Totaal aantal Berichten: 17398
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
Van de voorpagina
Citroëns die niet meer origineel zijn, maar door hun eigenaars radicaal aan hun persoonlijke wensen zijn aangepast. Wat zijn dat voor auto’s? Wie zijn hun eigenwijze eigenaars? Wat is er allemaal veranderd? Hoe reageert de Citroën-gemeenschap? In deze eerste aflevering: Raymond en zijn Traction, oftewel Ree’s trax.
foto: Frank Greiner http://www.frankfoto.nl
Originaliteit of persoonlijkheid
Op de diverse subfora van historische Citroëns wordt veel gediscussieerd over originaliteit. Zelfs discussies over detailvragen, bijvoorbeeld of een buitenspiegel voor een bepaalde combinatie van modeljaar en uitvoering nu verchroomd moet zijn of gematteerd, worden met religieus vuur gevoerd. Er zijn ook Citroën-rijders die zich van deze religieuze originaliteit niets aantrekken en hun auto’s radicaal aan hun eigen wensen aanpassen. Sommigen zullen het ‘fout’ vinden, anderen ‘moedig’. De redactie van het Citroën-Forum heeft enkele van deze ‘foutmoedige’ forumleden aan de tand gevoeld.
Raymond van der Meij
Raymond van der Meij woont in Delft en is al sinds 2004 lid van het forum, waar hij zich Ree noemt. Zijn eerste auto was een ID, gevolgd door een HY, een Acadyane en een XM. De HY is gebleven en later is daar een CX 25 GTi bijgekomen. In mei 2010 werd de verzameling uitgebreid met een Traction Avant, maar niet met een gewone…
Ree’s trax
De eerste zin van het draadje over Ree’s Trax luidt vrolijk: “Kijk eens wat er bij mij voor de deur staat”. Dan volgt een serie foto’s van een ongewone Traction Avant en een verhandeling over een ongewone aankoopprocedure. Ree had de auto in mei 2010 voor de deur staan en kon er een week mee proefrijden voordat hij de beslissing nam om hem te kopen. Het gaat hier om een heel laat exemplaar uit 1955 dat in 1973 naar Nederland is geïmporteerd. In 1980 is de auto gerestaureerd en gemodificeerd.
Vaarwel originaliteit
De restauratie in 1980 was niet zuinig met aanpassingen. Veel van die aanpassingen waren erop gericht om de auto technisch geschikt te maken voor dagelijks gebruik. Zo is er een ID-motor met een vierversnellingsbak ingekomen, een verwarming met aanjager en een 12-volt installatie. Daarbij is ook voor extra comfort gezorgd door het inbouwen van DS stoelen met leren bekleding en een schuifdak. Het oog wil natuurlijk ook wat en in dit geval wilde het oog iets anders dan het typische zwarte Traction-beeld. Dus is de auto metallic grijs geworden, heeft hij getint glas gekregen, een opvallend zoeklicht en diverse details voor zescylinder Tractions, zoals sierlijsten en koplampen. Sinds Ree de auto in bezit heeft, is hij nog verder voor dagelijks gebruik geschikt gemaakt. Hij is verrijkt met een RVS uitlaat, electronische ontsteking en een electronische spanningsregelaar. Terwijl we dit schrijven, wordt er nog aan een vervangende carburateur gewerkt. Inmiddels zullen alle lezers begrepen hebben dat het hierbij niet om een originele carburateur gaat…
Een perfecte auto voor dagelijks gebruik
Gevraagd naar zijn tevredenheid over al deze modificaties, zegt Ree: “De auto is een echt gebruiksvoorwerp. De vierbak maakt de auto geschikt voor dagelijks gebruik. Het 12-volt systeem is vooral makkelijk omdat alle huidige elektrische apparatuur ook op 12 volt draait. Ik heb de auto niet gekocht om af en toe uit de stalling te halen, maar om lekker veel mee te rijden. Dat gaat perfect. Het afgelopen jaar heeft de Traction me twee keer naar de Elzas gebracht, twee keer naar Parijs en n keer naar Zuid-Frankrijk. Over een paar weken gaan we op vakantie naar Zweden.” En hoe overtuigend de Traction in de Elzas en in de Vogezen gereden heeft, dat hebben alle deelnemers aan Le Citron Pressé 2011 kunnen zien. Het commentaar dat Ree van anderen krijgt, is heel positief. Ree vat dit als volgt samen: “Het wordt gewaardeerd dat je een Traction gebruikt net zoals deze vroeger gebruikt werd. Zelfs degenen die hun best doen om hun eigen auto zo origineel mogelijk te houden, vinden het prachtig dat een Traction gebruikt wordt zoals ik dat doe. Deze mensen geven wel vaak te kennen dat ik wat aan de roest moet doen.” Ook op het forum zijn de reacties lovend. Inmiddels zijn er al 43 pagina’s met enthousiast commentaar over deze “ultieme ghetto-trax” geschreven.
Citroën, maar dan anders
In de serie “Citroën, maar dan anders” komen nog aan bod: een buitengewoon sportieve AX en een zo mogelijk nog sportievere CX, maar ook een “groene” e-CX. Heb je zelf ook een Citroën die vergaand gemodificeerd is, of ken je iemand anders met zo’n Citroën die wel wat aandacht verdient? Dan stellen we je mailtje aan .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken) zeer op prijs.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 5164
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Leuk stuk, Rens!
Ik ben net bij VBemmelen geweest om een sproeier met het juiste draad te halen. Helaas lagen er niet veel sproeiers met het draad dat ik nodig heb. Nu zat er een 190 in, ik heb een aantal 175’s en 165’s gevonden, maar geen 155 of kleiner zoals hoort.
Nog even plankgas tussen Delft-Zuid en Delft-Noord gereden. Daar kwam ie nu tot de 130 (met de 165 sproeier, dus), maar er hoort véél meer in te zitten. Inmiddels heb ik BCCP gebeld en gemaild voor de juiste sproeier en membraan, maar ze zijn net terug van een paar weken vakantie, en hebben het dus nu even erg druk.
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi
Totaal aantal Berichten: 5164
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Ree schreef:... dus een Solex 32/32 SDID gescoord.
Ooh, dat is niet waar. Op het deksel en de carburateur staat SGDG. Hij ziet er echter wel exact hetzelfde uit als de SDID. Weet iemand wat de verschillen zijn?
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Dus eindelijk krijgt het ding een beetje fut? Mooi werk mannen. Ik kijk er al naar uit om er een rondje mee te gaan gassen.
Totaal aantal Berichten: 5164
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
In de eerste trap is het verschil enorm. De oude had weer meer fut in de tweede al was deze bijna niet te bereiken. Met de juiste sproeiers gaat dat volgens mij ook opgelost worden
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi
Totaal aantal Berichten: 5164
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
heya, kunnen de kenners zien of het membraan van de acceleratiepomp in dit revisiesetje zit?
Ik heb al gebeld, maar ik ben nog niet verder gekomen dan het antwoordapparaat. Vandaar dat ik mijn ongeduld hier even botvier.
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi
Yep, links vooraan
Totaal aantal Berichten: 5164
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Dat dacht ik dus ook. Helaas is CitroWorld tot de 16de op vakantie dus heb ik er toch weer net niks aan. Maar als ze bij CitroWorld op de plank liggen, zal BCCP ze ook wel hebben
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ree, als ie met de 165 sproeier al harder gaat dan met 190 zou ik gelijk 2 of 3 sproeiers bestellen: een 120, een 135/140 en de 150.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 5164
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Strak plan!
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi
Waarom is dat?
Totaal aantal Berichten: 5164
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
De groottes van de verschillende sproeiers bepalen het mengsel bij verschillende toerentallen en standen van het gaspedaal. In het gedeelte van de carburateur dat extra mengsel toevoegt bij hogere toeren zit nu een te grote luchtsproeier waardoor hij dan te weinig vermogen heeft.
Omdat we niet weten welke sproeier het optimale rijgedrag geeft (lees: hoe hij het hardst gaat), zal je moeten uitproberen
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Nog even een foto:
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 6133
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
ben je daar nou die Trax aan het smoren?!
Totaal aantal Berichten: 507
Geregistreerd: 30-08-2009
- Traction Avant 11BN 1954
- C4 (2004-heden) C4 puretech 130 S&S EAT8 Shine
- ID/DS ID19 Confort 1963
Ree,
Komt jouw traks toevallig oorspronkelijk uit Nijmegen?
Daar had vroeger de eigenaar van café de Keizerskroon een 11B met getinte ruiten e.d.
Die van jouw doet mij daar aan denken.