Dit vind ik eigenlijk wel de mooiste, dank je Arjan! Heb de schotel al los gehad dus dat moet geen probleem zijn. Binnenkort uitvoeren.
Ben nu eigenlijk begonnen met de velgen. Deze zijn niet echt mooi meer. Ik ben nu de buitenrand en de blokjes aan het polijsten. Daarna ga ik de rest grijs spuiten. Ik doe er géén blanke lak over maar Hard Wax R10. Dat spul wordt in de boten industrie gebruikt om rompen mee te behandelen zodat algengroei geen kans heeft.
Heb dat ook op mijn XM blkjes velgen zo gedaan en ben daar erg tevreden over. Bovendien vind ik die glimmende buitenste velg rand erg chique staan op deze GTi velg. Binnnenkort wat pix’s!
Citroën: l’Art pour l’Art
Filmpje : 37 ans Citroën CX !!!
Totaal aantal Berichten: 27883
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Het verhaal gaat verderop verder.
Daar wordt ook uitgelegd dat je beter het relais NIET binnen in de auto kan plaatsen
dus toch in de motorruimte plaatsen. Korte voedingslijnen zijn beter. Nah, moet ook lukken!
Citroën: l’Art pour l’Art
Filmpje : 37 ans Citroën CX !!!
Totaal aantal Berichten: 27883
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Ik raad tevens af om kroonsteentjes of ‘aftakstekkers’ te gebruiken. Dat soort items hoort in een auto gewoon NIET thuis.
Vaak wordt ergens zomaar op die manier ‘een plusje vandaan getrokken’ met soms nare gevolgen of raadselachtige storingen… dikwijls te zoeken door de volgende eigenaar.
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
Mee eens! Gebruik ik ook zeer zeker niet.
Citroën: l’Art pour l’Art
Filmpje : 37 ans Citroën CX !!!
Totaal aantal Berichten: 234
Geregistreerd: 14-06-2011
- Xsara Picasso 1,8i 16v G3
- CX 2.2 TRS
Er zijn wel expansie vaatjes met een stekker, maar die zit aan de achterkant, in de knik maar dar wil het vaatje ook nog wel eens gaan lekken. Mijn TRC had een dergelijk vaatje. De Croisette heeft die niet.
Verder om de carterpan te verwijderen moet inderdaad de aandrijfas eruit die loop namelijk door een oog in de carterpan.
Pascal schreef:Een erg mooie voiture, gefeliciteerd!
Maar een borgpen in een steekas…?
De meenemers zitten met een borgclip in het differentieel naar mijn weten.
Zoals al aangegeven: 5W40 lijkt me erg (te?) dun voor een motorontwerp uit 1978-79, ik zou daar geen volsyntheet op gooien.
Een halfsyntheet of mineraal is meer dan voldoende: 10 of 15W.
Houd haar heel en veel zweefplezier gewenst!
Even terugkomend op de gebruikte olie. Inderdaad is het motorontwerp eind jren 70. Maar Renard heeft wel 5W40 gebruikt bij de oliewissel. Ik heb dit specifiek nog gevraagd bij mijn laatste bezoek. Ze doen dit omdat deze olie bij de koude start sneller “bovenin” het blok komt en de smering dus beter is. Daarnaast vertelde ze me dat 5W40 destijds niet bestond en als dit wel zo was dat dit ook wel de standaard te gebruiken olie zou zijn. Mijn XM heeft V6 1990 heeft zelfs 0W40 gehad. Ik gebruik de CX lang niet dagelijks, soms zelfs een week niet. Dus die snellere smering is niet verkeerd.
Morgen een volle klus dag ingepland. Ik begin met de velgen. Deze waren niet echt mooi toen ik haar kocht. De afgelopen weken heb ik menig avond uurtje gebruikt om de blanke delen te polijsten. Morgen ga ik het lak deel spuiten. Op CM heb ik 4 mooi nieuwe naaf kapjes kunnen scoren!
Verder de antiroest behandeling achter voortzetten. Met name de lhm leidingen die ik tegen kom.
Hopelijk kom ik ook nog toe aan het demonteren van de voorbumper. Kijken of ik deze weer wat rechter terug kan plaatsen en meteen ontroesten van wat ik daar achter tegen kom.
Citroën: l’Art pour l’Art
Filmpje : 37 ans Citroën CX !!!
Totaal aantal Berichten: 43264
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik hoop vooral dat de plotselinge wissel van mineraal naar syntheet geen vuil los maakt in het blok, want dat is echt niet fijn. Daarnaast hoop ik voor je dat jouw motor al eens van nieuwe pakkingen en keerringen is voorzien, want uit ervaring kan ik je melden dat het originele spul niet tegen syntheet kan. Grote lekkages zijn het gevolg. 5 w 40 moet op zich prima gaan, de 5 staat enkel voor de viscositeit in koude toestand en dunne olie komt inderdaad sneller bovenin. Dat is dus ok.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
15W40 is toch ook niet volledig mineraal? Is toch een half-syntheet?
(hoewel een chemicus mij laatst uitlegde dat dat net zoiets was als “een beetje zwanger”)
In mijn auto’s voeg ik altijd TSL toe aan de motorolie (15W40 dus).
Dit smeert permanent, want hecht zich als een dun filmpje aan het metaal. Dus al rijd je je hele pan er ooit onderuit, dan nog loopt de motor niet direct vast.
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
Totaal aantal Berichten: 43264
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
15w40 is in 99% van de gevallen gewoon mineraal. 10w40 is meestal half-syntheet. De tijd zal wel leren of het “goed” gaat.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Er zijn idd olielekkages geconstateerd bij keeringen en de carterpan. Dat was al zo toen ik haar kocht hoewel ik toen dacht dat het aan de verstopte carterventilatie slang lag. Maar wel goed om te weten Waterman!
Ik heb het met Renard er overgehad en die zei dat als ik het gewoon goed wil aanpakken het blok er uit moet en dat je dan gewoon alle pakkingen en keeringen moet vervangen. Of een blok wissel uitvoeren. Maar dit 22 blokje loopt zo lekker dat ik liever voor de eerste optie ga, omdat ik weet wat ik nu heb.
Dit heb ik echter doorgeschoven naar volgend jaar, zit nu even niet in de pocket omdat ik ook nog een onbekende diravi reparatie van mijn XM voor september in de planning heb staan.
Citroën: l’Art pour l’Art
Filmpje : 37 ans Citroën CX !!!
Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Ik zou sowieso met die operatie wachten totdat de koppeling ook vervangen moet worden.
De koppeling is in 2005 al vervangen, tesamen met de distributieriem, bij plm 200.000 km, nu 236, dus ik verwacht niet dat die aan de beurt is. Distri misschien wel door de leeftijd. Maar met deze “oude"auto’s kun je beter alles vervangen als het blok los ligt, lijkt me. Gewoon preventief. Die rubbertjes en pakkinkjes kosten de kop dan ook niet meer. Erg jammer dat dit toen niet gedaan is.
René van Renard vond haar trouwens strak schakelen, voorover je bij een CX over strak kunt spreken.
Ik loop erg achter vandaag. Ben nu nog steeds met de achterste velgen bezig, alleen al het precies afplakken en snijden is een mega klus. Maar ik heb 2 dagen dus ze kan wel een nachtje met haar voetjes van de vloer blijven staan.
Citroën: l’Art pour l’Art
Filmpje : 37 ans Citroën CX !!!
Vandaag de hele dag met de CX in de weer geweest. Ipv het hele verhaal maar even wat foto’s:
Wielen achter los en klaar maken voor een spuitbeurt. Tevens de draagarmen en alles waar je dan goed bijkunt schoonmaken, ontroesten en RX 5 aanbrengen.
In de wielkast RA bij de tankopening kwam ik dit dingetje tegen. Het hing los wat me niet goed lijkt. Er zit een kogeltje in. Geen idee wat het doet, maar het moet iets met de brandstof te maken hebben. Weet iemand wat het is??
Verder met het schoonmaken van de wielkasten. Met de staalborstel op de boormachine kwam deze plek tevoorschijn.
Aan de andere zijde weer niet. Jammer, maar nog geen grote ramp lijkt me.
Best tevreden met het eind resultaat! Het is wel veel werk, maar een nette velg vind ik wel belangrijk.
Morgen de voor velgen en kijken of ik de voorbumper redelijk vlot los krijg zodat ik overal gemakkelijk bij kan. Nog even voor en na:
Citroën: l’Art pour l’Art
Filmpje : 37 ans Citroën CX !!!