1 van de 14
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
   
De grote verdwijntruuk (nieuwe foto’s op page 12)
deur63
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2121
Geregistreerd: 11-11-2004

- BX Chic
Gepost: 25 november 2005 12:58 PM

Hallo BX rijdend Nederland (lol),

Voor de afwisseling heb ik weer eens problemen met m’n BX. Ik kan een hele waslijst van problemen op gaan noemen, maar ik houd het even bij wat rode dashboardlampies.

Een paar weken geleden viel me op dat m’n koelvloeistofniveaulampie + het stop lampie langer blijven branden dan normaal. Ik start de motor, en de betreffende lampjes bleven rond de 15sec branden. Ik dacht in eerste instantie: karakter… ze gingen weer uit, dus ik weer helemaal blij (joepieeee). Al rijdend even opgezocht wat de betreffende lampjescombinatie betekende en de dag erna even koelvloeistof gepijld. Het niveau stond rond de 13cm onder de rand van de radiateur, dus prima… de volgende dagen bleef het probleem terugkomen, lampjes bleven aan, na een tijdje gingen ze gedimd branden, en daarna uit. Toch maar een kwak KVS erin gekwakt, probleem weg.

Een week later: KVS & stop lampie… kwak KVS erbij, probleem weg.

Een week later: hetzelfde probleem. iets grotere kwak erbij, probleem weg.

2 weken later (vandaag dus): KVS & stop lampje. Voor ik er weer een kwak bijkwak vraag ik me toch wat dit probleem veroorzaakt. voor zover ik weet lekt hij niet (laat KVS plekken achter op de grond?) alles lijkt droog.

Voor zover ik weet kunnen het 3 problemen zijn:
- sensor
- lek in interieur
- koppakking (:()

Stel het is de koppakking, hoe kan ik dat achterhalen? luchtbelletjes in de radiateur is een optie, maar.. als de koppakking lek is, dan moet ie toch ook olie gaan verbranden? of heb ik het daar mis?

Ik weet niet waar de koelvloeistof blijft.

Thanks in advance,


Mark

BX Chic (1991 / 1992) DP-JP-60 - ontschorst, verse APK! - topic
Fiat Grande Punto (2007) 27-TP-XJ - dagelijks vervoer van mijn vriendinnetje
Pontiac Trans Am (1986) foto 1 - foto 2

Check ook eens mijn site!

Profiel  
 
malle pietje
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3359
Geregistreerd: 07-10-2004

Gepost: 25 november 2005 01:04 PM
  [ # 1 ]

witte rook uit de uitlaat, ook als ie warm is, en niet de normale na-het-starten-witte rook, maar echt wit..
Bovendien, smurrie in de radiator, soort mayonaise, olie langs de rand van je pakking, ehh,
volgens mij herken je wel een lekke koppakking als je er een hebt, maar eerlijk gezegd denk ik dat je alles maar eens goed moet ontluchten. Je gebruikt de kachel natuurlijk ook wat intensiever met het koude weer, dus misschien is ie gewoon niet helemaal lekker ontlucht.
Het kunnen inderdaad ook de sensoren zijn…

Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!

Profiel  
 
deur63
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2121
Geregistreerd: 11-11-2004

- BX Chic
Gepost: 25 november 2005 01:13 PM
  [ # 2 ]

Olie langs de pakking heb ik niet, de KVS is gewoon mooi van kleur, geen blubber ofzo erin.

Dat hij niet goed ontlucht is, is een optie. Ik heb een tijd geleden (ca. 3 maanden) een andere temperatuursensor achter in het blok gedraaid, en daarna niet ontlucht. Het kan zijn dat er toch wat lucht in is gekomen.

Ikzelf denk eigenlijk de sensor, nu ik er over nadenk. Na het starten blijft ie maar heel even (30 seconden max) branden. ik dacht dat het kwam door het uitzetten van de KVS, zodat het niveau IETS stijgt, maar dat kan niet gebeuren in 30 seconden. Verder is het niveau, naar mijn weten, goed.

Op koude motor rookt ie flink, vooral met dit weer, maar dat is normaal (condens). Bij warme motor rookt ie niet voor zover ik weet, maar dat zou ik eens moeten dubbel checken.

Maar, als de koppakking lekt, gebruikt de auto dan ook olie?

BX Chic (1991 / 1992) DP-JP-60 - ontschorst, verse APK! - topic
Fiat Grande Punto (2007) 27-TP-XJ - dagelijks vervoer van mijn vriendinnetje
Pontiac Trans Am (1986) foto 1 - foto 2

Check ook eens mijn site!

Profiel  
 
WYD
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2559
Geregistreerd: 14-11-2004

Gepost: 25 november 2005 01:55 PM
  [ # 3 ]

Een koppakking kan 2 kanten op lekken. Er kan KVS in de olie komen of er kan olie in de KVS komen. Dat hoeft dus niet beiden het geval te zijn.
Ik denk dat je even goed moet ontluchten dat dan het probleem opgelost is.

Profiel  
 
René
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 27724
Geregistreerd: 27-04-2004

Gepost: 25 november 2005 01:59 PM
  [ # 4 ]

Er komt dus kvs in je cilinder(s) en gaat als stoom de uitlaat uit…

Dat verklaart denk ik het vele bijvullen!

 

Profiel  
 
René
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 27724
Geregistreerd: 27-04-2004

Gepost: 25 november 2005 02:20 PM
  [ # 5 ]

Ik heb hier ernstig mijn twijfels over…  Rolling Eyes

 

Profiel  
 
René
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 27724
Geregistreerd: 27-04-2004

Gepost: 25 november 2005 02:22 PM
  [ # 6 ]

De koelvloeistof vliegt er uit…..hij heeft het over witte rook….
hij zegt ook dat ie zijn olie nooit hoeft bij te vullen…(komt water bij de olie)

 

Profiel  
 
Eric Vertogen
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1400
Geregistreerd: 10-03-2004

Gepost: 25 november 2005 02:28 PM
  [ # 7 ]
Rataplan schreef:

Hoi
Als je kvs vuldop erafhaald en start en de motor laat draaien tot de koelvin opstart en je ziet geen lucht bubbels in je ex tankje dan is voor 90 % je koppakking goed (tevens ben je dan ook goed aan het ontluchten).
Als je geen maio hebt op je olie vuldop dan is je koppakking 100%

Dit is enigszins kort door de bocht.
Goed ontluchten is een optie, doch dan is het vreemd dat het probleem ineens opduikt zonder dat er onderhoud is verricht aan het koelsysteem.
Wat goed mogelijk is, is dat er ergens in een slang een scheurtje zit dat pas gaat lekken als het syteem enige druk opbouwt, dus warm is. Dan zal ie koelvloeistof onder het rijden lekken en zie je dus geen plek onder je auto.
Ook zou de dop slecht kunnen zijn en dan wordt er koelvloeistof, zodra de motor goed warm is, langs de dop geperst.
Ik zou de koppakking als allerlaatste optie willen zien. (en eigenlijk niet eens als optie willen zien in dit stadium van het zoeken naar de oorzaak) De poster heeft geen symptomen genoemd die het aannemelijk zouden kunnen maken dat het de koppakking is. Check eerst maar eens alle slangen en afdichtingen als het systeem goed warm is en trek ook eens aan slangen om een verborgen scheurtje te ontdekken.

Profiel  
 
Eric Vertogen
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1400
Geregistreerd: 10-03-2004

Gepost: 25 november 2005 02:30 PM
  [ # 8 ]
René van Maren schreef:

De koelvloeistof vliegt er uit…..hij heeft het over witte rook….
hij zegt ook dat ie zijn olie nooit hoeft bij te vullen…(komt water bij de olie)

Die witte rook is echt volkomen normaal bij deze temperatuur. Water bij olie is natuurlijk zo te checken door onder het uiteinde van de peilstok, waar dus olie op zit, een lucifer of aansteker te houden. Gaat het knetteren, dan zit er water bij de olie.
Olie nooit hoeven bij vullen, is eigenlijk vrij normaal als de auto in goede conditie is en de onderhoudsbeurten op gezette tijden plaatsvindt.
Ik vind dat er te vaak en te snel wordt gewezen op een kapotte koppakking!

Profiel  
 
deur63
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2121
Geregistreerd: 11-11-2004

- BX Chic
Gepost: 25 november 2005 02:33 PM
  [ # 9 ]

Over de witte rook, die treedt op bij een koude motor, en dat is normaal. Ik beweer dus absoluut niet dat er KVS ‘meeverbrandt’.

Ik kijk straks even of ik bubbeeeeels heb. Het gaat overigens over ‘n Chic (16tzi), en die heeft geen expansietankje.

Ik heb geen mayo in m’n olievuldop, maar ‘n olievuldop sluit niet goed. Af en toe zie je wat damp langs de dop komen (ja, ik weet, niet gezond).

BX Chic (1991 / 1992) DP-JP-60 - ontschorst, verse APK! - topic
Fiat Grande Punto (2007) 27-TP-XJ - dagelijks vervoer van mijn vriendinnetje
Pontiac Trans Am (1986) foto 1 - foto 2

Check ook eens mijn site!

Profiel  
 
Eric Vertogen
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1400
Geregistreerd: 10-03-2004

Gepost: 25 november 2005 02:34 PM
  [ # 10 ]
deur63 schreef:

Ikzelf denk eigenlijk de sensor, nu ik er over nadenk. Na het starten blijft ie maar heel even (30 seconden max) branden. ik dacht dat het kwam door het uitzetten van de KVS, zodat het niveau IETS stijgt, maar dat kan niet gebeuren in 30 seconden. Verder is het niveau, naar mijn weten, goed.

Hoe kan het niveau goed zijn als je telkens moet bijvullen? Hoeveel moet je overigens bijvullen? En hoe vol vul je het koelsysteem?
Wat ook kan is natuurlijk dat de koelvloeistof ernstig vervuild is, waardoor de sensor niet meer goed het koelvloeistofpeil kan meten en geeft dus foute signalen. En als laatste kan het kastje waar de niveau-sensor op is aangesloten, defect zijn danwel los contact hebben.

Profiel  
 
deur63
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2121
Geregistreerd: 11-11-2004

- BX Chic
Gepost: 25 november 2005 02:41 PM
  [ # 11 ]
Eric Vertogen schreef:
deur63 schreef:

Ikzelf denk eigenlijk de sensor, nu ik er over nadenk. Na het starten blijft ie maar heel even (30 seconden max) branden. ik dacht dat het kwam door het uitzetten van de KVS, zodat het niveau IETS stijgt, maar dat kan niet gebeuren in 30 seconden. Verder is het niveau, naar mijn weten, goed.

Hoe kan het niveau goed zijn als je telkens moet bijvullen? Hoeveel moet je overigens bijvullen? En hoe vol vul je het koelsysteem?
Wat ook kan is natuurlijk dat de koelvloeistof ernstig vervuild is, waardoor de sensor niet meer goed het koelvloeistofpeil kan meten en geeft dus foute signalen. En als laatste kan het kastje waar de niveau-sensor op is aangesloten, defect zijn danwel los contact hebben.

probleem 1: ik heb nergens kunnen vinden HOE vol hij moet zijn. Ergens stond 15cm onder de rand van de radiateur, en ergens anders stond weer 25cm onder de rand. Bij mij was hij laatst 13cm onder de rand en het lampje ging branden. Ik heb er vervolgens een scheut (lees: 50-100ml?) bij gekiept. Het is niet dat er liters verdwijnen.

Hoe kan ik zien of ie ernstig vervuild is? als ik met een zaklamp in m’n radiateur schijn, zie ik een mooi groene koelvloeistof, mooi vloeibaar dus geen bruine half-vaste blubber.

BX Chic (1991 / 1992) DP-JP-60 - ontschorst, verse APK! - topic
Fiat Grande Punto (2007) 27-TP-XJ - dagelijks vervoer van mijn vriendinnetje
Pontiac Trans Am (1986) foto 1 - foto 2

Check ook eens mijn site!

Profiel  
 
deur63
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2121
Geregistreerd: 11-11-2004

- BX Chic
Gepost: 25 november 2005 02:45 PM
  [ # 12 ]
Eric Vertogen schreef:

Ook zou de dop slecht kunnen zijn en dan wordt er koelvloeistof, zodra de motor goed warm is, langs de dop geperst.

Dit even in een aparte post. de radiateur heeft sporen van overstroming, witte sporen, het ziet uit als hele lichte kalkaanslag. Ik weet niet wanneer dit is gekomen, maar volgens mij zit het er al erg lang. Ik kan voor de zekerheid eens een en ander schoonmaken om te kijken of het opnieuw vormt of niet.

BX Chic (1991 / 1992) DP-JP-60 - ontschorst, verse APK! - topic
Fiat Grande Punto (2007) 27-TP-XJ - dagelijks vervoer van mijn vriendinnetje
Pontiac Trans Am (1986) foto 1 - foto 2

Check ook eens mijn site!

Profiel  
 
deur63
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2121
Geregistreerd: 11-11-2004

- BX Chic
Gepost: 25 november 2005 03:07 PM
  [ # 13 ]

ja… brandend koelvloeistoflampje dat na een tijdje uitgaat… als ik er dus koelvloeistof bij doe is het probleem tijdelijk verholpen. Dus ik heb sterk het vermoeden dat het KVS niveau zakt.

BX Chic (1991 / 1992) DP-JP-60 - ontschorst, verse APK! - topic
Fiat Grande Punto (2007) 27-TP-XJ - dagelijks vervoer van mijn vriendinnetje
Pontiac Trans Am (1986) foto 1 - foto 2

Check ook eens mijn site!

Profiel  
 
KuikenXXL
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 296
Geregistreerd: 25-04-2005

- ZX 1.8 Break aura
Gepost: 25 november 2005 03:26 PM
  [ # 14 ]

het kvs syteem komt als hij warm is best wel onder druk te staan wellicht kotst de radiateur er via de bijvuldop het nodige weer uit. Of je hebt ergens een heel klein scheurtje in een slang die alleen gaat lekken wanneer er volle druk op komt..
Toch wel raar dat je niets vind?
als je je auto droog kan wegzetten kun je er misschien kranten ofzow onder leggen.
In jouw geval zou ik gewoon een week doorrijden met het lampje maar natuurlijk wel ff checken hoever het zakt. En dan eens kijken hoeveel kvs er echt verdwijnt. Dan sluit je misschien uit dat het systeem onder druk het teveel dat je telkens bijvult er weer uit gooit.

Rien

Profiel  
 
BX16TGI
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 761
Geregistreerd: 11-05-2004

Gepost: 25 november 2005 04:21 PM
  [ # 15 ]

De radiator van mijn Tgi heeft plastic zijkanten. Die zijn dus aan het metalen middenstuk vastgemaakt. Alleen als de druk opliep begon het te lekken tussen het plastic en het metalen middenstuk. Af en toe moest ik bijvullen. Nu een nieuwe radiator (al een poos) en ik hoef nooit meer bij te vullen.

Hij begon ook te lekken als ik de auto van de hoogste stand naar de rijstand liet zakken, b.v. na lhm niveau controle. Misschien komt er dan wat meer druk op het koelsysteem?

Profiel  
 
 
1 van de 14
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook