Die instellingen van de vacuum grenzen had ik nog niet gevonden, dank. Viel mij vandaag al tegen dat hij bij afremmen op de motor niet afkneep, begrijp nu wat ik af moet stellen.
Gisteren op het DS evenement “Het Duifje” mijn 123/LPG gedemonstreerd, zijn veel DS rijders die mijn ervaringen volgen om te kijken of ze er ook een gaan kopen. Daar ook aan de 4 gas meter gehangen.
CO waarde was keurig laag. Lambda waarden bij stat en 3000 rpm waren iet boven de 1.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
waterman schreef:Egbert schreef:Ik heb geen 123 ignition ( meer), ben terug gegaan naar de oude trouwe Ducelier punten ontsteking.
Interessant! Waarom als ik vragen mag?
Heb inmiddels contact gehad met 123ignition, de defecte 123 opgestuurd en gerepareerd terug gekregen. En dat zonder rekening: Hulde.
In de begeleidende mail stond dat ik de ontstorings print verkeerd om gemonteerd had. Kon het niet nalaten de 123 te demonteren: blijkt dat ze voor de zekerheid ook gewoon een nwe print er in gezet hebben.
Om herhaling van vocht schade te voorkomen heb ik de print incl componenten netjes in speciale isolatie lak gezet.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
De regeling wil nog steeds niet in “closed loop” boven de 100km/u
Uitlaat lek tussen vlampijp en spruitstuk gerepareerd. Ook de gasdoorgang naar het gasmengstuk opgeboord, zodat daar meer gas door kan.
Toch dus nog steeds probleem met de regeling.
Blijft jammer dat de lambda waarde buiten closed loop niet af te lezen is op het PC dashbord en dat de informatie van de verschillende toestanden van de led’s niet bekend is.
Ga een multimeter op de Lambda sensor zetten zodat ik kan af kan lezen of het mengsel te arm/rijk is boven 100km/u
Ga ook een post doen op het forum van Albertronic, want dat blijkt de bese manier om met hun te communiceren te zijn.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
langzaam komt er meer informatie los
ik ben er achter gekomen dat vooral de defaultwaarde secuur moet worden gekozen , ik heb de verschillende waardes ook een aantal keer gewijzigd.
op het moment dat hij uit de closed loop gaat ben je afhankelijk van de defaultwaarde dus die moet goed zijn.
verder kan je de min en maxwaarde wat proberen te verruimen
dat uit closed loop gaan gebeurd of kan ook gebeuren met een moderne auto.
de computer stelt zich dan in op een stand dat hij gewoon goed loopt maar waarschijnlijk niet zo schoon en zuinig.
het is ook belangrijk op lpg om het luchtfilter-inlaat te calibreren.
meestal moet de luchtinlaat worden geknepen.
bij een 2ltr volvo motor is dit tussen de 35 en 45 mm luchtdoorlaat om de motor goed op lpg te laten lopen.
ik neem aan dat een 2 ltr citroen dezelfde luchtdoorlaat moet hebben want in principe is er weinig verschil.
De multimeter is aangesloten.
Default waarde beter afgesteld: op de waarde afgesteld van klepopening vlak voordat hij uit closed loop gaat: 59%
Wat blijkt: als hij uit closed loop is, dan fluctueert de spanning inderdaad niet meer, maar staat vast op ongeveer 0,45 volt ( = lambda=1). Blijft op die waarde of ik gas geef of inoudt. Zou de lambda sensor er boven een bepaalde flow mee op kunnen houden?
Het punt dat hij uit closed loop gaat is eerder vermogen dat toeren gerelateerd: heuvel op bij 100, heuvel af tegen de 120.
Ben benieuwd wat Albertroncis mij via hun forum gaat antwoorden.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
het enige dat ik kan bedenken is dat de samenstelling van de uitlaatgassen op dat moment buiten de waarden , (werkgebied) van de lambdasensor vallen.
ben ook benieuwd naar de reactie.
Totaal aantal Berichten: 756
Geregistreerd: 10-12-2006
- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
Ik volg met belangstelling. Héél vreemd dat buiten ClosedLoop de sensor opeens strak Lambda=1 zou aangeven, dat kán haast niet kloppen. Bedradingsfout? Wordt er misschien een spanning vanaf de LPG-123 over de sensor gezet om zo een ingang L=1 te forceren tbv OpenLoop-bedrijf?
Zou je de 123-LPG (gedeeltelijk) kunnen afkoppelen en de Lambda van de kale sensor meten?
Kun je ook vaststellen wat de Lambda is vlak vóór hij uit CL gaat?
- Oscar -
‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé
Oscar,
jou suggestie blijkt te kloppen:
Uit ClosedLoop geeft de 123 unit 0,45 volt af en overruled daarmee de Lambda sonde. Eenvoudig te meten: Uit Closede loop de verbinding met de unit verbroken -> de sonde geeft een mooi varieerende spanning als ik wat gas geef etc, de kant van de 123 staat vast op 0,45 volt.
Maar waarom??
En sterker, is dat niet schadelijk voor de sonde, want ik heb gelezen dat je alleen aan de sonde mag meten met een hoge impedantie en niet bv met een ouderwertse meter met lage impedantie. Want zoals ik las, gaat de sonde kapot als hij teveel stroom moet leveren.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Ik heb nog steeds geen reactie van Albertronics gekregen, zal wel door de vakantie komen.
Maar wel een stapje verder:
Verdamper uit elkaar gehaald en iets aangepast, zodat hij net nog iets meer gasdruk kan geven.
Een schakelaar in de draad van de lambda sonde gemonteerd, zodat ik de spanning kan meten zonder dat hij aangesloten is op de 123-LPG unit.
Resultaat:
-Blijft in closed loop net tot 120km/u op de teller. Zodra ik iets harder of een helling op ga ( ja die heb je in de veluwe), dan gaat hij uit closed loop.
-Als hij uit closed loop gaat bij >120km/u, dan kan ik nu dus de lambda waarde meten: 0,4 volt, dus bijna lambda=1. Dat betekent dus dat hij in open loop bij hoge snelheid een goed ( fractie te arm) mengsel heeft.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Bij hoge snelheid wil je niet dat het mengsel te arm is, zeker niet op LPG. Kan je het mengsel niet wijzigen?
Citroen!
Totaal aantal Berichten: 756
Geregistreerd: 10-12-2006
- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
Ik meen te begrijpen dat je aan de verdamper hebt gesleuteld om iets meer gasopbrengst te kunnen krijgen, en dat de 123-LPG uit ClosedLoop gaat bij zwaardere belasting, en daarna zit je op L<1. Het lijkt alsof de 123-LPG na enige tijd proberen (excuus voor het animisme) concludeert dat de klep nu al een poosje maximaal open wordt gestuurd, Lambda desondanks te laag blijft en daarom besluit het op te geven. Kan het zijn dat je verdamper eigenlijk te klein is voor je auto, en Lambda 1.1 niet haalbaar is bij 130 km/h? Dat zou je natuurlijk kunnen testen door de 123-LPG er tijdelijk tussenuit te halen en weer even met een gewone smoorklep te gaan rijden.
Het kan natuurlijk ook zijn dat de 123-LPG te weinig doorlaat heeft, of (-of juist omdat-) de default instelling iets te krap is, ik heb geen ervaring met die dingen dus ik klets maar even wat…
‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Gaskraan op de tank helemaal open?
Totaal aantal Berichten: 756
Geregistreerd: 10-12-2006
- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
Goeie, Vlietmansje!
Analoog daaraan natuurlijk alle denkbare andere verstoringen van de gastoevoer, knik in leiding, braam in aansluiting, slecht openende klep etc etc etc. Maar goed, eerst maar eens zien of er genoeg gas is.
‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé
vlietmansje schreef:Gaskraan op de tank helemaal open?
Ik heb een “moderne” gasinstallatie, daar zitten geen draai kranen meer op.
Maar de richting van het denken is ook de mijne. Waarschijnlijk rijdt ik al vele jaren met een iets te arm mengsel bij volle snelheid en kom ik daar nu pas achter. En dat kan inderdaad aan het hele circuit liggen, hoewel ik toch eerst ga zoeken in het “gas fase” deel van het LPG circuit ipv het “vloeistof fase” deel.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Vandaag de verdamper en het gasmengstuk verwisseld met een die ik nog op zolder had liggen.
Resultaat: Maaktniets uit, bij 120+ open loop en een lambda van net onder de 1.
Volgende meet stap wordt:
De 123-LPG heeft een slang die het vacuum meet en die je ook uit kan lezen. Deze ga ik even “misbruiken” om de gasdruk vlak voor de 123-LPG tijdens het rijden te meten. Deze hoort constant te zijn. Als er ergens in het LPG circuit een flow beperking is, dan zal deze gaan dalen.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper