Contrôle van draagarmlagers
wim.van.nieff
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 100
Geregistreerd: 22-09-2008

- XM 3.0 V6 Exclusive Automaat
Gepost: 12 juli 2011 06:46 PM

Hallo,

Sinds vorig jaar zomer heb ik m’n voiture voorzien van :

- Nieuwe motorsteunen
- Nieuwe aandrijfassen links/rechts.
- Nieuwe wiellagers links/rechts
- Nieuwe reaktiestangen links/rechts
- Nieuwe stuurkogels links/rechts

...(zuchd)... en tóch nog steeds dat irritante gebonk in het vooronder.

Volgens mij blijven er nog twee opties open :

- ofwel ruimte in de fuseekogels
- ofwel speling in de voorste draagarmlagers.

Vraag : hoe kan ik bepalen of er speling in de draagarmlagers is ? (Ik heb geprobeerd a.h.v. een koevoet wat te ‘ontdekken’ maar doordat de draagarmen in rubbers zitten lijkt me dit toch moeilijk te beoordelen ??

...of niet…

Profiel  
 
wimb
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3246
Geregistreerd: 21-08-2007

Gepost: 12 juli 2011 08:24 PM
  [ # 1 ]

ALS je dat kunt bepalen zijn ze echt rot. Maar geloof me, gezien de leeftijd van je dame hebben die rubbers hun beste tijd gehad.
Als je ze gaat (laten) vervangen, neem dan meteen de stabilisatorrubbers mee. Dat is op de totale klus niet zo veel meer werk en scheelt een grote slok op de bekende borrel. Wel oppassen met de DIRAVI. Surprisedops:

Wim,
Disciplus Simplex

Profiel  
 
Matthijs309
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2028
Geregistreerd: 26-06-2006

Gepost: 12 juli 2011 08:41 PM
  [ # 2 ]

OF de rubbers op je stabilisatiestang zijn op/rot = bonkebonk

Ouwe mopperkont

Profiel  
 
wim.van.nieff
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 100
Geregistreerd: 22-09-2008

- XM 3.0 V6 Exclusive Automaat
Gepost: 12 juli 2011 08:45 PM
  [ # 3 ]

Wim, bedankt voor je vlotte ‘reply’ !!

1. Zou dit de oorzaak kunnen zijn van het eerder genoemde ‘gebonk’ ?

2. De draagarmlagers zijn bij de lokale automaterialenzaak te bestellen; waar haal ik die stab. rubbers ?

3. Wat bedoel je met ‘oppassen met de DIRAVI Oops’ ?

Wim

Profiel  
 
wim.van.nieff
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 100
Geregistreerd: 22-09-2008

- XM 3.0 V6 Exclusive Automaat
Gepost: 12 juli 2011 08:49 PM
  [ # 4 ]
Matthijs309 schreef:

OF de rubbers op je stabilisatiestang zijn op/rot = bonkebonk

Bedoel je met stabilisatiestang dezelfde stang als mijn reaktiestang (deze zijn kort geleden nl. vervangen), of is dit het dikke rubber van de draagarm ?

Profiel  
 
Matthijs309
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2028
Geregistreerd: 26-06-2006

Gepost: 12 juli 2011 09:17 PM
  [ # 5 ]

Je reactiestangen lopen verticaal, links en rechts ieder 1 aan de veerpoot. De stabilisatiestang zit van links naar rechts en verbindt de onderkant van de reactiestangen

Ouwe mopperkont

Profiel  
 
wim.van.nieff
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 100
Geregistreerd: 22-09-2008

- XM 3.0 V6 Exclusive Automaat
Gepost: 12 juli 2011 09:22 PM
  [ # 6 ]
Matthijs309 schreef:

Je reactiestangen lopen verticaal, links en rechts ieder 1 aan de veerpoot. De stabilisatiestang zit van links naar rechts en verbindt de onderkant van de reactiestangen

Oké, de stang dus die evenwijdig aan de draagarm loopt. Is het rubber van deze stang eventueel ‘eenvoudig’ te vervangen (lees : zelf te vervangen) of tóch maar door de échte specialist laten doen ?

Profiel  
 
wimb
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3246
Geregistreerd: 21-08-2007

Gepost: 12 juli 2011 10:30 PM
  [ # 7 ]

De voorste draagarmrubbers kun je bij de automaterialenzaak halen, de achterste via de dealer. De rubbers van de stabilisatorstang gaan ook via de dealer.
Het vervangen van de draagarmrubbers is goed zelf te doen; het is vooral een kwestie van lomp geweld.
De stabilisatorstang zit links en rechts vast in een rubberen kraag die op zijn beurt in hetzelfde blok vast zit als de achterkant van de draagarm. Om die kragen te vervangen moet het subframe een stukje zakken.
In mijn onwetendheid heb ik geen rekening gehouden met de DIRAVI die nadat alles weer op z’n plaats zat niet meer goed functioneerde. Vandaar de oops.
Totdat ik 100% zeker weet hoe ik het subframe kan laten zakken zonder problemen achteraf met de DIRAVI doe ik geen stabirubbers meer. Draagarmrubbers is intussen een ‘stukje keek’. Wink

Wim,
Disciplus Simplex

Profiel  
 
wim.van.nieff
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 100
Geregistreerd: 22-09-2008

- XM 3.0 V6 Exclusive Automaat
Gepost: 13 juli 2011 09:59 AM
  [ # 8 ]

Oké, bedankt voor jullie uitleg.  very good

Het gedeelte ‘stabilisatorrubbers’ is nieuw voor mij; een beschrijving van de draagarmlagerwissel had ik ergens gelezen (in het clubblad of elders op dit forum ?)

Volgende week twee weken vakantie in Frankrijk; de laatste week nog lekker thuis klussen aan de auto !

Nogmaals dank !

Wim

Profiel  
 
Dirk de Pirk
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1432
Geregistreerd: 17-06-2006

- XM TCT
Gepost: 13 juli 2011 01:31 PM
  [ # 9 ]

Stabilisatorrubbers vervangen heb ik , omdat ik voor mijn leven vreesde i.v.m. het laten zakken van het subframe, destijds ook afgebroken.
Komt ook weinig voor dat die op zijn, hebben niet zoveel te lijden.
Succes met je draagarmrubbers , dat valt wel weer mee en het is ook waarschijnlijker dat dat je gebonk veroorzaakt.Bij gebonk begin ik altijd met de draagarmrubbers.

Succes

XM TCT Ambiance`94

Profiel  
 
wim.van.nieff
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 100
Geregistreerd: 22-09-2008

- XM 3.0 V6 Exclusive Automaat
Gepost: 13 juli 2011 01:42 PM
  [ # 10 ]
Dirk de Pirk schreef:

Stabilisatorrubbers vervangen heb ik , omdat ik voor mijn leven vreesde i.v.m. het laten zakken van het subframe, destijds ook afgebroken.
Komt ook weinig voor dat die op zijn, hebben niet zoveel te lijden.
Succes met je draagarmrubbers , dat valt wel weer mee en het is ook waarschijnlijker dat dat je gebonk veroorzaakt.Bij gebonk begin ik altijd met de draagarmrubbers.

Succes

Oké, dank je voor dit ‘geruststellende’ bericht. Ik ga nog vandaag de rubbers én lagers bestellen. Heb ik ze in ieder geval hier liggen en kan ik ermee aan de slag. (Ik had al even geprobeerd de bouten los te krijgen; las ergens dat deze erg vast kunnen zitten, maar levert hier géén probleem gelukkig).

Nog één vraagje : de rubbers van de draagarm bestel ik bij de dealer, het lager is hetzelfde lager als deze :

http://www.winparts.nl/597/onderstel-en-vering/wielophanging/draagarm/draagarmlager/0115805/draagarmlager

Profiel  
 
wimb
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3246
Geregistreerd: 21-08-2007

Gepost: 13 juli 2011 02:25 PM
  [ # 11 ]

Ja. Je hebt dus 4 van die dingen nodig: 2 per draagarm.
Wat ongehoord vast kan zitten door corrosie zijn de bouten van het blok waarin de draagarm aan de achterkant ligt. De gaten zijn helemaal doorgeboord dus kun je er aan de bovenkant kruipolie of Imal op gieten zodat het lekker kan weken.

Tijdens het terugplaatsen moet de draagarm horizontaal, dus in lijn met het subframe. Doe je dat niet dan kun je heel snel opnieuwe nieuwe draagarmrubbers plaatsen.

Wim,
Disciplus Simplex

Profiel  
 
Dirk de Pirk
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1432
Geregistreerd: 17-06-2006

- XM TCT
Gepost: 13 juli 2011 09:50 PM
  [ # 12 ]

Da`s inderdaad een goed punt van Wim.
Ik draai de bout en moer altijd aan met draaiende motor in de normale rijstand ( op de brug dus).
Draai je ze aan in de verkeerde stand, dan staat er voortdurend spanning op je rubbers en slijten ze veel sneller.

XM TCT Ambiance`94

Profiel  
 
wim.van.nieff
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 100
Geregistreerd: 22-09-2008

- XM 3.0 V6 Exclusive Automaat
Gepost: 13 juli 2011 11:05 PM
  [ # 13 ]

Duidelijk verhaal.

Én ik heb het artikel over het vervangen van deze lagers óók weer teruggevonden : stond in het clubblad nr.48 cheese

Profiel  
 
wim.van.nieff
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 100
Geregistreerd: 22-09-2008

- XM 3.0 V6 Exclusive Automaat
Gepost: 17 juli 2011 10:51 AM
  [ # 14 ]

Nou, vanmorgen om negen uur met goede moed begonnen met demontage van de draagarm aan de linkerzijde en het verliep erg voorspoedig dat ik een half uur later de draagarm, ontdaan van de oude lagers op de werkbank heb liggen.
Nu wil ik de nieuwe lagers (die twee aan de voorzijde) weer monteren maar het lijkt alsof de diameter t.o.v. het gat té groot is (ondanks het feit dat ze uit de diepvries komen Smile

Voordat ik e.e.a. onder de pers leg en naar z’n grootje help : is er iemand die me hierover kan informeren ?

B.t.w. Ik heb de lagers bij de dealer gekocht die ze besteld heeft a.h.v. chassisnummer, dus je zou denken dat het goed moet zijn.

Alvast bedankt !

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook