Ik bedoel dus niet aan de ruime kant, als de voeler van 0.20 er goed tussendoor getrokken kan worden inplaats van met gemak.
Totaal aantal Berichten: 43323
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Wat is het verschil tussen goed en met gemak ?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Ja, je lacht nou wel, maar ik ben bloedserieus bezig. Dat stellen van kleppen is nog helemaal niet zo eenvoudig als het lijkt en de voelermaat moet zoals je eerder zei er goed tussendoor kunnen en de één maat dikkere niet. Hydraulische stoters hebben helemaal geen klepspeling en hoe zit het dan met vermogen en afkoelen van de klepschotels?
Totaal aantal Berichten: 591
Geregistreerd: 20-11-2004
- C5 2.2 HDIF TOURER Exclusive
Stel kleppen altijd zo af dat de voelermaat met de juiste dikte er ‘hakend’ dorheen gaat. Het kost je geen moeite om de voelermaat erdoorheen te trekken, maar hij vliegt er niet doorheen. Is een beetje een gevoel wat je moet kweken.
Totaal aantal Berichten: 43323
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Han S schreef:Hydraulische stoters hebben helemaal geen klepspeling en hoe zit het dan met vermogen en afkoelen van de klepschotels?
Echt wel! alleen is die speling niet voelbaar. Maar er is wel degelijk speling. Gedempte speling.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 591
Geregistreerd: 20-11-2004
- C5 2.2 HDIF TOURER Exclusive
Hydraulische klepstoters hebben geen speling.
Het kleppen diagram moet zo goed mogelijk gevolgd worden, en omdat zo goed mogelijk te volgen wil je geen speling in de mechaniek hebben. Echter door de verschillende uitzettingscoëfficiënten is er speling nodig tijdens het opwarmen van de motor. Dus moet er wel met klepspeling worden gewerkt, indien er tijdens het bedrijf een niet afstelbare verbinding is tussen de nokkenas en de klep.
Dit is echter een compromis, dus is er gezocht naar een betere oplossing in de vorm van hydraulische stoters.
Die volgen het profiel van de nokkenas zo goed als kan, en hebben weinig tot geen onderhoud nodig.
Totaal aantal Berichten: 43323
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
als je die animatie bekijkt zie je dat er weldegelijk sprake is van enige speling.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 591
Geregistreerd: 20-11-2004
- C5 2.2 HDIF TOURER Exclusive
Je bedoelt voor/tijdens het vullen van de oliekamer ? Animatie is meer bedoelt om het een beetje beeldend te krijgen voor de mensen die het zich niet kunnen voorstellen.
Er word olie gepompt in de kamer door de oliepomp, de kamer zal hierdoor uitzetten en de speling geheel opvullen. Aangezien olie niet samendrukbaar is zal er hoogstens een heel klein beetje weglekken, waardoor de speling zo goed als weg is. Tenzij je stoters gaar zijn, dan gaat het hele verhaal niet werken natuurlijk .
kijk, zo leidt een aantal onnozele vragen van een DS-nitwit toch nog tot een aardige discussie. Fijn dat er nu gewoon weer zakelijk gediscussieerd wordt.
Ik heb voor alledag een Audi A4 Avant 2.0 TFSI van 2009 en die motor is een B-label qua zuinigheid op benzine (211 pk uit 2 liter), gebruikt echter 1 liter (heel dure VW Longlife)motorolie per 5000 km.
Dat olieverbruik komt juist door de hydraulische kleppen (en dat zijn er 4 per cylinder) dus die Audikop gebruikt heel wat olie. Kennelijk is mijn olieverbruik bij die motor nog heel redelijk, ik ken verhalen van mensen van wie die 211 paarden 1 liter olie per 2500 km zuipen. Audi vindt dat allemaal binnen de grenzen.
Totaal aantal Berichten: 10373
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
In de jaren 80 gaf bmw aan dat er pas ingegrepen moest worden als het meer dan 1:1000 was!
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 43323
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Alfa Romeo geeft NOG steeds een verbruik van 1 liter op 800 km aan als “binnen de normen”...
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 591
Geregistreerd: 20-11-2004
- C5 2.2 HDIF TOURER Exclusive
Was bij mij Chrysler leasebak niet anders. Zoop 1 liter per 1500 km. Vond men zelfs nog weinig.
Als de hydraulische stoters olie lekken, dan lekt de olie intern in de motor. Dus dat verbruik moet ergens anders vandaan komen….
Olieverbruik kan maar op twee manieren, door lekkage of door verbranding en dat laatste gebeurt ook weer op twee manieren, langs de zuigers en cylinderwanden en/of langs de kleppen en klepgeleiders.
In dat laatste geval zie je vaak dat als je op de motor afremt en je geeft weer gas, dat er dan een blauwe wolk uit de uitlaat komt en dat komt omdat als je het gas loslaat de smoorklep sluit en er meer zuiging ontstaat langs de klepstelen. Daar wordt olie aangezogen en als je weer gas geeft verbrandt dat.
Koppie er af, nieuwe kleppen en klepgeleiders en mooi de nieuwe klepsealtjes er op drukken en je bent weer helemaal het mannetje. En zonder blauwe rook en bijbehorende stank.
Totaal aantal Berichten: 43323
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
9 van de 10 keer is het vervangen van de klepseals al genoeg om van olieverbuik af te komen. Maar, bij moderne motoren is dat het probleem niet. Daar heeft het alles te maken met de moderne, dunne, olie die men gebruikt in combinatie met “low friction” zuigers en zuigerveren om interne weerstand te verminderen. Die olie is zó dun dat het eigenlijk niet anders kan dan dat ie olie gaat zuipen….
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 3205
Geregistreerd: 05-04-2008
- ID/DS Dspécial
- CX Prestige automatic
ik heb als nitwit ook nog aan vraagje, hoe lang ben je daar zo ongeveer mee bezig, om de kleppen te stellen en nog eens te controleren? (kan ik daar ‘s avonds aan beginnen en 2 uurtjes later gedaan hebben, of is het toch wat langer werk) zal mijn eerste keer zijn, dus ik vrees dat het wel niet zo vlot zal gaan als van sommige guru’s hier