Startprobleem
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006

- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Gepost: 19 juli 2011 08:53 PM

Misschien herkent iemand dit fenomeen.

Tijdje terug alleen “klik” als je de startsleutel tot starten doordraait.
De tweede keer gewoon starten. Langzamerhand steeds vaker.
Dan zo langzamerhand zover dat het niet meer wil, vooral bij warme motor. Dus een ruilstartmotor erin.
Probleem precies hetzelfde.

Knarsetandend een week rondgereden met een stuk draad om het startrelais met de accuplus te verbinden. Motorkap open, starten met de draad, motorkap dicht. Je voelt de ogen in de rug, dus aan de slag.

Na wat zoeken op het Forum naar soortgelijke puzzels is de volgende verdachte het startslot. Ander startslot uit de voorraad opgedoken.
Het demonteren van het oude startslot stuit op de stekkers ergens onder het dasboard, te ver en geen zin in.

Dus een draad van dat startrelais naar binnen en daar ergens een knopje. Gelukkig zat er een op non-actief gesteld alarm in de auto met een draadbundeltje naar voren. Verbinding gemaakt en starten maar. Dus einde motorkap open bij de supermarkt.

Enkele dagen Later weer het oude fenomeen: soms wel, soms niet. Indien niet dan alleen een klik. steeds vaker en vooral bij warme motor. ???????????????

Met razernij een relais geplaatst tussen de draad van binnen en het startrelais, dat een directe verbinding maakt tussen accu en startrelais. Nu al een week probleemloos starten. ????????????????????????#*x$@#)(&&^!

De volgende fase is nu de startdraad van het contactslot op dat relais aansluiten. Als dat dan ook goed werkt begint de puzzel pas echt.

Ik houd jullie op de hoogte

Ook houd ik mij aanbevolen voor het genie dat dit geintje kent. Die krijgt zeker een sixpack bier naar keuze. Wel hier opzuipen.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 19 juli 2011 09:13 PM
  [ # 1 ]

Ik herken de symptomen van de 404 van mijn zwager, daar was de remedie een andere bobine. Hier zie ik niet in waarom de bobine de oorzaak zou zijn.

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  
 
furriegurrie
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2125
Geregistreerd: 11-03-2006

- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Gepost: 19 juli 2011 09:22 PM
  [ # 2 ]

Ik heb op dit moment exact het zelfde probleem met mijn Xm.
Bij mij zat er een relais in op de schakeldraad vlak voor de startmotor. Ik heb deze verwijderd omdat dit relais er gek genoeg voor zorgt dat bij gebruik van de cruise control ook de startmotor geactiveert wordt. Dit is uiteraard heel onwenselijk.
Met het extra relais startte de auto altijd.

Na metingen was ik tot de conclusie gekomen dat de nog geen jaar oude startmotor niet jovel was. Ook ik heb de startmotor vervangen door een andere, een nieuwe Valeo. Bij mij ook een extra draadje om in geval van weigeren toch te kunnen starten.

Het probleem lijkt inderdaad steeds erger te worden. Volgende stap bij mij is een ander contactslot proberen. Hoewel jutteren aan de sleutel in de startpositie geen verschil maakt. Ook de relais bij de automaat doen het gewoon goed volgens mij. In P of N wel een klik, maar vaak geen draaiende startmotor. In een andere versnelling geen klik, zoals het hoort.

Ik ben ook erg benieuwd wat dit nu precies veroorzaakt!

Profiel  
 
Leeuwis
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 520
Geregistreerd: 23-09-2008

- ID/DS D Special
Gepost: 19 juli 2011 11:58 PM
  [ # 3 ]

Furrie,

Ik neem aan dat je relais 801 bedoelt, ik heb net een avondje op de schema’s gestudeerd omdat de cruisecontrol weer eens nukken had en volgens mij schakelt 801 niet de startmotor in maar gebruikt de wikkeling van de startmotor om aan de 0 (-) te komen. Pookje in P of N dan legt 801 het contact van starten naar de startmotor zodat die bekrachtigt wordt, pookje in D of een andere stand die voortstuwing genereerd dan zorgt 801 er voor dat de cruisecontrol ingeschakeld kan worden.

Niels

Hier ligt as, er kwam een vonkje bij het gas

Profiel  
 
wimb
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3244
Geregistreerd: 21-08-2007

Gepost: 20 juli 2011 08:23 AM
  [ # 4 ]

Jan, ik herken de beschrijving van jouw probleem. Op het Xantia-forum is er genoeg over geschreven. Het contactslot van de XM en mini-XM heeft fragiele contacten die op den duur wegbranden. De oplossing is inderdaad het contactslot een relais laten schakelen dat de verbruikers inschakelt.
Bij type 2 zit dit relais er standaard in.
(Ik wil dit bij La Soixante ook nog ‘ns doen.)

Wim,
Disciplus Simplex

Profiel  
 
Jan-hendrik
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 572
Geregistreerd: 11-03-2007

Gepost: 20 juli 2011 09:56 AM
  [ # 5 ]

Relais 801 is het relais van de automatische bak. Als je deze verwijdert kan je de auto starten in alle standen van de bak: P R N D 3 2 1. Heel gevaarlijk.

2000 XM 3.0 V6 24v Exclusive Auto - 84k km RP8569

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006

- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Gepost: 20 juli 2011 10:00 AM
  [ # 6 ]

Ik neem aan dat je relais 801 bedoelt, ik heb net een avondje op de schema’s gestudeerd omdat de cruisecontrol weer eens nukken had en volgens mij schakelt 801 niet de startmotor in maar gebruikt de wikkeling van de startmotor om aan de 0 (-) te komen. Pookje in P of N dan legt 801 het contact van starten naar de startmotor zodat die bekrachtigt wordt, pookje in D of een andere stand die voortstuwing genereerd dan zorgt 801 er voor dat de cruisecontrol ingeschakeld kan worden.
Niels

Niels, hulde!

Het gaat inderdaad om een automaat, en ja hoor, sinds dat gedoe doet de cruise control het (soms) ook niet.

Natuurlijk had ik eerst de schema’s moeten bestuderen.

Nu nog even op zoek naar relais 801.

Ik meld mij zodra het weer werkt.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
Jan-hendrik
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 572
Geregistreerd: 11-03-2007

Gepost: 20 juli 2011 10:20 AM
  [ # 7 ]

Knarsetandend een week rondgereden met een stuk draad om het startrelais met de accuplus te verbinden.

JanSr,

Welk relais bedoel je precies met ‘startrelais’? Waar is dat gemonteerd? Je bedoelt toch niet het realais van de automaat?

2000 XM 3.0 V6 24v Exclusive Auto - 84k km RP8569

Profiel  
 
Jan-hendrik
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 572
Geregistreerd: 11-03-2007

Gepost: 20 juli 2011 10:24 AM
  [ # 8 ]

Relais 801 is gemonteerd bij de linker koplamp. Je hebt daar gegarandeerd corrosie Mr. Green

2000 XM 3.0 V6 24v Exclusive Auto - 84k km RP8569

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25607
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 20 juli 2011 10:43 AM
  [ # 9 ]

Als het optreedt bij warme motor kan het ook een brakke solenoid zijn op de startmotor. De elektromagneet wordt heet en verliest magnetische kracht, hij trekt dan het anker niet vergenoeg om het erin geplaatste relais te bedienen en de starter gaat niet draaien. Geef er als het optreedt maar eens een dreun op. Doet ie het dan wel dan weet je het zeker.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006

- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Gepost: 20 juli 2011 11:28 AM
  [ # 10 ]
Jan-hendrik schreef:

Relais 801 is gemonteerd bij de linker koplamp. Je hebt daar gegarandeerd corrosie Mr. Green

Dank! ik ga op zoek.

Jan-hendrik schreef:

Relais 801 is het relais van de automatische bak. Als je deze verwijdert kan je de auto starten in alle standen van de bak: P R N D 3 2 1. Heel gevaarlijk.

Dat is net zo (on) gevaarlijk als elke handbak, die je ook in alle versnellingen kan starten.

Bij hedendaagse auto’s zie je nogal eens dat je alleen kan starten bij ingetrapte rem. Uiterst simpel te implementeren. Veel beter dan dan complexe gedoe bij zo’n automaat en werkend op zowel hand- als automaat.

@ Bogaard: Nee, er zit een nieuwe startmotor in. Met dat extra relais start hij elke keer direct.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
Leeuwis
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 520
Geregistreerd: 23-09-2008

- ID/DS D Special
Gepost: 20 juli 2011 12:14 PM
  [ # 11 ]

801 zit boven de linker koplamp, meest linkse relais (bij mij is tie zwart)

Niels

Hier ligt as, er kwam een vonkje bij het gas

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook