Mijn vrouw heeft ook een Picasso met een vouwdak (een bordeaux-rode). En sinds een dag of wat hebben wij er ook een probleem mee. Aan de rechterzijde kreukelt het iets op. Tijdens het rijden klonk op een gegeven moment een geluid als of er iets knapte, waarna het dak niet meer dicht wilde. Dat lukte uiteindelijk wel door hem met de hand een beetje te helpen.
Geinformeerd bij de dealer, maar dat geintje gaat meer dan 500 Eurootjes kosten. Ik lees hier dat het ofwel een kapotte, dan wel een losgeschoten kabel kan zijn? Mijn vrouw had het idee dat er een geleidertje stuk was. Kan dat ook? De garage had het over “een pinnetje”. Maar ruim 500 euro voor een pinnetje lijkt me wat wild… Wie kan ons helpen?
Alvast bedankt.
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_17194.jpg)
Totaal aantal Berichten: 14
Geregistreerd: 23-05-2010
- Xsara Picasso 2.0 HDI
Beste Jan,
Dat is mooi een bordeaux-rode Picasso met schuifdak.
500 euro lijkt mij inderdaad ook wel wat veel. Diagnose stellen is uiteraard wat lastig zo via het forum maar het lijkt mij dat de kabel stuk is. Dit is een spiraal-kabel waarvan het uiteinde in een kunststof geleider is meegegoten. Door het verouderen van het kunststof breekt de geleider hier af. Dan kun je het dak aan de rechterzijde (?) nog wel met de hand bewegen. De andere kabel bedient de linkerkant van het vouwdak. Die wordt nog wel aangedreven door de motor.
Ik heb vorig jaar de losse onderdeelprijzen opgevraagd bij de dealer; set kabels 201,-
Een beetje handige doe-het-zelf-er kan dit repareren. Bespaar je toch zo’n driehonderd euro. Ik wil je wel wat tips geven hoe het aan te pakken. Ik heb dit voorjaar ook de elektromotor moeten vervangen. Dat is ook best zelf te doen.
Groet, Martijn
Dag Martijn
alvast bedankt voor je reactie! Zou er bijna zelf citroen door gaan rijden… (zei de Volvo 940 rijder…)
Ik had intussen uit dit draadje begrepen dat er twee mogelijkheden zijn: het stuk gaan van de kabel en het los schieten van “iets”..
Het is inderdaad aan de rechter zijde. Bij aanschaf van de auto (december 2008) was dit ook al stuk. Vandaar ook dat de garage redelijk vlot kon zeggen wat het destijds gekost had. De genoemde prijs is dan ook de prijs van destijds.
Mijn vrouw had het er over dat er tijden het rijden met geopende kap een “tinggggg” geluidje klonk en dat het ding daarna niet meer dicht wilde.
Kan je me vertellen of ik van buiten af, zonder demontage dus, kan zien wat er aan de hand is? Want dan weet ik ook zeker of ik inderdaad die kabel moet gaan bestellen. Ik beschouw mezelf als gewone klusser. Ik mag graag en beetje prutsen maar ben zeker geen techneut. Hoe lang heb jij destijds over dat klusje gedaan?
Groeten
Jan.
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_17194.jpg)
Totaal aantal Berichten: 14
Geregistreerd: 23-05-2010
- Xsara Picasso 2.0 HDI
Jan,
Volgens mij ben ik er in totaal wel een dag mee bezig geweest. Dat zat namelijk zo. Er was niemand die mij kon vertellen wat de zwakke punten van zo’n dak zijn en hoe je het dak demonteert. Dus heb ik eerst zelf uit gevonden door het gehele dak eruit te halen, en daarna kon ik zien wat het probleem was. Maar daar ben ik een middag mee bezig geweest. Toen heb ik dus een nieuwe kabelset besteld en daarna in een ochtend alles weer ingebouwd na de boel helemaal goed schoongemaakt te hebben.
Het dak kent voor mij nu dus geen geheimen meer en ben dus niet zo bang voor de problemen die je kunt verwachten. Toen van het voorjaar het dak wederom niet meer dicht ging. (ook mijn vrouw komt ‘altijd’ (tweede keer nu inderdaad) thuis met de opmerking ” je moet even naar de Picasso kijken want er is weer iets met het dak”) Deze keer was het de elektromotor.
Ik weet nu dus dat je voor het vervangen van de kabels met vier schroeven klaar ben. Je moet daarvoor alleen wel de binnenhemel verwijderen. Dat kost misschien nog het meeste tijd. Dat is toch een kwestie van rustig schroeven en even weten hoe je zaken losmaakt.
Je schrijft dat de kabels eerder zijn vervangen? Dat moet dan gerepareerd zijn met gebruikte kabels want een nieuwe kabel moet volgens mij gewoon weer tien jaar mee gaan. Maar 500 euro voor een reparatie die drie jaar stand houd vind ik best duur…
Groet, Martijn
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_17194.jpg)
Totaal aantal Berichten: 14
Geregistreerd: 23-05-2010
- Xsara Picasso 2.0 HDI
Als aanvulling op je vragen;
Nee volgens mij zie je maar een kabel in het linker en rechter profiel bewegen en dit is dezelfde kabel. De andere kabel zit aan de onzichtbare kant van het aluminium profiel. Een andere Picasso rijder op dit forum vertelde me dat zijn monteur vertelde dat de kabel losgeschoten was. Na demontage/montage kan ik me zoiets niet voorstellen aangezien de kunststof geleider samen met het frame van de kap opgesloten zitten in het alu-profiel. Daar is geen ruimte voor om los te schieten. Onder normale omstandigheden. Alles is natuurlijk mogelijk maar ik vond het heel moeilijk om me dat voor te stellen. Dus kabel stuk is dus het goedkoopste en voor de handliggenste probleem. De motor kan ook stuk gaan (kunststof tandwiel in aandrijving versleten) maar dan gaat het dak niet ‘scheef’ bewegen.
