1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Acadiane TLC-projectje
Midfriesland
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008

- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Gepost: 13 juli 2011 02:49 AM

Hallo A-typefans!
Na de BX en GSA’s ga ik nu voor het eerst knutselen aan een eend-achtige. Het gaat om een Acadiane die wat TLC nodig heeft. De auto is niet van mezelf.

De belangrijkste punten zijn:
- Brakke startmotor en daardoor onbetrouwbaar
- Rommelige elektronica en daardoor onbetrouwbaar
- Kabels van gaspedaal en choke, alsook de schakelstang, bewegen stijf
- Motortje gaat niet netjes rond

Mijn eerste vragen aan de kenners alhier:
- Wat moet er nog los aan de ducellier startmotor om bij de koolborstels en het relais te kunnen komen? Blijkbaar vergeet ik iets want ik krijg ‘m nog niet uit elkaar.

- Waar zit de mengselschroef op de solexcarburateur? Toch niet achter dat gaatje waar de olievulpijp voor zit hoop ik?

- Heeft iemand foto’s van hoe de kapontgrendeling hoort te zijn? Waar loopt de kabel langs en waar komt die uit? Er steekt nu namelijk een ontsierende tie-wrap uit de grille. De kabel + toebehoren ontbreken. Heeft iemand dat spul nog liggen?

Afbeelding Bijlagen
02.jpg01.jpg03.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

Ouwe meuk is leuk!

Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30

Profiel  
 
Midfriesland
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008

- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Gepost: 14 juli 2011 02:34 AM
  [ # 1 ]

De startmotor ligt uit elkaar. Lekker vies ding. Alle vet is uitgedroogd en de koolborstels versleten. Verder ziet het er niet verkeerd uit. Volgens mij is ie prima te redden.

Eerst heb ik de boel maar ‘ns ontdaan van alle koolstofvijzel. Wat een bende geeft dat spul! clean
Daarna de geleiders van de spoelen alvast schoongemaakt.

Nu eerst op zoek naar een setje koolborsteltjes.

Afbeelding Bijlagen
05.jpg09.jpg07.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

Ouwe meuk is leuk!

Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30

Profiel  
 
Michiel van G.
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 841
Geregistreerd: 29-05-2006

- Dyane 6 Commerciale
Gepost: 14 juli 2011 01:06 PM
  [ # 2 ]

wat een geweldig leuke rode aca!

Profiel  
 
CitRoel
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 397
Geregistreerd: 19-01-2005

- C1 Ambiance
- 2CV AZAM6
Gepost: 15 juli 2011 02:41 PM
  [ # 3 ]

De mengsel schroef zit net links onder dat messingkleurige boutje waar het zeefje van de benzineleiding achter zit. Ik zie ‘m op jou foto zitten. Dat schroefje met de schroefgleuf niet in het midden. Hoe kan ik nog duidelijker maken… als je langs de olievulpijp naar de carburateur kijkt zie je ‘m vanzelf zitten.
Slecht starten moet te verhelpen zijn met regulier onderhoud, olie, bougies, kleppenstellen, onsteking afstellen. Maar als de startmotor zwaar loopt kan dat ook een oorzaak zijn. Maargoed bij TLC hoort regulier onderhoud ook.

Profiel  
 
GoofBlikscha
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2680
Geregistreerd: 16-01-2005

Gepost: 15 juli 2011 05:58 PM
  [ # 4 ]

Het motorkapontgrendeldingetje heb ik wel liggen. (stangetje, plastic doorvoer dingetje, hefboompje, kabeltje) Ik zal eens kijken waar het gebleven is…

BMW E38 735i 1998
Citroën C6 2.7HdiF 2007
Acadiane 1984
XM 2.1turboD12 1992
ZX Sport 1.8 1993

Profiel  
 
Midfriesland
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008

- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Gepost: 16 juli 2011 04:55 AM
  [ # 5 ]

@ Michiel van Ginkel: ‘t Is inderdaad een erg leuk autootje. Gelukkig ben ik erg tevreden met m’n GSA’tjes, anders zou ik er zomaar jaloers op kunnen worden. tongue wink

@ GoofBlikscha: dat zou mooi zijn! Stuur maar ff een mail als je het hebt gevonden.

@CitRoel: Dinsdag ga ik het even van dichtbij bekijken. Misschien haal ik de carb. er ook wel even af om goed schoon te maken.

Hoe hoort de accu eigenlijk vast te zitten? Er zit nu een spanbandje overheen en da’s vást niet origineel…

Ouwe meuk is leuk!

Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30

Profiel  
 
Art
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3174
Geregistreerd: 12-07-2007

- CX 2500D
Gepost: 16 juli 2011 09:28 PM
  [ # 6 ]

Als t zelfde is als bij een eend hoort het vast te zitten dmv 2 lange tapeinden met haakjes onderaan die in de accubak links en rechts van de accu vastzitten en een beugel aan de bovenkant die je dwars over de accu gaat en vast zet met 2 veertjes en moeren met ringetjes.

Citroen CX2500D bj 1981

Renault 5 tl 1984
Renault 5 tl 1982
Vw kever 1200.1983
Chrysler grand voyager 3.3l v6 aut. 2003 (het moederschip)

Profiel  
 
Midfriesland
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008

- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Gepost: 17 juli 2011 01:24 AM
  [ # 7 ]

Dat klinkt niet al te ingewikkeld. Ik zal binnenkort eens even kijken of de accubak en de bijbehorende bevestigingsplekken nog in orde zijn.

Ouwe meuk is leuk!

Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30

Profiel  
 
Midfriesland
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008

- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Gepost: 18 juli 2011 04:37 PM
  [ # 8 ]

De startmotor zit alvast weer in elkaar.
Schoongemaakt, nieuwe koolborsteltjes en nieuw vet gegeven. Het relais kon ik testen met een 12 Volts voedinkje, de motor trekt teveel stroom om op die manier te testen. Hij genereert in elk geval wel een spanningkje als je ‘m handmatig ronddraait, dus in theorie werkt ie.

Afbeelding Bijlagen
10.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

Ouwe meuk is leuk!

Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30

Profiel  
 
Midfriesland
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008

- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Gepost: 20 juli 2011 04:20 AM
  [ # 9 ]

Het schakelstang/busding bleek niet meer te redden met talkpoeder. Helemaal stijf. Gelukkig had Patje74 nog een knappe vervanger in de loods liggen. Die heb ik preventief ingepoederd en zit inmiddels op z’n plek. Schakelt ie weer zoals dat hoort.

En de startmotor loopt weer als een nieuwe! Die is meteen goed getest want het motortje wilde niet vlot aanslaan. Toen ie eindelijk aansloeg liep er een pootje niet mee… Dat kan dus veel beter!

Begonnen met de bougies te controleren:

Die blijken hoognodig aan vervanging toe te zijn. Ze zijn stokoud of flink heet geweest…

En de érg vieze carburateur ligt nu op de keukentafel voor een grondige schoonmaakbeurt:

Nog wat ontbrekende dingen ontdekt:

Plaatje voor onder de accu + bevestigingsklemmetje. (Is dus anders dan bij een eend)


De veer + ring die aan de haak horen te zitten.

Ouwe meuk is leuk!

Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30

Profiel  
 
GoofBlikscha
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2680
Geregistreerd: 16-01-2005

Gepost: 20 juli 2011 09:45 AM
  [ # 10 ]

Ik heb bijna een ontgrendel mechaniekje bij elkaar gevonden, mis alleen nog het kabeltje. We zoeken nog even verder…

BMW E38 735i 1998
Citroën C6 2.7HdiF 2007
Acadiane 1984
XM 2.1turboD12 1992
ZX Sport 1.8 1993

Profiel  
 
Midfriesland
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008

- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Gepost: 21 juli 2011 03:29 AM
  [ # 11 ]

very good

Ik heb vanmiddag bij de slopert een veer + ring gescoord. Afkomstig van een Rover maar volgens mij komt het dicht genoeg bij het origineel om het passend te krijgen.

