Gisteren sensor gescoord , de goede , bij Bart Hebben.
Vandaag er in gezet , gaf goed ohmage af (1150) en pulsen ook OK.
Ik benieuwd natuurlijk , na 200 m . weer storing .
Paar keer aan en uit met de motor , blijft steeds hetzelfde .
Thuis op de ABS comp.stekker alles doorgemeten , goede waardes , rechts voor iets te hoog (1400), maar dat leek me het probleem niet .
Met Malle Pietjes kastje alles uitgelezen , ouwe storingen gewist en opnieuw gereden .
Weer storing.
Storingen uitlezen bracht storingscode 33,34,35 en 41 ,
oftewel signaalstoring aan alle 4 de sensoren tegelijk !!
Rara hoe kan dat ?
Zit er hard aan te denken om dat hele ABS er af te gooien incl. display links en verklikkerlampje , heb er zo genoeg van.
Maar ja , moet weer dat hele dashboard er af .
Iemand raad ?
Groet,
Dirk
XM TCT Ambiance`94
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Het begint er op te lijken dat er iets met de ABS unit aan de hand is.
Eerst zou ik mijn kaarten zetten op de connector met die unit. Eraf, grondig schoonmaken en met vaseline weer in elkaar.
Als je voorbij de pakweg 12 tot 15 jaar komt en/of voorbij de 300 k kilometers krijg je steeds vaker dit soort vage klachten.
Op zich prima auto, mechanisch en hydraulisch en plaatwerk probleemloos. Op de elektra gaat het steeds mis.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 290
Geregistreerd: 13-04-2009
- XM EXLUSIVE V6
- XM 3.0 V6 24V Exclusive
- XM V6 3.0/24 Exclisive
- C5 linge business
- C5 EXCLUSIVE 3.0/24
Beste Dirk,
Ik heb in het verleden een soort gelijk probleem gehad.
Bij mij bleek het te zitten in de twee polige connector achter de linker koplamp.
Ik hoop, dat je hier wat aan heb.
Groet,
Kees.
Ja Jan , die heb ik al grondig gereinigd en in de vaseline gezet destijds ( ik meen op jouw aanraden )
Kees , waar zit die connector ongeveer precies?
(Of bedoel je de zekeringkast onder de motorkap ; ik dacht dat daar geen zekering in zat voor de ABS , wel bij type 2 trouwens.)
XM TCT Ambiance`94
Kees, heb een witte connector met zwarte rubberen uiteinden gevonden , 2 draden en schoongemaakt .
Helaas pindakaas .
Ook een connector daar op het schutbord ontdekt , weet niet of dat met de ABS te maken heeft , draden liepen wel die kant op , ook schoongemaakt , contactspray etc., helaas pindakaas weer.
Ook al mijn zekeringen onder de motorkap maar preventief vernieuwd , kan nooit kwaad , alweer pindakaas.
Wel merk ik dat de ABS af en toe weer even werkt , dan gaat het lampje en de display even uit .
Zou de computer wat overstuur zijn en moeten wennen aan de nieuwe situatie ?Heb zoiets in een ander draadje wel eens gelezen.
`t Is tenslotte een Dame op leeftijd nietwaar .
Groet,
Dirk
XM TCT Ambiance`94
Ik kan me voorstellen dat je het systeem het liefste van 12 hoog naar beneden mikt als het zo bezig is. Wat gebeurt er dan overigens bij de Apk ? Is een gedemonteerd systeem voldoende om te zeggen het zit er niet op en in hoeverre moet je het dan demonteren ?
Ik heb gelukkig een bijzonder meedenkende garagist die denk ik bij ontkoppeling van de nodige draden zijn mond wel weet te houden.
Ik ga nog een paar dagen rommelen en dan hou ik het wel voor gezien .
XM TCT Ambiance`94
Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007
- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Misschien heb je het al geprobeerd/gedaan: de massacontacten van de rechter binnenscherm (motorruimte) weer fris maken.
Citroën is een beetje vreemd , maar wel lekker !
Ecu zelf zwak? massa naar de ecu nagekeken ?
Ouwe mopperkont
Citrophile schreef:Misschien heb je het al geprobeerd/gedaan: de massacontacten van de rechter binnenscherm (motorruimte) weer fris maken.
Ha ja, al gedaan meteen na aankoop XM 3 jaar geleden.
Ecu zelf zwak? massa naar de ecu nagekeken ?
Da `s ook een goeie , zat ik ook al aan te denken omdat `ie zo vreemd en wispelturig foutcodes geeft .
Extra massa naar de ECU kan nooit kwaad natuurlijk.
En de voeding checken ook niet.
Nog eens even alles nagemeten vanmiddag en zag dat de sensor rechts voor geen signaal afgeeft .( eerst wel , nu weer niet)
Het ohmage is prima , dus dat wordt afstand sensor checken tot de tandkrans, evt. vuiligheid verwijderen ( heeft wel een open stofhoes met vet gelekt , wat ik al schoongemaakt had , maar wellicht toch te weinig ) en de tandkrans zelf checken.
Zal ook maar even de staat van de stekker controleren en de bedrading , maar denk dat dat wel goed is , omdat `ie wel de juiste weerstand geeft.
Wel vreemd dat `ie dan foutcode`s signaal op alle 4 de sensoren geeft , maar we gaan vooruit heb ik het gevoel.
Groeten ,
Dirk
XM TCT Ambiance`94
Totaal aantal Berichten: 290
Geregistreerd: 13-04-2009
- XM EXLUSIVE V6
- XM 3.0 V6 24V Exclusive
- XM V6 3.0/24 Exclisive
- C5 linge business
- C5 EXCLUSIVE 3.0/24
Het klopt juist, als een sensor niet goed is, wordt het relai’s in de abs unit niet aan getrokken, daardoor krijg je de andere storingen.
Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008
- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Toch maar blijven zoeken ondanks de hoeveelheid frustratie zou ik zeggen. Nadat het is opgelost vergeet je zoiets weer snel en het hebben van ABS is toch ook erg fijn bij zo’n zware wagen. Succes in elk geval.
ps niet per ongeluk vergeten ergens een connector goed terug te zetten na alle werkzaamheden? Is mij wel eens overkomen, ops:
kees05 schreef:Het klopt juist, als een sensor niet goed is, wordt het relai’s in de abs unit niet aan getrokken, daardoor krijg je de andere storingen.
Je zal wel gelijk hebben hierin , maar toch raar dat ze dan geen foutcode geven in de trant van : 1 van de 4 sensoren geeft geen signaal af , maar dat alle 4 sensoren dat signaal zogenaamd niet doorgeven?
( Snap je `t nog?)
M.a.w. waarom bestaan die foutcodes per sensor dan.
(Of wou men het systeem chiquer voorstellen dan het was ?)
Dank je Puffel voor je troostende woorden
Nee , de connectoren zijn ettelijke malen gecheckt en zitten echt goed vast.
XM TCT Ambiance`94
Je hebt toch een type 2 xm?
Wordt het niet tijd voor een ritje met een lexia er aan.
Ha die Maarten ,
Nee joh , niet goed opgelet toen je je bollen kwam halen .
Type 1 !(`92)
Dus heb niets aan een Lexia helaas.
Doe nu alles met Malle Pietje`s kastje , waarvan het drukknopje het begeven heeft , dus da`s pielen met een schroevendraaier, en met mijn multimetertje.
Kom je ook een eind mee hoor.
Groet,
Dirk
PS. Bevallen die bollen nog?
XM TCT Ambiance`94