Wat een toeval, deze week is mijn vouwdak stukgegaan. Staat nu bij garage voor een diagnose. Plastic dingetjes zijn afgebroken. Heb zelf een en ander bekeken maar kwam er niet uit. Ben benieuwd wat garage zegt. De diagnose is al 80 euro/ uur dus ik baal al behoorlijk. Had al eerder op ander forum iets gepost maar geen reactie gehad. Ik houd julie op de hoogte! Ik vind het zelf een leuke auto en wil hem eigenlijk vooral. Houden voor dat unieke dak, we zijn eerste eigenaar en hebben er veel lol van. Nu maar hopen dat de diagnose / kosten meevallen. Groet, paul
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_17194.jpg)
Totaal aantal Berichten: 14
Geregistreerd: 23-05-2010
- Xsara Picasso 2.0 HDI
Hallo Paul,
Eerste eigenaar! dat is mooi. Wij zijn inderdaad ook gevallen voor het vouwdak. En de eerste Picasso’s vallen (vielen twee jaar geleden) inmiddels een beetje binnen ons autobudget. We hebben wel rekening gehouden met reparatie’s. En die hebben we inmiddels ook wel een aantal gehad. 4 nieuwe banden en laatst nog uitlaat vervangen (katalysator en middenpijp). Maar wel weer zonder problemen door de Apk. Rijden er nu bijna twee jaar mee en tot steeds meer tevredenheid. Wat voor kleur is jullie Picasso, en wat voor motortype?
Succes met reparatie na diagnose.
Groet, Martijn
Hè Martijn, het is een blauwe met 1.8 motor. Wel al veel mee gereden , meer dan 240.000. Nu heeft hij rust want we rijden vooral c 1 . Ben jij degene die dakjes zelf repareert?
Ik ben benieuwd. Als mijn garage wat laat horen zet ik het op het forum. We hebben nog contact, groet, paul
Net terug van de garage….
Diagnose: plastic dingetjes kapot, een van de twee trekkabels mist (hoe kan dat ???)
Dak is inmiddels ook gekrompen dus zal ook met nieuwe kabels niet meer 100% dichtgaan. Ofwel: een compleet nieuwe unit. Voor 3500 euri zit-ie er in….
Ze hebben het dak keurig met duck-tape afgeplakt dus het zal niet meer lekken
Opties:
a. jammer dan, koop maar een nieuw
b. even slikken en hop 3500 euro ertegenaan
c. ..... Wie heeft de gouden tip? Wie kent iemand die dit kan aanpakken?
En goede fles bordeaux voor de gouden tip
Paul
Gloep… Dat is schrikken! Dat is zowat meer dan de auto waard is….... Ik las eerder in dit draadje dat de daken afkomstig zouden zijn van Webasto. Ik heb op de Webasto-site gekeken, en daar staan inderdaad soortgelijke daken op.
Linkje: http://opendaken.webasto.nl/producten/open-daken/hollandia-400.html
Alleen niet specifiek voor de Picasso leverbaar. Wel voor de nieuwe uitvoering, de C4 Picasso.
En dan staan er deze gegevens bij:
Gegevenstabel
Hollandia 400 DeLuxe Classic
Afmetingen van het vouwdak1) 832 x 1130 832 x 1130
Schuifopening1) 640 x 620 640 x 620
Prijs in € 978,18 929,39
(Adviesprijs incl. BTW, plus installatiekosten)
Dat zijn toch wel heeeeeel andere prijzen dan de Citroendealer vertelt. Ik ben zelf nog ff aan het zoeken naar een oplossing die voor mij wel aanvaardbaar is. Want ook de eerder genoemde ruim 500 Euro vind ik teveel voor een kabeltje…
Net terug uit Frankrijk, met tape en spanbanden heeft het dak het gehouden. De garages daar vragen evenveel geld als hier: vaste prijzen…
Misschien toch zelf een poging wagen. Staat de demontage van het hemeltje in een werkplaatshandboek? Zijn daar kopieen van?
Als niets lukt gaan we maar een kijken of we 2 schroeven kunnen plaatsen en de rest dichtkitten….
O ja, en bedankt voor de Webasto - tip. Ik heb ze gebeld maar hoewel de hollandia 400 er op lijkt is het toch een heel ander verhaal…. Wel mocht ik een keertje langskomen. Wordt vervolgd…
Opgelost!
Jaja, het schuifdak werkt weer. De firma Snel in A’dam heeft het gefikst door gebruik te maken van Webasto onderdelen. alleen de kabel moest origineel. Iedereen in ieder geval bedankt voor alle tips, nu maar hopen op mooi weer
Paul
Helaas…...
Na 7 maanden kapt mijn vouwdak er weer mee. Nu schijnt het de motor te zijn die stuk is . (of een kunststof tandwieltje dat daarbij hoort)
Aleen de motor kost al 500 euro.
Iemand een tweedehand motor in de aanbieding? Bart Ebben in ieder geval niet.
Goede iedeeen welkom
Paul
als het alleen een tandwieltje is kan het zijn dat een intallatie bedrijf van open daken dat wel heeft of kan bestellen. Brezan al geprobeerd?
Huidig: Citroen BX Chic 1.6 en Hyundai Kona EV 64 kw
Ex: Peugeot 308 SW Blue HDi, Citroën Xsara Picasso 1.8i 16v, Renault Megane Scenic 1.9dt, Citroën BX 1.6 TGI Break, Citroën ZX 1.4
Kalm an en rapn beetje!