Zoals sommige van jullie wel weten heeft mijn vader 2 jaar geleden een Citroen B14G uit 1927 gekocht. Hij merkt dat hij hier veel plezier van heeft en wil in de nabije toekomst hier ook bruiloften, jubileums en tour ritten mee gaan rijden. Om het wagenpark nog verder uit te bereiden wou hij graag een Traction Avant erbij, maar dan wel specifiek met het type ‘‘wieltje’’ achterop (hij vind de bak niet mooi bij de latere modellen).
Dus de zoektocht was begonnen, na een heel aantal gehad te hebben en zelf met het vliegtuig naar Lyon te zijn geweest om bij één te kijken die volgens de verkoper perfect was, bleek het toch erg lastig te zijn om een in top staat TA te vinden. Een maand of 3 geleden was er wel een type 7 uit 1938 in Nederland aangeboden, maar toen de prijs éénmaal bekent was was het toch even schrikken.
Afgelopen dinsdag was ik even bij ze langs geweest en heel toevallig hadden we het allebei eerder op deze dag al over de TA 7 gehad om misschien toch maar eens te gaan kijken, aangezien die in Frankrijk (ook niet goedkoop) toch nog enigszins tegenviel. Dus hij had gebeld en hij was er nog, blijkbaar was hij gister samen met moeders direct naar het westen van het land gereden om te gaan kijken. Ik kreeg namelijk om 18:00 een belletje dat ik hem mocht feliciteren, hij had hem gekocht! Aankomende zaterdag word zij opgehaald, dus dan staan er 2 ‘‘oudjes’’ verenigt bij elkaar.
Wat info over de auto, die misschien wel bekent is bij sommigen:
Deze vooroorlogse Traction Avant (van het type ‘wieltje’) komt uit de collectie van een Nederlandse Citroën verzamelaar.
Deze heeft de auto over een aantal jaren zeer professioneel gerestaureerd. Kosten noch moeite zijn gespaard om deze TA in een absolute perfecte nieuwstaat terug te brengen. Wij hebben nog nooit zo’n schitterende TA gezien en kunnen gerust stellen dat dit één van de absolute top-TA’s is die op dit moment nog bestaan.
Overal straalt de auto zijn nieuwstaat uit. Van binnen, van buiten, van onderen. Het spuitwerk is werkelijk subliem (in nostalgisch two-tone bruin), van de allerhoogste kwaliteit, zoals wij nog niet zijn tegengekomen. Het interieur is super in de oude glorie hersteld, met prachtige bekledingsstof, inclusief de hemel en het schitterende dashboard. Uiteraard is deze auto onder de motorkap en in de kofferbak eveneens in sublieme staat. Alle rubbers en al het chroomwerk is vernieuwd.
Ze rijdt prima, maakt geen herrie, rammelt niet, stuurt strak en schakelt prima. Een genot om in rond te toeren.
En het belangrijkste, de foto’s:
Totaal aantal Berichten: 36
Geregistreerd: 24-04-2007
- Traction Avant 11 sport
Feliciteer je vader maar !
http://www.delest.nl/franse-klassiekers/117/Citroen-Traction-Avant-7C.html
Traction repair manual illustrations : http://www.mijnalbum.nl/Album=PPZUZWFQ
Totaal aantal Berichten: 507
Geregistreerd: 30-08-2009
- Traction Avant 11BN 1954
- C4 (2004-heden) C4 puretech 130 S&S EAT8 Shine
- ID/DS ID19 Confort 1963
Auto ziet er inderdaad strak uit, prachtig! De kleurstelling is wel erg apart maar dat is een persoonlijke kwestie. Origineel is het in ieder geval niet.
Totaal aantal Berichten: 63
Geregistreerd: 10-12-2010
- Ami 8 break.
- Ami 8 berline van moeders.
Leuke hobby, en perfecte auto ervoor!
Trotse bezitter van een ‘89 Volkswagen Polo.
Ex: ‘83 Acadiane, ‘76 Ami 8 Break.
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Origineel of niet, dit kleurtje misstaat hem zeker niet! Gefeliciteerd!
Totaal aantal Berichten: 1069
Geregistreerd: 06-11-2008
- ID/DS DSuper
- BX 16 TRS
- ID/DS DSuper
- BX GTI automaat
- BX 19TGD Break
Totaal aantal Berichten: 10263
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Vooroorlogs was in 2 kleuren normaal. Helemaal zwart was extra betalen.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 507
Geregistreerd: 30-08-2009
- Traction Avant 11BN 1954
- C4 (2004-heden) C4 puretech 130 S&S EAT8 Shine
- ID/DS ID19 Confort 1963
In 1938 was iedere traks standaard zwart en gele wielen voor de kleine modellen.
Optioneel waren metallic tinten beschikbaar.
Als je voor de oorlog een Traction bestelde,waren er verschillende opties : ofwel kleurenschema volgens modeljaar, ofwel werd de auto vanuit de fabriek in spuitplamuur aan je lokale Citroën-agent afgeleverd, dan kon je aldaar je traction in de kleur(en) van je keuze laten spuiten.
Zover ons bekend is is dit inderdaad niet de originele kleurstelling, hij is 9 jaar geleden in deze kleuren gespoten. Volgens de verkoper is dit de kleurstelling van de cabriolet van die tijd, dus het hoort niet op deze auto, maar is wel een Citroen kleurstelling.
Verder hebben we vorige week meegedaan aan een oldtimertoer in Zwolle, deze was 100km lang en ging door Salland heen. De start was vanuit de winkelstraat in Zwolle, waar eerst alle 135 oldtimers geshowd werden voordat ze gingen vertrekken.
De TA is tevens in de prijzen gevallen als mooiste oldtimer uit de categorie 1930 - 1965
http://www.racidentoldtimertour.nl/source/PrijzenPagina/prijzen2011.html