Totaal aantal Berichten: 126
Geregistreerd: 29-04-2007
- C3 e-HDI
- C3 Aircross
- C4 (2004-heden) ë-C4 Shine
Ben nu bezig met mijn tweede tank diesel in onze C3 e-HDI. Heb nu al 1000 km gereden met deze tank en heb nog een aktie radius van +/- 140 km, gemiddeld verbruik met deze tank 1 op 25. Dat vind ik heel netjes. In deze 1000 km zaten ook snelweg kilometers met 2 fietsen achterop en Pinksterweekend kampeerspullen in de bagagebak.
In totaal nu ongeveer 1800 km gereden met gemiddelde 1 op 24,3 op de display.
Ik ben heel tevreden met de auto. Start - Stop werkt prima en je leert het jezelf zo aan om daarop te rijden.
Sinds 30-4-2018 C3 Aircross PT110 S&S EAT6 alle opties en deze is ingeruild op 28-6 voor een ë-C4 shine
Na ruim 4000 kilometertjes er mee gereden te hebben heb ik een paar kleine opmerkingen over de auto.
Ten eerste vind ik het motortje lekker snel, maar dan wel bovenin de toeren, onderin heb ik vaak dat de koppeling een beetje klappert of dat hij wat inzakt, kan aan mijn rijstijl liggen, maar dit is even wennen.
Start stop systeem is geniaal, werkt prima, echter is filerijden een beetje onmogelijk ermee. Bij de Kia c’eed van mijn pa word het Start stop systeem pas weer opnieuw aangezet als je een hogere snelheid hebt gehad als 40km/u. Bij de C3 is dat 10km uur. Praktijksituatie, je rijd in de file, je komt to stilstand, motor gaat uit. Je gaat weer rijden, maar blijft onder de 20km/u en je stopt weer, dan stopt de motor dus weer. Dit is in een file dus erg irritant. Bij Kia gaat het start stop dus pas weer aan als je harder hebt gereden dan 40km/u. Net iets beter over nagedacht dus.
Verder de radio, klinkt prima, maar ik heb het idee dat ondanks dat automatische volumeregeling uit staat, hij toch harder gaat als je snelweg op gaat/harder gaat rijden, en zachter wanneer je de snelweg weer af gaat/zachter gaat rijden. Ervaar ik als erg irritant.
Verbruik nu rond de 1/20 met een pittige rijstijl, wisselend snelweg/80 wegen/stad. Prima dus Merk wel dat ik rustiger en relaxter ben gaan rijden door deze auto. Ik had een Seat Leon 1.9 TDI (oude type) en daar reed ik toch heel wat pittiger mee dan met deze auto. Die lag ook wel iets strakker op de weg als de C3 moet ik zeggen De C3 is echt gemaakt voor comfort, want de sportiviteit is, op het motortje na, ver te zoeken
Ik ben verder erg tevreden over de auto!
Totaal aantal Berichten: 807
Geregistreerd: 08-05-2005
- ID/DS Dsuper
- C3 1.6 e-HDI Dynamique
Takashuri schreef:Start stop systeem is geniaal, werkt prima, echter is filerijden een beetje onmogelijk ermee. Bij de Kia c’eed van mijn pa word het Start stop systeem pas weer opnieuw aangezet als je een hogere snelheid hebt gehad als 40km/u. Bij de C3 is dat 10km uur. Praktijksituatie, je rijd in de file, je komt to stilstand, motor gaat uit. Je gaat weer rijden, maar blijft onder de 20km/u en je stopt weer, dan stopt de motor dus weer. Dit is in een file dus erg irritant. Bij Kia gaat het start stop dus pas weer aan als je harder hebt gereden dan 40km/u. Net iets beter over nagedacht dus.
Nee, daar heeft Kia niet beter over nagedacht, is juist zonde van de winst die je kunt halen in een langzaam rijdende file. Wat is er precies irritant? Je hebt er toch geen last van dat de motor meerdere keren uitgaat? Blijkbaar wil je weer uitrollen of stilstaan, anders zou je niet naar de vrij gaan en ontkoppelen (alleen dan slaat hij af). Zogauw je de koppeling intrapt loopt hij alweer. Het enige merkbare verschil met een auto zonder start/stop systeem is het geluid, meer niet.
Ik maak er nu een sport van om zoveel mogelijk uit te rollen onder de 20 km/u, nog even en ik ga muesli lekker vinden.
ik zie, ik zie wat jij niet ziet en het is Blue Danube.
het is een DSuper, met 5-bak, LPG en leer!
Totaal aantal Berichten: 33
Geregistreerd: 19-02-2011
- 2CV 6 Spécial
- C3 1.6 e-HDI Dynamique
Takashuri schreef:Je gaat weer rijden, maar blijft onder de 20km/u en je stopt weer, dan stopt de motor dus weer. Dit is in een file dus erg irritant.
Waarom vind je dat irritant? Ik vind het juist irritant als een motor blijft draaien terwijl de auto stilstaat.
In de file vind ik het jammer dat de motor alleen uitgaat als de versnelling in de vrij staat. Als je het stop&start; systeem in de file optimaal wilt gebruiken moet je heel vaak schakelen. Vermoeiend voor de rechter arm.
Wat mij betreft gaat de motor ook uit als je de versnelling in 1 hebt staan en zowel het koppelingspedaal als het rempedaal is ingetrapt. De motor zou dan moeten starten als je het koppelingspedaal of rempedaal los laat. Zo werkt het stop&start; systeem van de Honda Civic Hybrid ook.
Gisteren mijn handtekening gezet onder de verkoopovereenkomst voor een C3 e-HDi. De dealer informeert mij morgen over de te verwachten levertijd (weet iemand of ze in japan weer op volle toeren draaien?).
Ik heb gelijk het instructieboekje opgezocht en ik heb wat vraagjes, misschien kan iemand ze beantwoorden:
1: Het instructieboekje heeft het over een monochroom display A en display C. Welke kan ik in mijn auto verwachten?
2: Lees ik het nou goed dat de cruisecontrol alleen werkt als je uitsluitend in de 4e versnelling zit?
3: Ik dacht te lezen dat je de dagteller (gereden aantal kilometers) kunt resetten met de ODO knop op de snelheidsmeter. Reset hij dan ook alle andere tellers (zoals start-stop teller, gemiddeld verbruik etc)?
Wat ik ook las, is dat je je auto kunt lokaliseren dmv de afstandsbediening. Er zou een speciale functie zijn waarmee je de knipperlichten een bepaalde tijd kan laten knipperen zodat je kan zoeken. Maar even verderop staat in de handleiding te lezen dat je niet zomaar op de knoppen van de afstandsbediening moet drukken, want daar gaat ie weer kapot van…heb je eindelijk je auto gevonden, kan je hem weer nie starten
Anyway..als iemand een antworod heft, bij voorbaat dank.
Citroen C3 E-HDi Selection
Besteld : 8 juli 2011 Levering: medio oktober 2011
Totaal aantal Berichten: 807
Geregistreerd: 08-05-2005
- ID/DS Dsuper
- C3 1.6 e-HDI Dynamique
martijn1977 schreef:
1: Het instructieboekje heeft het over een monochroom display A en display C. Welke kan ik in mijn auto verwachten?
2: Lees ik het nou goed dat de cruisecontrol alleen werkt als je uitsluitend in de 4e versnelling zit?
3: Ik dacht te lezen dat je de dagteller (gereden aantal kilometers) kunt resetten met de ODO knop op de snelheidsmeter. Reset hij dan ook alle andere tellers (zoals start-stop teller, gemiddeld verbruik etc)?
Wat ik ook las, is dat je je auto kunt lokaliseren dmv de afstandsbediening. Er zou een speciale functie zijn waarmee je de knipperlichten een bepaalde tijd kan laten knipperen zodat je kan zoeken. Maar even verderop staat in de handleiding te lezen dat je niet zomaar op de knoppen van de afstandsbediening moet drukken, want daar gaat ie weer kapot van…heb je eindelijk je auto gevonden, kan je hem weer nie starten
Anyway..als iemand een antworod heft, bij voorbaat dank.
ad 1. Allebei, het ene display is het display rechts van je snelheidsmeter, hier staat onder meer km stand, dag afstand, benzinemeter stand en ook de indicator van opschakelen. Het andere display is in het midden van het dashboard en geeft onder meer de radio gegevens weer en de boordcomputer gegevens. Bij myway navigatie is dit display vervangen door een groter kleurenscherm
ad 2. 4e en 5e versnelling. Duurde bij mij ook even voordat ik dat door had, ene keer deed hij het wel bij 45, andere keer niet. Bleek dat hij in de 4 wel werkt, in de 3 niet.
ad 3. Nee, reset alleen de dagteller zoals aangegeven onder de kmstand. De boordcomputer heeft een eigen dagteller met bijbehorend gemiddeld verbruik, deze kun je op nul zetten met de knop aan het uiteinde van de ruitenwisserhandel.
ad 4. Klopt, als je een paar keer achter elkaar op sluiten drukt, dan gaan de knipperlichten voor enige tijd knipperen.
Dit alles heb ik niet uit het boekje, dat moet ik nog steeds eens lezen Al wel 7000 km mee gereden.
ik zie, ik zie wat jij niet ziet en het is Blue Danube.
het is een DSuper, met 5-bak, LPG en leer!
Thanks voor de info!
Alleen ben ik er nog niet uit over mijn eerste vraag. In het instructieboekje staan namelijk 2 displays beschreven (de eerder genoemde types a en c), beiden op de middenconsole. Dus niet het scherm direct rechts van je snelheidsmeter.
Het instructieboekje heb ik hier vandaan:
http://service.citroen.com/ddb/code/index_nl_nl.htm
Citroen C3 E-HDi Selection
Besteld : 8 juli 2011 Levering: medio oktober 2011
boeman schreef:martijn1977 schreef:
1: Het instructieboekje heeft het over een monochroom display A en display C. Welke kan ik in mijn auto verwachten?
2: Lees ik het nou goed dat de cruisecontrol alleen werkt als je uitsluitend in de 4e versnelling zit?
3: Ik dacht te lezen dat je de dagteller (gereden aantal kilometers) kunt resetten met de ODO knop op de snelheidsmeter. Reset hij dan ook alle andere tellers (zoals start-stop teller, gemiddeld verbruik etc)?
Wat ik ook las, is dat je je auto kunt lokaliseren dmv de afstandsbediening. Er zou een speciale functie zijn waarmee je de knipperlichten een bepaalde tijd kan laten knipperen zodat je kan zoeken. Maar even verderop staat in de handleiding te lezen dat je niet zomaar op de knoppen van de afstandsbediening moet drukken, want daar gaat ie weer kapot van…heb je eindelijk je auto gevonden, kan je hem weer nie starten
Anyway..als iemand een antworod heft, bij voorbaat dank.
ad 1. Allebei, het ene display is het display rechts van je snelheidsmeter, hier staat onder meer km stand, dag afstand, benzinemeter stand en ook de indicator van opschakelen. Het andere display is in het midden van het dashboard en geeft onder meer de radio gegevens weer en de boordcomputer gegevens. Bij myway navigatie is dit display vervangen door een groter kleurenscherm
ad 2. 4e en 5e versnelling. Duurde bij mij ook even voordat ik dat door had, ene keer deed hij het wel bij 45, andere keer niet. Bleek dat hij in de 4 wel werkt, in de 3 niet.
ad 3. Nee, reset alleen de dagteller zoals aangegeven onder de kmstand. De boordcomputer heeft een eigen dagteller met bijbehorend gemiddeld verbruik, deze kun je op nul zetten met de knop aan het uiteinde van de ruitenwisserhandel.ad 4. Klopt, als je een paar keer achter elkaar op sluiten drukt, dan gaan de knipperlichten voor enige tijd knipperen.
Dit alles heb ik niet uit het boekje, dat moet ik nog steeds eens lezen Al wel 7000 km mee gereden.
ad1 is nie waar. Monochroom display a is de basis versie van het schermpje in het midden, deze heb je als je geen bluetooth pakket enzo hebt. Ik ahd die eerste, maar heb het bluetooth connect kit erbij besteld, en toen werd het wel de Monochroom C. Zijn dus 2 verschillende versies, resolutie van de C is een stuk hoger.
zie ook: http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/204066/
edit mod; Quote gewist. Het quoten van het voorgaande bericht is onzin.
Ik was vandaag bij de dealer voor wat papierwerk en heb dit nog even nagevraagd. Wat je zegt klopt. De dealer vertelde me wel dat de connection kit standaard op de C3 eHdi Selection zit, dus hoef ik deze niet als losse optie erbij te nemen. Ik kan het echter niet terugvinden in de informatie op de citroen site zelf dus heb ik citroen zelf maar even gemaild of ze e.e.a. kunnen bevestigen
Citroen C3 E-HDi Selection
Besteld : 8 juli 2011 Levering: medio oktober 2011
Nu na 5600 km.
Na 1180 km over de duitse snelwegen gereden te hebben bij een snelheid van 100 km/h en een fietsdrager op de trekhaak met 2 fietsen, krijgen we het volgende resultaat:
45 liter diesel geeft een verbruik van 1 liter voor 26,2 km of 3,8 liter voor 100 km.
Een prachtig resultaat moet ik zeggen.
Op de cruse control was het erg ontspannend rijden, genieten van het uitzicht en je hebt het gevoel voorin een bus te zitten met de beide voetjes vlak voor de pedalen.
Alleen zo af en toe met de hand de snelheid wat terug brengen bij een Baustelle.
Wat ik wel mis is een binnen thermometer, met de handbediende airco heb je geen gevoel wat de binnen temperatuur is.
Al gezocht naar een digitale thermometer, maar nog geen gevonden die klein is en bij het klokwerk past.
Weet iemand een goede oplossing?
Totaal aantal Berichten: 383
Geregistreerd: 23-10-2008
- 2CV 6 Club
- Dyane Acadiane 86
- Visa II Club
- Visa 14 TRS
ArrY schreef:Verbruik Citroen C3 e-HDI
Gemeten aan de pomp:
100km met 4,1 liter.
24,1 km met 1 liter.50% snelweg 50% landweg
Waardes die ik met mijn C3 1.4 HDi ook haal onder dezelfde omstandigheden.
De laatste tijd ligt het gem verbruik van mijn HDi-tje tegen de 1 op 25
Geen slechte waarde lijkt me na ruim 260.000 km
Totaal aantal Berichten: 197
Geregistreerd: 09-12-2005
- C3 e-HDI
- C5 C5 2.0i Comfort Sedan automaat LPG
Hmm, nu 5x getankt.
1e keer misschien door de dealer niet helemaal vol gegooid dus tel ik niet mee.
2e keer 1 op 18
3e keer 1 op 22 waarbij op de snelweg bijna niet boven de 100 km/u
4e keer 1 op 18 maar op de snelweg af en toe 170 gereden
5e keer weer normaal gereden maar toch 1 op 18
deze tank nog een keer rustig aan doen
wordt vervolgd.
Mannen blijven kinderen alleen het speelgoed wordt steeds duurder.
Hebben nu ongeveer 8500km gereden met de C3 en het gemiddelde brandstofgebruik ligt 1:20.
De afstanden die gereden worden zijn zeer verschillend maar de meeste zijn korte ritten van 5 tot 10 km. de langste ritten zijn ongeveer 30 km.
Het afgelopen weekend hebben we 1250 km gereden , deels sight- seeing door Belgie en Zeeuws Vlaanderen( wij komen uit Groningen) deels snelweg met de cruisecontrol op 125 of 135 km.
Hierbij was het gemiddelde gebruik 1:22.
Het moest eigenlijk wat zuiniger, vooral bij het normale gebruik, maar ik kan er mee leven.
Ik heb net een Thule geinstalleerd. Fluitje van een cent. De bedrading van achteren naar voren is ook allemaal logisch en door iedereen uit te voeren. Maar het laatste stukje, de + ergens door het schutbord zien te krijgen, is me nog niet gelukt. Ben nog steeds op zoek naar een simpele oplossing. Weet dus ook nog niet of de nieuwe bedrading ingelezen moet worden. De dealer zegt, natuurlijk, van wel. Maar ik denk van niet aangezien de extra verlichting aangestuurd wordt, via relais, met een eigen plus, direct van de accu. Andre.
jullie niet wil onthouden.
Frank65 schreef:dthiemann schreef:Nog twee foto’s die ik
Ben net ook nog een vraag vergeten te stellen.
Zijn er al mensen die een C3 eHDI hebben die zelf een trekhaak hebben laten monteren?
Ik wil er graag ene monteren maar het schijnt dat het problemen geeft als je deze niet bij de dealer laat monteren. De boordcomputer zou geprogrammeerd moeten worden in verband met de electronica.Ik wil graag een Thule - Brink trekhaak monteren. Type: 526700 met kabelset: 705611.
Prijsverschil: € 246,00 !!!
Dealer: € 731,00
Zelf montage: € 485,00Alle reacties met betrekking tot de trekhaak zijn welkom!
Ik denk dat de trekhaak met de lexia aangemeld moet worden, kan de dealer of iemand met een lexia computerprogramma.
Ik had een C5 wwarbij dealer Oldenhage in Nieuw Vennep veel van dit soort zaken weet/uitzoekt en uitvoert.
Ik heb een vraagje voor de kenners.
De e-HDI wordt gezien als de milieuvriendelijke wagen van Citroën. De CO2 uitstoot is slechts 93 g/km!
Maar hoe zit het met de roetdeeltjes? Hoe is het gesteld met de totale vervuiling?
Waar kan ik vergelijkings materieel vinden tussen de benzine en diesel motoren inzake de vervuiling?
Zijn er in België, naast de 15% van de overheid, nog bijkomende voordelen qua fiscaliteit op bijvoorbeeld jaarlijkse autobelasting, en dit voor de partikulier?