Totaal aantal Berichten: 100
Geregistreerd: 22-09-2008
- XM 3.0 V6 Exclusive Automaat
Tsja, een andere titel had ik zo gauw niet kunnen vinden
vandaag auto voor de APK; maar helaas op twee punten afgekeurd :
1. Rubber van de voorste twee remleidingen uitgedroogd (inmiddels gefikst)
2. Het ingeslagen ‘Voertuig Identificatie Nummer’ (op het schutbord, onder de motorkap)was door roestvorming dermate aangetast dat het niet (goed) leesbaar meer was en dus maar een afspraak bij RDW gemaakt.
Verder geen onoverkomelijke problemen gelukkig.
Maar nu de vraag. De keurmeester probeerde met de wielen speling in het stuur te ontdekken maar het lukte hem niet de wielen van links naar rechts te bewegen (de auto stond zéker niet op het stuurslot). Ik weet zeker dat het voorheen wel mogelijk was. Ik heb de man gezegd dat het wellicht kwam door het diravi systeem maar nogmaals, ik weet zeker dat het wel mogelijk moet zijn.
Iemand hier een idee ?
PS. ongeveer 3 weken geleden de auto opnieuw uitgelijnd na het vervangen van de stuurkogels, maar dit zou toch niet de reden kunnen zijn ?
Wim.
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 16-02-2007
- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Dat is idd de diravi! Mooi he, bij de apk, ken het. Je zal even voor hem moeten sturen, maar kijk uit dat je het stuur niet per ongeluk los laat, breek je zonder problemen zijn armen! Als de motor niet loopt en je een paar keer van links naar rechts stuurt is de druk uit het systeem en kun je wel aan de wielen trekken om de boel te verdraaien. je krijgt dan wel flinke speling op het stuur, maar ook dat is normaal! Probeer maar een ‘s ochtends voor het starten.
Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.
Totaal aantal Berichten: 100
Geregistreerd: 22-09-2008
- XM 3.0 V6 Exclusive Automaat
Oké, dus de vorige keer dat het me wél lukte was puur omdat er nog druk op het systeem stond ?
En inderdaad, óók voor de keurmeesters blijft de XM toch een aparte verschijning. Ben benieuwd hoe ie reageert als ik in september met de HY op z’n stoep sta
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Nee, dat kwam doordat er géén druk meer op het systeem stond.
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Dat is inderdaad een probleem bij de RDW. Deze dienst pretendeert alles te weten, maar basiskennis van hydraulische Citroens is daar schaars.
Bij de import van onze DSpécial uit ‘72 met slechts 90.000 km op de teller bestond de “keurmeester” het om het ding af te keuren op basis van een remmentest die hij wenste uit te voeren met de hoogteregelaar in de hoogste stand. Wat ik ook probeerde te argumenteren, zelfs met het handboek in de hand, het belandde in dovemansoren.
Ook constateerde hij dat links achter harder remde dan rechts achter. Hoewel binnen de norm stelde hij vast dat de rechter remcilinder wel moest lekken vanwege de donkere vlek rond de ontluchtingsnippel. Uitleg dat je daar nou eenmaal ontlucht na het verversen van de hydrauliekolie zag hij als een sprookje. Nu, vier jaar en vele kilometers later, zijn de remcilinders nog steeds kurkdroog.
Ik heb een bezwaar ingediend, met nadruk wijzend op het gebrek aan kennis van de man.
Een week later een andere keurmeester, die met groot enthousiasme het bevrijdende stempel gaf: “Mooie auto meneer, zo goed zie je zelden.”
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
En Jan, bleef je interne thermostaat dicht of zat je vlot aan het kookpunt ?
Lijkt me verschrikkelijk zo’n laml*l die weigert zijn eigen gebrek aan kennis toe te geven en door zijn functie het jou als eigenaar dan moeilijk maakt.
Totaal aantal Berichten: 100
Geregistreerd: 22-09-2008
- XM 3.0 V6 Exclusive Automaat
Brian schreef:Nee, dat kwam doordat er géén druk meer op het systeem stond.
ops: eh juist ja, beter lezen, Wim !!
Mooi verhaal Jan
Ik heb deze ervaring ook met sommige ANWB “monteurs”, die zich er wel erg gemakkelijk vanaf maken als er eens wat is.
Je haalt de goede er zo tussenuit , vaak zijn dat ook wel de Citroënliefhebbers onder de monteurs.
Laatst ook weer een monteur die beweerde dat ik een hele nieuwe versnellingsbak moest kopen omdat er een schakelstangetje uitgelubberd was .
Stangetje tussen de bankschroef , vastklikken en nu 3 jaar verder.
XM TCT Ambiance`94