waterman schreef:................
Maak niet de fout de klepspeling ruimer te nemen dan voorgeschreven omdat je op LPG rijd. Dat is namelijk nergens voor nodig en geeft vaak alleen maar tikkende kleppen…
oké, alleen hoe weet je dat ik inderdaad op LPG rijd en klopt dat wel?
Loopt de motor dan wel goed op LPG?
Ik heb een simpele (nieuwe) AG2000 verdamper en daarbij kun je twee afstellingen doen: 1. de stationaire afstelling (één regelschroef) en de hoeveelheid gas via de hoofdgasleiding naar de carbu.
Ik heb het een en ander gelezen over slecht lopende LPG motoren en altijd staat er:
zorg dat ie goed loopt op benzine, zorg dat de kleppen juist gesteld zijn, zorg voor een gasdicht uitlaatsysteem en stel dan pas het LPG af.
Maar wat is nu: JUIST afgesteld? Wel of niet ruimer? Wat gaat er eventueel kapot als wel of als niet ruimer gesteld? Wordt de kop dan niet heter?
Ik dacht juist dat je verbrande kleppen kunt krijgen bij te strak afgestlde kleppen.
Graag jullie expertise…
Totaal aantal Berichten: 43323
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
traction7c schreef:oké, alleen hoe weet je dat ik inderdaad op LPG rijd en klopt dat wel? Loopt de motor dan wel goed op LPG?
Wat denk je? Dat ik het leuk vind om verhaaltjes te vertellen waar jullie niets aan hebben?
Over de kleppen: moet ze gewoon GOED stellen. Dat wil zeggen: niet te ruim en niet te strak ik stel al jaren gewoon volgens de fabriekswaarden, ook op lpg. Nog nooit problemen gehad. (O voor jouw info, voor je misschien zou kunnen gaan denken dat ik een of andere beun ben Ik heb inmiddels 15 sleuteljaren DS ervaring waarvan 10 jaar in diverse DS-garages als dagelijkse bezigheid)
Als je de klepspeling gewoon netjes stelt en daarna het gas goed afstelt ( dus niet te arm) loopt ie perfect en zal ja pas na 10.000 km weer naar de klepspeling hoeven te kijken.
Dus: koud: inlaat 0,15 uitlaat 0,20. Dat betekent dat je voor de inlaat de voelermaat met 0,15 ruim tussen de klep en de tuimelaar moet kunnen doorhalen, maar dat de 0,20 er dus net NIET doorheen kan. DAT is goed. Bij warm is dat voor de inlaat dus 0,20 en moet de 0,25 er dus NIET doorheen kunnen.
Voor de uitlaatkleppen: koud: 0,20 ruim doorheen, 0,25 moet er dus wederom net NIET doorheen kunnen. Uitlaat warm: 0,25 ruim doorheen, 0,30 moet er dus NIET doorheen kunnen.
Nog twijfels?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 25624
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
22 berichten…...... gaat hier de GURU op DS gebied in twijfel lopen trekken… tssss….
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Dag heren,
Het lijkt er op dat als ik gewoon een vraag stel, dat je dan denkt dat ik je antwoord niet vertrouw. Verre van dat.
Maar op de site van de club waar ik lid van geworden ben, staat een heel artikel waarin er wel degelijk een verschil LPG - benzine wordt gemaakt en ik stel dan gewoon een paar vragen van een beginneling die graag zijn motor heel houdt.
Ik ben heel dankbaar voor jullie zeer gewaardeerde mening en adviezen. Ik stel echter een paar vragen, over te heet worden en zo en krijg als antwoord dat ik je deskundigheid in twijfel zou trekken. En dan gaat het opeens over 22 berichten. Ik ben een nitwit wat betreft de DS en zal dat ook bij 10.000 berichten nog wel zijn.
Misschien is het wel goed om te melden dat ik de functie van dit forum kennelijk verkeerd heb gezien: ik dacht dat dit een plaats is, waar je kunt discussiëren over de DS. En discussie betekent voor mij niet dat ik iemand in een hoek plaats. Dat is althans niet mijn bedoeling.
Jammer, ik heb niemand willen beledigen of iemands deskundigheid in twijfel willen trekken. Ik kan ook niet weten dat iemand de goeroe van de DS is.
Het is alleen zo dat ik een heleboel verschillende waarheden hoor en juist dan is het voor een beginneling fijn als er gewoon over gediscussieerd kan worden. Zonder dat iemand denkt, dat ik zijn competenties in twijfel trek. Want dat is nogmaals niet zo!
Ik heb ook de forumregels goed gelezen en daar houd ik me graag aan!
Totaal aantal Berichten: 758
Geregistreerd: 10-12-2006
- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
Ach joh, neem het maar niet te serieus allemaal.
