Zoo! Daar is een hele tijd overheen gegaan (helaas).
Inmiddels zitten de koppen erop, koelbeplating zo goed als in elkaar.
Nu de HD T-mof nog met Ligarex (zo even langs het eendei), ontsteking weer terug en dan maar eens kijken wat er nog moet voordat ie terug in de auto kan
@ Michiel,
Mocht het allemaal lukken dan zie je binnenkort een GSA op je oprit staan voor je steunen
De motor zit erin, alles zo goed als we konden geprobeerd aan te sluiten;... eerste paar rondjes zonder bougies om de olie rond te pompen en toen spoot de benzine uit de carburateur.
Dus ik heb een paar vraagjes
Vlaknaast de benzinetoevoer zit een pijpje die er hetzelfde uitziet, en daar staat een pijl naar buiten bij.
Iemand enig idee waar die voor dient? Daar komt nu dus benzine uit.
Onder de carburateur zit een klein pijpje met daaraan een slangetje, iemand een idee waar die aan vast moet?
Halverwege de rechterkant (rijrichting gezien) van de carburateur zit ook weer zo’n fijn slangetje, waar zou die dan toch moeten?
De vacuümvervroeging zit al wel vast, dus die bedoel ik niet.
Verder gaat het best goed allemaal
Dank voor de hulp alvast!
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Het pijpje met het pijltje is de benzineretour. Als het de originele carb. is dan hangt er nog ergens een slang los die daarop moet. Zo niet, dan moet je ‘m afdoppen. De pomp krijgt dan wel meer tegendruk te verduren…
Het pijpje onder de carb. is om overtollige vloeistoffen af te voeren. Daar hoort een slangetje aan te zitten dat tot onder het blok reikt. Zit verder nergens op aangesloten.
En ik denk dat het overgebleven slangetje voor de econometer bedoeld is. Boven het spatbord aan de bestuurderskant zit het bijbehorende vierkante vacuumpotje. Als je geen econometer hebt (vroeg model gsa) dan kun je de aansluiting op de carb. afdoppen.
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
Daar kan ik wel wat mee!
Vandaar dat de benzine uit de uitlaat droop
Ik ga morgen nog even pielen, bedankt!
HD pomp zit overigens weer met Ligarex vast.
Dit hadden ze op het eendei zo aan de rol
Nou het zit even niet mee…
Uitlaat Y stuk lekt, nét na de koppeling, aan de motorkant, zit een klein gaatje.
Kijken of ik die ertussenuit krijg zo.
Weet iemand of de pijpjes tussen de spruitstukken en Y stuk ook nog ergens te koop zijn?
Ik zou (als je lid bent) de gs/a vereninging eens proberen.
Citroen CX2500D bj 1981
Renault 5 tl 1984
Renault 5 tl 1982
Vw kever 1200.1983
Chrysler grand voyager 3.3l v6 aut. 2003 (het moederschip)
Daar ben ik lid en ik heb ze vanmiddag een mailtje gestuurd, ik ben heel benieuwd
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Die liggen wel in het magazijn.
Goed, de uitlaten zijn dankzij hulp van jullie onderweg
Morgen (woensdag) kan ik de onsteking op tijd gaan zetten, al weet ik nog niet helemaal hoe. De verdeler is van de kop geweest, dus die is verdraaid.
Ik heb volgens mij elektronische onsteking, ik kan onder de rotor+beschermkap in ieder geval geen puntjes afstellen. Ook zit er vlakbij het vliegwiel een sensor met een klein stuk draad, die naar de onsteking gaat, de sensor lijkt op een bougie.
Ergens op het forum las ik dat ik een elektronische ontsteking niet op tijd mag zetten met een lampje, maar wel met een ledje. Maar ik heb ook een stroboscooplampje, maar waar sluit ik die op aan, richt ik die op en wat moet ik zien?
Voor de duidelijkheid, omdat het in een ander topic stond;
De uitlaat komt pas over 4 weken, en hij lekt niet heftig nu.
Ik hoop er even 1000km mee te kunnen maken, dan de voorkant eraf, koppen nog 1 keer aantrekken en de uitlaat vervangen.
Mooi dat de uitlaten er weer bijna onder zitten, al is dat nog wel even een klusje.
Die sensor is niet relevant, en niet nodig voor je “elektronische” ontsteking en lijkt niet op een bougie maar op een hall sensor. Het is een diagnose sensor, welke ze enkel in de werkplaats gebruikte, vraag me niet waarom hij er standaard op zit…
Ontsteking kan je het beste afstellen met een stroboscoop, maar te beginnen met een led lampje. Strobo sluit je aan op de eerste bougiekabel en verder zorg je ervoor dat hij stroom heeft. Vervolgens richt je hem op je gradenboogje op je blok.
Bij een x aantal toeren moet hij dan een y aantal graden vervroeging geven (zonder vacuum vervroegingsslang aangesloten op je ontsteking!) Zie het WPHB voor de details!
Succes ermee!
Aha dat is dus niet nodig die sensor..
Eerst maar eens pielen met een ledje, welke ik morgen nog even in elkaar moet bakken.
Ik zou dan zeker gelijk voor de stobo gaan, als je die toch hebt liggen… hoef je ook geen ledjes te gaan solderen.
Al is eerst statisch stellen wel beter, om het vervolgens te finetunen met de dynamische strobo methode.
Die heb ik pas gekregen van iemand, en ik heb ook een ander apparaatje, een meter met 2 draden, een gradenboog en toerental meting.
Die is ook om ontsteking af te stellen volgens de vorige eigenaar, al weet ik zo even niet hoe ie heet (ligt in de schuur).
Een Dwell meter.
Ja die gebruik je vaak in combinatie met een stroboscoop…
maar ligt de vorige eigenaar in je schuur? Ligt hij daar al lang dan?