Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Nou, heel veel zullen er niet met die pompen rijden. Maar ik heb ze wel eens gezien. Ik heb ze ook wel eens nieuw gekocht op een beurs. Het onderdeelnummer was dan gelijk aan het nummer van de ds halfautomaat-pomp.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Heren,
Gaan we nu weer over Lucas’ DS verder?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 6313
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Gisteren heb ik de pomp bij van der Laan op kunnen halen. Het ziet er met de dubbele poelie en in het zwart toch behoorlijk authentiek uit. Ook bij deze pomp staken de poelies echter 6mm te ver naar voren. Uiteindelijk heb ik er voor gekozen de steun op het bakhuis met 6mm te versmallen. De pomp lijnt nu goed uit met de poelies. Alleen komen de aansluiting voor de aanzuigslang en de spanbeugel nog ongelukkig uit. Dit ga ik opvangen met V-riemen met een lengte van 750mm in plaats van 650mm. De pomp komt dan 5cm verder naar buiten en de aansluitingen komen dan prima uit. Maandag dus maar even langs de automaterialenboer voor twee nieuwe v-snaren.
Verder hebben we nog wat tijd gedood met wat suffe klusjes zoals het dichten van een gaatje in de kofferbakbodem met een plaatje staal en carosseriekit. Ik geef toe, niet echt netjes, maar het is zo wel waterdicht en ik wil er liever in de winter een hele nieuwe kofferbakbodem in lassen.
Verder heb ik de achteruitkijkspiegel opnieuw vast gezet. Je kunt hem nu niet alleen verstellen, maar hij blijft ook in de gekozen stand hangen.
De accubeugel heb ik ook nog even bekeken, ik denk dat ik die ook nog wel op kan lappen door er een stukje in te lassen.
Als laatste was de lamme zonneklep aan de bestuurderskant aan de beurt, die klep blijkt van de stang afgebroken te zijn, daar heb ik dus iets anders voor nodig.
Maandagavond ga ik even aan de slag met de accubeugel, maak ik de rest van de bekabeling onder de kap in orde en met een beetje mazzel zit de HD-pomp dan ook definitief op zijn plek. Woensdagavond wil ik de ruit linksvoor met het bijbehorende mechaniek weer monteren. Ik heb dan nog wat uitloop naar zaterdag en dan is het echt tijd om een APK-afspraak te maken.
Totaal aantal Berichten: 4870
Geregistreerd: 13-08-2006
- Xsara Scootertje.
Goed bezig weer. Misschien fiets ik maandag ook wel even langs.
” Citroën amateur monteur in ruste!? Mijn scootertje Kymco PeopleS 4T 50 “
Totaal aantal Berichten: 6313
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
We zijn inmiddels een week verder en we zijn weer aardig opgeschoten. Het raammechaniek linksvoor heb ik schoon gemaakt en opnieuw ingevet evenals de raamgeleiders, ook die heb ik schoon gemaakt en opnieuw ingevet. Het afstellen van de raamgeleiders en de ruit viel eigenlijk best mee en het terug duwen van de ruit in de klem van het raammechaniek ging ook veel makkelijker dan het demonteren. Wel heb ik het viltje dat op de klem zit gemolt dus ik zal er tzt wel een ander mechaniek in zetten, dat heb ik gelukkig nog liggen. Het deurpaneel heb ik mooi schoon gekregen met vanish Oxi action en dat ziet er dus ook weer keurig uit. De andere deurpanelen met armsteunen zijn later aan de beurt, daar zal ook wat meer werk in gaan zitten, want de armsteunen moeten op de een of andere wijze weer in model worden gebracht.
Verrast door het relatieve gemak waarmee ik de ruit linksvoor af heb gesteld heb ik ook de ruit rechtsachter lager gesteld, want die kwam zo ver om hoog als je hem helemaal omhoog draaide dat de ruit de daklijst raakte. Helemaal naar wens zit het niet, want de deur loopt niet echt fraai in het verlengde van het achterscherm, maar dat is van later zorg. Je kunt nu in ieder geval de ruit normaal omhoog en omlaag doen zonder de ruit en raamlijst te beschadigen. De doppen die de stelbouten van de raamgeleiders toegankelijk maken ontbreken hier en daar, daar moet ik nog maar een paar nieuwe voor halen.
Verder stoorde ik me nogal aan de te grote kracht die nodig was om de deuren te sluiten. Daar heb ik ook wat aan gedaan. Ik heb de slotvangers gedemonteerd, de enorme hoeveelheid vuil er af gekregen in het ultrasoonbad en het veertje en glijstangetje waar het kunststof blokje over beweegt gesmeerd met wat vet. Het tandwiel aan de buitenzijde van de deur dat in de slotvanger valt heb ik schoongesopt met remmenreiniger en ook dit gesmeerd met wat vet. Na de slotvangers weer afgesteld te hebben werkt het nu allemaal heel soepel. Als de deur nu een centimeter of 20 of meer open staat en je laat hem los, dan valt hij zonder dat je hoeft te duwen in het slot, prachtig.
In de kofferbakbodem zaten nog wat gaten, twee grote ronde waar ik nieuwe doppen voor heb gehaald bij Chyparse en aan de achterrand 4 gaten waar bouten van de trekhaak doorheen zaten. Deze heb ik dichtgekit.
Dan zijn we weer een stap verder met de montage van de CX-pomp. De snaren die we nu hadden gehaald waren weer te kort, die moeten dus weer worden geruild voor een maat rond de 800mm. Omdat de ruimte tussen flexibele persleiding en stuurhuishoezen nog te krap was hebben we een andere verloopnippel gemonteerd die ik via Waterman heb bemachtigd. Hiervoor is het pomphuis afgevijld tot een horizontaal vlak waarop de verloopwartel afdicht met hulp van een ring met rubberen kraag. VOor de zekerheid hebben we er nog een klein beetje vloeibare pakking tussen gesmeerd. De afdichting lijkt erg goed, maar het moet zich in de praktijk maar bewijzen. De afstand tot de stuurhuishoes is nu in ieder geval riant, die is ongeveer 4mm.
Vandaag hebben we ook het spatbord rechtsvoor weer gemonteerd en dat betekent dat al het plaatwerk dus weer op zijn plek zit. Het lijkt zo weer op een weliswaar half blinde DS. De koplampen hebben we gespoeld met een sopje, de glazen zijn er enorm van opgeknapt, maar de reflectoren zijn erg slecht. Jammer, want het zijn op zich hele mooie koplampen met Marchal logo in het glas. Hopelijk is het lichtbeeld nog goed genoeg voor de APK.
Als laatste hebben we de montage van het reservewiel nog bestudeerd, het spreekt eigenlijk wel voor zich, alleen vraag ik me af of het wiel met de binnen- of buitenzijde naar voren hoort te liggen. En er zit natuurlijk nog wat gereedschap bij de wagen, een steun om een wiel te verwisselen en de zwengel om hem in geval van nood te starten. Waar hoor je dat op te bergen? In het reservewiel?
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
De startstang met zwengel liggen dwars onder het reservewiel in gat/oog/rubbers(2).
Mijn derde neus heeft het reservewiel met binnenzijde naar voren/boven, en hierin staat het kriksteuntje bovenop de ‘wieldoplosmaker’, afgespannen met spanbanden (oogje in het midden).
Er bestaan ook hardboard platen met opbergruimte voor oliebus extra, maar geen idee of dit origineel is of aftermarket.
Nb Geen foto-tje voor je, zou alles makkelijker en sneller duidelijk maken…
Totaal aantal Berichten: 6313
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Ik heb ook ergens het instructieboekje van mijn modeljaar bedenk ik me nu, ik zal het eens opzoeken, waarschijnlijk staat het daar ook wel in.
Totaal aantal Berichten: 6313
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Vandaag zijn we weer aan de slag geweest en het moet gezegd, het einde is in zicht. Het sierlijstje op het scherm rechtsvoor heb ik vastgeplakt, de pompt zit er op en de koplampen zitten er weer in. De linker lamp is helaas kapot, ik moet dus even op zoek naar een nieuwe gele duplo lamp. Een van de achterlichten is ook defect, ligt ook aan het lampje.
Het enige probleem is het op druk komen van het circuit, er is iets mis met de aanzuigslang en/of de aanzuigbuis. Als ik een andere slang neem en die in het vat hang bouwt hij prima druk op, maar met de originele slang en aanzuigbus gaat het mis. Het filter in de aanzuigbuis is brandschoon. Ik moet sowieso een nieuwe wat langere aanzuigslang hebben dus dat is niet zo erg, maar voor de aanzuigbuis moet ik denk ik maar even een andere gebruikte zoeken. Wellicht is het slim de O-ring die er omheen zit ook te vernieuwen, hoewel die naar mijn idee alleen zorgt dat er geen LHS langs de buis naar buiten kan lekken.
Ik ben vergeten te noteren hoe de bedrading naar dynamo en spanningsregelaar is aangesloten. Kan iemand mij vertelling welke aansluiting op mijn Ducellier dynamo waar op moet worden aangesloten? Er zat ook een ontstoorcondensator op die bij demontage is gesneuveld, ik heb een nieuwe, maar tussen welke polen monteer ik die?
De motor start en loopt verder wel naar tevredenheid, als ik tijd heb zal ik de afstelling van de ontsteking nog controleren, maar ik ga mijn best doen om hem vrijdag naar de APK te kunnen brengen.
Totaal aantal Berichten: 4870
Geregistreerd: 13-08-2006
- Xsara Scootertje.
Toppie!!
” Citroën amateur monteur in ruste!? Mijn scootertje Kymco PeopleS 4T 50 “
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Succes, hoor!
Weet je zeker dat de gebroken kentekenplaat aan de voorkant mag bij apk?
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Neen. Dat mag niet
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Heb ik ook. In de koffer heb ik een hele plaat voor de APK liggen. Mag inderdaad niet.
Totaal aantal Berichten: 6313
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Het is mij inderdaad bekend dat dat niet mag, maar het ziet er zo wel fraai uit. We zien wel of het een probleem is, als dat wel het geval is los ik het wel op.
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Die ontstoor condensator kan je gerust weglaten!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Als het goed is komt de grootte van de oogjes van de bedrading overeen met de grootte van de aansluitingen op zowel de dynamo als de regelaar.