hoi ik ben een 19-jarige en heb enkele maanden geleden de oude xsara van mijn moeder “gekregen”.
het is de fase 1 bouwjaar 1997 met een 1.4 benzinemotor. Oorspronkelijk had die 75 pk maar ik schat dat, nu mijn moeder (een extreem rustige chauffeur) er 11 jaar mee heeft gereden, er van die 75 nog 50-60pk overblijven.
nu ik weet dat ik van een 1.4 geen monster kan maken, maar welke kleine dingetjes kan ik zelf (als complete leek in de automechanica) doen om er toch net dat iets meer pit uit te krijgen. links naar onderdelen ed zou leuk zijn.
enige beperking is dat het goedkope dingetjes moeten zijn gezien ik deze auto nog maar 3 jaar moet houden en ik een lek in mn koppakking heb (niet mijn schuld maar die van de garage )
verder zou ik graag weten hoelang ik nog met die lekkende koppaking kan rijden, want de wagen is het geld van de vervanging niet waard (nieuwe tweedehandse xsara fase 2: 2000 euro-koppakking:1500 euro)
werken producten zoals K-seal? ik herhaal het moet maar 3 jaar houden want daarna krijg ik de c4 picasso van mn moeder.
Citroën schaalmodellenblog: http://www.miniaturescitroenscalemodels.blogspot.com
youtube kanaal: http://www.youtube.com/user/felixbroeckx?feature=guide
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
De koppakking vervangen van een xsara 1400 is een klusje van niets. Als het enkel de pakking is die lekt is 1500 euro een belachelijke prijs. Er zijn genoeg bedrijven én klussers die dat voor veel minder kunnen oplossen. Wat zijn de klachten en waarom denkt men aan een lekke koppaking?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
ik heb hem 2maanden geleden binnen gedaan om de distributieriem te vervangen. toen was de wagen nog in perfecte staat, maar na 13 jaar werd het hoog tijd om dat ding te vervangen. ze hebben toen ook de waterpomp vervangen.
toen hij van de garage terugkwam en ik er een stukje mee ging rijden kreeg ik plots allerhande gevaarmeldingen op mijn dashboard. ik stopte zo snel mogelijk en omdat ik de auto nogmaar net met de auto rijdt (11 maanden) wist ik niet wat er aan de hand was.
na even zoeken zag ik dat de temperatuur van men motor ver in het rood zat, om niet te zeggen plat tegen het stopdingetje in het rood. ik ben toen uitgestapt en heb de koeldop eraf gedaan, nadat er wat koelvloeistof was uitgestroomd heb ik er terug water bij gedaan. maar ik had het gevoel dat het er gewoon weer uitliep (in de donker zie je zo’n dingen niet goed). ik kon de wagen daar niet laten staan (naast een onverlichte ringweg waar vaak geraced wordt) dus heb er nog een stukje mee gereden.
mijn nonkel was eigenaar van citroen diana fleurus en hij heeft me even de dingen op een rijtje gezet. motor is 2x oververhit geweest (toen en om hem terug naar de garage te krijgen) en ik heb wat bruin-witte smurie in men koelvloeistof zitten. wel niet echt erg dus…
moest ik dat zelf kunnen fixen zou leuk zijn of hoe kan ik in belgie mensen vinden die dat willen doen?
ik maak men handen graag vuil dus dat is het probleem niet… ik weet alleen niet hoe ik eraan zou moeten beginnen. mijn nonkel zou me er (alss voormalig garagist) mss mee kunnen helpen maar die heeft geen onderdelen en dergelijke.
danku voor u snel antwoord.
Citroën schaalmodellenblog: http://www.miniaturescitroenscalemodels.blogspot.com
youtube kanaal: http://www.youtube.com/user/felixbroeckx?feature=guide
Totaal aantal Berichten: 27893
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Als de motor lui is door het rustig rijden is de makkelijkste manier om wat meer power te krijgen simpel weg gasgeven
De motor eerst GOED warm rijden. Niet naar de watertemperatuur kijken, want die staat binnen een paar min op 90 graden.
Dus zeker 25 a 30 min rijden dan is alles goed warm. Dan gewoon de toeren in trappen.
Wat ik ken van deze blokjes is dat ze in het begin nog wel eens flink willen stinken, maar dat gaat na een paar weken / maanden wel weg.
Verder kan je om iets meer koppel onderin te krijgen een vervangingsfilter plaatsen.
Verwacht geen grote verschillen, maar het helpt iets.
Open luchtfilter vind ik persoonlijk niet passen bij een 1.4i. De enige toegevoegde waarde t.o.v. een vervangingsfilter is volgens mij het geluid.
Verder zou je natuurlijk een chip kunnen overwegen. Dat is wel wat duurder. Maar ik denk relatief gezien het goedkoopste t.o.v. andere dingen die je kan aanpassen.
chippen is onzin op een 1.4 xsara. voor die 2 pk winst ga je geen enkele honderden euro’s uit geven.
Dan zou ik em eerder ruilen voor wat anders.
Citroen DS4 thp200 Sport Chic
vorige bolides:
Peugeot 206 SW 2.0 GTi Citroën Saxo 1.6 16V VTS | Citroën xsara Coupe VTR | Seat Leon Cupra 4 2.8 V6 24v
Citroën xsara Coupe VTS HDi | Citroën ZX 16V | peugeot 205 XS 1.4i
Ikzelf rijd ook met een Xsara 1.4.
Dit is ook mijn eerste auto, ik heb hem een jaar geleden 2dehands gekocht in een garage.
Volgens mij hebben er ook oude mensen mee gereden want ik heb ook het gevoel dat er maar een 50-60pk overblijft :p
Soms is het moeilijk om op een brug te geraken enzo, maarja.
Ik heb ook al eens gekeken voor hem te chippen maar ik zie het niet zitten om €500 te geven en dan maar 8-15pk winst te hebben.
Kwas het zelf ook al beu aan het worden maar ik mocht geen 1.6 kopen van mijn ouders omdat ik deze nog maar net heb en dit en dat.
Nu doe ik gewoon wat meer toeren en zo valt het al bij al wel mee.
In het begin dat ik ermee reed schakelde ik bij 2500 toeren (had gelezen op het internet dat dat het zuinigste is bij een benzine), maar nu schakel ik bij 3000-3500 toeren en dat is toch wel een verschil.
Dat klinkt idd bekend mbt de 1.4 en dan met name kwa trekkracht onderin. Enige verschil is dat hij hier niet in een Xsara, maar in een C2 ligt. Ik rij dagelijks vanaf afslag Capelle a/d IJssel (A16 afslag 25) direct omhoog de v. Brienenoordbrug op. Zeker met de airco aan zoals begin deze week heeft hij gewoon toeren nodig om een beetje normaal de brug op te rijden.
Zonder airco aan scheelt wel een hoop overigens. Dus soms zet ik even de airco uit en dan eenmaal bovenaan weer aan.
Wel is het mssn een idee om een vervangingsfilter te plaatsen idd. Want juist onderin is hij niet altijd even gewillig.
Totaal aantal Berichten: 27893
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
MrSiXeRs6 schreef:Ik heb ook al eens gekeken voor hem te chippen maar ik zie het niet zitten om €500 te geven en dan maar 8-15pk winst te hebben.
Natuurlijk is het flink wat geld.
Maar ik kan me eigenlijk geen enkele andere upgrade bedenken die net zoveel PK’s geeft voor een zelfde bedrag.
Relatief gezien denk ik dat je aardig wat PK’s wint voor het geld.
tsja een 1.6 16v moet je ook boven de 3000 toeren houdenom de gang er een beetje in te houden.
