Hoi….net ingeschreven op dit forum en meteen een vraag !
Ik heb een saxo 1.6 VTS (of VTR) uit 98 gekocht waarvan de “sierplaten” aan de buitenkant her en der loszaten. Nu….ik als handige harry gekeken hoe het vast zat en al snel zag ik dat de metalen beugeltjes los waren geraakt van de panelen (sommigen hingen nog net aan de clips.
Ik naar de dealer hier in lelystad…..die draaide netjes een printje uit met allerlei montage onderdelen en bijbehorende nr’s. De clips die ik heb meegekregen voor de panelen zijn de verkeerde !! resultaat: ruimte tussen paneel en deur. Ik had eerst keurig de metalen beugels compleet schoongemaakt, evenals de binnenkant van het deurpaneel en vervolgens (op de beugels en plaat staan corresponderende nr’s !) keurig met een 2 comp. lijm van bison weer zeer netjes en vakkundig opnieuw gelijmd. Tsja…krijg je de verkeerde clips mee…..kan je de boel dus weer los gaan halen ! Maar nu moet ik het met een speciale ” clip verwijder vork” doen om geen beschadigingen te krijgen. Wie kan mij vertellen welke clips er in horen ? Volgens mij de zwarte met enkele kraag met een soort driepootje er onder. Deze verschillen ( heb ik helaas nu gemerkt) een mm of 2 in hoogte met de clips die ik heb meegekregen (de grijze met dubbele kraag en een soort 2 voudige punt.) volgen jullie het nog ? Ok…lang verhaal…maar toch handig om te weten.
Ik hoor graag jullie reactie ! Snap ook niet dat ze bij de dealer dit niet gewoon weten. Ik miste ook een beetje het enthousiasme van de dealer toen ik met deze vraag kwam. Net alsof ze het vervelend vinden?
Tsja….van die paar euro worden ze niet rijk, maar goodwill en liefde voor het merk en zijn klanten is toch onbetaalbaar dacht ik ?
Groet, Daan
Een beetje schilderstape en tec7 en een lijmklem is al wat je nodig hebt voor deze sierplaten. De clipjes das altijd een gedoe…
Hoi, bedoel je dat ik i.p.v de originele clips de panelen moet lijmen ? Dat is voor een eventuele volgende demontage niet handig denk ik. De tec7 ... is dat soortgelijk als de polymax van bison ? die droogt zóóóó traag.
clipjes niet nodig tec7 rijkelijk spuiten schilderstape onder de plaats waar je de lijmklem wil zetten. Droogtijd die ik aanbeveel is +- 12 uur tot je voorzichtig kan rijden 24 u en dan zit ie vast met 100% zekerheid.
bison spul ken ik niet goed ik heb nl tec7 aan 3 eur de tube ...
Ok ...thanks voor je advies. Ik ga toch voor de originele montagemethode. De beugels dus schoonmaken, weer goed terugmonteren met 2/K bison kombi power lijm. Dan vervolgens de originele clips die ongeveer 20 cent per stuk kosten de delen weer origineel monteren. Misschien meer werk, maar als ik alles ga vast plakken dan krijg ik het nooit meer normaal los.(je weet maar nooit). De zwarte strips op de deurpanelen ga ik denk ik wrappen met een carbonlook folie…..lijkt me wel mooi.
Klus geklaard ! En…. strak werk !! Thanks voor de suggesties.
Eens kijken of er nog mensen op dit oude topic reageren..
Hoe heb je het paneel weer vast gekregen? De beugeltjes heb je aan de binnenkant van het paneel vastgelijmt met 2 componentenlijm als ik het goed begrijp. Bij mij lijkt het of de richting van de gaten in de beugeltjes zo is, dat ze tegen elkaar in staan. Je kunt dus niet het hele paneel ineens op de deur terugmonteren door hem ertegen te houden en naar voren te schuiven?
sierra alpha x-ray oscar