2 van de 3
 < Vorige 1 2 3 Volgende > 
   
Breakje uit lange, lange winterslaap
CEE-IKS
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 12-05-2006

- CX Athéna
- 2CV AZ
- CX Réflex Break
- SM 2.7 carb BVM, airco leder tints, Sable Métallisee
- C5 C5 3.0V6 Exclusive BVA
Gepost: 04 juli 2011 05:11 PM
  [ # 16 ]

Leuk dat ook deze weer gaat rijden:)Wij gaan ons best doen om onze break weer fatsoenlijk te laten rijden! Zo wordt het vanzelf weer wat leuker op straat!

Zou De Hulk ook Citroën gereden hebben?

Profiel  
 
Pablo Ruiz Picasso
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 14
Geregistreerd: 23-05-2010

- Xsara Picasso 2.0 HDI
Gepost: 05 juli 2011 12:17 AM
  [ # 17 ]

Leuk man, zo’n breakje uit de winterslaap halen. Fijn om te lezen dat je daar de tijd weer voor hebt. Succes met het opknappen en misschien dat het mij inspireert om ook weer zo’n slapend breakje wakker te maken.
Groet, Pablo

Profiel  
 
charmille
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 280
Geregistreerd: 04-06-2011

- GS/GSA Pallas
- C5 2.0 hdif break caractère
Gepost: 19 augustus 2011 09:51 PM
  [ # 18 ]

Vandaag de motor van de break uit elkaar gehaald. Vooral uit nieuwsgierigheid, omdat de auto al lang stil stond maar ik nooit de oorzaak van de kapotte motor heb vastgesteld. Bleek te zijn wat ik verwachtte, namelijk een gat in de zuiger. Ik had geen idee hoe zoiets eruit zou zien. Het aluminium zag er verbrand uit, en had ook groeven veroorzaakt in de cilinder en op de zuiger. De onderste zuigerveer zat vast (gesmolten?). Ik vermoed dat de oorzaak hiervan in een ver verleden ligt, namelijk dat de auto ooit een kapotte distributieriem heeft gehad en de zuiger toen al een tik heeft gekregen.
Koppeling en benzinepomp waren bijna nieuw, die zet ik dus over op het vervangende blok. Startmotor zet ik ook over, maar de dynamo klonk niet erg fris meer.
Het vervangende blok lijkt me gezien de serienummers van vrijwel gelijke leeftijd, en ook de gemonteerde onderdelen komen overeen (inlaatspruitstuk met rubber moffen, weber carburateur, steuntje onder hotspot). Vind ik wel prettig!
Hebben anderen ervaring met dergelijke motorschade?

Afbeelding Bijlagen
zuiger.jpgcilinder.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 20 augustus 2011 02:07 AM
  [ # 19 ]

Een gesmolten zuiger ontstaat niet door een kapotte distributieriem. Wel door detonatie (pingelen) of een veel te arm mengsel.

Citroen!

Profiel  
 
Visa GTI 115
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1126
Geregistreerd: 06-01-2010

- Visa GTI 115ch
- Jumpy 2 liter HDI 140 6bak Nm320
Gepost: 20 augustus 2011 05:03 PM
  [ # 20 ]

Door het aanzuigen van valse lucht via de inlaatbuis wordt het mengsel te arm en word de motor te heet en als

je dan blijft doorijden zonder temp. metertje… is dit het gevolg.

Dan onstaat er een gat in de zuiger en even later gaat het met de smering ook helmaal mis, vandaar die gevreten

zuigerveren.

Een ook voorkomend verschijnsel bij de Panhard motoren. Oorzaak de inaalbuizen en hun afdichting.

Maar ik lees het gaat zeker goed komen. Succes.

Bouten en moeren gaan altijd los, als je Citroen voorbij Lyon en links van de Rhone komt.

VISA GTI 115 Fun, is not a straight line.

Profiel  
 
charmille
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 280
Geregistreerd: 04-06-2011

- GS/GSA Pallas
- C5 2.0 hdif break caractère
Gepost: 20 augustus 2011 10:05 PM
  [ # 21 ]

Ik kan me herinneren dat de motor indertijd de neiging tot pingelen had, maar de oorzaak heb ik nooit kunnen vinden, ondanks controle onstekingstijdstip en timing distributie, vervanging ontsteking en vervanging carburateur. Alleen had ik destijds geen beschikking over een CO meter, wellicht is een te arme afstelling of valse lucht inderdaad de oorzaak geweest. Maar waarom gebeurt dit dan altijd bij de eerste cilinder? De overige cilinders zagen er prima uit, de kachelslang was niet dichtgedrukt, en er werd ook niet hartje zomer gereden met een winterhoesje. Dit keer ga ik in elk geval de carburateur ultrasoon reinigen en de CO afstelling controleren.
Nog iets raars; ik dacht dat het schutbord rot was bij een motorkapscharnier, maar bij nadere beschouwing lijkt het erop dat het scharnier tekenen van metaalmoeheid vertoont. Eerst die maar eens vervangen dus.

Profiel  
 
mbender
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1481
Geregistreerd: 31-10-2007

- CX 2500 diesel
- GS/GSA GS break club
Gepost: 21 augustus 2011 04:27 AM
  [ # 22 ]

leuk project, waarschijnlijk was je het allang van plan maar je gaat toch wel bij het vervangende blok preventief een aantal zaken vervangen zoals de “O"ringen

groeten Maarten

Bestuur Citroen Contract, organisatie 100 jaar Citroen eiland van Maurik en ICCCR 2016, nu een GS 1220 club break, ex CX 2500 diesel 1984, CX2400 special break c-matic 1980, GSA 1.3 special 1984, BX 1.9 diesel 1991, BX 1.4 1990, DS 23 Pallas, 1973

Profiel  
 
charmille
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 280
Geregistreerd: 04-06-2011

- GS/GSA Pallas
- C5 2.0 hdif break caractère
Gepost: 21 augustus 2011 09:56 AM
  [ # 23 ]

Uiteraard ga ik wel pakkingen en keerringen vervangen. De krukaskeerringen laat ik zitten als ze er droog uit zien. Het onderblok laat ik onaangeroerd, krukas en lagers leveren bij een GS volgens mij nooit problemen op.

Profiel  
 
charmille
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 280
Geregistreerd: 04-06-2011

- GS/GSA Pallas
- C5 2.0 hdif break caractère
Gepost: 28 augustus 2011 10:26 PM
  [ # 24 ]

Het blokje wat in de break komt heb ik inmiddels ook uit elkaar gehaald met Charmille junior. Eén cilinder werkte niet erg mee en bleef aan de kop zitten, zodat ik die uiteindelijk maar van de zuiger heb afgetrokken. Leverde veel extra gepruts om met het terugplaatsen. De bovenste twee zuigerveren kreeg ik vrij gemakkelijk ingedrukt, de olieschraapveer hebben we met een tie-wrap op zijn plaats gehouden bij het terugplaatsen.
De koelluchtbeplating en losse koppen met kleppendeksels gemonteerd heb ik eerst afgespoten bij de autowaserette met motorreiniger, vervolgens schoongemaakt in de spoelbak. Charmille junior poetste intussen het onderblok. Het uitlaatspruitstuk links bleek zag er op het eerste gezicht redelijk goed uit, maar bleek toch lek. Kijken of ik een beter gebruikt exemplaar heb. De peilstok is van een ander type, met een extra aansluiting voor carterventilatie. Waarschijnlijk net een nieuwer type. Het blok ziet er nu weer heel wat beter uit. Volgende week ga ik e.e.a. in elkaar schroeven, gebruikmakend van een asbestvrije pakkingset die ik op de citromobile heb gescoord. Alleen de onderste kleppendekselpakking houd ik liever origineel, want rubber gaat daar geheid lekken. Ik ben nu al benieuwd naar het resultaat, want ik heb het nieuwe blok niet zelf uit een auto geschroefd, en dus ook nooit horen lopen.

Profiel  
 
charmille
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 280
Geregistreerd: 04-06-2011

- GS/GSA Pallas
- C5 2.0 hdif break caractère
Gepost: 03 september 2011 10:18 PM
  [ # 25 ]

Gisteren weer een halve dag gesleuteld aan het blok, helaas niet meer tijd dit weekend. Koppen nog wat beter schoongemaakt en weer gemonteerd met vitron ringen. Hartje van LHM pomp zag er ook niet best uit, dus vervangen. Volgende week hoop ik weer verder te kunnen gaan. Distributie moet nog gemonteerd, en de carburateur wil ik nog ultrasoon reinigen. Dat zal nodig zijn na zo lang stilstaan.

