Beste,
zoals vorig jaar ga ik op reis naar frankrijk (zuiden). Moet over de bergen. En zoals vorig jaar vrees ik dat ik weer op de pechstrook zal moeten rijden (waar de auto’s met hun sleephut rijden) Ik rij met een citroen berlingo van 2000(1900cc) diesel. Hoe zou dit komen en kan ik er iets aan doen?
Ik verlies kracht als ik de bergen op rij.
mvg
Georges
Totaal aantal Berichten: 182
Geregistreerd: 21-04-2010
- Berlingo 1.9d 600
- CX GTi
- Berlingo 2.0 HDI Multispace ''Chrono''
Tsja, dat kan van alles zijn natuurlijk.
Allereerst, hoe rij de bergen op? Constant laag in de toeren en in z’n 5 blijven hangen? Das niet goed, terugschakelen dus naar 4 of zelfs 3 om de gang erin te houden.
Hoe is de koppeling (je geeft niet aan hoeveel kilometers de Berlingo gelopen heeft)
Test: Stilstaan, handrem erop, in de 4e versnelling zetten en proberen weg te rijden. Slaat de auto direct af is de koppeling nog goed, kan je wegrijden dan ben je toe aan een nieuwe koppeling.
Verdere staat van onderhoud? Olie op tijd ververst, klepspeling, luchtfilter.
En hoe rijdt de auto wanneer deze niet in de bergen rijdt? Trekt ie goed, rookt ie overmatig haalt ie z’n top nog (150km/h vlakke weg ongeveer).
Vergeet niet dat een 71pk dieseltje met 120Nm koppel geen racemonster is, helemaal niet met belading en een klim.
Ik heb zelf vorige maand met 4 man en een bult bagage de alpen beklommen in mijn Berlingo 2.0 HDI uit 2002. Dit ging werkelijk waar helemaal fantastisch. Niet heel snel, maar het ging prima en was voor niemand een obstakel. Maar ja, die heeft dan ook 90pk en 205Nm koppel en een turbo en is niet te vergelijken met een 1.9d.
Berlingo 2.0 HDi (Bosch) Multispace 8-2002. 16’’ Musketier velgen, Eibach verlaagd, vouwdak en 200.000 km waarvan tot nu toe 22.000 probleemloze kilometers van ons!
Droomauto:CX GTI TURBO 2 in wit of Cassis Nacre….
Verlies van vermogen op grote hoogte waar de lucht ijler is, is normaal voor een ongeblazen diesel. Een turbo-diesel heeft hier ook last van, maar veel minder.
Voor meer info, zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Turbolader
Onder het kopje “Hoogtecompensatie”, staat er meer uitleg.
Totaal aantal Berichten: 182
Geregistreerd: 21-04-2010
- Berlingo 1.9d 600
- CX GTi
- Berlingo 2.0 HDI Multispace ''Chrono''
Neem aan dat het niet echt merkbaar is op een stijging op de snelweg. Heb dit ‘euvel’ alleen maar meegemaakt met mijn XM TD op de Gotthardpas (2100m hoog) en met mijn Mercedes tijdens de klim op de Stelvio (2700m hoog) Verder eigenlijk niet en ben de hele Alpen wel doorgeweest. Zelfs met een BX TZD had ik tijdens klimmen op de snelwegen geen last van dit verschijnsel. Wel dat ook dat niet bepaald vlot ging maar daarvoor heb ik vakantie….
Berlingo 2.0 HDi (Bosch) Multispace 8-2002. 16’’ Musketier velgen, Eibach verlaagd, vouwdak en 200.000 km waarvan tot nu toe 22.000 probleemloze kilometers van ons!
Droomauto:CX GTI TURBO 2 in wit of Cassis Nacre….
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 16-02-2007
- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
De vraag is denk ik meer of je vermogen verlies hebt. Een 1.9d is altijd al traag. Laad je dat ding vol en dan de berg op, is hij heel traag. De boel redelijk op toeren houden en wat geduld hebben is denk ik de enige oplossing. Komt hij op een vlakke weg wel aan zijn top zoals hierboven al gevraagd? Dan zul je er mee moeten leren leven denk ik.
Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.
Ik denk dat de rijstijl op zich ook nog wel uit maakt. Kijk je goed voorruit en anticipeer je op wat er komen gaat? Probeer dat ding aan het rollen te houden een beetje je gas liften als je ziet dat er verderop wat vertraging is werkt beter dan plots flink van je gas moeten gaan.
Wolgast schreef:Neem aan dat het niet echt merkbaar is op een stijging op de snelweg.
Ook dan is het merkbaar, vooral bij een zwaar beladen ongeblazen diesel, dan heb je al het vermogen nodig. In 2007 ben ik naar de ICCR in Rome geweest, ging prima met de Xantia 1.9D, op grote hoogte en bij een temperatuur van 38 graden, kon je merken dat de motor moeite had bij 130km/u. De airco en cruise-control schakelden automatisch uit, de temp. liep toen ook richting 110 graden. Een snelheid van 100km/u en de airco aan, en zo nu en dan in zijn 4, was beter te doen voor de motor.
Het navigatie-systeem wat ik toen had, liet ook de hoogte zien, erg handig, zo kon ik inspeling op de stijging.
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 16-02-2007
- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Gooi maar eens een kruiwagen vol loop tegen een brug op. Dat valt niet mee, de boel iid goed rollend houden, goed schakelen en accepteren dat je niet als eerste boven bent. Maar je komt er altijd!
Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.
klopt…
daarbij, ook op lagere hoogtes heb je van die leuke snelwegen die langzaam maar zeker omhoog gaan. Soms heb je het niet eens in de gaten maar zie je langzaam de toeren terugzakken en moet je wel terugschakelen.
In NL heb je weinig te maken met vals plat, in Frankrijk kom je het wel tegen.
Met een 1.9 in de bergen, je kunt niet kilometers op voorhand een aanloopje pakken, trouwens 500 meter verder bergop valt hij toch stil, rij maar vanaf Luik richting Arlon, elke helling daar val je dood en dat met of zonder aanloop, dat zijn nog maar heuvels.
En ja tegen het 150 pk geweld van heden kun je niet op dus alle modern spul vliegt je voorbij maar er zijn er evenveel omhoog aan het kruipen, gewoon rustig aan doen, goed naar de motor luisteren en op tijd schakelen, hou je temp. in het oog.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017