Okay, hoogste versnelling dus
Schijt aan originaliteit.
Totaal aantal Berichten: 25593
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Om je koppeling te sparen laat je hem niet met een klap opkomen maar lekker soepel en toch vlot..
Kan je koppeling best tegen.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
mpostma schreef:
In de 1 heb je meer koppel aan de wielen. Het is dan veel moeilijker om hem op de remmen tegen te houden en de krachten op het differentieel zijn veel groter. In de hoogste versnelling dus. Het maakt niet uit: best voor je koppeling is het sowieso niet, maar dat maakt niet veel uit in een noodsituatie.
En natuurlijk zit de koppel tussen versnellingsbak en motor.
Groet,
Marten
Lelijke Eend heeft wel een punt, ik denk dat ik een denkfoutje heb gemaakt: voor de krachten die op de koppeling terecht komt maakt het inderdaad minder uit, de motor levert gewoon de hoeveelheid koppel die ze kan leveren.
Maar zoals Marten ook al aangeeft, de rest van je aandrijflijn krijgt veel grotere krachten te verduren in de lagere versnellingen doordat het koppel door de sterkere reductie in de versnellingsbak vanaf de uitgaande as tot de wielen toe veel hoger is. Daar is een versnellingsbak ook voor bedoeld, anders hadden we geen versnellingsbakken nodig…
winnetou schreef:mpostma schreef:
In de 1 heb je meer koppel aan de wielen. Het is dan veel moeilijker om hem op de remmen tegen te houden en de krachten op het differentieel zijn veel groter. In de hoogste versnelling dus. Het maakt niet uit: best voor je koppeling is het sowieso niet, maar dat maakt niet veel uit in een noodsituatie.
En natuurlijk zit de koppel tussen versnellingsbak en motor.
Groet,
MartenLelijke Eend heeft wel een punt, ik denk dat ik een denkfoutje heb gemaakt: voor de krachten die op de koppeling terecht komt maakt het inderdaad minder uit, de motor levert gewoon de hoeveelheid koppel die ze kan leveren.
Maar zoals Marten ook al aangeeft, de rest van je aandrijflijn krijgt veel grotere krachten te verduren in de lagere versnellingen doordat het koppel door de sterkere reductie in de versnellingsbak vanaf de uitgaande as tot de wielen toe veel hoger is. Daar is een versnellingsbak ook voor bedoeld, anders hadden we geen versnellingsbakken nodig…
Bedoel jij nou dat de versnellingsbak in z’n 1 moet od in de hoogste versnelling ?
En hoe los je het op als je een automaat hebt ?
Schijt aan originaliteit.
Hallo RJ,
Ik geloof er trouwens niet zo in dat de brandstofafsluiter kapot is, denk eerder dat het vuil is, of een kapot veertje. Ik moet eerlijk bekennen dat ik bij een bx nog naar de afsluiter heb gekeken, dus ik kan je alleen de theorie geven.
Op je Brandstof pomp, zit een (volgens mij, groen) draaitje met een moertje vast.
Optie 1 Haal het draadje er vanaf een start, slaat die aan is de afsluiter niet goed.
Optie 2 Met draaiend motor, het draadje loshalen. blijft de motor draaien dan is de afsluiter niet goed.
De afsluiter werkt als volgt,
als je het kontact aanzet loopt er ook een stroom door een spoeltje(magneetje). Deze trekt de afsluiter aan, waardoor er brandstof
in de pomp kan lopen.
Deze afsluiter blijft dan dus hangen.
Als de motor wel start (optie 1), of stop(optie 2) dan moet je nog meer eens kijken naar je radio. Of je daar de geschakelde en constante plus niet bij elkaar geknupt heb.
In dat geval loopt er dus constant een klein stroompje naar je pomp / afsluiter. En moet dus je accu op een gegeven moment leeg zijn.
Al gehad soms?
Suc7
Foutje
Oops,
Foutje, had niet gezien dat het onderwerp uit meerdere pagina´s bestond.
Dit was dus een antwoord op pag 1 het laatste bericht.
Sorry,
Martin
Totaal aantal Berichten: 857
Geregistreerd: 27-07-2004
- XM V6 24V Exclusive
Mogguh Martin
Ben sinds gisteren binnen en het is mij ook al bijna overkomen.
Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
Lelijke Eend schreef:
En hoe los je het op als je een automaat hebt ?
Lucht toevoer afsluiten. Lukt je dat niet dan loopt ie kapot (met waarschijnlijk de automaat erbij).
Groet,
Marten
Handig als je niet weet waar de luchtinlaat zit :S
Schijt aan originaliteit.
Zoals ik al eerder zei in deze draad, hebben de meeste brandstofpompen van PSA er een z.g. noodstop-knop (of hevel) op zitten.
Re: Foutje
mvsbab@tiscali.nl schreef:Oops,
Foutje, had niet gezien dat het onderwerp uit meerdere pagina´s bestond.
Dit was dus een antwoord op pag 1 het laatste bericht.
Sorry,
Martin
Geen punt
Schijt aan originaliteit.
als je het kontact aanzet loopt er ook een stroom door een spoeltje(magneetje). Deze trekt de afsluiter aan, waardoor er brandstof
in de pomp kan lopen.
Is dit het zoemen/klik wat je hoort bij het aanzetten van het contact :
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Nou, bij een diesel hoor je alleen een zachte klik van het relais die de voorgloeibougies inschakelt. Bij een benzinemotor kan je wel iets horen zoemen, dat is meestal afkomstig van de benzinepomp die even gaat draaien icm de elektronica die zich instelt op het starten. Het is bij een moderne benzinemotor daarom ook handig om na het aanzetten van het contact even een paar tellen te wachten met het doordraaien van de sleutel om de startmotor te activeren.
De bx is inmiddels verkocht,die vrouw die hem gekocht heeft heeft een bx 1.6 tzi automaat laten staan,die komt ze over twee weken ophalen(hij is voor 300 euro te koop),moeten wel een paar dingen aan gebeuren(pomp kapot blijft maar door tikken,en een lekke achterdemper)maar voor de rest nog een nette auto
met vr gr roelofjan
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
RJ schreef:De bx is inmiddels verkocht,die vrouw die hem gekocht heeft heeft een bx 1.6 tzi automaat laten staan,die komt ze over twee weken ophalen(hij is voor 300 euro te koop),moeten wel een paar dingen aan gebeuren(pomp kapot blijft maar door tikken,en een lekke achterdemper)maar voor de rest nog een nette auto
met vr gr roelofjan
Niks voor jou, die automaat? Als het echt de pomp is kun je daar misschien nog wel een nette sloop-pomp voor op de kop tikken. Uitlaat idem dito. Dan heb je voor minder dan 500 euro weer een knappe BX (als de rest dan ook inderdaad goed is, natuurlijk).