Ik wil wanneer ik mijn bak\blok ga inbouwen ook gelijk mijn aandrijfassen meenemen.
Die er nu inzitten zijn nog redelijk tot goed. Maar nu kan ik ze buiten de auto alvast aanpakken en gewoon helemaal gereed maken zodat ik het geheel sneller weer terug kan bouwen.
Ik heb nu de smalle variant assen erin zitten, en dus ook de smalle uitsparingen op mijn draagarmen.
De assen die ik nu heb liggen zijn van de dikkere variant, voelen goed en één heb ik inmiddels zo goed als gereed (alles schoon, nieuw vet en hoezen)
er zijn volgens mij twee opties
1. de draagarmen iets uitslijpen zodat de dikke variant er ook netjes langsloopt.
2. enkel de oude as terugzeten van de smalle variant, maar dan wel de tripoide en homokineet overzetten van de dikkere as (die zijn namelijk weer voorzien van nieuw vet en zijn goed)
dat laatste wil natuurlijk enkel wanneer de spiebanen wel hetzelfde zijn en de diameter op dat stuk gelijk is, weet iemand of dit uitwisselbaar is tussen de twee varianten?
Verder hebben mijn vernieuwde aandrijfassen geen trillingsdempers (of hoe noem je die vliegwielen in rubber op je as?) Zitten die standaard wel op de dikkere variant? en zal je het opmerken wanneer die er niet op zitten?
Bedankt alvast!
Zitten alle kenners in FR.?
ik denk dat ik vooralsnog voor optie 1 ga, ben ik ook klaar voor de toekomst als ik nog eens een keer een paar nieuwe moet monteren.
Maar de vragen staan wat mij betreft nog!
Totaal aantal Berichten: 1195
Geregistreerd: 11-08-2009
- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
Peter.
Heb het even nagezocht. er zijn 2 verschillende aandrijfassen in omloop.
De oudere types zijn uitgerust met dunnere aandrijfassen als de latere types.
De dunne aandrijfassen hebben ook een kleinere diameter met 22 tanden in de naaf.
De latere types hebben 25 tanden. Ze zijn dan ook niet uitwisselbaar, of je moet ook de complete fusee vervangen. Dus…...tandjes tellen en je weet het.
Succes
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Lijkt me ook niet handig om in de wielophanging te gaan slijpen om een aandrijfas passend te maken….
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
hej PMD,
Ik heb waarschijnlijk ook assen nodig. Ik houd me aanbevolen voor hetgeen jij niet nodig hebt maar nog wel goed is.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
dusss. ik heb 22 tanden.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Hoi Dirk,
waar heb je die info vandaan? want ik kan niet anders vinden dan dat het wel zou moeten kunnen passen, al weet ik nog steeds niet of de as zelf wel of niet uitwisselbaar is…
Gaat de dikke of dunne aandrijfas paralel op met de twee verschillende afmetingen voorwiel lagers?
Waar ik wel achter ben is dat het draad groter is van de nieuwe types…
en hoe zit het met die trillingsdempers? zitten die ook altijd op een dikke as?
Boog, vooralsnog ga ik ze gewoon gebruiken, of heb je toevallig 2 zeer nette dunne liggen?
bogaard77 schreef:dusss. ik heb 22 tanden.
Trek je die conclusie uit het bovenstaande verhaal? of heb je dit geconstateerd?
en in het geval van het laatste; over welke spiebanen heb je het dan? van de as zelf (dik of dun) of van de homokineet?
Thanks!
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Daar zeg je wat… Ik heb de tanden van de naaf geteld. = de tanden van de buitenkant van de homnokineet waar je de asmoer opdraait. Er zit natuurlijk ook spines op de as die de homokineet IN gaat.. Daarvan weet ik het niet.
Zouden die het zelfde zijn?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 1195
Geregistreerd: 11-08-2009
- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
Peter,
In de vraagbaak GS-GSA bouwjaren 78 t.m. 1985 op blz 70 en 72 wordt het verschil in aandrijfassen beschreven. Ook staat daar aangegeven wat er eventueel allemaal moet worden aangepast. Bij montage van het latere type met spiebaan 25 tanden (achter de naafmoer) dienen de complete naaf en de bovenste wieldraagarm te worden vervangen door het latere type.
Hieruit mag je concluderen dat e.e.a. niet uitwisselbaar is. In Kluwers autohandboek GS-GSA op blz 176 t.m. 179 staat hier ook nog e.e.a. over te lezen.
Vervangen door een later type as geeft nogal wat gedoe, dus als het enigszins mogelijk is het gebruik van originele spullen de voorkeur denk ik.
Veel succes
Hoi Dirk,
wederom bedankt voor de info met de bronnen, de vraagbaak heeft het op die pagina’s enkel over de spibanen in de homokineet. Volgens mij staat dat verhaal weer los van de type aandrijfassen.
Iets wat vanavond ook werd bevestigd.
Ik heb nu 3 soorten aandrijfassen uitelkaar gehaald en hier de verschillen/overeenkomsten:
aandrijfas 1: dikke diameter, homokineet met 25 tanden, binnenzijde 22 tanden, tripoide los te nemen vanaf de as doormiddel van een seegerring(ook 22 spibanen)
aandrijfas 2: dunne diameter, homokineet met 25 tanden, binnenzijde 22 tanden, tripoide en as bestaat uit één stuk
aandrijfas 3: dikke diameter, homokineet met 25 tanden, binnenzijde 22 tanden, tripoide en as bestaat uit één stuk
kennelijk zijn er dus nog meer varianten door citroen gemaakt, lang leve de verschillen!
Dus de vlieger gaat dan niet op om de tridoide over te zetten op de dunne as… (tenzij ik enkel de kogels met naalden over zet)
Ik zal de kluwer er nog eens op naslaan op de aangegeven pagina’s
Blijkt in elk geval dat ik niet goed heb gelezen (shame on me!)
Bij het terugrijden merkte ik dat ik een “Klonk” heb bij het acceleren en deaccelereren, dus waarschijnlijk moet ik ook gelijk mijn draagarmlagers doen…
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Aha.. Weet je zeker dat je homokineten hebt met 22 tanden?
Als je draagarm lagers gaat doen wil ik graag meekijken!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Alle homokineten die ik ben tegengekomen zijn met 25 tanden…
Ik moet nog bekijken wat voor een ankerplaten ik nu in mijn gs heb zitten, die met 22 of met 25. Zoals Dirk al aangaf niet geheel onbelangrijk. Anders heb ik als backup nog wel twee fusees liggen met 25 tanden, maar dan moet ik er nog meer tijd voor gaan uittrekken aangezien ik de staat van die lagers echt niet ken en het er ook niet al te fris uit ziet.
Meekijken? meehelpen zal je bedoelen!
Ook hier moet ik dan nog even een studie van maken!
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Mee helpen is prima! Wat bedoel je met ankerplaten? Een ankerplaat zit in een remtrommel.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Okay, ik bedoel het stuk metaal waar je je wiel op schroeft, en wat in je lagerzit (met die 22 of 25 spibanen) hoe noemen we dat onderdeel?
Totaal aantal Berichten: 10262
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Meenemer?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.