Het is zover.. de koppaking
Yoram
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8
Geregistreerd: 16-11-2010

Gepost: 09 juni 2011 04:22 PM

hallo,

Mijn 1.4 xsaar uit 2000 heeft dus een lekke koppaking.
Hij is zover ik weet nog nooit overhit geraakt, het metertje gaat nooit echt verder dan 90 graden.
Ook heb ik nog geen koelvloeistof of olie hoeven bijvullen.

Ik heb is een beetje rond gevraagt wat de kosten gaan zijn en ik krijg te horen dat dit zon 600-700 euro gaat kosten, inclusief vlakken wat 160 euro zou kosten.

Nou heb ik nog nooit eerder een koppaking laten vervangen dus ik weet ook niet echt wat voor prijs normaal is voor dit type motor.

Maar is dat niet wat duur? vooral dat vlakken dat hoeft toch geen 160 euro te zijn?

Profiel  
 
beremans
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011

- Xsara Picasso 16-16v
Gepost: 09 juni 2011 09:54 PM
  [ # 1 ]

waar word dan op gebaseerd dat je koppaking lek is? ja en een kop uitbouwen is een tijd rovende klus, of een mannetje zoeken die het op een zatersag mag doen in de gerage van zijn baas, zijn er genoeg. zie marktplaats.of een garage met een laag uurloon, het vlakken van de kop wordt altijd door derden gedaan(uit besteed) hier spaar je alleen deld uit als je het zelf doet, want als de moter een hoge km stand heeft kan je ook de kleppen slijpen en nieuwe seala plaatsen, zeker als ie ook wat olie verbruikt. mar die prijs van 700 euro wat zit daar allemaal bij, want als gelijk de disterebutie word mee genomen. dan lijkt het me wel redelijk. is natuurlijk afhankelijk van km stand, of dat ie pas is gedaan.

Profiel  
 
Jeroen_Xs98
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 391
Geregistreerd: 25-04-2008

- Xsara 1.4i coupe
Gepost: 09 juni 2011 10:33 PM
  [ # 2 ]

Ik heb mijn koppakking vorig jaar ook kapot gehad, ik heb het bij een kennis kunnen laten repareren, maar ik was dik 500 euri kwijt…

Xsara 1.4i ‘98 (01/02/2007 - 26/05/2012), TD-PR-15, Blue Mauritius,
kilometerstand bij inruil: 127.330

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 10 juni 2011 12:45 AM
  [ # 3 ]

6 a 700 euro incl. de onderdelen is een normale prijs bij een garage.
Het bedrag om de kop te laten vlakken is wel absurd, zoiets mag niet meer dan 5 tientjes kosten.
Alleen als je een serieuze warmloper heb gehad, dan is het nodig om de kop te laten vlakken.

Heel erg tijdrovend is het niet bij een Xsara, je heb alle ruimte onder de motorkap, dit kan gewoon in 1 dag.

Waar maak je eigenlijk op uit dat de kop lek is, lekkage op het beruchte hoekje linksvoor?

Profiel  
 
gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206
Geregistreerd: 30-04-2004

Gepost: 10 juni 2011 01:10 AM
  [ # 4 ]

Vlakken is idd een heel stuk goedkoper dan je nu te horen hebt gekregen. Best kans dat je garage idd de 5 tientjes betaald en het stevig aanvult voor het halen en brengen.

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 10 juni 2011 01:33 AM
  [ # 5 ]

Er zijn automaterialenzaken waar ze ook kunnen vlakken, vaak geld er dan een speciale prijs voor het vlakken bij aankoop van een koppakking, denk dan aan 2 a 3 tientjes. Afgezien van het brengen en halen, gaat er wel iets meer tijd inzitten, omdat de spruitstukken eraf en nokkenas eruit moeten, maar dat is nog geen 15 minuten werk. In iedergeval 160 euro is stevig aan de prijs, er word gewoon c.a. 2 uur extra arbeidsloon gerekend.

Profiel  
 
Yoram
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8
Geregistreerd: 16-11-2010

Gepost: 10 juni 2011 02:32 AM
  [ # 6 ]
ZX1.4i schreef:

Waar maak je eigenlijk op uit dat de kop lek is, lekkage op het beruchte hoekje linksvoor?

Ik wist niet dat dat hoekje berucht is.. maar idd links voor is die nat en er zit ook olie in mijn koelvloeistof.


Wat betreft “mannetjes” het lijkt er op dat mijn regio (kop van Noord Holland) niet zo veel te bieden heeft.

Bij die prijs zat de distributie er bij in..
alleen heb ik mijn distributie nog niet eens zo lang, +-15.000 km (auto heeft 120.000 op de teller)
Maar die monteurs vertellen mij dat als je de koppakking laat vervangen dat ze dat dan standaard ook gelijk vervangen.

en vlakken kan dus voor 50 euro? 160 leek me al zo veel Smile

Profiel  
 
beremans
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011

- Xsara Picasso 16-16v
Gepost: 10 juni 2011 06:19 PM
  [ # 7 ]

zou even andere garage’s voor een prijs indecatie vragen. als je disterebutie pas is vervangen, dan gaat het alleen om een nieuwe riem.A30euro, en niet om een hele set van 180euro. dus riem-rollen en pomp.

Profiel  
 
FelixBr.
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 546
Geregistreerd: 26-06-2011

Gepost: 02 juli 2011 10:27 AM
  [ # 8 ]
ZX1.4i schreef:

6 a 700 euro incl. de onderdelen is een normale prijs bij een garage.
Het bedrag om de kop te laten vlakken is wel absurd, zoiets mag niet meer dan 5 tientjes kosten.
Alleen als je een serieuze warmloper heb gehad, dan is het nodig om de kop te laten vlakken.

Heel erg tijdrovend is het niet bij een Xsara, je heb alle ruimte onder de motorkap, dit kan gewoon in 1 dag.

Waar maak je eigenlijk op uit dat de kop lek is, lekkage op het beruchte hoekje linksvoor?

ik heb 2x een serieuze warmloper gehad maar heb geen witte rook, wel bruine smurrie… denk je dat die gevlakt moet worden of wat is de andere optie? ik heb nu tijd dus denk dat ik die motor eens uit elkaar ga halen en een kijkje ga nemen.

Profiel  
 
matdb
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 41
Geregistreerd: 28-05-2011

- Xsara Picasso 1.6i
- BX SPORT
- Evasion 1.9td sx
Gepost: 02 juli 2011 10:58 AM
  [ # 9 ]

Ik vlak enkel en alleen een kop als die krom is. Dit kan je zie door middel van een rechte lat (de meeste werkplaatsen hebben dat wel) of de achterkant van een schuifmaat diagonaal op de kop te leggen. Dan meet je met voelermaatjes (om bv. klepspeling te meten) hoe krom de kop is. In het midden van de kop mag je max 0.2mm speling hebben, al wat meer is moet gevlakt worden.

Een kromme kop krijg je van een warmloper of van de kop te demonteren met warme motor of van de kop niet op de juiste manier los te maken.

In jou geval zal die wel niet krom zijn, ik heb nog nooit een kop laten vlakken van een TU-blok als het enkel om olieverlies ging. Bespaard je een grote kost en is (als de kop niet krom is tenminste) zeker niet nodig.

Met 120dkm zullen de kleppen en de seals nog wel goed. Kleppen kan je testen door de kop op zijn kant te leggen en een beetje benzine in de in- of uitlaat kanalen te gieten, lekt er benzine aan de kleppen kant verbrandingskamer, dan moeten ze inderdaad geslepen worden.

nice day

sm ie 1973, ds23 H pallas 1974, 2cv6 club 1985, 2cv6 special 1986, bx sport 1986, evasion 1.9td 1997, xsara picasso 1.6i 2004, ex xantia 1.9td break hydractive, ex ax sport, ex ax 1.1 image, ex zx 1.9d

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 03 juli 2011 12:17 AM
  [ # 10 ]

Vergeet niet om het onderblok ook te controleren, meet de uitsteekhoogte van de cylinderbussen t.o.v. het blok en de bussen onderling. Ik weet niet de exacte waarden uit mijn hoofd, maar dat staat vast wel in de Haynes en Vraagbaak. Komt zelden voor, maar ik heb het 1x meegemaakt bij een TU blokje, waarbij een cylinderbus ingeklonken was. Je kan zoiets wel repareren, maar dat is een heel ander verhaal en discussie, m.b.t. tijd en kosten.

Dit geld uiteraard voor alu-blokken met natte cylinder bussen.
De 1.4i blokken zijn zowel in alu als gietijzer geleverd, kijk dus even goed wat je heb.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 03 juli 2011 12:27 AM
  [ # 11 ]
matdb schreef:

ik heb nog nooit een kop laten vlakken van een TU-blok als het enkel om olieverlies ging. Bespaard je een grote kost en is (als de kop niet krom is tenminste) zeker niet nodig

idem

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
BX19trs
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3830
Geregistreerd: 21-10-2005

- BX 19 trs
Gepost: 13 juli 2011 09:06 PM
  [ # 12 ]

idem

Maandje geleden nog een Xsara gedaan, kop goed schoongemaakt en contactvlak iets opgeschuurd met een fijne korrel.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook