kanten, je kan hem ook horen en als ik hem vasthoud voel ik flink wat schokken en beweging. Dit is op een vlakke weg goed te merken maar op hellingen is het heel erg. Hetzelfde gebeurt ook, in mindere mate, in z’n vier, maar dan wordt het rond de 3000 toeren juist duidelijker.
Wat zou dit kunnen zijn? Motorsteun, aandrijfas, bak?
- Ook tijdens het accelereren (bij zwaardere belasting = helling op of flink wat gas) komt er onder de auto een soort gepruttel vandaan. Alsof er iemand met een rietje het laatste restje uit een glas drinken slurpt.














































Totaal aantal Berichten: 43337
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
M Citroen schreef:- Vooral in z’n twee, onder de 3000 toeren, schud de versnellingspook tijdens het accelereren heel erg. .
Wat zou dit kunnen zijn? Motorsteun, aandrijfas, bak?
De rechter aandrijfas. Hier zit ruimte op het tripoidehuis.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste














































Totaal aantal Berichten: 43337
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
M Citroen schreef:- Ook tijdens het accelereren (bij zwaardere belasting = helling op of flink wat gas) komt er onder de auto een soort gepruttel vandaan. Alsof er iemand met een rietje het laatste restje uit een glas drinken slurpt.
Waarschijnlijk “pingelt” ie. Ontstekingstijdstip laten controleren.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
waterman schreef:M Citroen schreef:- Vooral in z’n twee, onder de 3000 toeren, schud de versnellingspook tijdens het accelereren heel erg. .
Wat zou dit kunnen zijn? Motorsteun, aandrijfas, bak?De rechter aandrijfas. Hier zit ruimte op het tripoidehuis.
Waterman, wil dat zeggen dat de rechter aandrijfas moet worden vervangen? En is dit een flinke klus die het best door een CX-expert kan worden gedaan of is het iets reguliers wat de garage op de hoek kan?








Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 12-05-2006
- CX Athéna
- 2CV AZ
- CX Réflex Break
- SM 2.7 carb BVM, airco leder tints, Sable Métallisee
- C5 C5 3.0V6 Exclusive BVA
Dit zou in principe elke garage moeten kunnen. Alleen het tussenlager is een beetje vervelend.
Met het juiste gereedschap en een brug is het binnen een uurtje gefixt.
Zou De Hulk ook Citroën gereden hebben?
CEE-IKS schreef:Dit zou in principe elke garage moeten kunnen. Alleen het tussenlager is een beetje vervelend.
Met het juiste gereedschap en een brug is het binnen een uurtje gefixt.
Dat dan natuurlijk wel indien ik de juiste onderdelen heb, is het makkelijkste als ik die aanlever. Ik heb inmiddels begrepen dat ik het best een goede tweede hands kan vinden. Maar waar? En is er alleen een rechter aandrijfas nodig of ook nog lagers ed?








Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 12-05-2006
- CX Athéna
- 2CV AZ
- CX Réflex Break
- SM 2.7 carb BVM, airco leder tints, Sable Métallisee
- C5 C5 3.0V6 Exclusive BVA
Een rechteras is in principe compleet met het tussenlager. Afhankelijk van wat er mis is met de as kun je de as ook nog uit elkaar halen.
Ik zou gewoon gaan voor een compleet goede gebruikte as gaan.
Elke specialist zoals bijvoorbeeld garage Hydrauliek zal wel een as hebben liggen.
Maar goed als je dan toch naar de gge gaat om er 1 op te halen, kun je die wellicht er meteen onder laten zetten. Dat zullen de kosten niet zijn….. Of je doet het natuurlijk gewoon zelf
Zou De Hulk ook Citroën gereden hebben?
CEE-IKS schreef:Of je doet het natuurlijk gewoon zelf
Kon ik dat maar Leren sleutelen zit zeker in de planning, alleen de tijd er voor vrijmaken.
Zojuist een afspraak gemaakt bij Hydraulique om de as te vervangen, dan kan ik in augustus wel de Tourmalet op . Als ik nu ergens een as op snor en hem hier in de buurt laat vervangen ben ik evenveel tijd kwijt dus dat is idd onzin.
Gisteren naar Hydraulique geweest om de problemen van de laatste tijd te laten verhelpen.
Wat bleek: het probleem werd niet veroorzaakt door de aandrijfas. Daarop is wel wat speling maar die hoeft nog niet vervangen te worden. Het gebrek aan vermogen komt heel ergens anders vandaan; een aantal problemen in de ontsteking die de laatste tijd veel erger zijn geworden door de verkeerde (Franse) benzine.
Allereerst bleek dat de vacuum-vervroeger en de stationair-nogwat het beide niet meer deden. Toen deze vervangen waren was het probleem echter des te erger: veel pingelen bij flink gas en bij een andere afstelling flinke backfires. Goed afstellen was echter niet te doen en na het industrieterrein een aantal keren te hebben rondgereden met gepingel of backfires vroeg Sjors wat voor bezine erin zat. Tja, een tank E95 die ik nog in Frankrijk erin had gegooid, niet veel meer maar ik had na terugkomst nog niet getankt.
Goed, een half uur later en met een verse tank Excellium was waren de problemen met de helft verholpen. De Franse E 95 had de ontstekingsproblemen flink uitvergroot met als gevolg: pingelen, weinig vermogen en het ‘uitvergroten’ van het schudden van de pook.
Toch is uiteindelijk de hele ontsteking vervangen, er zat speling op het asje waarop de rotor draait. Nu rijdt de CX weer goed, vollop vermogen, ik kom die berg wel op. De pook trilt nog wel maar dat is iets voor over een jaar of twee. Hoog tijd om de vakantie in de Pyreneeën te gaan plannen.