Beste mensen,
ik ben al een tijdje rond aan het kijken naar een auto om mee te beginnen, eigenlijk was ik op zoek naar een 1.8 aura of iets dergelijks.
Maar nu liep ik gisteren tegen een (vaal) rode ZX 1.9 volcane aan waar ik maar €400,- voor hoef te betalen. Ik ben vandaag wezen kijken en hij viel me niet tegen, enkel de achterremmen waren aan vervanging toe en de voorbanden tegen de winter een keertje. Het meest opvallende was het stuur, bij volle uitslag begon de V-snaar te piepen (is dit een vee voorkomende kwaal??)
Voor de rest zijn bijna alle rubbers al vervangen, lagers zijn vervangen, nieuwe uitlaat, remmen achter zijn schoongemaakt zei de eigenaresse(?).
Oliepeil heb ik even gecheckt en dat was perfect, geen smurrie onder de oliedop, hij liep heel soepel, geen rare bijgeluiden behalve de V-snaar dus bij lage snelheden en volle stuuruitslag.
Hij heeft geen roest zo ver ik het heb kunnen zien, het enige échte probleem dat hij heeft is dat de accu langzaam leegloopt en dat de lak heel dof is, maar dat is op te poesten natuurlijk.
Er zit alleen geen 1.9 meer in, maar een 2.0 16v, dus hij is een heel stuk sneller dan een originele 1.9, op kenteken staat nog altijd 1.9, maar met de klep open is duidelijk te zien dat het een 2.0 16v is.
Nu vraag ik me af, is dit een verstandige keuze en waar moet ik nog meer op letten bij deze auto, aangezien het de eerste auto is die ik dan koop.?
Mazda 323f 1.5i GLX 1994 -verkocht-
Citroen Xantia 1.8i Collection 1998 -verkocht-
Citroen ZX 1.6i Avioraz 1996 -verkocht-
Renault Twingo 1.5 DCI ECO2 Dynamique (bedrijfsauto)
Citroen BX 1.9i GTI 1994
Houd er rekening mee dat een 16v, hoewel natuurlijk een ontzettend fijn blok, ook best een liefhebber is van de benzine… En de riem, indien nog goed, beetje aanspannen, anders vervangen, maar bij maximale stuuruitslag wordt er best wat van gevraagd, dus is niet echt schokkend. Waar moet je verder op letten, wel, als het een 16v is type RFY of het vacuumsysteem goed werkt, verder de elektrieke ramen, vooral rechts wil nog wel es problemen geven, de achteras, staat ie nog mooi recht op d’r wielen?
Snelheidsmeter, is ie stabiel of wappert ie er lustig op los? En verder, als ie er goed uitziet en goed rijd is een ZX toch een redelijk veilige aankoop… Dusse, voor die paar honderd euro kan je je niet zo’n buil vallen hoor…
Trots op m’n Troen (en nu dus op m’n Peug…)
Citroën ZX 2.0i 16v -Green Lady- Adieu mon cheri…
Citroën Xsara Coupe VTS -SuperFred- The story has ended
Peugeot 306 Cabriolet - Miss Sunshine-
Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007
- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Check ook de (automatische) spaninrichting van de multiriem, misschien zit er wat speling op de spanrol.
Wat ik me afvraag, zijn er geen problemen met APK i.v.m. een ander type motor.
Citroën is een beetje vreemd , maar wel lekker !
Heb je foto’s en/of het kenteken van deze auto? Ik ken iemand die een paar jaar geleden een motorswap gedaan heeft met een rode ZX. Misschien is deze het wel.
Inmiddels heeft de eigenaar de auto aan iemand anders verkocht de middag nadat ik erna gekeken heb, omdat hij dacht dat ik geen serieuze interesse meer had in de auto. Helaas pindakaas dus.
Dan zal de zoektocht verder gaan naar een 1.8 Aura of SX, waar ik eigenlijk al langer naar op zoek was. Zitten daar trouwens nog haken en ogen aan? Behalve dan de elektrische ramen die wel eens moeilijk willen doen bij een ZX.
Toch hardstikke bedankt voor de goede tips over de 16v.
Mazda 323f 1.5i GLX 1994 -verkocht-
Citroen Xantia 1.8i Collection 1998 -verkocht-
Citroen ZX 1.6i Avioraz 1996 -verkocht-
Renault Twingo 1.5 DCI ECO2 Dynamique (bedrijfsauto)
Citroen BX 1.9i GTI 1994
Als je zo graag een zx 2.0 16v wilt rijden, ik weet er wel een die voro verkoop beschikbaar gaat komen. Je red het alleen niet met de 400 die de wagen in je OT zou moeten kosten.
De wagen die beschikbaar komt is overigens techisch wel op hoog niveau en hier ook wel bekend
Hoeveel gaat die 16v dan kosten? Want ik zit namelijk ook met een budget dat bij een student past, dus meer dan 1000 euro ben ik sowieso niet van plan om uit te geven aan een auto, aangezien het mijn eerste auto is.
Ik weet ook niet of ik een 16v voor een redelijk bedrag kan verzekeren. Dus uiteindelijk zal het wel weer een 1.8 of 1.9 worden wanneer ik er een vind.
Mazda 323f 1.5i GLX 1994 -verkocht-
Citroen Xantia 1.8i Collection 1998 -verkocht-
Citroen ZX 1.6i Avioraz 1996 -verkocht-
Renault Twingo 1.5 DCI ECO2 Dynamique (bedrijfsauto)
Citroen BX 1.9i GTI 1994
dan moet je deze zx maar vergeten. Voor 1000 euro gaat die echt niet weg.
Overigens, en begrijp me niet verkeerd, ik vraag me af of het verstandig is om met zo’n budget een dergelijke uitvoering te gaan rijden. Afegzien van het gegeven dat de boel lekker zuipt is het onderhoud van zo’n uitvoering ook niet de laagste kostenpost.
Kun je een goedkope versie krijgen dan krijg je in de vorm van achterstallig onderhoud ws de rekening alsnog gepresenteerd. Tenzij je alles zelf kunt doen word het gewoon een dure auto als je een beetje pech hebt.
Ik heb het dan idd nog helemaal niet over je verzekeringspremie die denk ik ook niet laag zal zijn.
De prijs zal het probleem niet zijn, ik weet dat een 16v wel een slokje lust, daarom ben ik er ook niet specifiek naar op zoek, een 1.9 lust ook al een slok, maar dit is slechts een 8v blok, dus valt er nog wel enigzins zuinig in te rijden.
Maar de 1.8 lijkt mij niet al te onbetrouwbaar of zit ik dan helemaal verkeerd? En de 1.8 zal toch wel behoorlijk zuinig te rijden zijn, een 1.4 is eigenlijk geen optie voor mij, mijn moeder heeft een Renault Megane met een 1.4 uit 1996 en die is zo ongelofelijk traag dat ik er niet eens normaal mee in kan halen, en ik hou wel van een soepele motor die ook trekt bij wat minder dan 3000 rpm en wat kracht over heeft voor manouvres.
Onderhoud kan ik allemaal zelf, dus daar zit het probleem niet, maar veel zx-en zijn er niet boven de 1000 euro hoor, dus een goede 1.8 zal niet heel moeilijk te vinden zijn voor een redelijke prijs lijkt me.
Mazda 323f 1.5i GLX 1994 -verkocht-
Citroen Xantia 1.8i Collection 1998 -verkocht-
Citroen ZX 1.6i Avioraz 1996 -verkocht-
Renault Twingo 1.5 DCI ECO2 Dynamique (bedrijfsauto)
Citroen BX 1.9i GTI 1994
Totaal aantal Berichten: 432
Geregistreerd: 11-12-2008
- BX 16 TZI Custom
- Berlingo 1.6i 16V Multispace
- BX 19 TRI
1.8 zie je inderdaad genoeg voor dat geld. ik heb me ook kort verdiept in ZXen.
maar vergis je niet, afhankelijk van de uitvoering weet ik van Vega (forummer en ex ZX rijder) dat zijn vroegere 1.4 break behoorlijk pittig was. maar als je voor zo’n 1.8 gaat heb je aan 1000 euro zat en kun je nog kritisch zijn ook.
———————————————————————————————————-
Citroën Fotocollectie Digitaal & Analoog
———————————————————————————————————-
De 1.4 in mijn AX is een zeer soepele motor. Nu is dat wel een wat lichtere auto, maar het zal zeker nog goed mee komen in een ZX. Trekt ook goed onderin. Basis is gewoon hetzelfde blok..
ik ken alleen het 1.4 blok uit de AX GT 1.4 zonder katalysator, met 95 pk dus. maar de 1.4 in de ZX heeft slechts 75 pk terwijl de auto 40kg minder weegt dan een megane met 75pk, die dus niet vooruit branden is.
Maar ik zal eens kijken voor een testritje in een 1.4 ZX, om een beetje een beeld te krijgen
Mazda 323f 1.5i GLX 1994 -verkocht-
Citroen Xantia 1.8i Collection 1998 -verkocht-
Citroen ZX 1.6i Avioraz 1996 -verkocht-
Renault Twingo 1.5 DCI ECO2 Dynamique (bedrijfsauto)
Citroen BX 1.9i GTI 1994
Totaal aantal Berichten: 1656
Geregistreerd: 10-01-2006
- Xantia Ambulance, GiFa
Motorisch is de 1.8 en 1.4 niet de beste keus
1.6 is wel de beste, ook qwa brandstof, die je kan maken
Doneer elke maand een biertje (of twee)! Rekeningnummer 62.65.26.620 - T.a.v. Stichting citroen-forum.nl - te Heerhugowaard
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
Noudje schreef:ik ken alleen het 1.4 blok uit de AX GT 1.4 zonder katalysator, met 95 pk dus. maar de 1.4 in de ZX heeft slechts 75 pk terwijl de auto 40kg minder weegt dan een megane met 75pk, die dus niet vooruit branden is.
Maar ik zal eens kijken voor een testritje in een 1.4 ZX, om een beetje een beeld te krijgen
De AX GT heeft ook maar 75 pk hoor. Alleen de GTI heeft er 95.
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
Sorry foutje, ax gt zonder katalysator heeft 85 pk, maar daar zijn er niet veel meer van helaas.
mag ik vragen wat dan de zwakke punten zijn van de 1.8 en 1.4? Want de zx met een 1.6 is qua verbruik minder zuinig dan de 1.4 en 1.8 zie ik op autoweek.nl, en minder krachtig dan de 1.8 maar wel zwaarder, waar zit dan het grote pluspunt van de 1.6? Is deze zoveel betrouwbaarder en goedkoper in onderhoud? Of valt het eigenlijke verbruik heel erg mee ten opzichte van het gemiddelde van 1 op 12,nogwat?
Mazda 323f 1.5i GLX 1994 -verkocht-
Citroen Xantia 1.8i Collection 1998 -verkocht-
Citroen ZX 1.6i Avioraz 1996 -verkocht-
Renault Twingo 1.5 DCI ECO2 Dynamique (bedrijfsauto)
Citroen BX 1.9i GTI 1994
Totaal aantal Berichten: 1656
Geregistreerd: 10-01-2006
- Xantia Ambulance, GiFa
Met een 1.8 heb ik met heel veel moeite ooit 1:13 kunnen halen maar dat was bijzonder…
Alleen motorisch zijn ze niet alles… veel gezien rond de tonnetje of 2 met koppakking probleem of met carterdruk in het systeem.. als je dan constant lange afstand rijd, hoog toeren, dan blaast die de olie via peilstok naar buiten…..
De 1.4 hebben met regelmaat koppakings problemen.. Ik heb afgelopen week 7 AXen bekeken, slechts 1 was motorisch goed, maar helaas slecht uiterlijk….
Doneer elke maand een biertje (of twee)! Rekeningnummer 62.65.26.620 - T.a.v. Stichting citroen-forum.nl - te Heerhugowaard