









Totaal aantal Berichten: 943
Geregistreerd: 23-08-2005
- CX 2500 D Break
- CX 2000 Pallas
Daar ben ik het wel mee eens, zonder de TS nu te veel te willen pushen…..
Er staan volgens mij maar twee mooie te koop momenteel in NL: die op het forum en nog een op Marktplaats voor niet al te veel geld. Maar dat zal de TS denk ik zelf ook wel weten.



















Totaal aantal Berichten: 1823
Geregistreerd: 12-03-2009
- Berlingo 1.9D 600
- CX 2400 Pallas
- CX 2000
Klopt inderdaad Beide overigens “laagdaks”
Way out in the water, see it swimming.
Ik haak ook weer in!
Het verschil tussen smal- en breed spoor is kundig uitgelegd. Is het ook belangrijk dat verschil?! Ik kan me er nog geen voorstelling van maken. Wie weet heeft er iemand een fotootjes waarop je het verschil kan zien.
Ps-je: leuk wat Niels schreef, al een jaar op dit forum aan het pluizen en zodoende je kennis vergoten. Hier zit er nog een, en in het zelfde stadium als toekomstig Friese cx rijder!












































Totaal aantal Berichten: 27945
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Links mijn serie 2 breedspoor
Rechts een serie 1 GTi smalspoor
Een breedspoor is vooral te herkennen aan de “uitbouw” boven het wiel. De wielkast is dikker gemaakt.
Bij een smalspoor is het veel vlakker.
Helder en duidelijk, bedankt voor de visuele ondersteuning!






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
En niet te vergeten -echter niet te ontwaren in het voorbijgaan- zijn de volgende verschillen:
- Spoorstangen korter
- Onderste fuseekogels anders
- Draagarmen korter
Het beperkt zich (behalve in 1981) dus niet tot alleen het uiterlijk van het spatbord en ‘smalspoorbezitters’ moeten er dus rekening mee houden dat deze onderdelen schaars(er) beginnen te worden.
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D




























Totaal aantal Berichten: 9362
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
‘smalspoorbezitters’ moeten er dus rekening mee houden dat deze onderdelen schaars(er) beginnen te worden.
wat zoek je.
zelfs nog nieuw
vriendelijke groet frank
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.

























Totaal aantal Berichten: 6503
Geregistreerd: 10-02-2005
- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
PieterT schreef:Is het ook belangrijk dat verschil?!
Op zich niet, het is ingevoerd om TRX-en te kunnen monteren. Breedspoor of smalspoor, het zal niet wezenlijk anders rijden.
Qua onderdelenvoorziening zal het wellicht schelen, zie hierboven.
“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
ex: XM 2.0 Turbo CT (1999), CX 25 TGD Turbo / 25 TGi Break (1991), Saxo 1.1i (2003)




















Totaal aantal Berichten: 2474
Geregistreerd: 29-11-2005
- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
- C6 (2005-2012) 3.0 HDIF Esclusive
- CX 2.5 Prestige
mja ondanks dat weet ik dat mogelijk is om TRX banden 190’gers te zetten onder een smalspoor.
citrofilie is de leukste ziekte die er bestaat!






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
F.SvM schreef:
wat zoek je.
zelfs nog nieuw
Ik zou het maar niet te snel verkopen Frank!
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D












































Totaal aantal Berichten: 27945
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Wat ik dan wel weer raar vind is dat bij CX Basis de serie 2 voorschermen het duurste zijn van de 3 verschillende uitvoeringen.
Een smalspoorscherm zit er tussen met de prijs.















Totaal aantal Berichten: 1481
Geregistreerd: 31-10-2007
- CX 2500 diesel
- GS/GSA GS break club
Grappig om te horen dat breedspoor puur in het leven is geroepen om TRX banden/velgen te kunnen monteren. Is een breedspoor constructie ook een verbetering (steviger) ten opzichte van een smalspoor of maakt het verder niks uit?
Bestuur Citroen Contract, organisatie 100 jaar Citroen eiland van Maurik en ICCCR 2016, nu een GS 1220 club break, ex CX 2500 diesel 1984, CX2400 special break c-matic 1980, GSA 1.3 special 1984, BX 1.9 diesel 1991, BX 1.4 1990, DS 23 Pallas, 1973
Een nog betere wegligging wellicht.
Zweven dat is pas leven
Citroen XM D12
Citroen CX S2 GTI Turbo VEMS




Totaal aantal Berichten: 234
Geregistreerd: 14-06-2011
- Xsara Picasso 1,8i 16v G3
- CX 2.2 TRS
Volgens mij had het te maken met de spoorvorming.
Een auto die aan de voorzijde breder is dan aan de achterzijde heeft een betere rechtuit gaande rijgedrag.

























Totaal aantal Berichten: 6503
Geregistreerd: 10-02-2005
- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
De spoorbreedte voor is bij een smalspoor-CX ook al breder dan de spoorbreedte achter. Ik lees in “de boeken” altijd dat het met de TRX-en te maken had.
“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
ex: XM 2.0 Turbo CT (1999), CX 25 TGD Turbo / 25 TGi Break (1991), Saxo 1.1i (2003)