Beste allemaal,
Ik ben nieuw hier en zit vorige week de bezitter van een xsara break 1.6 uit ‘98.
Vandaag is hij voor de apk geweest en afgekeurd op de co waarde. Hij rookt als een ketter en lijkt ook olie te verbruiken. Wat te doen? Kan de lamda sonde hier toch verantwoordelijk voor zijn. Bij het uitlezen zijn geen bijzonderheden geconstateed. Wel dat de temperatuursensor zo’n 60 graden aangaf, het was wel warm vandaag, maar ook weer niet zoveel. De spanning van de lambdasonde fluctueerde, maar dat is normaal zei men. Je ruikt de olie. Vooral bij optrekken uit stilstand gooit hij er nog wel eens een pluimpje uit.
Iemand tips, ideeen.
Toevoeging aan brandstof, olie helpen niet!
Alvast bedankt voor de reactie(s)
Welkom hier op het forum
Wat heb je zelf al gedaan om de CO omlaag te krijgen?
Als je nog niets gedaan heb, begin dan bij de basis van het onderhoud, nieuwe bougies, filters, olie en klepspeling controleren/afstellen.
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011
- Xsara Picasso 16-16v
leo, heb je ook de juiste reinigings middelen gebruikt, je hebt toevoegingen die je aan je olie toevoegt, en dan de moter een halfuur stationair laat draaien, beslist niet mee gaan rijden, dan aftappen en olie vervangen incl olie filter, deze middelen lossen de vuiligheid op, en maakt de rubbers weer soepeler. check ook het carter ventelatie systeem, op zijn werking, want waneer dit niet werkt krijg je teveel carter druk, en word de olie overal naar toe gedrukt, wat niet de bedoeling is.
Bedankt voor de reacties allemaal.
Hij is inmdiddels door de keuring.
Hij moest even worden “schoongebrand”.
Sorry voor de late reactie….
Groeten,
Leon
@ leon wat heb je er aan gedaan ??
Ik heb er zo’n flesje ingegooid (bij de brandstof) en ben een flink stuk gaan kachelen. Hoog in de toeren rijden en flink doortrekken.
Olie verversen, bougies, lucht en interieur filter ga ik op korte termijn verversen/vervangen.
Ik denk echter wel dat hij ergens valse lucht aanzuigt. Er lijkt nl. een klein scheurtje in de voorpijp te zitten in de buurt vd lambdasonde. Kan dit voor een hoge co waarde zorgen?
Groet,
Leon
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011
- Xsara Picasso 16-16v
een scheurtje of lek in het voorste gedeelte van de uitlaat is nooit goed, A = het al een afkeur punt, de gehele uitlaat moet lek vrij zijn, en door die scheur trekt ie zuurstof aan, wat niet de bedoeling is, want hete verbranding’s gassen en zuurstof dat ontsteekt, dus boem, vuur etc, hier door verbrand je katelysator, of in het ergste geval verbranden je kleppen, dus even een garage zoeken die het weer dichtlast, dit bij een garage laten doen die ook katelysatoren op nieuw erop lassen, is een speciaale techniek vooral als de scheur in het gietijzer zit.