Temperatuur lampje blijft branden van de CX
arnold554
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 25

- CX 25 TRD TURBO
- BX 19 GTI
Gepost: 09 juli 2011 05:17 PM

Hallo,

Al een dag of 2 blijft mijn temp lampje branden op de dash.
In eerste instantie alleen het stop lampje, nu ook de temp erbij.
Na bijvullen van olie en hydraulic olie en natuurlijk koelvloeistof, had ik toch de stille hoop dat
die ellendige roode lampjes uit gingen.  Niets was minder waar. Toch de stoute schoenen aangetrokken
en gaan rijden. (ongeveer kilomerer of 5, verder had ik niet de lef voor)Alles verliep zoals verwacht. De andere temp meter, links in de dash, liep normaal op.
Tot op heden nog steeds lampje aan, en weet niet wat ik verder nog moet nakijken. Draadjes door knippen is geen optie.

Het gaat hier, voor de duidelijkheid, om het lampje rechts van het stop knopje.

Profiel  

Tjerk
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3762

- C5 2.0i 16V Ligne Prestige G3
- BX 1.9 GTI
Gepost: 09 juli 2011 07:44 PM
  [ # 1 ]

Welkom! Als ik jou was zou ik je vraag even op het CX-gedeelte van het forum stellen, daar is de kans op een antwoord wat groter. Smile

C5 2.0i 16V Ligne Prestige 37-PP-RP / BX 1.9 GTI RK-55-NV

Ex: AX 1.1i Harmonie PZ-BL-99 / AX 1.1i Allure LD-LR-40 / ZX 1.8i 16V Audace Break XR-RN-08 / AX 1.4i TZX DH-RP-44 / ZX 1.9D Avantage JV-RH-88 / C5 1.8i 16V Ligne Prestige 54-HK-DJ / C5 2.0i 16V Ligne Prestige BVA 27-JD-FX / Xsara 1.6i 16V VTR Coupe 86-JL-KK / Xsara 1.4i Difference II 23-NX-VJ / XM 3.0i V6 24V Exclusive BVA 74-RFD-3

Profiel  

break23m
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 7586

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Gepost: 10 juli 2011 06:42 PM
  [ # 2 ]

Da’s merkwaardig. En irritant. Je testknopje blijft niet hangen?

Profiel  

Mulder
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6503

- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Gepost: 10 juli 2011 10:48 PM
  [ # 3 ]

Doet de fan het wel?

“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
ex: XM 2.0 Turbo CT (1999), CX 25 TGD Turbo / 25 TGi Break (1991), Saxo 1.1i (2003)

Profiel  

Gepost: 11 juli 2011 01:19 AM
  [ # 4 ]
arnold554 schreef:

Al een dag of 2 blijft mijn temp lampje branden op de dash.
In eerste instantie alleen het stop lampje, nu ook de temp erbij.

De andere temp meter, links in de dash, liep normaal op.

Arnold, van welk jaar is jouw CX? Ik kan niet geheel plaatsen of je een Série 1 of 2 hebt, want een Série 1 TRE heeft geen temp-meter links in het dashboard, tenzij later ingebouwd, maar dan zit hij meestal rechtsonder (zoals bij een GTi of Prestige) en geeft geen exacte temperatuur aan.

Of bedoel je het linker glaasje van het display (Série 2 dus)? Maar de TRE was altijd Série 1….  dus dat kan niet. huh

Na hoeveel tijd gaat dat rode lampje branden? Of gaat het al branden bij de start maar daarna nooit meer uit?

arnold554 schreef:

Het gaat hier, voor de duidelijkheid, om het lampje rechts van het stop knopje.

Maar het lampje rechts van het stop-lampje is de lamp van de (te lage) oliedruk bij Série 1!
Bij Série 2 zit de stop-lamp geheel rechts en zit er dus niets meer rechts naast.

Dus eerst even wat meer details en dan kunnen we je beter adviseren!  Wink

Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D  Cool

Profiel  

Gepost: 16 juli 2011 01:47 AM
  [ # 5 ]

En???
Inmiddels al wat wijzer?

Profiel  

arnold554
< 100 berichten
Rank

- CX 25 TRD TURBO
- BX 19 GTI
Gepost: 16 juli 2011 12:34 PM
  [ # 6 ]

Inmiddels is het probleem opgelost. In iedergeval bedankt voor de reacties.

Auto staat nu in Dld er komt een turbo diesel blok in. Hier zullen waarschijnlijk wel andere
consiquenties aan vast zitten, maar daar komen we wel over heen.
Dit is natuurlijk geen besluit van het achtelijke lampje, maar het lampje gaf wel de doorslag om na enige twijfel over gas en diesel uit de weg te ruimen.

Profiel  

Gepost: 16 juli 2011 02:01 PM
  [ # 7 ]

Maar wat bleek het probleem dan, als het nu is opgelost?
= nieuwsgierigheid Laughing

En een welgemeend advies: doe dat ombouwen naar turbodiesel alsjeblief grondig!! Dus met juiste, originele kabelboom en tellerblok, koeling aanpassen, juiste slangen etc. etc.
Motorsteun boven dient ook te worden verplaatst.

Erg jammer dat de Douvrin het veld moet ruimen Sad  ‘t zijn puike blokjes die prima en probleemloos ook op LPG 6x de wereld rond kunnen gaan.  Ik zeg je, dat je zelfs goedkoper uit gaat zijn, uiteindelijk, als het dan eventueel over geld mocht gaan.  whistle Wink

Profiel  

arnold554
< 100 berichten
Rank

- CX 25 TRD TURBO
- BX 19 GTI
Gepost: 16 juli 2011 02:54 PM
  [ # 8 ]

Het probleem was nog niet opgelost toen de auto weg ging.
Eerst ging alleen de stoplamp branden, maar na (2min) ook de rechter naast de stoplamp.
Dit allemaal direct na het starten van de auto. Olie peil was goed.

Het is trouwens een TRE uit `85 serie 1, uit Frankrijk, met originele
franse rekeningen aanwezig tot 2006 en een km stand van 160.000d

Het diesel blok word volledig vervangen incl tellerklok, grotere radiateur, bak, kabelboom, en alles wat erbij komt kijken. bidden dat het goed gaat natuurlijk.

Maar als je het jammer vind van de Douvrin, deze heb ik over straks…..

ps. Had op ebay.fr nog een trd turbo gevonden met 1.000.000 km op de teller.

Profiel  

break23m
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 7586

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Gepost: 16 juli 2011 03:45 PM
  [ # 9 ]

Grinnik. Een drastische oplossing hoor. Ga ik niet nadoen bij elk lampje dat ik zie branden Laughing Benieuwd hoe de TRD2 je gaat bevallen. Is dat nou een heel dure grap (op zichzelf dan, als oplossing voor een lampje lijkt het antwoord me duidelijk)?

Profiel  

arnold554
< 100 berichten
Rank

- CX 25 TRD TURBO
- BX 19 GTI
Gepost: 16 juli 2011 04:44 PM
  [ # 10 ]

Nou, heb in twijfel gestaan voor gas of diesel.
Na wat rond vragen, blijkt dat een dieselblok inbouwen, incl alles, 250 euro duurder is dan een gasinstallatie inbouwen. Er komt bij, dat ik waarschijnlijk een scheurtje in de uitlaatspruitstuk heb, waarbij die ook vervangen moest worden als ik gas liet inbouwen.
Dus qua kosten (in mijn geval) maakt het niet uit of er gas of diesel inkomt. (kijk ik niet op een paar euro`s)
De doorslag is toch dat de diesel aanzienlijk minder onderhoud nodig heeft dan gas.
Ervaring met Citroen diesel en gas modellen.
Inmiddels al aardig wat versleten in de loop der jaren…..

Profiel  

Gepost: 16 juli 2011 06:05 PM
  [ # 11 ]
arnold554 schreef:

De doorslag is toch dat de diesel aanzienlijk minder onderhoud nodig heeft dan gas.

Want?  huh

Profiel  

arnold554
< 100 berichten
Rank

- CX 25 TRD TURBO
- BX 19 GTI
Gepost: 16 juli 2011 07:42 PM
  [ # 12 ]

Bij dit bouwjaar van de auto, zit je vaak te knooien met klepzittingen. Kleppen die verbranden, enz enz. Temp die hoger word… Gezien ik niet de juiste km stand weet, is het toch een gok. (nieuw dash.unit in gekomen)
Daar is inmiddels wel een oplossing voor (olie inspuit systeem bij de lucht inlaat)
Diverse slangen die uitdrogen. Allemaal dingen waar je extra om moet denken.
Komt natuurlijk geen g3 op, omdat je een carb. versie hebt, waardoor de auto niet op benziene start. Natuurlijk kun je het knopje omzetten voordat je thuis komt of weggaat, mij kennende…..

Heb in het verleden een zx diesel gehad, heb ik 150.000 mee gereden, en is maar 2x voor een beurt naar garage gegaan. De slijtage dingen niet meegeteld.

Terzijde, ook een GSA op gas gehad. DRAMA EERSTE KLAS. Converter niet geplaatst bij de uitlaat bollen, maar direct onder de motorkap. Conclusie iedere keer de zooi bevroren.
De laatste gas bak was een vw vento, ik weet het, dit klink als vloeken, maar soms moet je wat.
Ook niet mijn keus als gas auto.
De eerste diesel die ik had was ook een cx (HD-50-SP) nooit problemen.

Natuurlijk heb je voor en tegenstanders voor diesel en/of gas. Mij lijkt dit een persoonlijke keus.
Rij gem. 600km per week woon werk. Dan leek mij de diesel de juiste oplossing.
Hoop wel dat ik de juiste keus maak

Profiel  

Gepost: 16 juli 2011 08:58 PM
  [ # 13 ]

O, maar ik probeer je ook niet om te praten hoor! Heb ik totaal geen belang bij. Wink
Alleen vind ik je argumenten niet echt heel sterk.

arnold554 schreef:

Bij dit bouwjaar van de auto, zit je vaak te knooien met klepzittingen. Kleppen die verbranden, enz enz. Temp die hoger word… Gezien ik niet de juiste km stand weet, is het toch een gok.

Je spreekt over bouwjaar, doch het Douvrin-motorblok was een heel stuk moderner dan het blok waar de CX turbodiesel vanaf is geleid. Kapotte klepzetels en oververhitting zijn bij deze motoren eigenlijk nooit een issue (mits de LPG-installatie goed is ingebouwd uiteraard!)
Flash Lube, wat je noemde, is dan ook totaal niet nodig.

arnold554 schreef:

Diverse slangen die uitdrogen. Allemaal dingen waar je extra om moet denken.
Komt natuurlijk geen g3 op, omdat je een carb. versie hebt, waardoor de auto niet op benziene start. Natuurlijk kun je het knopje omzetten voordat je thuis komt of weggaat, mij kennende…..

Maar een diesel heeft toch ook slangen die kunnen uitdrogen?  huh En de koelwaterslangen van de gasklok zullen gloednieuw zijn, dus lange tijd geen omkijken naar.
G3 kan niet, omdat de auto van voor 1995 is en geen injectie heeft ja, maar een Douvrin kan prima op LPG starten hoor, als je af en toe maar eens op benzine rijdt om de carb en leidingen in conditie te houden.

arnold554 schreef:

Heb in het verleden een zx diesel gehad, heb ik 150.000 mee gereden, en is maar 2x voor een beurt naar garage gegaan. De slijtage dingen niet meegeteld.

Qua kosten en onderhoudsperikelen totáál niet te vergelijken met onderhoud aan een CX (welk type dan ook) Laughing

arnold554 schreef:

De eerste diesel die ik had was ook een cx (HD-50-SP) nooit problemen.

Tuurlijk, dat kan ook best!

arnold554 schreef:

Natuurlijk heb je voor en tegenstanders voor diesel en/of gas. Mij lijkt dit een persoonlijke keus. Rij gem. 600km per week woon werk. Dan leek mij de diesel de juiste oplossing.
Hoop wel dat ik de juiste keus maak

Het is een persoonlijke keuze en JOUW keuze, uiteraard! Zoals gezegd, ik wil je écht niet ompraten, maar vraag me af of je redenering klopt. Ik ben geen voor- of tegenstander voor LPG of diesel, beide hebben voor- en nadelen. Maar houd er rekening mee dat je 1 op 14 nét zult halen met een CX turbodiesel en een Douvrin op LPG (goed afgesteld) 1 op 8 loopt. Dat maakt het verschil in kosten/km een stuk kleiner, lichtjes in het voordeel van LPG.

En ja, je kunt alles 10x doorrekenen, maar uiteindelijk zal de praktijk achteraf leren wat de beste keuze was.  Very Happy

Tot slot: Ik neem aan, dat je rekening hebt gehouden met de uitlaat, die ook anders is bij een turbodiesel? (op de laatste demper na)

Ik vind het trouwens wel knap dat men van tevoren al precies het prijsverschil voor je kan kan berekenen, want tenzij je een vaste prijs afspreekt, lijkt het mij gevaarlijk dit van tevoren te voorspellen, zéker bij een totale motorombouw van een auto van die leeftijd.

P.S. Dat rode lampje, was ‘t geen gare oliedrukschakelaar?

Profiel  

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook