De meting van de gasdruk die uit de verdamper komt gedaan:
Deze is heel mooi constant en is niet afhankelijk van de belasting en de snelheid: -0,06 bar.
Dat betekent dus dat ik het hele gasaanvoer systeem t/m de verdamper uit kan sluiten.
Betekent dat het probleem in het gasmengstuk zit. Aangezien een ander gasmengstuk niet uit maakte, durf ik de stelling aan dat een gemiddeld gasmengstuk zo is ontworpen dat bij vollast gereden wordt met een lambda van net onder de 1. Aangezien we bijna nooit een 4 gasmeter op de auto aansluiten op een rollerbank en dan 120km/u gaan rijden, weten we dit gewoon niet. ( In elk geval bij mijn auto niet).
Vermoedelijk rijdt ik al zo lang ik LPG in mijn auto heb met lambda onder de 1 bij vollast en heeft dit nog geen schade gegeven aan mijn motor ( ziter er sccat ik nu 60k in), ook hoef ik eigenlijk niet eens elke 10k kleppen te stellen.
Heeft het rijden met een lambda onder de 1 milieu gevolgen?
Nu heb ik 2 keuzes:
1) Of gewoon accepteren dat ik bij vollast met een lambda onder de 1 rijdt en dus in open loop.
2) Ik kan het gasmenssutk gaan aanpassen. Daarvoor moet ik die kleine gaatjes die in de gas venturi zitten en waar het gas uit komt gaan opboren of er een paar bij gaan boren. Hoeveel % zou ik er bij moeten boren?
Ik ben erg benieuwd wat sommige experts op dit forum zeggen.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Totaal aantal Berichten: 25570
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
een lambda < 1 is toch een rijk mengsel ?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Dat klopt. Lambda lager dan 1 kan schadelijker zijn voor het milieu dus.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Sorry jongens, ik heb het verkeerd gezegd.
Bij vollast geeft de lamda sensor een spanning van ongeveer 0,3 volt ( ipv 0,45V: L=1). Dat is een te arm mengsel dus een TE HOGE lambda.
Mijn betoog moet er dus zo uit zien:
De meting van de gasdruk die uit de verdamper komt gedaan:
Deze is heel mooi constant en is niet afhankelijk van de belasting en de snelheid: -0,06 bar.
Dat betekent dus dat ik het hele gasaanvoer systeem t/m de verdamper uit kan sluiten.
Betekent dat het probleem in het gasmengstuk zit. Aangezien een ander gasmengstuk niet uit maakte, durf ik de stelling aan dat een gemiddeld gasmengstuk zo is ontworpen dat bij vollast gereden wordt met een lambda van net BOVEN de 1 ( te arm mengsel). Aangezien we bijna nooit een 4 gasmeter op de auto aansluiten op een rollerbank en dan 120km/u gaan rijden, weten we dit gewoon niet. ( In elk geval bij mijn auto niet).
Vermoedelijk rijdt ik al zo lang ik LPG in mijn auto heb met lambda BOVEN de 1 bij vollast en heeft dit nog geen schade gegeven aan mijn motor ( ziter er sccat ik nu 60k in), ook hoef ik eigenlijk niet eens elke 10k kleppen te stellen.
Heeft het rijden met een lambda BOVEN de 1 ( dus te arm mengsel) milieu gevolgen?
Nu heb ik 2 keuzes:
1) Of gewoon accepteren dat ik bij vollast met een lambda BOVEN de 1 rijdt en dus in open loop.
2) Ik kan het gasmenssutk gaan aanpassen. Daarvoor moet ik die kleine gaatjes die in de gas venturi zitten en waar het gas uit komt gaan opboren of er een paar bij gaan boren. Hoeveel % zou ik er bij moeten boren?
Ik ben erg benieuwd wat sommige experts op dit forum zeggen.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Te arm is niet goed… voor je kop vooral. Daar moet je niet mee blijven rijden vind ik.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Ik rij dus kennelijk al 60k met te arm mengsel, hoef bijna nooit mijn kleppen bij te stellen. Ik denk dat in de praktijk heel veel mensen met te arm mengsel rijden op LPG als ze 120 of 130 rijden, maar dat meten we nooit.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Het lijkt me sterk dat LPG automatisch met zich mee brengt dat je vanaf 120-130 km/u op een te arm mengsel rijdt. Een grotere verdamper zou hier uitkomst moeten kunnen brengen, neem ik aan.
Citroen!
Totaal aantal Berichten: 25570
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Als je er gaatje(s) bij boort zal je auto onder de 120 ook rijker gaan lopen toch? Dat wil je niet.
Wat je ook nog kan proberen is een buisje in je keelstuk hangen die de lucht langs de gaatjes forceert en zo meer gas meetrekt.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
DriverD schreef:Het lijkt me sterk dat LPG automatisch met zich mee brengt dat je vanaf 120-130 km/u op een te arm mengsel rijdt. Een grotere verdamper zou hier uitkomst moeten kunnen brengen, neem ik aan.
Mijn meting wijst uit dat een grotere verdamper geen enkel nut heeft. De gasdruk die uit de verdamper komt blijft onder alle omstandigheden gelijk (en is een fractie lager dan de buitenlucht), dus tot dat punt is er geen enkele gasflow beperking.
@Bogerd:
Dat het mengsel te rijk wordt bij lagere snelheden is geen enkel probleem, dat regelt de 123-LPG netjes bij als hij in closed loop is.
Ik ga voor het bijboren van een paar gaatjes in het gasmengstuk, ga eerst maar eens voor 10% extra. Wordt vervolgd
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Kan het niet zo zijn dat je gewoon de MAX-waarde van de 123lpg moet verhogen? In een eerdere post citeerde je het boekje: “De MAXIMUM waarde kan alleen gevonden worden door al rijdend maximaal vermogen te vragen : de 123\LPG zal ook in dat geval nog steeds de regeling in ‘closed-loop’ moeten houden.” Het is het apparaat dat hem steeds uit de closed loop laat gaan, mischien wel omdat je een te laag maximum hebt opgegeven.
XM 2.0i Ambiance, 1991, dagelijkse auto, afgebrand
2CV6, 1982, restauratie klaar, verkocht!
ID20, 1970, hopelijk eeuwigdurend rijdend project. Dagelijkse auto, wil nooit meer iets anders
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Waarom hebben grotere motoren een grotere verdamper nodig, als de grootte van de verdamper niets uitmaakt?
En wat te denken van het vacuüm dat een motor trekt, zou dat geen grotere hoeveelheid LPG in de motor kunnen zuigen?
Citroen!
Grotere motor heeft wel degelijk grotere verdampers nodig. druk kan wel gelijk blijven, maar als de gelijke druk aanwezig is bij grotere verdampers komt er als eindresultaat toch meer uit.
Totaal aantal Berichten: 25570
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Dat klopt. De verdamper regelt de druk no matter hoe hard eraan gezogen wordt. Het doorvoer gat, waar de lpg doormoet bepaalt de hoeveel heid LPG.
In de JH verdamper kan je dat gat in stapjes groter maken…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
bogaard77 schreef:In de JH verdamper kan je dat gat in stapjes groter maken…
Bedoel je zo’n schijf als op deze foto ??.
Ik probeer het nog een maal uit te leggen.
Een verdamper is een heel mooie gasdrukregelaar, die in 2 stappen werkt. Eerste stap regelt de druk grof en de tweede stap regelt de druk heel erg fijn. Het totaal maakt dat je aan de uitgang van de verdamper een heel erg mooi geregelde druk hebt, die net iets lager hoort te zijn dan de buiten lucht druk. Dit om te zorgen dat er iets gezogen moet worden voordat er gas gaat stromen en het gas niet spontaan gaat stromen. ( ik heb het nu niet over het stationair circuit, dat levert namelijk wel spontaan zonder dat er gezogen wordt een gasstroom). Zolang die druk van de uitgang van de verdamper niet daalt bij de maximale gasflow, is de capaciteit van de verdamper voldoende.
Vergelijk de verdamper met een mooie gestabiliseerde voeding. Een gestabiliseerde voeding heeft ook voldoende capaciteit ( afgezien van warmte problemen) zolang de voedingsspanning niet daalt bij de maximale stroom.
Wat ik gemeten heb is de uitgangsdruk van mijn verdamper, die is dus bij lage flow en bij maximale gas flow steeds hetzelfde. Dat betekent dat de interne weerstand van de verdamper niet zo hoog is dat deze de flow beperkt, anders zou de druk dalen ( vgl de spanning van een gestabiliseerde voeding die daalt bij een te grote stroom).
Nu het gasmengstuk. Dit is een venturi. De druk in een venturi daalt evenredig met de luchtstroom daar doorheen. Het motor vacuum heeft hier geen rol in. In de venturi zitten heel kleine gaatjes en daardoorheen wordt het LPG gezogen. De totale weerstand van deze gaatjes plus de weerstand van je hoofd gasregelschroef en het drukverschil uitgang verdamper versus druk in de venturi bepalen nu de gasflow. ( wet van ohm: I=V/R, waarbij V=Vventuri-Vverdamper).
Ik heb de hoofdgasregelschroef maximaal open staan ( 123-LPG max op 100%), dus R=0. De bepalende R is hier dus de R van de gaatjes in het gasmengstuk.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper