“Wieluitslag links naar rechts vice versa”
wim.van.nieff
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 100
Geregistreerd: 22-09-2008

- XM 3.0 V6 Exclusive Automaat
Gepost: 06 juli 2011 05:47 PM

Tsja, een andere titel had ik zo gauw niet kunnen vinden huh

vandaag auto voor de APK; maar helaas op twee punten afgekeurd :

1. Rubber van de voorste twee remleidingen uitgedroogd (inmiddels gefikst)
2. Het ingeslagen ‘Voertuig Identificatie Nummer’ (op het schutbord, onder de motorkap)was door roestvorming dermate aangetast dat het niet (goed) leesbaar meer was en dus maar een afspraak bij RDW gemaakt.

Verder geen onoverkomelijke problemen gelukkig.

Maar nu de vraag. De keurmeester probeerde met de wielen speling in het stuur te ontdekken maar het lukte hem niet de wielen van links naar rechts te bewegen (de auto stond zéker niet op het stuurslot). Ik weet zeker dat het voorheen wel mogelijk was. Ik heb de man gezegd dat het wellicht kwam door het diravi systeem maar nogmaals, ik weet zeker dat het wel mogelijk moet zijn.

Iemand hier een idee ?

PS. ongeveer 3 weken geleden de auto opnieuw uitgelijnd na het vervangen van de stuurkogels, maar dit zou toch niet de reden kunnen zijn ?

Wim.

Profiel  
 
boukewerff
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 16-02-2007

- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Gepost: 06 juli 2011 06:56 PM
  [ # 1 ]

Dat is idd de diravi! Mooi he, bij de apk, ken het. Je zal even voor hem moeten sturen, maar kijk uit dat je het stuur niet per ongeluk los laat, breek je zonder problemen zijn armen! Als de motor niet loopt en je een paar keer van links naar rechts stuurt is de druk uit het systeem en kun je wel aan de wielen trekken om de boel te verdraaien. je krijgt dan wel flinke speling op het stuur, maar ook dat is normaal! Probeer maar een ‘s ochtends voor het starten.

Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.

Profiel  
 
wim.van.nieff
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 100
Geregistreerd: 22-09-2008

- XM 3.0 V6 Exclusive Automaat
Gepost: 06 juli 2011 07:14 PM
  [ # 2 ]

Oké, dus de vorige keer dat het me wél lukte was puur omdat er nog druk op het systeem stond ?

En inderdaad, óók voor de keurmeesters blijft de XM toch een aparte verschijning. Ben benieuwd hoe ie reageert als ik in september met de HY op z’n stoep sta Mr. Green

Profiel  
 
Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 06 juli 2011 07:38 PM
  [ # 3 ]

Nee, dat kwam doordat er géén druk meer op het systeem stond.

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006

- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Gepost: 06 juli 2011 08:37 PM
  [ # 4 ]

Dat is inderdaad een probleem bij de RDW. Deze dienst pretendeert alles te weten, maar basiskennis van hydraulische Citroens is daar schaars.

Bij de import van onze DSpécial uit ‘72 met slechts 90.000 km op de teller bestond de “keurmeester” het om het ding af te keuren op basis van een remmentest die hij wenste uit te voeren met de hoogteregelaar in de hoogste stand. Wat ik ook probeerde te argumenteren, zelfs met het handboek in de hand, het belandde in dovemansoren.

Ook constateerde hij dat links achter harder remde dan rechts achter. Hoewel binnen de norm stelde hij vast dat de rechter remcilinder wel moest lekken vanwege de donkere vlek rond de ontluchtingsnippel. Uitleg dat je daar nou eenmaal ontlucht na het verversen van de hydrauliekolie zag hij als een sprookje. Nu, vier jaar en vele kilometers later, zijn de remcilinders nog steeds kurkdroog.

Ik heb een bezwaar ingediend, met nadruk wijzend op het gebrek aan kennis van de man.
Een week later een andere keurmeester, die met groot enthousiasme het bevrijdende stempel gaf: “Mooie auto meneer, zo goed zie je zelden.”

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206
Geregistreerd: 30-04-2004

Gepost: 06 juli 2011 09:17 PM
  [ # 5 ]

En Jan, bleef je interne thermostaat dicht of zat je vlot aan het kookpunt ?

Lijkt me verschrikkelijk zo’n laml*l die weigert zijn eigen gebrek aan kennis toe te geven en door zijn functie het jou als eigenaar dan moeilijk maakt.

Profiel  
 
wim.van.nieff
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 100
Geregistreerd: 22-09-2008

- XM 3.0 V6 Exclusive Automaat
Gepost: 06 juli 2011 09:19 PM
  [ # 6 ]
Brian schreef:

Nee, dat kwam doordat er géén druk meer op het systeem stond.

Surprisedops: eh juist ja, beter lezen, Wim !! cheese

Profiel  
 
Dirk de Pirk
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1432
Geregistreerd: 17-06-2006

- XM TCT
Gepost: 07 juli 2011 03:27 AM
  [ # 7 ]

Mooi verhaal Jan Laughing
Ik heb deze ervaring ook met sommige ANWB “monteurs”, die zich er wel erg gemakkelijk vanaf maken als er eens wat is.
Je haalt de goede er zo tussenuit , vaak zijn dat ook wel de Citroënliefhebbers onder de monteurs.
Laatst ook weer een monteur die beweerde dat ik een hele nieuwe versnellingsbak moest kopen omdat er een schakelstangetje uitgelubberd was .
Stangetje tussen de bankschroef , vastklikken en nu 3 jaar verder. cheese

XM TCT Ambiance`94

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook