Even wat “nieuwe” problemen:
motorstoring met foutcode 44 (knocksensor)en dan in noodloop gaan.
Waar zit die klopsensor ergens op het blok? ik kan hem niet vinden.
Probleem 2:
iets ingewikkelder, koud start de auto goed. Maar als ik even kort stop (bijv tanken) dan krijgt de startmotor het blokje niet rond. Dan moet ik een stel pogingen doen, en bij poging 4 of 5 gaat hij ineens weer soepel en snel rond. Dan start hij ook zonder problemen.
Heeft de auto meer dan +/- 10 minuten stil gestaan dan er is geen probleem.
Massakabels zijn goed, en verder weet ik niet waar ik het moet zoeken.
Xsara 2 berline 1.6 16v 22-GF-KS
Xsara 2 berline 1.6 16v 24-GF-KS
BX Gti 16v MK2 ZB-88-DH
BX Chic DS-NG-21 van moeders (te koop)
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Die sensor zit in de buurt van de oliedruk/-schakelaar, wat verder naar onderen (als ik me het goed herinner).
Dat probleem met de startmotor had Bearwil ook geloof ik, je zou ‘t hem eens kunnen vragen.
Krijgt de startmotor hem niet rond, of reageert hij helemaal niet? Bij mij blijft hij af en toe dood na een lange rit en na een uur of zo start hij weer probleemloos. Als ik een lange schroevendraaier pak, die tussen het inlaatspruitstuk steek en de contacten op de startmotor even aandruk, doet hij het ook weer meteen. Dus ik denk dat ze niet helemaal goed vast zitten en als de motor warm wordt gaan uitzetten. Als dan het lipje iets eerder krimpt dan de stekker die erop zit, heb je geen contact. Je zou ze dus iets steviger moeten vastzetten, maar ja, het is een 16V, dus erg gemakkelijk kun je er niet bij komen.
De Zilveren Schicht BX 16V 1991, gris perlé
Bij mij doet hij het wel, maar net alsof de accu bijna dood is.
Maar het zouden inderdaad wel de contacten op de startmotor kunnen zijn, dus maar eens kijken of we daar bij komen.
Moet daar toch zijn om de klopsensor te vervangen als ik vermond goed begrijp.
Xsara 2 berline 1.6 16v 22-GF-KS
Xsara 2 berline 1.6 16v 24-GF-KS
BX Gti 16v MK2 ZB-88-DH
BX Chic DS-NG-21 van moeders (te koop)
Totaal aantal Berichten: 442
Geregistreerd: 17-04-2009
- XM V6.24V
- BX 16Valve
klopsensor kun je van onderaf netaan bijkomen met wat gepriegel, dan hoef je er niets voor uit te bouwen. let bij monteren van de nieuwe wel op het juiste aanhaalmoment dat luistert heel erg nauw bij deze sensor (meen dat het 15Nm was).
Renault 5 Alpine Turbo | Renault 21 Turbo ph1 | | Renault 21 Turbo ph2 | Renault 25 Baccara V6 Turbo | en div Alpines en RS
Totaal aantal Berichten: 6137
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Mighel schreef:Bij mij doet hij het wel, maar net alsof de accu bijna dood is.
Maar het zouden inderdaad wel de contacten op de startmotor kunnen zijn, dus maar eens kijken of we daar bij komen.
Moet daar toch zijn om de klopsensor te vervangen als ik vermond goed begrijp.
Je beschrijft toch wel symptomen van een starter die nagenoeg “dood” is.
Totaal aantal Berichten: 442
Geregistreerd: 17-04-2009
- XM V6.24V
- BX 16Valve
was ook mijn eerste gedachte
Renault 5 Alpine Turbo | Renault 21 Turbo ph1 | | Renault 21 Turbo ph2 | Renault 25 Baccara V6 Turbo | en div Alpines en RS
Maar hij doet het alleen als hij even heeft stilgestaan. Niet als hij meer dan 10 min staat.
Ook (denk ik) alleen op warme dagen. En bijvoorbeeld ‘s morgens draait hij als een tierelier. Zou het dan toch de startmotor zijn?
Zo ja, welke zijn compatibel qua inbouw (heb nog een Gti 8v als donor staan).
Ook moet ik even melden dat bovenstaande problemen zich voordeden bij een specifieke tank (euro 98) benzine. Ik heb de auto afgelopen donderdag (3 dagen geleden) weer volgegooid, en nog geen problemen gehad. Dus misschien een slechte batch benzine??
Xsara 2 berline 1.6 16v 22-GF-KS
Xsara 2 berline 1.6 16v 24-GF-KS
BX Gti 16v MK2 ZB-88-DH
BX Chic DS-NG-21 van moeders (te koop)
Het lijkt me niet dat dit iets te maken heeft met een slechte batch benzine (zo die al bestaat). Als de startmotor niet goed ronddraait, ligt het of aan de startmotor zelf of aan zijn voeding. En als het dan weer wel en dan weer niet gebeurt, lijkt me het eerder een geval van slechte contacten. Maar ik heb bij mijn allereerste BX ooit de startmotor vervangen door een gereviseerd exemplaar en die trok mijn accu na een maand of zo helemaal leeg. Op een gegeven moment de WW er toch maar bijgehaald en die vertelde dat de startmotor zelf toch het probleem was. Waarschijnlijk een beetje een kromme as die maakte dat de spoel op sommige plaatsen tegen de wand aanschuurde.
De Zilveren Schicht BX 16V 1991, gris perlé
Ik was trouwens niet helemaal duidelijk: De klopsensor-problemen waren met een specifieke tank benzine.
Het startprobleem speelt al langer. Morgen ga ik eens even naar die contacten van de startmotor kijken (en als we erbij komen er iets aan doen).
Verder even een update:
mijn 16v heeft nu officieel cruisecontrol. Het is wat gepruts geweest, maar hij werkt.
Even de specs: een waeco MS-50, met losse snelheids-sensor/magneet op de aandrijfas. Eigenlijk heel simpel om in te bouwen, en dus aan te raden.
Xsara 2 berline 1.6 16v 22-GF-KS
Xsara 2 berline 1.6 16v 24-GF-KS
BX Gti 16v MK2 ZB-88-DH
BX Chic DS-NG-21 van moeders (te koop)
Ik hoor graag of je bij die startmotor kunt komen zonder het inlaatspruitstuk los te halen.
De Zilveren Schicht BX 16V 1991, gris perlé
Totaal aantal Berichten: 442
Geregistreerd: 17-04-2009
- XM V6.24V
- BX 16Valve
ja kan. vorig jaar de condensor en radiateur vervangen bij de MK2 en kon toen van voren af bij de startmotor komen. weet niet of er genoeg ruimte is om de startmotor ook daadwerkelijk te verwijderen, dat dan weer niet geprobeerd aangezien het niet nodig was
Renault 5 Alpine Turbo | Renault 21 Turbo ph1 | | Renault 21 Turbo ph2 | Renault 25 Baccara V6 Turbo | en div Alpines en RS
Het is even stil geweest maar nu even een update:
Op vakantie heeft de “carterpakking” het opgegeven. Bij vervangen bleek dat er alleen vloeibare pakking tussen zat. Nu dus even netjes met echte pakkingen gedaan.
Bij de apk bleek dat de handrem links niets meer deed. Het stelmechanisme was kapot. Dus Xantia-klauwen rondom erop gezet met nieuwe schijven en blokken, is niet veel werk, niet extreem duur (+/- 300 euro). Maar het remt echt stukken beter.
kleine dingen:
- Kabel kachelkraan was afgebroken (gefixt)
- Nieuwe voorbumper MET sleepoogkapje gescoord
Verder de LMM uit de 8v erin gezet omdat hij niet helemaal lekker liep en storingen aangaf(error 13 air temp sensor).
Komende tijd nog te doen.
- Xenon vernieuwen + xenon in mistlampen
- Nieuwe startmotor inbouwen
- tankhals vervangen (nu nog vinden).
- Achterbumper opnieuw vastmaken (montagepunten aan zijkant hangen los)
- Nog even een “ontstekingsbeurtje”, dwz bougies, kabels, kap en rotor.
- Dorpels vervangen (gatenkaas)
Xsara 2 berline 1.6 16v 22-GF-KS
Xsara 2 berline 1.6 16v 24-GF-KS
BX Gti 16v MK2 ZB-88-DH
BX Chic DS-NG-21 van moeders (te koop)
Vandaag de startmotor vervangen, net klaar en om 15:00 uur begonnen.
In reactie op een vraag: het gaat zonder het spruitstuk te demonteren, maar het lijkt mij fijner om hem te demonteren. Helaas zijn bij mij de Torx-bouten zo mishandeld door iemand, dat ze niet meer los te krijgen waren. Dus de startmotor vervangen zonder het spruitstuk te demonteren.
Je moet dan wel alles aan de bestuurderskant aan slangen enz weghalen, anders lukt het niet.
Ik had een paris-rhone starter, en die paste maar net tussen de bak en het spruitstuk door.
De nieuwe starter (merkloos) is een stuk kleiner, en was makkelijk terug te plaatsen
Xsara 2 berline 1.6 16v 22-GF-KS
Xsara 2 berline 1.6 16v 24-GF-KS
BX Gti 16v MK2 ZB-88-DH
BX Chic DS-NG-21 van moeders (te koop)
En het volgende:
Sinds begin deze week een rot Druklager. Dus vandaag begonnen met de koppeling maar helemaal te vervangen.
Iemand nog tips wat betreft de verschillen bij het vervangen tussen een Gti 8v, en een 16v??
Xsara 2 berline 1.6 16v 22-GF-KS
Xsara 2 berline 1.6 16v 24-GF-KS
BX Gti 16v MK2 ZB-88-DH
BX Chic DS-NG-21 van moeders (te koop)