Of een miniem gaatje in je lak door steenslag wellicht?
Met betrekking tot die preventieve controles. Ik heb begrepen dat de dealer de tijd voor de preventieve controle gewoon aan Citroen Nederland mag factureren dus dat is voor de dealer geen argument om het niet uit te voeren. Desalniettemin vind ik persoonlijk dat je als klant best assertief op mag treden en gewoon eisen dat ze die controle uitvoeren.
It’s nice to be important but it is more important to be nice.
http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!
Totaal aantal Berichten: 3025
Geregistreerd: 22-08-2006
- BX 19 GT
- BX 16 RS
ice96 schreef:De beschreven probleem zou eerder te maken moeten hebben met verontreiniging in één van de laklagen of zuurresten tussen aluminium en primer.”
Dat zou een productiefout betekenen, en als je dat aan kunt tonen, heb je ook wellicht ook weer meer kans op coulance of garantie. Aan de andere kant geldt dan nog steeds dat die productiefout eerder onderkend had kunnen worden, als je de voor garantie vereiste controles had laten doen. Wat dus weer reden is om een claim af te wijzen.
Uit ervaring met de C5 achterklep kan ik bevestigen dat je inderdaad tijdig moet laten contoleren, maar als je dat doet, wordt de boel ook zonder enige discussie gespoten (en zijn daarna de deukjes er ook uit .
Overigens betaal je zo’n controle wél gewoon. Kost een paar tientjes.
Volvo V60 Twin Engine 2015
Fiat Panda Twinair 2014
‘Je mist meer dan je meemaakt’
De mijne is nu in de garage, ik had ook een roest plekje op de motorkap. Bekend probleem bij citroen Belgie en voor een keer geen gez**k over garantie.
Ook ik had wat blaasjes op de motorkap maar dit is van de week onder garantie verholpen. Verder geen problemen gehad met de afwikkeling. De dealer heeft foto’s opgestuurd naar Citroen NL en toen deze akkoord gaven is het gerepareerd.
Overigens vind ik het nogal een vreemd verschijnsel op een auto van 2,5 jaar oud maar dat terzijde. Ik niet de enige…
Totaal aantal Berichten: 18
Geregistreerd: 28-08-2010
- C4 (2004-heden) Coupé 1.6 VTR+
wij hebben vandaag een C4 1.6 VTR+ gekocht, dat wil zeggen een handtekening gezet met de voorwaarde dat de motorkap van deze auto uit 2006 gerepareerd wordt , liever nog dat er een nieuwe motorkap op komt….
Onze garage (geen merk dealer) heeft de auto voor aankoop nagekeken, en op wat kleine dingetjes na was het technische gedeelte prima in orde, het is een leaseauto geweest dus altijd netjes op tijd onderhouden bij de dealer.
Aan de voorste rand van de motorkap, de onderkant, zit al duidelijk roest van binnen uit, volgens onze garage zou dat in 2 jaar wel naar boven toe doorbreken. De verkoper (garage div. merken) van deze auto zet de wagen nu bij de Citroen dealer neer om de schade aan deze motorkap op te laten knappen. Hij vertelde dat er dan in ieder geval een aantekening gemaakt wordt waardoor we eventuele vervolgschade (als de kap nu wordt opgeknapt) weer zouden kunnen verhalen bij doorroesten over bijv. 2 of 3 jaar.
Ben heel benieuwd wat Citroen nu gaat doen, de auto is van februari 2006, dus als je heel erg nauw kijkt zijn die 4 jaar waarop roest gecontroleerd moet worden al voorbij, maar deze leaseauto is door de merkdealer verhuurd en onderhouden dus wie zijn fout is het als er niet gecontroleerd is?
Voordat we deze Citroen kochten reden we een Volvo V70 uit 2000, daar zat werkelijk geen spatje roest op…..
Je weet dat de C4 een motorkap van aluminium heeft? Er zal niet zozeer sprake zijn van doorroesten maar misschien wel van aluminiumoxidatie. Niet dat het dan minder lelijke plekken zijn, de behandeling zal allicht anders zijn.
Totaal aantal Berichten: 18
Geregistreerd: 28-08-2010
- C4 (2004-heden) Coupé 1.6 VTR+
Nou ja, ook aluminium kan door rotten geloof ik, het gaat om de versteviging onder de sierlijsten van de motorkap, ben benieuwd wat de importeur hier aan gaat doen!
Totaal aantal Berichten: 1093
Geregistreerd: 28-11-2006
- C4 (2004-heden) Berline 2.0 HDI Exclusive
Ah ja, aan alles komt een einde hé. Alleen voor zo ver ik weet, is het bij aluminium zo dat het oxidatie-laagje juist een beschermende laag bied. Dit is overigens geen roestvorming. Terwijl oxidatie process bij staal (dit is wel roestvorming) blijft doorgaan totdat er geen staal meer over is.
Howel aluminium geen beton is, kan deze waarschijnlijk wel door rotten maar dan als gevolg van andere invloeden. Zo is er bij mijn weten geen enkel metaal die tegen zuur bestand is en aluminum is niet anders. Dus als er bijvoorbeel steenslag is en er komen zuurresten op de motorkap van C4 dan kan het wel kloppen. (zuurresten zijn waaarschijnlijk overal in te vinden, bv in het vuil op de weg of in de regendrupples)
Kortom, de plekken op de motorkap zijn niet zo ernstig als roest aan een ijzeren onderdeel. Wegwerken is vooral een kwestie van esthetica.
Mijn C4 is van mei 2006. In 2009 bij de onderhoudsbeurt heb ik de dealer geattendeerd op roestvorming onder de motorkap. Dit zou geen roest zijn volgens de dealer omdat de kap van aluminium is.
Nu, in 2011 zit er een blaas aan de buitenkant van de motorkap. De dealer beaamt nu dat het gaat om roest van binnenuit en heeft foto’s genomen. Helaas meteen de discussie over de tijdige corrosiecontrole die niet is uitgevoerd door diezelfde dealer bij het onderhoud. De verantwoordelijkheid wil de dealer geheel bij mij leggen, terwijl de auto steeds voor onderhoud bij hem is aangeboden. Ik ben benieuwd wat het antwoord van Citroen-Nederland zal zijn.
Citroen importeur zegt dat de motorkap van aluminium is en dus niet kan roesten. Het gaat hier mogelijk om een lakprobleem. Op lak echter slechts 3 jaar garantie, dus voorlopig wordt hier niets aan gedaan.