Profiel  
 
charmille
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 280
Geregistreerd: 04-06-2011

- GS/GSA Pallas
- C5 2.0 hdif break caractère
Gepost: 11 september 2011 12:45 AM
  [ # 26 ]

Gisteren weer een dag aan de slag geweest met motor van de GS. De motor ziet er weer fris uit. Ik hoef nu alleen nog de kleppen te stellen en de de distributieriemen te monteren. Nieuwe spanrollen heb ik er vanmiddag nog even opgezet, evenals een juiste onderste bout voor de bevestiging van de startmotor. Er zat eerder een te lange bout met extra ringetjes in. Tenslotte nog de carburateur ultrasoon gereinigd. Deksel eraf, sproeiers eruit, en een uurtje in een badje van 70 graden. Daarna opnieuw afgespoeld om te voorkomen dat ie gaat oxideren. Ik ben benieuwd of ie het straks direct goed doet.

Afbeelding Bijlagen
DSC_0020klein.jpgDSC_0024klein.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
Franq
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 745
Geregistreerd: 01-12-2006

- Dyane 6 AYCB
Gepost: 11 september 2011 11:56 AM
  [ # 27 ]

Ben erg benieuwd!

AYA-2 ‘69 | AYA-3 ‘68 | AY-CB ‘83 | MANB ‘85 | BX 15 TGE ‘91 | BX 19 TZI ‘93

Profiel  
 
CEE-IKS
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 12-05-2006

- CX Athéna
- 2CV AZ
- CX Réflex Break
- SM 2.7 carb BVM, airco leder tints, Sable Métallisee
- C5 C5 3.0V6 Exclusive BVA
Gepost: 19 oktober 2011 10:45 PM
  [ # 28 ]
charmille schreef:

Gisteren weer een dag aan de slag geweest met motor van de GS. De motor ziet er weer fris uit. Ik hoef nu alleen nog de kleppen te stellen en de de distributieriemen te monteren. Nieuwe spanrollen heb ik er vanmiddag nog even opgezet, evenals een juiste onderste bout voor de bevestiging van de startmotor. Er zat eerder een te lange bout met extra ringetjes in. Tenslotte nog de carburateur ultrasoon gereinigd. Deksel eraf, sproeiers eruit, en een uurtje in een badje van 70 graden. Daarna opnieuw afgespoeld om te voorkomen dat ie gaat oxideren. Ik ben benieuwd of ie het straks direct goed doet.

Heerlijk werk hè om aan zo’n blokje te prutsen! Als ik het zo lees ben je ook behoorlijk grondig bezig! In wat voor spul heb je de carburateur eigenlijk een badje gegeven?
Laatst heb ik de carb van mijn cx (die op LPG loopt) weer in en uit elkaar gehad en enkele uren een thinnerbad gegeven. Maar die 70 graden behandeling spreekt me ook wel aan. Daarbij komt dat volgens mij de GS carbu een reinigingsbeurtje nodig heeft.

Ben dus heel benieuwd naar die speciale ultrasoon spoeling!

Zou De Hulk ook Citroën gereden hebben?

Profiel  
 
charmille
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 280
Geregistreerd: 04-06-2011

- GS/GSA Pallas
- C5 2.0 hdif break caractère
Gepost: 20 oktober 2011 12:24 AM
  [ # 29 ]

De inhoud van het badje bestond uit velgenreiniger verdund met water. Daarna carburateur schoongemaakt in de spoelbak om corrosie te voorkomen. Velgenreiniger is nogal agressief, maar voor thinner geldt natuurlijk hetzelfde.
De verontreiniging van deze carburateur leek nogal mee te vallen, maar de auto stond lang steel en heeft ook al meer dan twee ton op de teller. Schoonmaken leek me dus geen overbodige luxe. Ik ben benieuwd naar het resultaat straks.
Ik sprak trouwens recent iemand die me tipte dat slecht lopen ook heel vaak veroorzaakt wordt door water in de benzine, en dat is slecht waar te nemen. Er bestaan goedjes om het water op te lossen. Dat is wellicht ook het proberen waard.

Profiel  
 
dirkvdmei
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1195
Geregistreerd: 11-08-2009

- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
Gepost: 20 oktober 2011 07:48 PM
  [ # 30 ]

Water in de benzine is heel vlot te constateren.
Plaats een klein doorzichtig brandstoffiltertje in de benzineslang tussen pomp en carburateur.
Blijft dit filtertje schoon dan is er niets aan de hand, vormt zich condens in het filtertje dan zit er water in de brandstof.
Dit is makkelijk op te lossen door bij een paar tankbeurten een halve tot een hele liter spiritus toe te voegen.
Ik durfde daar niet in te geloven totdat ik dat zelf heb uitgeprobeerd. Het werkt inderdaad. Moet wel gezegd dat de betreffende GSA toen nog dagelijks werd gebruikt. Misschien een tip….....

Profiel  
 
 
2 van de 3
 < Vorige 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook