Mijn Xantia 1.8i break uit 1997 heeft 238 000 km op de teller en de distributieriem is 115 000 km geleden vervangen. Tijd voor een nieuwe dus. Maar wat moet daarbij volgens jullie dan zeker mee vervangen worden en waarom?
Groeten, Jochem
Zie ook http://forum.xantiaclub.net/viewtopic.php?f=6&t=16282
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Spanrol, waterpomp, multiriem en liefst ook krukas-keerring en nokkenas-keerring.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Bij deze stand wordt het ook tijd voor een nieuwe krukaspoelie meen ik? Als die niet al de vorige ronde is meegenomen?
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008
- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Als die nog goed is laat ik hem zitten, ze zijn vrij prijzig. Volgens mij kunnen ze wel 2 x distr.riem mee.
Spanrollen zijn tegenwoordig ook verkrijgbaar met zelfspanner.
Koelwater dan ook gelijk maar.
Bedankt voor de reacties. Als ik het goed begrijp komt het hier op neer:
Waterpomp en spanrol sowieso meevervangen omdat daarvoor de distributieriem los moet.
Overige zaken zoals multiriem, krukaspoelie, krukaskeerring, nokkenaskeerring en bovenste motorsteun kunnen als ze nog goed zijn hergebruikt worden omdat ze ook nog later los te vervangen zijn? Kan ik de monteur tijdens de reparatie laten beoordelen of die zaken nog goed zijn?
Groeten, Jochem
PS:
Ik heb m’n Xantia pas een jaar dus ik heb geen idee of de krukaspoelie vorige keer vervangen is. Wat doen garages normaal gesproken?
Scheelt dat veel in prijs zo’n zelfspannende rol? Dat klinkt wel handig namelijk.
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
puffel schreef:Als die nog goed is laat ik hem zitten, ze zijn vrij prijzig. Volgens mij kunnen ze wel 2 x distr.riem mee.
Spanrollen zijn tegenwoordig ook verkrijgbaar met zelfspanner.
Koelwater dan ook gelijk maar.
2x D-riem is zo’n 2 tot 2,4 ton, dus vandaar.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
puffel schreef:Spanrollen zijn tegenwoordig ook verkrijgbaar met zelfspanner.
Toch niet voor de motoren in de Xantia ?
Voor zover ik het weet hebben alleen de diesels in de Xantia, de 1.9D/TD/SD en 2.1TD, een zelfspanner.
Wat de krukaspoellie betreft, daar is al genoeg over geschreven, de serieuze motorschade die je kan oplopen als dit onderdeel faalt, is niets vergeleken bij de kosten van een nieuwe poellie.
Ik moet wel eerlijk bekennen dat het bij een 1.8i motor niet zo hard gaat, bij de 16V motoren en diesels gaat het een stuk harder, max. 100.000km word aanbevolen.
Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008
- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
m.b.t. zelfspanner: ja hoor ik rijd daar al weer bijna zo’n jaar mee rond.
Sterker nog: ik kon gewone spanrol hier niet meer zonder meer krijgen. (niet in NL dus)
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Puffel, over welke spanrol heb je het nou?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008
- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
1 van de 2 spanrollen waar de distributieriem van de 1.8 16v over heen loopt. Je moet er de normale bevestiging voor demonteren anders past het ding niet. Ik dacht nl. eerst ook dat ik een verkeerde spanrol in de doos had zitten.
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ok. Vaag, want bij de V6 (ES9j4) is men van de zelfspanner afgestapt en kreeg je bij vervaning een normale spanrol.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Had de V6-24V dan oorspronkelijk een zelfspanner?
SKF heeft daar nu in iedergeval een automatische spanner voor, dan kun je de lompe spancontructie allemaal weg laten.
@ puffel, goed om te weten dat er voor de 16V XU motoren nu setjes zijn met auto-spanners.
Van welk merk was dat setje, ook SKF ?
Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008
- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Ik weet het niet meer zeker, die riem was van Gates. De spanrollen zaten in een aparte doos.
Het oude type spanrol kon mijn leverancier niet meer vinden in zijn boek. Ik ben destijds nog teruggegaan omdat ik dacht dat die zelfspanner niet goed was. Totdat we erachter kwamen dat het toch klopte. Dit vond ik destijds in de gebruiksaanwijzing.
Overigens heb ik niet lang na de aankoop van mijn (inmiddels gesloopte) xantia eens een raar geluid geconstateerd. Dit kwam van een slappe distributieriem die ik toen maar gelijk heb vervangen. Ik heb nooit goed begrepen hoe dit kan afgezien van slechte montage. Maar de riem was destijds niet nieuw.
Met zo’n zelfspanner kan zoiets, naar ik aanneem, niet gebeuren.
De riem rekt altijd wel een beetje uit, maar kan uiteraard ook te slap zijn gemonteerd.
Juist vanwege dit soort geintje vervang ik de D-riem altijd zelf bij aanschaf van een auto.
Met de automatische spanner zou het niet meer mogen dat de riem te slap of te strak staat.
Uiteraard als de daarvoor beschreven procedure is gevolgd.
De autofabrikant heeft liever geen automatische spanrol, maar een dure riemspanningsmeter, dus speciaalgereedschap en kan er verdiend worden op onderhoud. OEM fabrikanten zoals Gates en SKF ruiken geld in de vorm van automatische spanners.
Nog bedankt voor de antwoorden!
Ik heb de distributieriem, spanrol en waterpomp laten vervangen voor 323.32 euro. De overige zaken (incl. het koelwater) heb ik niet vervangen.
Groeten, Jochem