Totaal aantal Berichten: 3865
Geregistreerd: 08-05-2006
- BX 16V MK2
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi 100 Shine L.E.
Ik ben lid van de ANWB vanwege mijn 2 andere auto’s en reken maar dat ik ze bel mocht er zoiets als dit gebeuren met de DS3. Als je dat via de leasemaatschappij moet regelen ben je echt onnodig lang aan het wachten etc. Bovendien is je de ANWB-lidmaatschap geldig voor jou als persoon en niet voor een specifieke auto.
Oke, mijn ervaringen voor de paar keer dat ik de afgelopen 15 jaar een storing gehad heb, is dat Athlon wel degelijk met eigen partijen werkt, dat mijn Citroen dealer zelf komt opdagen (toen ik ze direct belde, langs Athlon om), en dat ze in de 5x (dacht ik) toch wel binnen 30 minuten aanwezig waren.
Voor de rest heb ik bij Citroen en Peugeot geen noemenswaardige storingen/problemen gehad.
(die 5x ging om dezelfde storing, electrisch en lastig te constateren waar het aan lag, uiteindelijk perfect opgelost)
En voor de tijd dat ik lease reed, heb ik diverse auto’s gehad (merendeel Citroen) en nimmer een hulpdienst nodig gehad.
2011 DS3 eHDI Mativoire + Rouge Carmen dak en Ashera velgen. Pack Perfo en Myway comfort. I am loving it
In al de jaren dat ik leasewagen rij heb ik altijd een pasje van de ANWB op mijn naam gehad hoor, met de hoogste dekking.
Die paar tientjes per jaar merk je nauwelijks en op het moment dat er wat aan de hand is zit je daar, bij de bron, toch het beste. Zul je net meemaken, sta jij stil en hoor je van de leasemij, op dit moment zijn wij gesloten .... Gewoon zoveel mogelijk schakels er tussen uit.
Onze huidige leasemij doet ook zaken met de ANWB.
Dus als ik prive nog lid zou worden, is dat dubbelop, zullen ze echt niet sneller van worden
Dus die tientjes hou ik liever in m’n zakken.
Wel adviseren ze om buiten het dekkingsgebied van de ANWB te zorgen voor een reisverzekering.
(Die heb ik, doorlopende, kost ook een paar tientjes)
2011 DS3 eHDI Mativoire + Rouge Carmen dak en Ashera velgen. Pack Perfo en Myway comfort. I am loving it
Mijn vriendin (ik rij zelf geen lease maar uitsluitend prive) had laatst een akkefietje met een lekkende koppelingscylinder. Leasemaatschappij gebeld (Athlon), de wagen valt gewoon in het serviceplan van de fabrikant (in dit geval Volvo, maar Citroen werkt precies hetzelfde). En die sturen de hulpaanvraag volgens intern contract door naar de ANWB. Dus kwam er een gewone wegenwacht auto voorrijden…
‘t Is dan misschien handiger om lid te worden van de ANWB en de kosten… ach, die verdien je ook wel weer terug als je echt wil.
Bij een ouderwetse diesel zoals de XUD9, is het geen probleem als er wat benzine bij de diesel zit, zeg maar 5L op een volle tank van 50L. Hoe zit het eigenlijk met een HDI, kan deze 5L op een tank van 50L diesel hebben? Is volgens mij niet erg.
Deze fout maak je overigens maar 1 keer in je leven, meestal bij je eerste diesel, ik spreek uit ervaring
Totaal aantal Berichten: 255
Geregistreerd: 17-01-2011
- (Grand) C4 Picasso C4 Picasso 1.6 HDI
Het is natuurlijk wel een grote verhouding.
Ik heb een Volkswagen Sharan gehad en hierin 10 liter benzine getankt, van de 60.
Gewoon gereden en wel meer getankt (dus bij een kwart tank leeg). Hierna nooit problemen gehad.
Richard
Nog een “leuk” artikeltje:
http://www.ad.nl/ad/nl/1841/De-Autospecialist/article/detail/2182385/2008/11/27/Benzine-in-een-diesel-of-diesel-in-een-benzine-wat-is-erger.dhtml
2011 DS3 eHDI Mativoire + Rouge Carmen dak en Ashera velgen. Pack Perfo en Myway comfort. I am loving it
Niets nieuws in dat artikel, benzine in een diesel, smeert inderdaad niet.
Dat nadeel heb je ook met zwavelarme diesel zoals V-Power en BP-Ultimate, dat heb ik proefondervindelijk vast kunnen stellen met mijn vorige diesel (1.9D). Een dieselspecialist adviseerde mij toen om weer normale diesel te gaan tanken, het gestotter en genagel verdween toen langzaam.
Op mijn vraag of zwavelarme diesel, dan speciaal voor commonrail is?
Nee want daar is goede smering nog belangrijker, niet dat hij het erg vind dat men V-Power tankt, op die manier blijf ik geld verdienen.
Dealer gebeld, zoals het er nu naar uitziet zijn het de kosten voor het werk en eventueel brandstof filter รก ~150 euro
huur leen auto ~35 per dag ~70 euro als ik hem vandaag terugkrijg
wegsleepkosten ~ geen idee.
was weer een dure les
en dan ben je die benzine ook nog kwijt .... tis wat.
ZX1.4i schreef:Niets nieuws in dat artikel, benzine in een diesel, smeert inderdaad niet.
Dat nadeel heb je ook met zwavelarme diesel zoals V-Power en BP-Ultimate, dat heb ik proefondervindelijk vast kunnen stellen met mijn vorige diesel (1.9D). Een dieselspecialist adviseerde mij toen om weer normale diesel te gaan tanken, het gestotter en genagel verdween toen langzaam.Op mijn vraag of zwavelarme diesel, dan speciaal voor commonrail is?
Nee want daar is goede smering nog belangrijker, niet dat hij het erg vind dat men V-Power tankt, op die manier blijf ik geld verdienen.
Normale diesel is ook zwavelarm. Zeer zwavelarm zelfs. Natuurlijk zijn de premium brandstoffen (V-power e.d) ook zwavelarm. Groot voordeel zijn de additieven (smering e.d) Vooral bij de hogedruk systemen zoals commonrail en pompverstuivers. Een ander voordeel van de premium brandstoffen is dat ze geen of minimaal bijmenging van biobrandstoffen hebben. De bio bijmenging zorgt nog al voor wat vervuiling, maar drukt weer de prijs van de brandstoffen. Vandaar ook dat de witte pompen een stuk goedkoper zijn(max. bijmenging bio).
C5 Aircross 225 PK EAT8 Shine Full options
C1 Shine 3-drs full leather
Totaal aantal Berichten: 562
Geregistreerd: 13-03-2011
- DS 3 e-HDi 90 So Chic
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 82 ETG Feel
ZX1.4i schreef:Niets nieuws in dat artikel, benzine in een diesel, smeert inderdaad niet.
Dat nadeel heb je ook met zwavelarme diesel zoals V-Power en BP-Ultimate, dat heb ik proefondervindelijk vast kunnen stellen met mijn vorige diesel (1.9D). Een dieselspecialist adviseerde mij toen om weer normale diesel te gaan tanken, het gestotter en genagel verdween toen langzaam.Op mijn vraag of zwavelarme diesel, dan speciaal voor commonrail is?
Nee want daar is goede smering nog belangrijker, niet dat hij het erg vind dat men V-Power tankt, op die manier blijf ik geld verdienen.
Berlingo2.0HDi schreef:Normale diesel is ook zwavelarm. Zeer zwavelarm zelfs. Natuurlijk zijn de premium brandstoffen (V-power e.d) ook zwavelarm. Groot voordeel zijn de additieven (smering e.d) Vooral bij de hogedruk systemen zoals commonrail en pompverstuivers. Een ander voordeel van de premium brandstoffen is dat ze geen of minimaal bijmenging van biobrandstoffen hebben. De bio bijmenging zorgt nog al voor wat vervuiling, maar drukt weer de prijs van de brandstoffen. Vandaar ook dat de witte pompen een stuk goedkoper zijn(max. bijmenging bio).
OK, ZX1.4i maakt duidelijk dat het gebruik van ‘premium’ diesel niet is aan te bevelen bij een moderne dieselmotor (1.6 e-HDi in dit topic), Berlingo2.0HDi maakt echter juist het tegenovergestelde duidelijk.
Nu rijst bij mij de vraag op wie, of beter gezegd wat, moet ik nou geloven? Begin nu als beginnend bestuurder namelijk nogal in de war in te raken.
Totaal aantal Berichten: 7790
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Als je daar meer over wilt weten moet je het forum eens afzoeken, of zelf een topic beginnen. Interessant onderwerp namelijk, met evenveel meningen en ervaring als objectieve feiten denk ik
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Ik tank altijd een premium diesel. De auto, nu nog een Ford Transit met common rail, heeft nooit problemen gekend met vervuiling o.i.d. van nozzles en kleppen. Loopt nog net zomooi als toen hij nieuw was. Wordt bovendien vaak op korte afstanden gebruikt, komt overeen met “zwaar gebruik”. Op de autobahn in Duitsland geef ik hem soms de sporen en de bus loopt op de teller ruim boven de 180. Tank ik gewone diesel, en zit er dus geen V-power o.i.d. in de tank, dan is dat net onder de 180. Wat gebruik aangaat merk ik geen belangrijk verschil. De Transit heeft ondertussen in 7,5 jaar 102000kms gereden.
Oudere diesels, met een normale pomp, zullen slechts op termijn ietsje voordeel hebben. Minder roetproductie en dergelijke. Maar als de pompafstelling niet precies op tijd staat dan maakt het allemaal niets meer uit. Onvolledige verbranding = roet = rook = prestatieverlies = verspilling = vervuiling. Blauwe rook = onverbrande diesel. Zwarte rook = roet. Onverbrande diesel (lichtblauwe, vette rook), kan in extreme gevallen een klap in de uitlaat tot gevolg hebben. Zie deze http://www.youtube.com/watch?v=Orz8AZh1xW8 Engelse hoestbui maar eens.
Is je dieselmotor vervuild, geef hem dan eens flink de sporen (eerst op bedrijfstemperatuur laten komen!!) Niet over zijn toeren jagen, maar gewoon een tijdje op topsnelheid over de Duitse autobahn. Wel zeker weten dat alles goed staat afgesteld, en met goede verstuivers.
Willem.