Citroen DS4 thp200 Sport Chic
vorige bolides:
Peugeot 206 SW 2.0 GTi Citroën Saxo 1.6 16V VTS | Citroën xsara Coupe VTR | Seat Leon Cupra 4 2.8 V6 24v
Citroën xsara Coupe VTS HDi | Citroën ZX 16V | peugeot 205 XS 1.4i
Totaal aantal Berichten: 27893
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Als de motor nog koud ik schakel ik bij net voor 3000 rpm. Als die op temperatuur is wordt het al snel 3500 a 4000.
Als het verkeer voor je niet door rijdt kan je hem natuurlijk gewoon vroeger overschakelen
De Brienenoordbrug kom ik gewoon op zonder problemen.
Arjan Verkade schreef:MrSiXeRs6 schreef:Ik heb ook al eens gekeken voor hem te chippen maar ik zie het niet zitten om €500 te geven en dan maar 8-15pk winst te hebben.
Natuurlijk is het flink wat geld.
Maar ik kan me eigenlijk geen enkele andere upgrade bedenken die net zoveel PK’s geeft voor een zelfde bedrag.Relatief gezien denk ik dat je aardig wat PK’s wint voor het geld.
de gemiddelde xsara mag je niet meer laten chippen. voor een auto vanaf 10 jaar wordt het ten sterkste afgeraden.
later schakkelen had ik ook al ontdekt maar is dit niet slecht voor de motor? gezien ik al een slechte koppakking heb niet echt een goed idee.
luchtfilter had ik ook van gehoord. kun je deze kuisen of moet je gewoon een nieuwe kopen. een open filter of een gewone filter, maakt dit veel verschil?
Citroën schaalmodellenblog: http://www.miniaturescitroenscalemodels.blogspot.com
youtube kanaal: http://www.youtube.com/user/felixbroeckx?feature=guide
RandY schreef:
Dan zou ik em eerder ruilen voor wat anders.
ruilen is geen optie, auto is technisch gezien nog vanmen moeder en zij is er aan gehecht geraakt.
ik vind het zelf ook een leuke, al rijd ik tegenwoordig meer met de focus van men vriendin… ophanging van citroen is en blijft beter
Citroën schaalmodellenblog: http://www.miniaturescitroenscalemodels.blogspot.com
youtube kanaal: http://www.youtube.com/user/felixbroeckx?feature=guide
Totaal aantal Berichten: 27893
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Waar is dat op gebaseerd dat je niet mag chippen bij auto’s 10 jaar of ouder? Daar ben ik wel benieuwd naar.
Meer toeren is in theorie natuurlijk meer slijtage. Je zal er ook een balans in moeten vinden denk ik
Arjan Verkade schreef:Waar is dat op gebaseerd dat je niet mag chippen bij auto’s 10 jaar of ouder? Daar ben ik wel benieuwd naar.
Meer toeren is in theorie natuurlijk meer slijtage. Je zal er ook een balans in moeten vinden denk ik
toen ik de auto net had wou ik hem laten chippen.. kost niet zo heel veel in vergelijking met wat je ervoor krijgt. maar daar las ik ergens dat auto’s ouder dan 10 jaar niet meer gechiped mochten worden… teveel risico’s aan verbonden ofzo, ik weet het niet. voor het zelfde geld deden enkel die firma’s het niet meer voor oudere wagens.
Citroën schaalmodellenblog: http://www.miniaturescitroenscalemodels.blogspot.com
youtube kanaal: http://www.youtube.com/user/felixbroeckx?feature=guide
Totaal aantal Berichten: 27893
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Oké, er kunnen natuurlijk meerdere meningen over zijn
Zelf zou ik meer waarde hechten aan de km stand dan aan de leeftijd.
met men 99800 km is dat geen vette :p
Citroën schaalmodellenblog: http://www.miniaturescitroenscalemodels.blogspot.com
youtube kanaal: http://www.youtube.com/user/felixbroeckx?feature=guide