Er zijn verschillende waarheden over allerlei zaken, zoals hoe de kleppen te stellen, welke banden, vervangers voor LHS en/of LHM, en bijna elk ander onderwerp. Je stelt een vraag, iemand zoals ik die graag met zijn kennis pronkt neemt de moeite te antwoorden en wil die moeite beloond zien met bevestiging van zijn/mijn gelijk. Afhankelijk van hoe mijn dag is geweest kan ik andere meningen meer of minder goed verdragen, en dat zal voor andere “guru’s” ook wel gelden.
Ik persoonlijk stel mijn uitlaatkleppen wél 0.05 ruimer en neem het zachtjes tikken voor lief, als signaal dat alles goed gaat. Inlaatkleppen zet ik per originele spec’s want die worden niet door de hetere LPG-uitlaatgassen bestookt. En zo rijdt ik al 200.000 km / 10 jaar met 4 DS’en zonder problemen met de kop, dus dat gaat kennelijk ook wel goed. Het steekt allemaal niet zo krap…
En als je de kleppen zo ruim stelt dat de nominale voelermaat er ruim door past en de eerstvolgende nèt niet, zit je misschien wel dichter bij de grotere maat dan bij de kleinere.
Nog een paar van dit soort discussies en je hebt zo je honderdste post binnen! Welkom op het forum.
‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé
Als je weet hoe een viertaktmotor werkt dan weet je ook dat een klep open en dicht gaat, maar langer dicht is dan geopend. Vooral de uitlaatklep moet afkoelen op zijn zitting gedurende de tijd dat hij is gesloten en in hoeverre de klepspeling daar invloed op heeft kan ik niet goed bepalen, maar ik trek de expertise van waterman geen tiende seconde in twijfel.
Je zou kunnen denken dat als de uitlaatklepspeling wat ruimer is, dat hij dan langer gesloten blijft. Maar of die extra 0.05 of 0.10 mm daar enige invloed op heeft betwijfel ik. Ik weet wel zeker dat als de klepspeling 0.00 is, dan duurt het niet zo gek lang of de klep gaat voor een deel door de uitlaat de vrije natuur in.
Ik denk dat je gewoon het advies van de fabrikant wel serieus moet nemen. maar je zult merken dat de klepspeling na 10.000 km minder is geworden, maar dat de motor nog gewoon goed loopt. Op tijd stellen is een prima idee en bij de DS is dat een eitje vergeleken bij een XM tct.
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Als je wat langer op het forum rondneust zul je merken dat sommige discussies elders al uitvoerig gevoerd zijn.
Daarom zit er een zoekfunctie op: zo zul je bv ook heleboel info kunnen vergaren over afstellen van stuurhuis mocht je daarmee aan de slag gaan. Ook de discussie over welke soort banden is een aardige: eerst inlezen voordat je topic opent is dan verstandig.
Succes met het vervolg!
Totaal aantal Berichten: 43323
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Han S schreef:
Je zou kunnen denken dat als de uitlaatklepspeling wat ruimer is, dat hij dan langer gesloten blijft. Maar of die extra 0.05 of 0.10 mm daar enige invloed op heeft betwijfel ik.
Tests wezen uit dat dat een vermogensAFname van wel 5% tot gevolg kan hebben Han.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Dat zou dus betekenen dat als je de uitlaatkleppen op bijvoorbeeld 0.30 stelt omdat je op LPG rijdt, dat de motor dan op benzine 5 pk minder vermogen levert. Ik wil dat met alle plezier geloven, maar ik vind het wel heel veel omdat die kleppen uiteraard ook een tiende milimeter minder ver worden geopend. Maar dat het zo veel kan schelen verbaast me.
Totaal aantal Berichten: 43323
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Han, ik schreef dat een te ruime klepspeling een vermogensafname van wel 5% tot gevolg KAN hebben. Ik schreef dus niet DAT het zo IS. Ik heb de testresultaten jaren geleden gezien tijdens een bezoek aan de ontwikkelingsafdeling van Mercedes Benz tijdens mijn opleiding. Op zich is het natuurlijk allemaal wel verklaarbaar. Niet alleen gaat de klep minder ver open bij een te ruime speling maar ook nog eens te laat.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
En de klep gaat eerder dicht, de spoeltijd wordt korter.
En je gaat je natuurlijk afvragen hoeveel originele pk’s je al verloren hebt onderweg, na zeg 300.000 - 400.000 km?
Voor een gave DS ga je naar http://www.logo-shop.nl
Dus eigenlijk is het beter om de kleppen aan de krappe kant te stellen.
Totaal aantal Berichten: 43323
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Nee, niet aan de krappe kant want dat is slecht voor de temperatuurafgifte aan de klepzitting. Klepspeling dient JUIST te worden afgesteld
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste