Hi iedereen.
Eergisteren kreeg ik van een collega op men vakantiejob een opmerking over men uitlaat. Hij zei me dat ik als ik thuis ben eens moet kijken naar het laatste stuk van de uitlaat. Dit omdat het nogal een “vol” geluid geeft. Ikzelf had er nog nooit op gelet maar toen ik me onder de auto gooide was de staat van de uitlaat echt belabberd. De wagen werd zo gekocht en was blanco gekeurd maar nu hij volgende maand naar de kleuring moet twijfel ik toch sterk of hij er nog door zal zijn. Daarnet heb ik een filmpje gemaakt, het geluid klinkt hier wel iets erger dan in het echt maar toch…. Wat denken jullie?
Is dit zelf te vervangen?
Is dit moeilijk?
Waar kan ik het onderdeel verkrijgen?
Hoe pak ik dit het best aan?
Waar moet ik op letten?
Toch maar naar de garage (ik heb totaal geen ervaring)?
Alvast bedankt.
Totaal aantal Berichten: 163
Geregistreerd: 12-06-2007
- C1 1.0 collection
Einddemper is vrij eenvoudig te vervangen en kost ongeveer 100 euro bruto (incl BTW, zonder korting) er komt dan nog een klem bij van een paar euro.
als je zelf niet te handig bent kun je ook bij kwik-fit of euromaster terecht.
succes
als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan….
C1 1.0 collection 6-‘13 81dkm
Peugeot 308SW 1.6Blue-HDI executive 4-‘17 101dkm
Yamaha TDM850 9-‘00 52dkm
Bedoel je deze klem?
Is er trouwens een product die het roesten wat tegenhoud. Want zoals je kan zien begint het wat door te dringen op de uitlaatbuis die van de middendemper komt.
Moet er tussen de uitlaatbuis en de einddemper een dichtingsring of dichtingspasta worden geplaatst?
Totaal aantal Berichten: 163
Geregistreerd: 12-06-2007
- C1 1.0 collection
die klem bedoel ik, als de pijp die ervoor zit ook rot is kan je een reparatiepijp monteren, dan hoef je niet je kat te vervangen. je kan trouwens ook wel online wat bestellen, is goedkoper.
http://www.winparts.nl/113/uitlaat/uitlaat
als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan….
C1 1.0 collection 6-‘13 81dkm
Peugeot 308SW 1.6Blue-HDI executive 4-‘17 101dkm
Yamaha TDM850 9-‘00 52dkm
Ik bel morgen naar de groothandel voor meer inlichtingen. De buis ervoor is niet echt rot het begint wel over te slaan van de einddemper naar die pijp. Ik hoop enkel dat ze niet afkraakt als ik de einddemper verwijder. Het projectje zal voor zaterdag zijn. Zoals gezegd bel ik morgen naar de groothandel voor info en prijs en dinsdag eventueel gaan halen.
einddemper is duidelijk rot hier een originele ref nr in
verchroomde goot 00001726AF SILENCIEUX AR 165,87 EUR 165,87 EUR (zou theoretisch gezien langer meegaan)
standaard 00001730Y3 DEMPERS A 80,48 EUR 97,38 EUR 97,38 EUR (ik zou deze nemen economisch gezien gaat zon 5jaar mee…)
klem
0000171353 COLLIER 6,51 EUR 6,51 EUR
(prijzen bij de citroendealer en originele onderdelen)
Ik had een bosal einddemper gezien voor 65euro. Nuja ik zie wel en die jaar tallen zijn behoorlijk laag. Dit hangt toch af of je veel korte ritten doet of niet?
warmte koude wissels zijn de belangrijkste oorzaak van roestvorming maar ook het gebruikte materiaal. Er zijn bepaalde fabrikanten die een legering van <0.5mm doen tegen de roest en andere meer hoe dikker hoe beter koude uitlaatgassen zouden naar het schijnt naast vocht ook een beetje zuur zijn waardoor de uitlaatgassen de uitlaatwand binnenin aanvreet.
Nu ik heb zelf een volledige bosaluitlaat op het spuitstuk na (katalysotor weet ik niet) denk dat deze ook origineel is) dat is geplaatst door de vorige eigenaar en deze hangt er bij mij al 4 jaar onder zonder noemenswaardige roestvorming. Ik heb wel een klein gaatje (2mm) gemaakt aan de onderzijde van de achterzijde van de demper zodat het vocht sneller uit men uitlaat gaat. Moet er wel bij zeggen dat mijn kortste ritten 18km zijn aan een stuk.
Ahzo wel de onderdelen zijn binnen. Voor 89€ was de koop gedaan (demper + klem + rubbers)
Hij vroeg me wel wat voor katalysator het was. (Was in het frans -> België) Hij toonde 2 afbeeldingen. 1 met een middenbox en 1 met een gewone rechte buis naar de einddemper. Ik weet dat aan mijn uitlaat zo’n middendemper aanwezig is maar is dat dan de katalysator?
Weet je toevallig je motorcode deze kan je afleiden uit je vinnr ik denk dat jij iets hebt met hdz
hier zie je waar deze dan deze zich bevindt.
http://www.catalogue.bosal.com/pages/exh_select_order_list.php?query_nr=20&sysnr=02414020
Nu een kat gaat niet zo snel defect. dus denk ik dat je de repairpipe (889-167) op bovenstaande link kan gebruiken) met 250-240 klemring
ik heb geen middendemper (hfx moter) kat is trouwens origineel bij mij
Die afbeelding was het die ik heb aangeduid.
De andere was deze:
Excuseer mij voor de dubbele post maar nu de auto toch op de brug staat zou ik 2 deukjes willen verwijderen (zie foto)
Om aan de binnenkant te raken moet ik (na het verwijderen van het voorwiel) het plastieken spatbord verwijderen. Maar hoe zit dat precies vast? Zitten er ergens verborgen schroefjes of is het met een kliksysteem? Samengevat -> Hoe verwijder ik het spatbord?
Ik zet even een opbouwschema in je pm.
Ik heb deze nog niet moeten verwijderen.
Maar ik denk dat je met een zuignap jezelf werk kan besparen. Een ontstopmembraam kan al genoeg zijn of zon zuignap voor glas op te heffen.
Denk je zou wel mooi zijn dat? Eigenlijk was het maar 1 deukje (van een kastanje fzo denk ik). Ik probeerde het er uit te duwen met men hand maar blijkbaar zijn die zijkanten niet echt stevig en pats een 2de deukje.
Dank je voor het schema komt zeker nog van pas.
Ik denk dat het mooi zou moeten zijn maar dit is altijd te proberen en zien wat er gebeurd.
Maar de zijkant voor kan normaal wel wat hebben.
Einddemper is vervangen, maar hij klinkt nog steeds behoorlijk ruw