Onder andere naar aanleiding van dit draadje van mij: http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/210741/ is er recent iets fout gegaan, namelijk dat ik een XM heb aangeschaft.
Het betreft een 2.0i comfort met 280000 km. Hij heeft vrij weinig opties, maar wel automatische airco (met de draaiknoppen, dat wel), HA 1 en elektrische ramen vóór. Ik heb hem vooral aangeschaft omdat hij goedkoop was (alles is betrekkelijk, natuurlijk, maar wel zo goedkoop dat verzekering en belasting duurder is dan aanschaf…).
Optisch is hij in redelijke staat, links en recht een putje, een scheur in de grille, en een wat lelijke deuk in het achterscherm. Het raam linksachter kan niet aangezwengeld worden. Belangrijker echter was het rijgedrag en veercomfort, samen met de zitting van de stoel, en die leken me allemaal prima, zeker vergeleken met een eerder gereden XM met vergelijkbare kilometerstand van een veel later bouwjaar. Onder de matten ben ik geen water tegengekomen dus twee dagen later heb ik de verkoper een bod gedaan. Hij accepteerde meteen dus ik heb teveel geboden .
Het eerste wat ik na aanschaf deed was zuigen, daarna het interieur met een sopje (4 emmers!) en vervolgens wassen. Na drie avonden werk was hij weer toonbaar. De lak is ‘origineel’, lees: veel te lang niet gepoetst.
Ik heb hem nu iets meer dan een week. De conclusie: hij rijdt fantastisch. Wel is er een aantal zaken dat aandacht nodig heeft:
- de koplampen (type 1) zijn niet heel helder meer. Rechts zit er al wel een Type 2 in.
- het stadslicht(glas) rechts is stuk. Gek genoeg was dit nog heel op de foto die ik bij de proefrit maakte
- er zit een gat in de richtingaanwijzer/mistlamp linksvoor
- een rondje onder de auto geeft hier een daar wat vette plekken, maar voor zover ik kan beoordelen niet dodelijk; er onstaat zo te zien ook geen olieplas. Ik moet wel zeggen dat hij nog niet ‘lang’ op één plek heeft gestaan
- de middenarmsteun (uiteraard) is afgebroken
- het dashboardkastje vangt het haakje nog maar aan één kant, te hard over een drempel = kastje open
- het elektrische raam rechtsvoor gaat wel omlaag, maar moeizaam omhoog
- het display rechts (klok/temperatuur) werkt niet en er zit geen radio in. Zonder tijd is erg relaxed, maar soms wel lastig. There, I fixed it
- ...
Iets ernstiger lijken me de eigenaardigheden m.b.t. de vering: als hij hoog wordt geparkeerd kan het zijn dat de voorkant ‘neerstort’, zie ook de foto hierboven. Dit is anders dan het normale inzakken, waarbij eerst de achterkant zakt (toch?). Dit gebeurt soms ook tijdens het rijden, maar volgens mij alleen als hij eerst in hoog heeft gestaan. Het andere uiterste is dat de voorkant hoog blijft als je hem (met draaiende motor) van hoog in rijstand zet, even schakelen naar laag verhelpt dit.
Verder blijkt het ABS niet te werken; er is geen controlelampje bij het starten, en geen activiteit bij remmen op zand. (waarschijnlijk heeft hij geen ABS)
Hij vervoert me in groot comfort, met name de temperatuurregeling is zeer comfortabel. Ik kom uit een auto waarvan de airco, hoewel net gerepareerd, amper werkt en bovendien op het lichaam blaast. Bij de XM gaat het meer langs je heen, dus met minder tocht.
Minder comfortabel is de gasrespons, met name in de file: bij lage toerentallen (<2500 ofzo) kent hij alleen maar plankgas of geen gas. Ligt dat aan mij of aan de auto, en is er iets aan te doen?
Aan de ene kant lijkt het me wel aardig de auto in beter staat te brengen, aan de andere kant ‘moet’ er een V6 automaat komen op termijn. Misschien is het niet handig om veel geld in deze auto te stoppen, met vijf keer tanken is hij al total loss.
Leuk ding
En een set nette koplampen (type 2) stadlichtje en knipper/mist-licht heb ik nog wel liggen.
deblaauwn schreef:
Iets ernstiger lijken me de eigenaardigheden m.b.t. de vering: als hij hoog wordt geparkeerd kan het zijn dat de voorkant ‘neerstort’, zie ook de foto hierboven. Dit is anders dan het normale inzakken, waarbij eerst de achterkant zakt (toch?). Dit gebeurt soms ook tijdens het rijden, maar volgens mij alleen als hij eerst in hoog heeft gestaan. Het andere uiterste is dat de voorkant hoog blijft als je hem (met draaiende motor) van hoog in rijstand zet, even schakelen naar laag verhelpt dit.
En dit probleem lijkt me in de voorste hoogte regelaar te zitten. Die zal wel vervuild zijn.
Overigens hoeft de achterkant niet perse als eerste te zakken, vaak is het wel het geval.
BX 19 GT ‘85, XM 2.0 TCT ‘94, CX 2400 GTI ‘81, BX 14 ‘89, AX 1.4 Rallye ‘96
ex: BX 14 Rallye, XM 2.0 8v, XM 2.0 16v, BX 14, BX 14, CX 2400 Prestige, XM V6 ‘90
Gefeliciteerd met je nieuwe auto
Ook een mooie kleur voor een Xm , dat maakt haar een beetje zakelijk
Rode 2cv6 Club s6 -1987 nu Bleu Celeste
Toch wel een mooie auto hoor om te zien.
Zit volgens mij geen ABS op; had mijn oude XM ook niet , was ook een 2.0i.Comfort.
Wees maar blij , ik heb niets dan storingen en overweeg het er helemaal af te gooien.
En idd. hoogteregelaar schoonmaken of vervangen .
Succes er mee,
Dirk
XM TCT Ambiance`94
Totaal aantal Berichten: 17403
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
Gefeliciteerd! In het zwart ziet een XM er goed uit! Ook deze wieldoppen staan hem goed. Op de foto lijken ze nog in nieuwstaat te verkeren. Als dat zo is, wees er dan zuinig op!
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Bedankt voor de reacties! Het lijkt misschien nieuwstaat hier, maar ze hebben wel wat schaafwonden. Persoonlijk vind ik dit het enige soort wieldoppen dat ooit onder een auto zou mogen zitten. Zwart is vooral mooi omdat ze bijna allemaal blauw of groen lijken te zijn. Het kan natuurlijk zijn dat er geen ABS is geleverd, maar ik ging er voor het gemak vanuit dat het defect zou zijn.
Wat betreft die Type 2 koplampen: ik heb ergens anders gelezen dat deze vanaf 1993 zijn gemonteerd, dit is er een van ‘94 dus die zou ze al moeten hebben? De koplamp links heeft alleen verticale lijnen voor het dimlichtglas, rechts zit er een wybertje in. Bij beide zijn de glazen vergeeld.
De nummers op het glas zijn (links) HCR 04488006 en (rechts) 0492092; hebben jullie daar iets aan?
Totaal aantal Berichten: 17403
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
Alle XM-koplampen passen! De latere hebben een grotere lichtopbrengst, dus die zijn aan te bevelen.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Ja, maar het gaat er dan even om of ik die al heb, als die vanaf ‘93 geleverd zouden zijn
Maak er eens een foto van die zien we het gauw genoeg.
BX 19 GT ‘85, XM 2.0 TCT ‘94, CX 2400 GTI ‘81, BX 14 ‘89, AX 1.4 Rallye ‘96
ex: BX 14 Rallye, XM 2.0 8v, XM 2.0 16v, BX 14, BX 14, CX 2400 Prestige, XM V6 ‘90
De Wybertjes zijn type 2, hoort geen plastiek binnenglaasje in te zitten.
Sloop die er maar uit.
XM TCT Ambiance`94
93 is type 1 koplamp de nieuwe koplampen kwamen in medio 94 met type 2 xm
maar je kan ze er wel zelf in zetten
Klopt , wybertje is type 2.
Kun je het glaasje van verwijderen , scheelt een boel licht .
XM TCT Ambiance`94
kijk dat is nu gepruts. Ik zo zeggen haal die glaasjes er vooral uit bij die oude serie 1 koplampen. Vooral niet raar opkijken dat de auto niet meer door de apk heen komt omdat het beeld van het licht niet meer goed is, dat doen die glaasjes namelijk en bij de wat nieuwere types die renault logo’s. Die glaasjes hebben wel degelijk een groot nut, jammer dat ze soms alleen mat worden.
Kom vooral niet in de verleiding om het stof wat op de reflectors zit weg te vegen (met wat dan ook) de glimmende verf is zo dun dat je die er afveegt. Deppen dus!
Sorry dat ik niet een goed humeur heb, maar de omstandigheden laten dit helaas momenteel niet toe.
Ik zo zeggen haal die glaasjes er vooral uit bij die oude serie 1 koplampen.
Dat zei ik niet , wel bij type 2 , want daar horen dus geen glaasjes in .
Waarschijnlijk zit er een type 2 koplampglas op een type 1 koplamp (en zijn ze vergeten het plastiek binnenglaasje er uit te halen.)
XM TCT Ambiance`94
Ik was net bezig met het dashboard te slopen om te kijken of mijn klok/temperatuurmeter misschien alleen een lichtje nodig heeft om weer te gaan werken. Ik heb hiervoor wat torxen losgedraaid, ook achter het mengpaneel voor de ventilatie. Bijna de complete voorste helft van het dashboard (dus het gedeelte met de knopjes en displays) komt eruit, maar bij de knik links van het stuur, tussen het display met de deuren en het display met de waarschuwingslampjes, blijft deze hangen.
Iemand enig idee hoe ik bij het rechter display kom? Ik geloof dat ik alleen maar informatie vind over het demonteren van Type 2 dashboards.