Condensator vervangen C4 coupe
TimC4
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 8
Geregistreerd: 08-03-2011

Gepost: 29 juni 2011 09:54 AM

Ik heb laatst mijn C4 coupe naar de garage gebracht, omdat de airco het niet meer doet. Nu
blijkt dat de condensator kapot is en de dealer vroeg 650 euro om dit te laten maken. Ik
heb even opgezocht wat het onderdeel via internet kost en dan ben ik 110 euro kwijt.
Is dit een klus om zelf te doen? De vloeistof is er al uit dus dat is geen probleem.
Ook zei de dealer dat het lagedruk ventiel waar de vloeistof wordt bijgevuld kapot is. Kan
ik het ventiel los kopen of moet ik daar de hele leiding voor halen waar het ventiel op zit.

Groetjes Tim

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9370
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 01 juli 2011 05:19 PM
  [ # 1 ]

Het vullen met koudemiddel kan alleen een daartoe gespecialiseerd bedrijf, zoals een aircospecialist.
Het is overigens geen condensator, dit is een component uit de elektrotechniek, maar een condensor.
Hierin condenseert het koudemiddel van de gasvormige fase naar de vloeistoffase.

Voor de werking van een aircosysteem in een auto, zie http://www.autoaircowilp.nl/werking-airco

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
K_saxo (verbannen)
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1194
Geregistreerd: 01-03-2008

Gepost: 01 juli 2011 09:33 PM
  [ # 2 ]

Van hoeveel µF wil je er een in je C4     Wil je een goede amp installeren?  Of een inbreker een wake-upie geven (dan volstaat een 470µF 300V (4seconden laden aan 300V) Laughing  OPGELET NIET ontladen over je tong anders heb je een week een spraakgebrek Smile (ps ik weet niet of dit legaal is maar tis wel grappig om te zien)

Nu even serieus een condensator en een elektrisch component dat veel gebruikt word in de elektronica.

Een condensor zelf vullen is te doen mist je het juiste gas hebt en de bijhorende veiligheidsuitrusting anders afblijven. Het is en blijft gas en dit is gevaarlijk.

Profiel  
 
TimC4
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 8
Geregistreerd: 08-03-2011

Gepost: 01 juli 2011 10:19 PM
  [ # 3 ]

Sorry voor de woordverwisseling, ik bedoelde inderdaad de condensor. Neutral
Heb alleen nog geen antwoord op mijn vraag of deze zelf te vervangen is.
Het afvullen van het koudemiddel laat ik natuurlijk door een bedrijf doen.

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9370
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 01 juli 2011 10:37 PM
  [ # 4 ]

Voordat de condensor vervangen kan worden, moet eerst het eventuele restant van het koudemiddel uit het systeem gepompt worden. Dit kan je niet zelf, hiervoor heb je speciale apparatuur nodig.
Ook moet je ervoor zorgen dat de compressor niet meer ingeschakeld kan worden.
Deze kan schade oplopen als hij draait met een leeg systeem.
Hierna kan je zelf eventueel de condensor vervangen.
Dan moet je toch weer terug naar de specialist.
Deze perst eerst het complete systeem af met stikstof om te kijken of het volledig dicht is.
Als dat het geval is, zal hij het systeem vacumeren, d.w.z. leegzuigen tot een behoorlijke onderdruk.
Dit is om te zorgen dat alle lucht, maar met name vocht, uit het systeem wordt gehaald.
Het gecreëerde vacuüm wordt dan “gebroken” met het koudemiddel, het systeem zuigt zich dan hiermee vol.
Daarna wordt het systeem verder met koudemiddel gevuld tot de benodigde hoeveelheid.
Nu kan het systeem pas weer in bedrijf genomen worden.

Moraal van dit verhaal, van alle te ondernemen stappen kan je er feitelijk maar 1 met het risico dat dit toch niet correct gebeurt.

Mijn advies: laat een 2e prijsopgave doen door een aircospecialist en dan bedoel ik niet de dealer.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
TimC4
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 8
Geregistreerd: 08-03-2011

Gepost: 03 juli 2011 10:43 AM
  [ # 5 ]

Bedankt voor je reactie.
Ik zal nog eens kijken wat voor aircospecialist hier in de buurt zit en een prijsopgave vragen. Het
systeem is al helemaal leeg, dat heeft de dealer gezegd toen ze mijn auto onderzocht hebben waarom de
airco het niet meer deed.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook