Maat van me heeft een Volvo die op topsnelheid 55 liter nodig heeft op 100km
Ding loopt een stuk harder (T5, iets van 250km/h) als m’n DS, maar in het bochtenwerk en rotondes ben ik hem zo kwijt.
Daarna ff pesten met wat SMSjes dat ie verloren heeft van een eco dieseltje
Dan is mijn dag weer goed / nog beter (zekers als ik zie wat hij per maand kwijt is voor dat ding)
2011 DS3 eHDI Mativoire + Rouge Carmen dak en Ashera velgen. Pack Perfo en Myway comfort. I am loving it
Straf, weer iets nieuw bijgeleerd. Ik moet eerlijkheidshalve wel bekennen dat mijn max. 130km/h is. Hoger is onbekend terrein voor mij. Wel geruststellend om te weten dat onze DSjes het wel aankunnen.
Totaal aantal Berichten: 141
Geregistreerd: 03-09-2010
- DS 3 1.6 VTI 120 pk So Chic
Witte1 schreef:Straf, weer iets nieuw bijgeleerd. Ik moet eerlijkheidshalve wel bekennen dat mijn max. 130km/h is. Hoger is onbekend terrein voor mij. Wel geruststellend om te weten dat onze DSjes het wel aankunnen.
Ook bij zulke snelheden rijdt het nog comfortabel, hoewel je wel goed bekend moet zijn met het wegdek, je kan immers flink stuiteren en de auto voelt toch echt wat licht aan. Leuk voor de ervaring, maar comfortabel cruisen op de Autobahn is naar mijn ervaring beter bij 160/170. Je zit er zo op, hebt alle tijd van de wereld het verkeer te zien, en je hoeft een stuk minder af te remmen als er weer eens een idioot z’n auto naar links gooit zonder in de spiegels te kijken. 190, leuk om te doen, maar als ik de benzine/diesel zelf zou moeten betalen is het het rationeel gezien niet waard.
Niet rationeel doen is echter wel aanlokkelijk en leuk op z’n tijd
Deze week heb ik hem ook een keer los getrokken op de A50. Ik moet zeggen; 160km/u zit ie zo op, daarboven is de fut er gewoon uit. Tussen de 160km/u en 185km/u heb je wel een flink stuk weg nodig om te kunnen pieken, simpelweg omdat die laatste loodjes nogal zwaar wegen.
Km-stand DS3 eHDI op 31 okt 2011: 24500
Totaal aantal Berichten: 644
Geregistreerd: 07-05-2004
- DS 3 1.2 PureTech 130 Sport Chic Cabriolet
- 2CV 6
- C4 (2004-heden) Cactus 1.6 BlueHDI Business Plus
Yes, de wagen is redelijk rap.
We hebben ook een peugeot 206 1.4i 16v (ook 90pk), maar die is een stuk langzamer op alle fronten. Zowel in de stad als op de snelweg, en zuipt ook nog meer brandstof.
Nog even over alle opmerkingen omtrent de gebruikte materialen in de DS3 en de manier hoe Citroen die heeft gebruikt en hoe ze zijn aangebracht.
Om te beginnen, over smaak valt nu eenmaal niet te twisten. Ik vergelijk “mijn” (want nog af te leveren, waarschijnlijk nog niet eens geboren) DS3 met mijn twee reeds lang verdwenen BX-en. En dan moeten we toch constateren dat Citroen een immense stap voorwaarts heeft genomen. Was het BX dashboard nog opgetrokken uit gerecycled muisgrijs vuilniszakkenplastic (maar dan veel dikker), nu is het in onze DS3 allemaal veel mooier. Premium? Nee, nee en nog eens nee. Maar is het dan slecht? Ook niet, integendeel zelfs. Zo vind ik de nep-chromen ringen rond de tellers goed gelukt, niet alleen Citroen doet dat zo. Ja, ik heb ook in de Polo gezeten. Ik word daar depri van, net zo goed als ik van het PON reclame blad dat Auto-Week heet dat word zo langzamerhand. Want ja, alles wordt daar aan VW afgemeten en je mag van geluk spreken als het eens een weekje niét over VW gaat….......Let maar eens op, als er eens iets aan de VW Transporter wordt veranderd, nota bene niet eens een personenwagen, dan verneem je daar meteen iets over. Hetzelfde wel eens vernomen als er iets aan een Trafic, Transit of Hyace werd veranderd? Dat bedoel ik. Maar goed, tot zover het AutoPONWeek magazine.
Wat mij betreft kijk ik anders naar een Citroen dan naar een Ford. Of naar…...nee!! een Opel kijk ik nooit naar, bewaar me! Een Citroen is anders, rijdt anders, ruikt anders. Wordt door anders denkenden bedacht denk ik, hoewel ook Citroen met z’n tijd moet meegaan. En als ze dat doen, dan krijgen we ineens heel gewoon ogende wagens zoals de ZX, of op kleine Peugeots gebaseerde wagentjes. De tijd dat ik niet meer voor Citroen koos, helaas. De uitstekende dealer Luveto ten spijt, het product moet me wél aan blijven spreken. De BX deed dat door het karakter dat de wagen bood, véél waar voor je geld. Maar bij aankoop wist je al dat de wagen nooit het niveau zou halen dan al mijn Escorts en Taunussen die ik daarvóór had gereden. Maar geen van beide Citroens hebben mij teleurgesteld, op één keer na toen een draad naar de bobine van mijn Deauville losschoot op de A12. Kan gebeuren, zeur ik ook niet over. Goed, ze rammelden, kraakten en hadden typische Citroen genen. Boterzachte stoelen die desondanks heerlijk zaten. Wel weer met goedkoop schuim gevuld. En die plastic motorkap op mijn rode BX zorgde voor een niet te ontstoren radio, zelfs niet met een extra “kippengaasje”. Mijn Deauville had een metalen motorkap, want bij de laatste serie leek het wel of ze alle nog in voorraad liggende onderdelen bedoeld voor de duurdere varianten hadden opgebruikt. De (slecht in de lak zittende) LM velgen zijn daar een ander voorbeeld van.
Kortom, ik weet waar ik aan begin maar ik heb het volste vertrouwen in de DS3. En in Luveto, want zoals ik elders hier al eerder aanhaalde, Luveto heeft in hoge mate mijn beslissing weer Citroen te gaan rijden mede bepaald.
ik ben nog steeds na 5000 km heel blij met mijn DS3-ehdi. verbruikt gemiddeld 4.8 liter en ik rij stevig door. Maar wat mij opvalt en wat ik met jullie wil delen is dat als je de auto ver voor een kruispunt , drempel of stoplicht in zijn vrij zet hij heeeeeel lang door rold en heel langzaam in snelheid zakt Dus niet irritant !ik speel er nu een beetje mee en het is echt lachen!
ben benieuwd of die 4.8 nu ook gaat zakken.
Ik kom na 8000km nog steeds niet verder dan 18.4km op 1 liter (5.4liter/100km)Niet ontevreden maar ik had beter verwacht.
Verder weinig te klagen.
Totaal aantal Berichten: 482
Geregistreerd: 02-05-2011
- DS 3 1.6 eHDI airdream so chic
- DS 3 puretech 110 ines de la fressange 1.2 vti
Y@KUZA schreef:Ik kom na 8000km nog steeds niet verder dan 18.4km op 1 liter (5.4liter/100km)Niet ontevreden maar ik had beter verwacht.
zo dan…Hoe heb je hem ingereden? 5.0/100 is mijn startwaarde na het tanken en darna zie je hem langzaam zakken.Gisteren op en neer naar zwolle: 3.7/100 Heen rustig aan en terug toch redelijk stevig doorgereden.en ook nog steeds geen rammel of piepje te bekennen,gister toch aardig wat rotstukken autobaan gehad…
Citroen DS3 eHDI So Chic,Gris alu + noir onyx, select comfort, metallisee bicolore, 3D achterlichten
DS3 1.2vti 110pk puretech Innes de la fressange
Ik heb mijn DS3 E-HDI nu al tijdje en na 17000 km ben ik er erg tevreden over. Een gemiddeld verbruik van 1 op 22,5, dus daar ben ik ook tevreden over. Het enige wat me af en toe irriteert is het kraken van het dashboard. Maar dat gaat vanzelf weer over of ik moet er even op drukken. Maar afgezien hiervan ben ik een erg tevreden DS3 rijder.
@ Bart89 en Ray 78
Hoe hebben jullie de DS3 ingereden?
Ik snap dat je niet gelijk het uiterste van de motor moet vragen, maar wil hem toch ook niet te veel gaan ontzien.
Heb dat met de picasso wel gedaan en heb het gevoel dat hij daar zeker niet zuiniger door is geworden.
Daarbij heb ik het gevoel dat de motor niet echt los is gekomen.
Wil dat bij de DS3 toch anders gaan doen
DS3 E-hdi - Blanc Banquise/ Noir Onyx - Pack Perfo - Pack select my way comfort - Interieuraccenten wit
Een diesel vindt het helemaal niet fijn om koud te moeten presteren. Het zelfontbrandingsprincipe werkt pas optimaal bij een watertemperatuur van zo’n 90 graden. Ik heb diverse dieselmotoren uit elkaar gehaald en weer opgebouwd. Hierbij waren er altijd belangrijke verschillen te zien bij motoren die voornamelijk voor stadswerk werden gebruikt en die welke voornamelijk voor grotere afstanden werden gebruikt. Het ging hierbij om grote, identieke diesels van het merk Leyland. De motoren die voor stadsbussen waren gebruikt waren vaak sterk vervuild bij de klepzittingen en de kleppen zelf, simpelweg omdat ze nooit goed (belast!) op constante toeren werden gehouden. Dit in tegenstelling tot de bussen die in het streekvervoer waren ingezet. Hetzelfde geldt dus voor gewone auto’s die voornamelijk in de stad worden gebruikt, en die hun kilometers voornamelijk op de snelweg afleggen. Nu is een stokoude 11000cc Leyland iets anders als een moderne HDi of Duratorq, maar de mate hoe en waar de auto wordt gebruikt, alsmede de rechtervoet van de bestuurder zijn ook bij onze DS3 dieseltjes van grote invloed op het gebruik. Daarnaast zijn er verschillen die binnen toleranties, die de fabrikant omschrijft, moeten liggen; niet één auto van precies hetzelfde type presteert volkomen identiek. Bovendien heeft het weinig zin om een diesel boven zijn maximum koppel te jagen. Doe je dit wel, dan ga je echt niet sneller maar gebruikt wél extra brandstof. Dit is iets wat veel mensen die uit een benzine wagen komen niet beseffen. Een diesel rijdt relaxed door zijn hoge koppel, daar moet je gebruik van maken. Voorts ben ik overtuigd premium diesel gebruiker. Zeker bij de moderne diesels met hoge druk common rail techniek. Moderne diesels hebben componenten die de schralere samenstelling van premium diesel probleemloos aankunnen. Om die reden zou ik een premium diesel dus ook niet gebruiken in een oude diesel van vóór het premium diesel tijdperk. Onze oude Leylands kunnen daar zelfs helemaal niet tegen, de koperen leidingen en filterelementen, alsmede de rotatiepompen (CAV-DPA) nemen je dat op den duur niet in dank af…...Sommige in de brandstofleidingen gebruikte materialen (koperdeeltjes) lossen op den duur zelfs helemaal op, en komen vervolgens in de pomp en verstuivers terecht met alle gevolgen van dien.
Totaal aantal Berichten: 482
Geregistreerd: 02-05-2011
- DS 3 1.6 eHDI airdream so chic
- DS 3 puretech 110 ines de la fressange 1.2 vti
@ ds3 john:,
ik heb gewoon de inrij procedure herhaald van de vorige auto: tot 1500-2000 km niet teveel vragen,rustig aan warm rijden,af en toe 75% gas geven,niet al teveel afremmen op de motor en daarna geleidelijk aan de druk opvoeren bij de motor.
Citroen DS3 eHDI So Chic,Gris alu + noir onyx, select comfort, metallisee bicolore, 3D achterlichten
DS3 1.2vti 110pk puretech Innes de la fressange
ray78 schreef:Y@KUZA schreef:Ik kom na 8000km nog steeds niet verder dan 18.4km op 1 liter (5.4liter/100km)Niet ontevreden maar ik had beter verwacht.
zo dan…Hoe heb je hem ingereden? 5.0/100 is mijn startwaarde na het tanken en darna zie je hem langzaam zakken.Gisteren op en neer naar zwolle: 3.7/100 Heen rustig aan en terug toch redelijk stevig doorgereden.en ook nog steeds geen rammel of piepje te bekennen,gister toch aardig wat rotstukken autobaan gehad…
Als ik 100 rijd zijn dat soort waardes geen probleem, maar ja 100… Mijn clio 1.5 turbo diesel uit 2003 was zuiniger
DS3 John schreef:@ Bart89 en Ray 78
Hoe hebben jullie de DS3 ingereden?
Eigenlijk ehhh niet. Wel in die zin dat ik de motor netjes warm rijdt. Maar ben eigenlijk van begin af aan de auto stevig gaan gebruiken. Resulteert tot nu toe in een lekker ‘los gereden’ auto. Heb het idee dat hij lekker elastisch (weet niet hoe ik het anders moet noemen) accelereert. Lui wordt een auto bij mij in ieder geval niet
Bovenstaande is notabene op advies vd dealer. Inrijden is van vroegah zei hij. Motor netjes warm rijden en dan gaan met die banaan.
Km-stand DS3 eHDI op 31 okt 2011: 24500