












Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004
- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Dank voor de snelle reacties alweer! Waterman, niets voor jou zo’n CX
?
Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
waterman schreef:Wat je ook doet met die pomp: koop alléén origneel bosch. De chinese cheap-ass pompen hebben een plastic aandrijving en gaan binnen een jaar weer stuk. Been there, done that. 2x in een jaar…
Ja, gisteren was hier iemand die trots vertelde dat hij er eentje van -ik meen- € 49,00 euro had gescoord. Ik vroeg mij al af….
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D














































Totaal aantal Berichten: 43338
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Rogier 1975 schreef:Waterman, niets voor jou zo’n CX
![]()
![]()
?
je zegt het zelf al: niets voor mij. Ik kan me goed voorstellen dat ie weggaat trouwens. Als het je 2e auto is die het MOET doen, moet je geen cx nemen denk ik soms wel eens.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste













Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004
- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Idd de hoofdreden en dat speelde al sinds ik mijn nieuwe baan heb maar na de huidige frustratie is het geen idee meer…
Eerst was de CX er naast een XM V6 én een Grande Punto, dus echt al extra auto (die toen echter nauwelijks reed). Afgelopen 2,5 jaar naast alleen de dagelijkse auto (Punto en toen BMW) - maar fietsten we beide naar het werk, dus nog steeds puur als hobby-auto. Nu ik iedere week een auto (in principe de BMW) mee moet voor werk is het in ene heel anders. En zeker gezien het feit dat ik doordeweeks ook niet thuis ben, is er ook geen klustijd over om éven iets te doen, behalve in de weekends.
Vandaar dat een banale brandstofpomp of sensor de bekende druppel kan zijn
Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005





















Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Jammer Rogier! Dit is toch bepaald geen onoplosbaar probleem zou je zeggen… Maar ik kan me voorstellen dat het op een gegeven moment genoeg kan zijn, zeker als je vrouw er telkens de balen van heeft.
















Totaal aantal Berichten: 1595
Geregistreerd: 27-06-2010
- ID/DS D Super
- ID/DS ID19B
Startproblemen bij mijn ID19 werden veroorzaakt door een lek in de vlotter in de carburateur waardoor de vlotter volliep met benzine en niet goed meer omhoog kwam. Heeft ook een tijd gekost voordat we de oorzaak gevonden hadden.
Mijn snoeken:
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/214511/P0/













Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004
- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Hi Cire (Sire?). Vlotterprobleem is idd soms lastig bij carb-modellen. Dit betreft echter een IE, waarmee ze toentertijd adverteerden als meer bedrijfszeker vanwege de volautomatische elektronische regeling ipv mechaniek
Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Het IS ook heel bedrijfszeker en veel economischer. Zeker een 2400 IE.
Echter, we hebben hier te maken met een auto van meer dan 30 jaar oud… dingen kunnen slijten en verduren. Bijvoorbeeld brandstofslangen en luchtslangen. Backfires gebeuren weleens, sensoren kunnen kapot. Vocht tast stekkerverbindingen aan, etc.
Wij hebben hier thuis al jaren een 2400 IE (Prestige) en nooit iets met het injectiesysteem gehad. Alleen 1x een kapotte rotor, langs de snelweg!
Ik weet wel, dat jij dit ook wel weet Rogier, en ik begrijp jouw beslissing dat hij eruit moet nu, maar het zou zomaar kunnen dat als dit euveltje verholpen is, het een ‘probleemloze’ (tussen aanhalingstekens, want probleemloos bestaat niet) auto zou kunnen zijn voor lange tijd.
Ik zou alleen geen nieuwe auto voor haar kopen, want de ellende (en kosten) die je daarmee kunt krijgen, overstijgt elke irritatie aan een oldtimer.
Dan is het niet meer eventjes iets testen op de oprit, maar meteen naar de dealerT.
Nouja, ik vertel je niets nieuws natuurlijk.
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D












































Totaal aantal Berichten: 27945
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Maar wel de waarheid
















Totaal aantal Berichten: 1595
Geregistreerd: 27-06-2010
- ID/DS D Super
- ID/DS ID19B
Rogier 1975 schreef:Hi Cire (Sire?). Vlotterprobleem is idd soms lastig bij carb-modellen. Dit betreft echter een IE, waarmee ze toentertijd adverteerden als meer bedrijfszeker vanwege de volautomatische elektronische regeling ipv mechaniek
Ik wilde alleen maar aangeven dat het soms iets kleins kan zijn dat je makkelijk over het hoofd ziet. En als dat opgelost is, ook alle problemen over zijn.
Mijn snoeken:
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/214511/P0/















Totaal aantal Berichten: 1481
Geregistreerd: 31-10-2007
- CX 2500 diesel
- GS/GSA GS break club
Rogier 1975 schreef:tank met wat stadverkeer en veel snelweg maar ook met paar flinke files: 1 op 10 ruim).
Hoi Rogier,
Jammer dat jij je prachtige CX de deur uit wil doen maar begrijp dat je van een auto waar je niet van op aan kan gek wordt. Ben je na het weekend alweer wat verder met het oplossen van je start probleem?
Ik heb je topic met interesse door gelezen. Wat mij verbaast is dat jij met een C-matic bijna 1 op 10 haalt, hoe doe je dat? Zoals je waarschijnlijk weet heb ik ook een c-matic, wel op lpg, 2400 carburateur, punt ontsteking en een break maar ik haal gemiddeld 1 op 5. Was er tot nu toe vanuit gegaan dat vooral de C-matic de on-zuinige factor was, maar uit jou verhaal blijk dat je met deze bak best zuinig kan rijden. Weet jij of een van de andere kenners hier een antwoord op?
groeten Maarten
Bestuur Citroen Contract, organisatie 100 jaar Citroen eiland van Maurik en ICCCR 2016, nu een GS 1220 club break, ex CX 2500 diesel 1984, CX2400 special break c-matic 1980, GSA 1.3 special 1984, BX 1.9 diesel 1991, BX 1.4 1990, DS 23 Pallas, 1973
En toch vind ik het ook zonde Rogier…weer een CX minder in Eindhoven straks…
Citroën: l’Art pour l’Art
Filmpje : 37 ans Citroën CX !!!













Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004
- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Goed “klaar” is een ruim begrip.
Woensdag Van Bemmelen eens gebeld, kreeg een van de monteurs aan de lijn. Tja, de auto was een aantal keer gestart ma-di-wo en deed het steeds perfect, voor de zekerheid even de stekkers onder het reservewiel gereinigd… Duhhh de klacht was ook na langduriger stilstand.
Vrijdagmiddag de CX opgehaald, heel verhaal van monteur of de 3% ethanol die in NL al in de benzine zou zitten, lekkende verstuivers wellicht, ouderdomskwaaltje, bla bla. Sleutel aangenomen, naar de CX gewandeld en na de eerste 2 startpogingen weer teruggewandeld. Nu waren ze op zich wel blij, want zonder euvel is er niets te onderzoeken.
De CX bleef uiteindelijk wél morrend lopen als we via het drukslangetje direct remmenreiniger in het inlaatkanaal bleven spuiten. Wat de gelegenheid gaf al draaiende de benzineslang los te koppelen van de injectierail: helemaal niets ipv een benzineballet, dus toch!
De garage ingeduwd en verder prutsen - doet Madame het in ene weer na gemorrel aan het dubbele injectierelais. Ander erop: ook goed. Origineel er weer op: “hey” zei Peter “een los draadje in één van de 2 relaisstekkers, we hebben ‘m, die zal al half los gezeten hebben”. Draadje goed vast gezet en weggereden.
Maar helaas, na 2 dagen stilstand kreeg ik vanmiddag de CX na ruim 30 pogingen nog niet aan de praat: aanslaan, 2-3 seconden mooi lopen en weer af. Met een non-Citro-techneut erbij gekeken:
1. De ene helft van het injectierelais schakelt netjes de injectoren aan (tikkend geluid bij injectoren)
2. Het andere schakelt bij starten keurig de benzinepomp in.
3. Maar na het starten “lost” het relais en stikt de motor.
Nu hadden we geen documentatie bij de hand, maar we hebben gezien de “interne verbinding” op dat relais toch het zware vermoeden dat na het starten het relais “zichzelf moet blijven bekrachtigen” maar dit niet doet. Of wordt de benzinepomp dan volledig buiten dit relais om aangestuurd?
Ik heb middels een tijdelijke oplossing wel de CX naar Van Bemmelen terug kunnen brengen: het is een mooi oud, mechanisch relais, dus hebben we een stukje plastic (van een klembandje) tussen het relais-armpje en z’n aanslag kunnen klemmen. Nu schakelt dit “benzinepomprelais” dus altijd de benzinepomp aan zodra het contactslot op contact staat. Daarmee loopt de CX gewoon stationair en reageert ook normaal op het gaspedaal, maar het is natuurlijk geen normale oplossing maar een oplossing van deze privé-anwb’r
Komende week mag Van Bemmelen het lekker uitzoeken:
- een brakke kabel naar/bij het relais? Relais lijkt op zich goed te schakelen.
- of wordt de benzinepomp óók nog via een andere draad aangestuurd ná het starten en moeten we nog puzzelen via de injectiecomputer?
- of toch een brakke benzinepomp, wat ik vrij raar zou vinden omdat de pomp wel opstart tijdens het starten (al zei mijn studievriend dat sommige pompen een speciale start-stand hebben waarbij ze meer druk leveren)
Vanaf Delft lekker de compleet volgeladen BMW (gezin, kampeerweekendspullen én mijn werkspullen van afgelopen week) naar huis gestuurd. Maar morgen nu met de bus en NS naar werk in Delft
En nu dit bericht eens als mail naar Van Bemmelen kopiëren, weten ze maandag waar te beginnen.
Allemaal weer bedankt voor het meedenken!
PS de C-matic die gemiddeld 1 op 9 loopt? Tja een tank alléén binnen de bebouwde kom was 1 op 7, krap, dus dat kan ook. En injectie of break carb zal zeker uitmaakt. Als de IE loopt, loopt ze nu ook werkelijk prachtig na al het onderhoud afgelopen jaren, dat zal ook in het verbruik schelen.
Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Rogier 1975 schreef:De garage ingeduwd en verder prutsen - doet Madame het in ene weer na gemorrel aan het dubbele injectierelais.
Nu hadden we geen documentatie bij de hand, maar we hebben gezien de “interne verbinding” op dat relais toch het zware vermoeden dat na het starten het relais “zichzelf moet blijven bekrachtigen” maar dit niet doet. Of wordt de benzinepomp dan volledig buiten dit relais om aangestuurd?
Maar Rogier…. hebben ze nu naar een mogelijke slechte leiding bij de aanzuigunit gekeken of niet?
Want waarom zou een relais ineens na > 3 dagen stilstand dienst weigeren? Makes no sense to me.
Rogier 1975 schreef:heel verhaal van monteur of de 3% ethanol die in NL al in de benzine zou zitten,
Dit klopt wel, al is het dan zelfs 4,25% en ja: dit is nadelig voor onze ‘ouwe bakken’ echter leidt niet tot de door jouw ervaren klachten.
Rogier 1975 schreef:
Maar helaas, na 2 dagen stilstand kreeg ik vanmiddag de CX na ruim 30 pogingen nog niet aan de praat: aanslaan, 2-3 seconden mooi lopen en weer af.
Nieuwsgierigheid: hoe is het nou met je LMM? Daar is immers ook nadien nog aan gedraaid, nadat je aanvankelijke klacht was, dat je altijd met een ‘gasvoetje’ moest starten, weet je nog?
Rogier 1975 schreef:Of wordt de benzinepomp dan volledig buiten dit relais om aangestuurd?
Neen, via het dubbelrelais dus.
Maar die had je vervangen door een nieuwe en dat maakte geen verschil toch?
Is er ook getest met een nieuwe of bewezen goede benzinepomp?
Rogier 1975 schreef:
Komende week mag Van Bemmelen het lekker uitzoeken:
- een brakke kabel naar/bij het relais? Relais lijkt op zich goed te schakelen.
- of wordt de benzinepomp óók nog via een andere draad aangestuurd ná het starten en moeten we nog puzzelen via de injectiecomputer?
Maar waarom treedt dat alles dan pas na enige dagen op?
Volgens mij denk je écht te ingewikkeld Rogier.
Maar ik ga er vanuit dat van Bemmelen er deze week uit gaat komen!!
Zo ingewikkeld is het namelijk allemaal niet. Alleen even logisch nadenken en goed zoeken. Het is vast iets ontzettend lulligs uiteindelijk! (zoals meestal)
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D













Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004
- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Dank voor het meedenken weer Léo - en ik deel je verbazing!!
Een relais doet ‘t gewoon, of niet. En waarom zou de elektrische aansturing hiervan anders zijn na een paar dagen stilstaan?
Echter: tijdens het testen vrijdagmiddag deed de benzinepomp het wél tijdens het starten (zoemen en opbrengst leveren) maar niet tijdens het draaien: geen druppel, laat staan een 2 bar straal. Bij genoemde slechte leiding zou er toch helemaal geen opbrengst moeten zijn en wél continue activiteit van de pomp?
Ik zal Van B nog wijzen op het idee van de slechte leiding, dat zeker. Wat me gewoon dwars zit: alle mogelijke oorzaken lijken zowel WEL logisch als NIET logisch te zijn. Raarrrrrrrrrr
Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005