Heb vandaag ontdekt dat mijn linker achterwielsensor niet meer werkt .
Heb ze allemaal doorgemeten en deze gaf geen 1100 Ohm meer af , de rest wel.
Gemeten eerst bij de ABS Computer en daarna op de draden bij het wiel.
De beruchte draden van de sensor naar de computer bleken goed na doormeten, jammer , dat wel!
Wil dus die sensor gaan vervangen zodra ik , wegens de exorbitante prijs ( gaat tot € 350,-), een goede 2e hands op de kop heb kunnen tikken.
Nu is mijn vraag hoe zo`n sensor los te maken? De sensor is een Siemens Bendix F.
Achterop de sensor zit een boutje nr 10, en onderop een kleiner
boutje nr 7.
Wat eerst los te draaien; wat daarna; maakt het niks uit of is de nr7 een
borgboutje?
Draai je de sensor er uit of klemt `ie zichzelf vast via boutje nr.7?
Zijn er nog verborgen schroefjes / boutjes , wat nog meer te demonteren?
Moet de remklauw er af en de schijf ook?
Wie heeft er ervaring mee en/of tips?
Alvast bedankt ,
Dirk
XM TCT Ambiance`94
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
In ieder geval heel veel kruipolie, want ze kunnen extreem vast zitten.
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Totaal aantal Berichten: 667
Geregistreerd: 08-09-2010
- CX 2400 GTi
- Xantia 2.0 16V Exclusive BVA
Helaas kan ik je ook alleen maar melden dat ik er mee bezig ben geweest om een draagarm te demonteren en dat die sensor stevig op zijn plek bleef zitten. Als je weet dat ie stuk is kun je nog iets meer geweld gebruiken de ellendeling eruit te krijgen.
Ex: 2CV, AX, BX, ZX, Xsara, Xantia 2.0, XM 2.0 TCT, CX 22TRS, Xantia 1.8 16V
C5: 186.000 | CX 2400 GTi: 227.000 | Xantia 2.0 16V: 200.900
Brian schreef:In ieder geval heel veel kruipolie, want ze kunnen extreem vast zitten.
Ja , al helemaal volgespoten vanmiddag, maandag wil ik de klus gaan doen.
XM TCT Ambiance`94
marcelka schreef:Helaas kan ik je ook alleen maar melden dat ik er mee bezig ben geweest om een draagarm te demonteren en dat die sensor stevig op zijn plek bleef zitten. Als je weet dat ie stuk is kun je nog iets meer geweld gebruiken de ellendeling eruit te krijgen.
tsja, om die reden is het ook erg moeilijk om aan een goede gebruikte te komen… De kans dat een goede tijdens de demontage het loodje legt is best groot…
Ik zag dat Bart Ebben ze verkocht , alleen de prijs hoor ik morgen.
Zal wel weer tegenvallen.
Zijn wel doorgemeten.
XM TCT Ambiance`94
let er 200% op dat je de goede krijgt… Zal niet de eerste keer zijn dat je daar aan komt en dat ze zich vergist hebben….
Totaal aantal Berichten: 247
Geregistreerd: 13-04-2006
- AX 1.1 TGE Injecton
- XM V6 12V Exclusive automaat
Als je de draden van de sensor op 5cm afstand van de sensor doorknipt en daar de weerstand meet klopt de weerstand dan ook niet?
Als dat wel het geval is kan je er nog een nieuwe draad tussen solderen dat heb ik ook gedaan.
Mijn fijne XM heeft inmiddels ruim 400.000km gelopen en rijdt nog fantastisch!
Totaal aantal Berichten: 667
Geregistreerd: 08-09-2010
- CX 2400 GTi
- Xantia 2.0 16V Exclusive BVA
Ik heb ooit eerder gehoord dat veel vaker de bedrading het probleem is en niet de sensor zelf. Je weet dat er achter de as verstopt nog een connector zit? Misschien is dat de boosdoener.
Ex: 2CV, AX, BX, ZX, Xsara, Xantia 2.0, XM 2.0 TCT, CX 22TRS, Xantia 1.8 16V
C5: 186.000 | CX 2400 GTi: 227.000 | Xantia 2.0 16V: 200.900
Met ondertussen meer dan 10 Xm’s gesloopt te hebben is t me nog nooit gelukt een abs sensor fatsoenlijk uit zo’n arm te krijgen. Misschien ligt dat aan mij maar die kans acht ik niet zo heel groot
Ouwe mopperkont
Wat ik ervan begrepen heb is dat het metaal op den duur die sensor klem zet en dat daarom verwijderen eigenlijk het doodvonnis van de sensor inluid.
Ik denk dat er gewoon corrosie tussen sensor en arm komt en daarmee de sensor inklemt.
Ouwe mopperkont
Chevron schreef:Als je de draden van de sensor op 5cm afstand van de sensor doorknipt en daar de weerstand meet klopt de weerstand dan ook niet?
Als dat wel het geval is kan je er nog een nieuwe draad tussen solderen dat heb ik ook gedaan.
Dat ga ik vanmiddag maar even proberen , goeie tip .
Bij Bart Ebben kost `ie € 110,-, best veel eigenlijk.
Je weet dat er achter de as verstopt nog een connector zit? Misschien is dat de boosdoener.
Ja , die heb ik er al af geknipt , dacht dat dat de boosdoener was in 1e instantie.
Maar is het een kwestie van 2 boutjes los en dan maar aan die sensor wrikken tot `ie los zit of losdraaien?
Of moet de remklauw en de schijf ook los.
XM TCT Ambiance`94
Matthijs309 schreef:Ik denk dat er gewoon corrosie tussen sensor en arm komt en daarmee de sensor inklemt.
dat bedoelde ik idd.
110 euro is idd wel erg veel voor zo’n gebruikt ding. Waar ik wel nieuwsgierig naar ben, hoe gaan ze aantonen dat je idd de goede krijgt ? Is er een visueeel zichtbaar verschil tussen de een en de ander?
Met alle respect voor B.E. maar daar kunnen ze echt met een strak gezicht stellen dat het het goede onderdeel is waar dan geen .... van klopt.
Ja , da`s oppassen natuurlijk met bestellen.
Achter is anders dan voor , dan je jaartal(`92) en merknaam Siemens , Bendix F en de stekkerkleur ( groen )en dan hebben we nog de code op de draad van de sensor.
Nou ,dan moet het toch wel goed gaan en anders stuur ik `em weer terug.
De sensor nog doorgemeten op de draad op 5 cm. vanaf de sensor, nog steeds stuk.
Sensor er uitgelepeld , wat een corrossie zeg , allemaal witte poederachtige troep tussen aluminium en sensor , helemaal vastgekoekt. Uur mee bezig geweest.
Vraag me af hoe Bart Hebben dat gefixt heeft om er nog 1 heel uit te krijgen
(Misschien wel er uitgezaagd)
Ik kon mooi door dat gat van de verwijderde sensor de tandkrans bekijken ; vond de tandjes wat kort .
Is dat korter dan voor? Kreeg echt die indruk.
Wellicht zijn ze voor wat langer omdat daar eerder vuil in komt ?
Nou ja , eerst maar eens kijken wat die nieuwe sensor doet en werkt die niet lekker dan de tandkrans bekijken.
Had trouwens nog een leuk akkefietje ; bij de DHZ garage zat er naast mij iemand met een slijptol stukken uit z`n ouwe VW bus te flexen.
Een regen van vonken natuurlijk en ja hoor , pitjes in mijn voorruit !
Was gelukkig nog niet zo heel erg , dus het er maar bij gelaten ( allemaal armoedzaaiers daar zonder WA verzekering), maar toch wel even de pest in dat mijn heilige XM op die manier aangerand werd.
Ik hou jullie op de hoogte ,Maandag komt de sensor denk ik, dinsdag er in zetten,bedankt voor het meedenken ,
Groet,
Dirk
XM TCT Ambiance`94
Ik hoop voor je dat je aan een goede sensor kan komen . Overigens had ik het zelf nooit laten zitten met die pipo die je auto met een vonken besproeide. Als je straks in het donker met die ruit gaat rijden ga je het merken hoor. Dat levert allemaal strooilicht op…