Hoi lotgenoten ! Mijn rechter achterwiel van mijn 1.6 vts uit 98 staat scheef. (onderkant naar buiten) Ben bij de dealer geweest en die is er van overtuigd dat het een draagarmlager is. Andere verhalen die ik gelezen heb praten over een totale vervanging van de achteras, maar dat is volgens de dealer echt niet nodig.
Nu komt het…door de torsievering schijnt het nogal moeilijk te zijn om deze reparatie uit te voeren.
Wie heeft er waardevolle tips en trucs ??? Alvast bedankt voor het meedenken !
Groet, Daan
Dit is idd de draagarmlager. Een totale achteras heeft enkel zin als de als ingesleten/beschadigd is door de lager persoonlijk zou ik ook enkel maar de rechterkant vervangen tenzij er ook spelling is op het linker achterwiel.
Als ik staat hier ergens al een topic hierover.
Bij een “goede” garage kost het vervangen +-300 euro links en rechts de lagers kosten ca 60 a 70 euro /stuk.
Je hebt een put of brug nodig om dit veilig zelf te maken. Heb je dit niet dan kan je er best niet aan beginnen; Er komt een moment dat je met behulp van een lasbrander de lager moet hitten en en slag moet geven met een mokerhamer
auto veilig op 50 cm van de grond zetten.
wiel eraf
wd40 op de schroeven spuiten
bouten losschroeven
hopen dat je de draagarm van de torsieas kan duwen anders even hitten (doe dit voorzichtig de benzinetank is niet veraf!!)
lager uit de draagarm halen
draagarmgat propermaken en lekker invetten
nieuwe lager erin
alles terug netjes monteren nameten dat links en rechts evenhoog is gebleven als in het begin.
het kan zijn dat je de schokdemper ook even moet losmaken aan 1 zijde
ik spreek hier wel over een 1.1l achteras dus het kan zijn dat jij rekening moet houden met de achterremmen
Ok…superbedankt voor je antwoord.
De garage waar ik het zou laten uitvoeren was wat voorzichtig om deze klus aan te pakken i.v.m. de torsievering. En of ze daar speciaal gereedschap voor nodig zouden hebben ? Ze bellen me nog omdat ze het één en ander (net als ik natuurlijk) eerst zeker willen weten. De citroën delaer zei het meteen al…..draagarmlager !! Die jongens hebben toch de meeste ervaring met hun eigen merk zou je zeggen. Alleen de kosten…die moet ik nog wel even vergelijken met het aanbod van de garage die het nu aan het uitzoeken is. Ok…lang verhaal….
Anyway…fijn dat je zo snel wilde reageren. Thanks !!
Nog een vraagje…..i.v.m. nieuwe banden…....ik heb 2 merken op het oog: de Falken ze 912 (€83) of de uniroyal rainexpert 2 (€74)....welke zou jij nemen? Allebei goed in reviews, maar volgens mij is de uniroyal véél beter op nat wegdek..
zijn banden zo duur?
Ik ben continental eco3 contact banden gewoon goede grip zowel droog als nat als op ijzel op plaatsten waar niet gestrooid is (30km/u max kan je rijden op die plek zonder winterbanden met 50km/u) en gaan al 40000 km mee en hebben nog 4mm profiel
beide banden die je voorstelt zijn goed zolang je bij michelin goodyear unyroyal falken fulda vredestein blijft zit je goed
Totaal aantal Berichten: 7581
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
K_saxo schreef:wd40 op de schroeven spuiten
Als je niets anders bij de hand hebt, kan dat geen kwaad. Maar eigenlijk heb je kruipolie nodig. En wat WD40 verder allemaal ook is, het is zeker geen kruipolie.
Mocht het een troost zijn: bij mijn CX moet ik ook aan de bak. Geen torsiestaven, zelfde probleem. Succes.
Ok ... thanks voor weer de spontane reacties ! Ondertussen heb ik een afspraak staan op 15 augustus bij PPR Autosport in Geldermalsen. Die monteren een gereviseerde achteras (met inruil van de oude) voor € 500 inclusief montage. Dit is vooralsnog de beste (en goedkoopste) oplossing die ik heb kunnen vinden. Ik heb met één van de mannen gesproken en zij doen heel veel van deze reparaties en zijn dus kan je wel zeggen onderhand gespecialiseerd. Ook kunnen ze, indien gewenst assen aanpassen (verlagen) aldus….PPR Autosport. Ik ben benieuwd….ik heb ze gevonden via marktplaats.
By the way….
vandaag 4 Uniroyal rainexpert laten monteren ... ik zal af en toe laten weten hoe de banden mij bevallen.(diverse omstandigheden) Wie weet heeft iemand er iets aan ?? Vooralsnog…..bij het wegrijden na montage voelde ik meteen al de “bite” van deze band. Oh ja….maat 185/55/14 H
Dat is idd een goede oplossing.
banden is dit wel een toegelaten bandenmaat? ik dacht dat er tot een 165/65 r14 was toegelaten (althans in be)
Ik heb geen idee…de auto heb ik zo gekocht. Zal het eens informeren, maar volgens mij zijn er in Nederland niet zulke beperkingen. Bedankt voor je reactie.