Ouwe meuk is leuk!

Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30

Profiel  
 
Midfriesland
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008

- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Gepost: 22 juli 2011 12:49 AM
  [ # 12 ]

Vandaag begonnen de carburateur schoon te maken. Nog nooit zo’n smerige gezien. Dikke drap aan de buitenkant, de eerste trap was van binnen helemaal zwartgeblakerd, de vlotternaald zat verstopt en de inlaat voor de eerste trap zat ook bijna dicht. Een wonder dat ie zo uberhaupt nog wilde lopen.

Samen met nieuwe bougies zal dit wel iets gaan uitmaken denk ik. De klepspeling ga ik ook nog controleren. Daar is overigens wel érg weinig ruimte voor bij een Dyane. Je trekt de spatbordjes er niet zo makkelijk af als bij een eendje…

Ouwe meuk is leuk!

Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30

Profiel  
 
siemenazu
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 579
Geregistreerd: 19-05-2006

- CX 2500 turbodiesel limousine
- 2CV AZU
- 2CV AK 400
- Berlingo 1900 D
Gepost: 23 juli 2011 04:42 PM
  [ # 13 ]

hoeft ook niet. Je kan er zo ook wel bij te klepstellen al is het wel wat lastig.

azu 1973          
ami 6 1965
ami 6 1968
2cv azam 1963  
Cx 20re            
berlingo
dyane4

Profiel  
 
Midfriesland
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008

- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Gepost: 27 juli 2011 03:32 AM
  [ # 14 ]

Het motortje loopt met de nieuwe bougies en schoongemaakte carb. alweer een stuk beter: http://www.youtube.com/watch?v=7GQkZVcgFEU
Ik ben de viercylindertjes van de GS/A gewend en dan is zo’n waggelend eendenblokje toch wel wat anders… De aanwezige 2CV-kenners vonden ‘m in elk geval al goed lopen. Ik ben zelf nog niet helemaal tevreden.

Volgende week zijn de klepjes aan de beurt. Er is wel érg weinig ruimte maar het gaat vast lukken.

Op de foto’s:
- De ‘nieuwe’ kapvergrendeling, nu mét veer. Goed dat ik er even mee bezig ging trouwens want ik kon de haak met de hand losdraaien. Het zit nu goed vast en de kap sluit weer mooi strak. Als Goof de kabeltjesboel heeft gevonden dan werkt dat straks weer helemaal zoals het hoort.
- Het luchtfilter lijkt nog af-fabriek te zijn. Helemaal poreus. ‘t brokkelt gewoon uit elkaar.
- De warm-koud regelaar blijkt stuk te zijn. Heeft iemand nog zoiets liggen?

Afbeelding Bijlagen
15.jpg16.jpg17.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

Ouwe meuk is leuk!

Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30

Profiel  
 
Midfriesland
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008

- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Gepost: 30 juli 2011 05:09 AM
  [ # 15 ]

Er zit een klein nadeeltje aan dit knutselen aan zo’n geinig A-type: vrij ongemerkt ben ik ineens serieus aan het rondkijken geslagen naar een eigen Dyane’tje om op te knappen. D’OH! Alsof ik niet genoeg heb aan m’n drie GSA’s… Nou ja, als dit Dyanegriepje doorzet dan moet er misschien maar een GSA voor wijken.

M’n ouders hadden een witte Dyane toen ik werd geboren. Ze hebben daarna nog een rode en een blauwe gehad. Daar zal dit zijn oorsprong hebben denk ik. Het griepje heeft blijkbaar een erg lange incubatietijd, al is het niet voor het eerst dat het de kop opsteekt. Laughing

Ouwe meuk is leuk!

Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook