beste mensen,
Sinds kort ben ik in het bezit van een citroen bx gti van het jaar 1992. Ik ben hier heel erg blij mee maar met het regenachtige weer van de laatste tijd ontdekte een passagier van mij dat de voetenbak van de achter passagiers helemaal doorweekt was.
Ik heb toen de mat achter uit de auto gehaald en deze op de verwarming gelegd te drogen (in huis , niet in de bx natuurlijk ), deze is dus weer droog maar de gewone bodem bekleding wil maar niet opdrogen, ik heb dus het idee dat er ergens iets lekt ofzo, maar ik heb echt geen idee waar het water vandaan komt. Het is daar echt zeik nat, maar alleen op de bodem (waar de voeten van achterpassagiers worden geplaatst), de achterbank en stoelen e.d zijn allemaal gewoon droog, alleen de bodem is dus nat.
Zijn er hier mensen bekend met die probleem?
Enig idee waar het water vandaan zou kunnen komen?
**de apk is nog geen week oud**
ZX 16v 1992 groen—> stalling
BX 16v 1988 rood—> stalling
Xantia tct activa—> Te Koop
Een plastic zakkie doet een hoop. Zie soms wel eens mensen fietsen in de regen met zakkies om hun voeten, dus volgens mij werkt dat in een auto ook uitstekend.
Je zou ook eens kunnen kijken of er geen regenwater via de deuren naar binnen sijpelt, of via de kofferbak. Kijk ook es of je kan zwemmen onder je achterbank. In dat geval komt het water eerder van achteren. En last but not least; zitten er geen gaten in je bodemplaat?
Animal triste post coitum
gaten in mijn bodem lijkt mij sterk omdat hij maandag apk is gekeurd (goed gekeurd) en ik heb niets gehoord over gaten in de bodem of iets dergelijks, en verder blijft de auto ook droog… kofferruimte is ook gewoon droog.
Heb je de gewone bodembekleding ook eruit gehaald om te drogen? Laat je deze in de auto dan droogt deze sowieso niet op, of dat duurt maanden voordat het droog is.
Beruchte plaats waar het kan lekken zijn de portierrubbers.
Overigens zijn de ramen allemaal 100% dicht?
Even een ervaringkje delen:
Toen we de bx van mijn broer kochten bleek deze een dorpel te hebben die aardig door roest was aangetast door een aanrijding uit vroeger dagen. Dit was wel netjes gerepareerd maar niet fatsoenlijk afgewerkt waardoor de dorpel en het stuk bodemplaat van de achterpassagiers aardig rot waren met gaten en al.
Hiermee was ie gewoon goedgekeurt
Ik zou toch de auto eens in de hoogste stand zetten en er effe een beetje onderkruipen. Snel gedaan en gemakkelijk te controlerenen dus ook gemakkelijk uit te sluiten indien je bodemplaat netjes hard is.
Daarna zou ik inderdaad de portierrubbers eens controleren.
ex-bx gt
ex-bx tri
ex-saxo
ex-xantia
ex-bx progress
ex-C4 Picasso
2012 C5 Tourer
ik zal morgen de bodembekleding eens even fohnen, helemaal droog maken dus en kijken hoe lang het dan duurt voordat het weer nat is. Als ik morgen middag niet hoef te werken kom ik misschien nog wel even langs de sleutelmeeting
Er zitten in de bodem achterin van die zwarte doppen.,....is er daar soms eentje uit ??
EN….wat je bij een BX ook kunt hebben is, dat het rubber van de achterklep lekt…..controleer die ook maar eens.
Kijk of je ergens sporen van water vindt.
Bram schreef:Er zitten in de bodem achterin van die zwarte doppen.,....is er daar soms eentje uit ??
EN….wat je bij een BX ook kunt hebben is, dat het rubber van de achterklep lekt…..controleer die ook maar eens.
Kijk of je ergens sporen van water vindt.
]
Waar vind ik die zwarte doppen zo ongeveer? .. Dan zal ik dezen eens gaan opzoeken
Douwe schreef:
Waar vind ik die zwarte doppen zo ongeveer? .. Dan zal ik dezen eens gaan opzoeken
haal de bekleding even compleet weg, kan je ze gelijk binnen laten drogen want met de fohn gaat het niet volledig lukken
even een voet noot, één van de redenen dat ik mijn Passat heb weg gedaan was omwille van het water aan de achterbank, ik heb me suf gezocht maar heb het niet gevonden, bij VW wisten ze enkel dat ik hem eens een dag binnen moest brengen (ja dag aan dat uurloon een dag de wagen binnen brengen om dan misscien nog niet volledig opgelost te hebben )
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Totaal aantal Berichten: 15438
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Weet je zeker dat het geen koelvloeistof is dat uit je kachelradiator loopt vanuit het dashboard?
Douwe schreef:Waar vind ik die zwarte doppen zo ongeveer? .. Dan zal ik dezen eens gaan opzoeken
Onder de isolatie van de achterbank…. en in kofferruimte moet je ook eens het zeil weghalen, ik meen dat ze daar ook zitten.
En je achterklep-rubber controleren of hij goed aansluit….desnoods trek je hem strakker aan, wat je kunt stellen daar waar hij in het slot valt.
Sleuteltje 12-13 meen ik….en dan een paar mm naar beneden drukken en weer vastdraaien.
Soms helpt dat wel…...scheelt i.i.g. weer minder windgeruis….net als de voor en achterdeuren die je wat strakker aan kunt trekken.
Ik heb dat bij mijn huidige BX ook van de week gedaan.
Re: Mijn achterpassagiers krijgen natte voeten.
Douwe schreef:beste mensen,
Sinds kort ben ik in het bezit van een citroen bx gti van het jaar 1992. Ik ben hier heel erg blij mee maar met het regenachtige weer van de laatste tijd ontdekte een passagier van mij dat de voetenbak van de achter passagiers helemaal doorweekt was.
Enig idee waar het water vandaan zou kunnen komen?
Lekkend zonnedak wellicht?
Zo’n mat moet je er dus echt helemaal uithalen zoals al gezegd is; reken er maar op dat dat een week uit ligt te druppen.
Ich bin ein Breaker
maar als het mijn zonnedak zou zijn of mijn kofferklep dan zou het toch ook op andere plekken nat moeten zijn?
Het beperkt zich echt tot de beide voetenbakken van de achterpassagiers en die zijn dan ook echt helemaal doorweekt
Totaal aantal Berichten: 2255
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
patje74 schreef:Weet je zeker dat het geen koelvloeistof is dat uit je kachelradiator loopt vanuit het dashboard?
Dan zou de vloerbedekking voorin ook nat moeten zijn. Wel iets om even te checken natuurlijk. Maar als alleen het tapijt achterin nat is, lijkt me de kans heel groot dat het aan (een van) de portierrubbers van de achterportieren ligt. Maar de afwatering van je schuifdak is zeker iets wat je moet checken, op latere leeftijd wil dat nog wel eens verstopt zijn.
Wat betreft het verwijderen van het tapijt: voor en achter zijn aparte stukken, je hoeft alleen de achterste te verwijderen. Haal de (achterste deel van de) middenconsole, de voorstoelen (die kun je na verwijderen direct weer terugplaatsen, zoals de rest van de onderdelen), de zitting van de achterbank en de kunstof lijstdelen langs de randen weg, dan trek je het tapijt er heel simpel uit. Is echt niet moeilijk en de moeite zeker waard als de boel doorweekt is: die vochtzooi kan schimmelwerking ook nog eens bevorderen, wat het klimaat in de auto er niet beter op maakt. Dus zeker iets om een paar uurtjes aan te besteden.
dat euvel heb ik wel eens opgelost bij een vriend van mij. daar waren de zwarte bodem-stoppen uitgedroogd en dichte niet goed meer af. effe de stoppen verwijderd en eromtoe helemaal schoongemaakt. daarna met poly-urithaankit (ruitenkit) de boel in gekit en de doppen weer terug geplaatst.
daarna nooit meer last gehad van natte voeten
vloerbedekking en isolatie heeft wel een week lang moeten drogen voordat het allemaal weer kurkdroog terug geplaatst kon worden !!!!
liever 10 sterren in me ruit, dan 1 op me motorkap
stinkt het niet naar benzine in de auto?? De brandstoftank zit onder de achterbank…