2 van de 12
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende >  Laatste »

Draaikolkje Turbo - het einde :(
cx25gtit2
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3907

- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
Gepost: 02 juli 2011 12:44 AM
  [ # 16 ]

sorry, maar een GTi T serie 1 geeft zoveel meer plezier dan een polo oid…..
en geen wegenbelasting, dus dat spaar je al weer uit tov een modernere auto !
dat stop je alleen weer in onderhoud. als je dat onderhoud goed doet, heb je kans dat je redelijk wat jaren met plezier kan rijden !

als je koppeling nu goed is, dan kan je vast nog wel even voort.
mocht het ooit zover komen, ook geen probleem, financiële injectie en dan gelijk alle gevoelige punten meepakken, en dan heb je dat gehad, en loop je ook niet nog een keer op vast.

airco vullen… dat lukt als ie niet lek is. slangen, compressor of condensor kunnen minder zijn. dat kan een extra injectie kosten, mocht je die werkende willen hebben (kan je ook uitstellen).

ik begrijp uit je verhaal dat je bent gaan kijken. dus je hebt er niet in gereden…. ? anders had je de auto al gekocht Wink

v/e privé aanbieder, of heb je nog wat garantie, kijken ze bv. naar die kleine zaken…. ?

Citroen CX - magnifiek zweven !!  mijn Flickr foto stream  mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje

Profiel  

fluidphreak
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2259

- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Gepost: 02 juli 2011 11:23 PM
  [ # 17 ]

Klinkt als een solide auto. Je moet juist heel blij zijn dat de bodem nog onbehandeld is, want dan kun je alles goed zien. En dan als eerste na de aanschaf WEL laten behandelen. Anders rot het gegarandeerd weg na een paar jaar.

Verder, er zijn altijd wel verrassingen bij een CX, als je die niet wil moet je geen oldtimer kopen. (Dan koop je een nieuwe auto en weet je dat je je geld gegarandeerd kwijt bent aan de afschrijving.) Maar je kunt de naarheid van de verrassingen wel beperken door een roestvrije auto te kopen. En probeer in te schatten of de koppeling en motorsteunen nog even mee kunnen, dat kost een hoop om te laten vervangen. Ik zou sowieso een aankoopkeuring bij een gerenommeerde CX-garage laten doen, bv Hydraulique.

Profiel  

Gepost: 02 juli 2011 11:47 PM
  [ # 18 ]
Arjan Verkade schreef:

Ja zowel het dash als de stoelen / bekleding zijn aangepast voor dit model.

Of het leer hetzelfde is weet ik niet. Volgens mij niet…

Toch wel, gewoon 100% identiek aan leder van een ‘gewone’ GTi hoor.
Alleen de lunule is anders, met veel meer controle lampjes en allemaal coole metertjes. Cool

Als ‘ie een stoffen interieur heeft, is het wel echt anders en uniek. Zwart met een visgraat patroon, zoals Série 2 VIP, maar dan in een heel andere vlakverdeling en in ‘Série 1 vorm’.

Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D  Cool

Profiel  

PieterT
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 275

- CX 25 GTi Turbo
Gepost: 03 juli 2011 12:05 PM
  [ # 19 ]

sorry, maar een GTi T serie 1 geeft zoveel meer plezier dan een polo oid…..

Daar zijn we het allemaal wel over eens! Smile

Ben zelf ook blij dat de bodem nog niet gedaan is, al houd ik er nu wel rekening mee in de begroting. Dat is ook behoud voor de winter. En ja, het was / is een solide auto, dus houden zo.

Wat dat leer betreft: ik had mij altijd een cx voorgesteld met die mooie lederen zetels, dus ga je nadenken over of het kan en hoe. Maar we moeten niet op de zaken vooruit lopen.

Heb me ook beseft dat je met dit soort auto’s geheid met verrassingen komt, misschien valt het mee. Maar ik kan mij er bij neer leggen. Dit soort auto’s koop je ook met je gevoel. Als je verstand een auto koopt, dan koop je een polo Wink

Profiel  

fluidphreak
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank

- CX 2400 GTi
Gepost: 03 juli 2011 10:22 PM
  [ # 20 ]

Als je daarmee een nieuwe Polo bedoelt: je hebt dan zeker de eerste jaren weinig kans op narigheid. Maar je weet zeker dat je de volle mep betaalt qua afschrijving. Ik heb mijn CX nu 3.5 jaar, ben drie keer komen te staan: een keer de uitlaat er onderuit gevallen (op weg naar de garage), een keer de fan van de ventilator stuk, en een keer de dynamo stuk. In alle gevallen reed ik een uurtje later weer verder (dankzij de ANWB), en het had allemaal in een ‘moderne’ auto ook kunnen gebeuren…

Profiel  

PieterT
> 200 berichten
RankRankRank

- CX 25 GTi Turbo
Gepost: 04 juli 2011 09:29 PM
  [ # 21 ]

In alle gevallen reed ik een uurtje later weer verder (dankzij de ANWB), en het had allemaal in een ‘moderne’ auto ook kunnen gebeuren…

Ja inderdaad. maar hoeft natuurlijk niet voor elke cx te gelden (open deur), ...en ik laat me al zo makkelijk leiden! Maar je hebt gelijk, ook wbt puntje afschrijven.

Nog een vraagje:
wat raad men aan om te doen aan je cx direct na aanschaf? (-> foto’s maken en plaatsen Wink

Ik begrijp
-het nalopen van alle contactjes (schoonmaken en vaseline?)
-Eventueel een Goslinga behandeling
-Bdp sensor kopen en op reserve houden

What else?

Profiel  

furriegurrie
> 2000 berichten
Totaal aantal Berichten: 2134

- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Gepost: 04 juli 2011 09:33 PM
  [ # 22 ]

Poetsen, rijden en genieten. Zo kom je de eventuele tekortkomingen tegen en kun je ze wellicht verhelpen voordat de verliefdheidsperiode over is Wink

Profiel  

Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 27945

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 04 juli 2011 09:57 PM
  [ # 23 ]

Als de history niet bekend is zou ik in elk geval alle vloeistoffen laten vervangen. Dat heb ik ook gedaan.
Olie, Koelvloeistof, LHM en niet te vergeten bakolie.
Nieuwe bougies zijn ook wel fijn, zeker bij een turbo.

Verder even de bollen laten controleren of er nog voldoende gas in zit.

Het kan ook geen kwaad even de ophanging en stuurinrichting te laten controleren op speling.

Als dingen aantoonbaar net gedaan zijn dan hoeft het natuurlijk niet.

Verder even lekker schoon maken en rijden Smile

Profiel  

Gepost: 05 juli 2011 01:18 AM
  [ # 24 ]

En klepspeling (laten) controleren en stellen. Wordt vaaaak -te lang- nagelaten maar is wel erg belangrijk.

Kabelboom inspecteren op breukjes (zwakke plekken) en slechte contacten is essentieel bij een 2500 IE Turbo en vergeet hierbij vooral de stekkers op de bobines niet en alle relais. Dit is volgens mij al wel genoemd o.a. door jouzelf , maar kan niet genoeg benadrukt worden! Een 25 GTi Turbo uit ‘84-‘85 heeft een ontstellend uitgebreide kabelboom met een uniek design, afwijkend van elke andere CX, dus voorkomen van storingen is zeker in dit geval beter dan ernaar moeten zoeken. Wink

Zie je dingen die niet-origineel overkomen, wees daar dan extra alert, Ik doel dan op kroonsteentjes, scotch-blokjes (die blauwe krengen) en bijgetrokken draden, later ingebeunde audio etc. allemaal potentiële bronnetjes van eventuele ellende (ik druk het even mild uit om je niet af te schrikken, maar ik ken de praktijk te goed). Laughing
Hoe ‘onversnedener’ de CX hoe beter het is, al zal een kenner dit eerder opmerken dan een relatieve leek. Maar ik las dat je reeds werkte aan het vinden van een expert om mee te nemen? Heel verstandig!

Check ook het koelsysteem en de werking van de fans. Zie voor alle ins en outs hierover de laatste editie van La CX En Route die zult ontvangen als je eenmaal lid bent van de CX Club!  Wink

Aandrijfassen hebben veel te lijden bij Turbo’s dus evt. speling laten controleren op een brug, ook van het lager van de rechter as. Draagarmen dito, vooral de onderste (voorzijde dus).
Geldt ook voor motorsteunen trouwens.

Veel succes en wijsheid toegewenst. Emotie is heel belangrijk maar ratio in dit geval niet minder!
Want het moet wel een gelukkig huwelijk worden tussen jullie en niet alleen een stormachtige, heftige affaire met uiteindelijk een tragisch einde. Laughing

La Léo

Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D  Cool

Profiel  

PieterT
> 200 berichten
RankRankRank

- CX 25 GTi Turbo
Gepost: 07 juli 2011 07:51 PM
  [ # 25 ]

Hoi mensen,

vandaag wezen rijden in de GTI Turbo: wat een genot, wauw!

De auto ziet er erg goed uit. Heeft wat gebruikssporen (krasjes) maar verder is ze nog steeds in de bloei van haar leven. Interieur is goed verzorgd en in het motorcompartiment komen we geen amateuristisch gesleutel tegen. Contactjes liggen netjes (allemaal vastgesnoerd met tierapjes), geen lekkages voor zover zichtbaar, ze komt direct omhoog en blijft daar ook geruime tijd na het uitschakelen van de motor. 

In de proefrit ben ik niks tegengekomen behalve het volgende: tussen ongeveer 120 tot 135/140 trilt de auto. Ik zag de stoel naast mij heen en weer gaan, de lunule (klokkenwinkel toch?!) trilt en tot ergens diep in de derriere van mij drong de trilling door. Niet zozeer in het stuur overigens. Het was niet heftig hoor, maar een kleine vibratie was toch zeker aanwezig. Iemand een idee waar dit op kan duiden?

Voordat ze naar Nederland kwam heeft ze een grote beurt gehad, voor zover ik kan ontcijferen uit de Franstalige nota’s. Ze remt goed, loopt goed. Wel slaat ze af bij een koude motor en lage snelheid onder de 1200 rpm. Denk ik een kwestie van stationair afstellen?! Hier zit ik ook niet echt over in, maar wel over de trilling…

graag hoor ik jullie suggesties

p.s, @ la leo: bedankt voor je aanbod, maar jullie lagen toch een beetje uit de richting!

Profiel  

Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 27945

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 07 juli 2011 08:36 PM
  [ # 26 ]

De trilling klinkt toch als de achterbanden die uitgebalanceerd moeten worden.

Misschien ook de voorbanden, door de Diravi voel je de trilling wat minder in het stuur.

Profiel  

fluidphreak
> 2000 berichten

- CX 2400 GTi
Gepost: 07 juli 2011 09:07 PM
  [ # 27 ]

Dat afslaan bij koude motor kan 1001 dingen zijn met het injectiesysteem. Is absoluut oplosbaar, geen reden om de auto te laten staan, maar kan wel een kleine uitdaging zijn. Wink

Profiel  

break23m
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 7586

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Gepost: 07 juli 2011 10:50 PM
  [ # 28 ]

Klinkt allemaal niet verkeerd. Maar het allerbelangrijkste is toch dat nog wat van je budget in je achterzak hebt na de aanschaf. Vroeg of laat ontdek je toch iets dat er aan moet gebeuren en dan zit het ding toch echt als een Citroen in elkaar. Kan het toch zomaar zijn dat ook een deskundige garagist wel even aan het sleutelen is voor dat je weer verder zweeft. Enne - wacht voorlopig nog even met minder essentiele uitgaven als een leren interieur. Zeker als er nog een goed en zeer zeldzaam interieur in zit. very good

Profiel  

PieterT
> 200 berichten
RankRankRank

- CX 25 GTi Turbo
Gepost: 07 juli 2011 11:29 PM
  [ # 29 ]

Enne - wacht voorlopig nog even met minder essentiele uitgaven als een leren interieur. Zeker als er nog een goed en zeer zeldzaam interieur in zit

Ga ik ook zeker doen, wist niet dat het een schitterend interieur is! Maar dromen gaat door!!

Enne, ja het ziet er uit als een serieuze kandidaat voor een potentieel nieuwe eigenaar. Nu even kijken wat ik overhoud in de achterzak als ik over ga tot aanschaf! Kan nog even niet veel opnoemen dan behalve eventueel eerst proberen het uitlijnen van de auto en de airco ombouwen…. Is ook niet het belangrijkst, maar als het er op zit moet het werken ook!

Komend weekend staat dus in het teken van het wikken en wegen, ik houd jullie op de hoogte!

Profiel  

Nelis Infra
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1823

- Berlingo 1.9D 600
- CX 2400 Pallas
- CX 2000
Gepost: 16 juli 2011 08:47 PM
  [ # 30 ]

PieterT, heb ik jouw GTi gespot in/bij het Noorderplantsoen?!

Way out in the water, see it swimming.

...en de Gehavende Groene (& de Bruikbare Blauwe)

Profiel  

2 van de 12
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende >  Laatste »

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook