Nu weer de kachelradiateur lek!
ronaldelzinga
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 80
Geregistreerd: 28-07-2006

- Xantia 1.8i X 16V Sensation
Gepost: 25 juni 2011 01:57 AM

Ik heb nu weer een volgend probleem:
Toen ik vanavond onderweg was naar Wes om een andere veercilinder op te halen, begon plotseling het stoplampje en het lampje van de koelvloeistof te branden. Na gestopt te zijn en de koelvloeistof bijgevuld te hebben, was er niets meer aan de hand en vervolgde ik mijn weg naar Amsterdam.

Daar aangekomen bleek de auto voor Wes, maar vooral voor zijn broer, erg bekend voor te komen. Het kenteken bekeken en inderdaad: Het is de oude XM van Wes zijn broer. Wel erg toevallig.

Na hen verteld te hebben over mijn probleempje met de koelvloeistof, toch maar onder de motorkap gekeken: 1 van de koelvloeistofleidingen was compleet vacuum gezogen. Dop los, motor even draaien en hij kwam weer terug in z’n originele vorm. Wes heeft de dop nog nagekeken en zei dan ook dat ik beter een nieuwe kon halen. Allemaal koek en ei, dus.

Daarna weer in de auto gestapt onderweg naar Leeuwarden…
Onderweg toch nog even gestopt om te kijken of de leiding niet weer vacuum zoog vanwege de dop. En ja hoor, dop weer losgedraaid en eerst het rubbertje maar eens eruit gelaten, zodat er lucht in en uit kan.

Uiteindelijk dacht ik dat het mistig begon te worden. Het bleek dat m’n ramen langzamerhand besloegen. Toen ik de auto aan de kant zette, de motor uit zette en het contact er weer op zetten, kwam er een hele lading rook/stoom uit de ventilatieroosters. Na goed zoeken bleek de hele passagierskant zeiknat te zijn. Het is dus de kachelradiateur…

Met beslagen ramen terug naar Leeuwarden gereden en de XM staat nu weer stil. Pak dit morgen weer verder op.

Mijn vraag aan jullie is eigenlijk:
Wie weet precies waar de kachelradiateur zit en hoe ik deze het best eruit kan halen? Kan het vacuum hier ook de oorzaak van zijn?

(Ik heb deze vraag op zowel het CiFo als XMClub gezet, aangezien veel feedback gewenst is eer ik er aan begin morgen)

Mijn motto: Aldoende leert men… Wink points

Profiel  
 
gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206
Geregistreerd: 30-04-2004

Gepost: 25 juni 2011 02:43 AM
  [ # 1 ]

Kachelradiatr zit in de middencnsole vooraan. Zijplaat van de middenconsole aan de bijrijders kant demonteren en dan een beetje vooraan kijken dan vind je um wel.

Radiator is niet zo kostbaar. Denk bij het vervangen aan de rubbers en behandel de alu pijpjes met respect. Niet aan gaan lopen trekken.

Zet eventueel even een klem op de kachelslangen die dor het schutbrd gaan in de motrruimte. Dan loopt de boel niet leeg in je middenconsole als je de boel losmaakt. Wel met beleid want die slangen kun je meen ik niet meer nieuw kopen.

Profiel  
 
wimb
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3246
Geregistreerd: 21-08-2007

Gepost: 25 juni 2011 10:23 AM
  [ # 2 ]

ohh  Ik zou geen slangklem op wat oudere slangen zetten. Je kunt beter een paar liter koelvloeistof aftappen.
Verder op de bodem een groot stuk plastic leggen omdat de kachelradiateur zelf niet op het hoogste punt zit, dus komt er hoe dan ook vloeistof uit.
En op het XM forum is al naar foto’s verwezen, daar valt niets aan toe te voegen. Wink
Het is een klusje dat je op je gemak binnen anderhalf uur gedaan hebt.

Wim,
Disciplus Simplex

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43311
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 25 juni 2011 10:26 AM
  [ # 3 ]

Wacht effe… ben je met je eigen xm met die afgebroken veerstang van leeuwarden naar amsterdam heen en weer gereden?????

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
ronaldelzinga
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 80
Geregistreerd: 28-07-2006

- Xantia 1.8i X 16V Sensation
Gepost: 25 juni 2011 11:11 AM
  [ # 4 ]

Bedankt voor jullie reacties! We gaan zo aan de slag!

Ik doe hier vanavond nog weer even verslag!

@Waterman: Ja, inderdaad. Is in de sport-stand prima te doen. Wink

Mijn motto: Aldoende leert men… Wink points

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43311
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 25 juni 2011 11:24 AM
  [ # 5 ]
ronaldelzinga schreef:

@Waterman: Ja, inderdaad. Is in de sport-stand prima te doen. Wink

Prima te doen…. Sorry Ronald, dat is echt een verkeerde instelling. Als de zaak doorschiet, wat heel goed mogelijk is, heb je in één keer een draagarm met wiel die geen veering meer heeft. Je rijd dan dus met een 3 wieler. Ik snap best dat je iets moet om aan je onderdelen te komen, maar je hebt nu een onaanvaardbaar risico genomen. Wat jij gedaan hebt is gewoon levensgevaarlijk man. Wat denk je dat er gebeurt als de die stang doorschiet?..

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
BX19trs
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3830
Geregistreerd: 21-10-2005

- BX 19 trs
Gepost: 25 juni 2011 11:51 AM
  [ # 6 ]

Ik heb even bijgelezen en je rijdt met een levensgevaarlijk en kapot veersysteem, als je uit zuinigheidsredenen zo door blijft rijden ben je niet goed bezig!

Emiel

Profiel  
 
ronaldelzinga
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 80
Geregistreerd: 28-07-2006

- Xantia 1.8i X 16V Sensation
Gepost: 25 juni 2011 12:19 PM
  [ # 7 ]

Jongens, tuurlijk snap ik dat het link was.

Je moet af en toe keuzes maken en ook risico’s nemen.
Hoe groot het risico ook is.

Betekent niet dat ik het zo weer zou doen…
Dat is weer wat anders.

Gelukkig is alles goedgekomen, en kan ik nu verder gaan sleutelen.

Mijn motto: Aldoende leert men… Wink points

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 25 juni 2011 12:24 PM
  [ # 8 ]

Het probleem is dat je niet alleen op de weg rijd, je moet nooit risico’s nemen welke voor anderen een gevaar kunnen zijn.

Profiel  
 
ronaldelzinga
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 80
Geregistreerd: 28-07-2006

- Xantia 1.8i X 16V Sensation
Gepost: 30 juni 2011 01:52 PM
  [ # 9 ]

Even een update: Nieuwe kachelradiateur zit er weer in en werkt perfect!
Niet heel erg moeilijke klus, alleen een vies klusje vanwege lekkende koelvloeistof enz.
Maar voor 30 euro ben ik weer klaar.

Nu nog het gedoe met de veercilinder voor elkaar krijgen.

Mijn motto: Aldoende leert men… Wink points

Profiel  
 
wimb
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3246
Geregistreerd: 21-08-2007

Gepost: 30 juni 2011 07:45 PM
  [ # 10 ]

One down, one to go.

Wim,
Disciplus Simplex

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook