1 van de 2
 1 2 Volgende > 

water in radiateur
Douwe
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 981

Gepost: 25 november 2005 06:33 PM

beste mensen,

Ik heb vorige week mijn ouwe auto bijgevuld met water in plaats van koelvloeistof, ik gok dat ik er ongeveer 2 liter water heb ingegooid. De auto wordt nu niet meer gebruikt maar ik zou het toch erg jammer vinden als het spul nou van’t winter kappot vriest.

Dus kan deze 2 liter water kwaad?
Of moet ik er nog even iets bij ingooien, een soort antivries ofzo?

het moet me zo weinig mogelijk kosten eigenlijk omdat de auto te koop staat en niet meer wordt gebruikt.

bij voorbaad dank

ZX 16v 1992 groen—> stalling
BX 16v 1988 rood—> stalling
Xantia tct activa—> Te Koop

Profiel  

voge
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3508

Gepost: 25 november 2005 06:35 PM
  [ # 1 ]

zou er in ieder geval wat antivries bijgooien en de motor warm laten worden. Tien keer beter is het natuurlijk om de zaak af te tappen en met koelvloeistof te vullen! Twee liter water erbij kan zeker kwaad. De vorstwerende werking van koelvloeistof wordt natuurlijk lager als je ‘t gaat verdunnen.

Profiel  

Eric Vertogen
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1400

Gepost: 25 november 2005 06:42 PM
  [ # 2 ]

Tja, wat kost 5 liter koelvloeistof bij de Gamma…
Wat kost een kapotgevroren motorblok of radiator?

Profiel  

Douwe
> 900 berichten

Gepost: 25 november 2005 07:18 PM
  [ # 3 ]

wat voor soort antivries zou ik moeten hebben….. want de ene antivries is de ander niet heb ik begrepen…

antivries voor in de ruitensproeier kan dat er ook gewoon bij?

Profiel  

Gepost: 25 november 2005 07:20 PM
  [ # 4 ]

het belet het blok van bevriezen ja, maar echt mee rijden mag je niet doen, kan namelijk niet tegen de hoge temperaturen.
Gewoon koelvloeistof, maakt niet zoveel uit dewelke als het maar dient om niet te laten bevriezen.

BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller

La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.

Profiel  

Douwe
> 900 berichten

Gepost: 25 november 2005 07:23 PM
  [ # 5 ]

gewoon weer bijvullen met koelvloeistof zou dat voldoende zijn?
2 liter water lijkt me nog te overzien of niet?

Profiel  

Douwe
> 900 berichten

Gepost: 25 november 2005 07:37 PM
  [ # 6 ]

Ik verwacht vorst vannacht dus moet eigenlijk voor 6 uur nog even wat gaan halen. Maar ik weet dus niet wat ik nou moet gaan halen om het kappot vriezen tegen te houden. Hoop de auto volgende week ofzo te verkopen. ennuh aftappen week niet hoe dat moet hoor, gewoon een snelle bijvul oplossing moet ik dus ff hebben. (auto is geschorst)
help me asjeblieft snel even met een duidelijk antwoord van wat precies te halen.

Profiel  

mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231

Gepost: 25 november 2005 07:42 PM
  [ # 7 ]
Douwe schreef:

Ik verwacht vorst vannacht dus moet eigenlijk voor 6 uur nog even wat gaan halen. Maar ik weet dus niet wat ik nou moet gaan halen om het kappot vriezen tegen te houden. Hoop de auto volgende week ofzo te verkopen. ennuh aftappen week niet hoe dat moet hoor, gewoon een snelle bijvul oplossing moet ik dus ff hebben. (auto is geschorst)
help me asjeblieft snel even met een duidelijk antwoord van wat precies te halen.

Niet duidelijk genoeg wat er boven is gezegd???

Gewoon alles aftappen en vervangen door nieuwe koelvloeistof. Kost je de kop niet (max 2 potjes) en als je het geld echt niet kan missen, dan tap je gewoon alles af en vul je hem pas weer bij als je weer geld hebt Wink kan ie tussendoor in elk geval niet kapot vriezen.

Profiel  

Douwe
> 900 berichten

Gepost: 25 november 2005 07:43 PM
  [ # 8 ]

hoe tap ik dat spul af dan want dan moet ik dat maar gaan doen dan vult de nieuwe eigenaar hem maar weer bij….

Kan iemand dan duidelijk beschrijven hoe ik het spul aftap… en krijg ik dan wel gewoon alles er uit?

Profiel  

Gepost: 25 november 2005 07:44 PM
  [ # 9 ]

je kan ook geconcentreerde koelvloeistof kopen en erbij gieten, dat mengt zichzelf als je em ff laat draaien

Profiel  

Gepost: 25 november 2005 07:46 PM
  [ # 10 ]

Als je voor de auto staat rechts onder op de radiateur zit een klein slangetje, als je dat lostmaakt komt het water eruit als em niet dichtgekalkt is.

Als je enkel de radiateur aflaat zit er nog altijd water in je blok, ik denk dat het wel genoeg ruimte heeft om uit te zetten zodat je blok niet kapot vriest maar ik zou er toch ff mee oppassen.

Profiel  

mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231

Gepost: 25 november 2005 07:47 PM
  [ # 11 ]
Douwe schreef:

hoe tap ik dat spul af dan want dan moet ik dat maar gaan doen dan vult de nieuwe eigenaar hem maar weer bij….

Kan iemand dan duidelijk beschrijven hoe ik het spul aftap… en krijg ik dan wel gewoon alles er uit?

- kachel open zetten (verwarming op heetste stand zetten)
- alle ontluchtingsnippels open draaien (ook radiateurdop los).
- onderste slang op de radiateur losmaken en dan komt alles er wel zo’n beetje uitgekolkt. Houd dus een emmer gereed. Emmer kan er in de hoogste stand meestal precies onder.

Profiel  

voge
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank

Gepost: 25 november 2005 08:09 PM
  [ # 12 ]

auto ondersteunen!!! Scheelt je weer twee dingen:
- de kosten van een nieuwe emmer als ‘ie per ongeluk wat zakt
- een nieuw hoofd als ‘ie in één keer naar beneden lazert…

Profiel  

Douwe
> 900 berichten

Gepost: 25 november 2005 08:25 PM
  [ # 13 ]
Citroenbx schreef:

je kan ook geconcentreerde koelvloeistof kopen en erbij gieten, dat mengt zichzelf als je em ff laat draaien

Deze oplossing lijkt me toch het simpelst eigenlijk, ook omdat het inmiddels al aardig donker is (gelukkig is de formido hier tot 9 uur open), beamen andere forummers ook dat deze (tijdige) oplossing voorlopig voldoende zal zijn?

Staat dit dan gewoon groot op de verpakking? “gecontrentreerde koelvloeistof”
En hoeveel van dit spul moet er dan ongeveer in,  gewoon vol gieten?

Profiel  

voge
> 3000 berichten

Gepost: 25 november 2005 08:42 PM
  [ # 14 ]

mengverhouding zal waarschijnlijk op ‘t flesje staan… bijv. 1 ltr. op 25 ltr water. Heel belangrijk om je auto daarna een tijdje te laten draaien, totdat deze goed warm is…
Verversen lijkt me nog steeds de beste optie, ik denk wel dat je met bovenstaande oplossing het risico aanzienlijk kleiner maakt.

Profiel  

Gepost: 25 november 2005 09:27 PM
  [ # 15 ]

kijk, als er 10liter kvs in zit en je hebt er 2liter water erbijgegooid(wat in verhouding al weinig is) en je giet er dan nog eens geconcentreerde bij, vriest ie echt niet vast hoor….

Profiel  

1 van de 2
 1 2 Volgende > 

© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook